AMD lanserar socket AM2

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar socket AM2

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så exakt vad kommer detta att innebära? Kommer komplett och datorbutiken att sälja s939 produkter billigare för att bli av med dem kanske?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Inaktiv

kanske det, det kommer iaf bli lättare att uppgradera när de flesta cpu'er anväder samma sockel. bekvämt. men minnet blir ju dyrare=( jag är inte så inne i high-end världen men liten prestandaökning får man väl iaf med DDR2 osv.
allt blir dyrare i början iaf:D

Permalänk
Medlem

Det blir väl som spelvärlden.
Först släppts Xbox 360 och äger lite till efter xbox, sen kommer PS3 och slår ner Xbox 360

Permalänk
Inaktiv

Och du menar såklart Conroe? när kommer den egentligen?

Permalänk
Medlem

okej nu har jag en fråga för jag förstog ej allt men om man har en 3500+ socket 939 kan man uppgradera till en am2 då utan att bytta moderkort? mvh

Permalänk

Nej.. Men köper du en sempron till AM2 kommer du kunna behålla ditt moderkort och köpa en FX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carl89a
okej nu har jag en fråga för jag förstog ej allt men om man har en 3500+ socket 939 kan man uppgradera till en am2 då utan att bytta moderkort? mvh

Njaa.. knappast. Men när du "uppgraderar" på socket AM2 så behöver du inte byta... tror jag.

Permalänk

finns drm inbyggdt(jag vet att tidigare modeller har haft det, men intel ska tydligen introducera ett mer avancerat drm på core processorerna)?

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas nu att priserna på DDR2 800MHz minnen går ner för annars är det en nergradering att byta till AM2 om man måste ta långsammare minnen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag vet inte men när jag uppgraderar min dator så byter jag antingen hela datorn eller moderkort och CPU.

Ska det löna sig med möjligheten att kunna uppgradera utan att byta moderkort så måste ju Sockel hänga med i några år iaf och uppgraderar man vart annat år eller nått så har det ju säkerligen kommit snabbare minnen och sen är det ju inte helt säkert att moderkortet klarar av nyare CPUER då.

Men kan ju bli ändring på det nu så moderkortstillverkarna släpper nya bios en längre tid framöver.

Ska själv köpa en ny dator snart eftersom tjejen köper min burk för en billig peng så då får vi se vad det bli men antagligen så kommer ju AM2 vara rätt dyr ett tag framöver och säkerligen rätt svår att fåtag på så som 939an var.

Såg föresten att både datorbutiken & komplett har laktin AM2 cpuerna på sidan men dom finns ju inte än att beställa...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

men VF va mycket grejer det finns asso det är sjukt haha man blir ju helt blind tror jag kör på typ en 4400 x2 socket 939 så länge tills jag köper helt ny dator jo så får det bli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det blir väl som spelvärlden.
Först släppts Xbox 360 och äger lite till efter xbox, sen kommer PS3 och slår ner Xbox 360

Haha min polare säger tvärt om, han säger att 360 fortfarande kommer vara nr1 när PS3 kommer ut. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, för spelen är ju specialprogrammerade efter grafikkorten och sånt.

Permalänk

Och hur länge kommer 939-processorerna fortsätta tillverkas?
Har läst nåt om slutet av 2006, stämmer det?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

"Hela AMD 64 X2-serien har konverterats till AM2 och två nya modeller har tillkommit; X2 5000+ med en klockfrekvens på 2,6 gigahertz och 512 kilobyte cache per kärna samt X2 4000+ på 2,6 gigahertz och 1 megabyte cache per kärna."

Makes no sense?

Permalänk
Medlem

själv tycker ja d verkar som att intel drar d längsta stråt i år om inte känns d som att dom gör ett större hopp i prestanda (visserligen ligger efter som d e nu). blir en Conroe för mej.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RandomName
"Hela AMD 64 X2-serien har konverterats till AM2 och två nya modeller har tillkommit; X2 5000+ med en klockfrekvens på 2,6 gigahertz och 512 kilobyte cache per kärna samt X2 4000+ på 2,6 gigahertz och 1 megabyte cache per kärna."

Makes no sense?

Det står fel. 4000+ har en klockfrekvens på 2.0 GHz.

Visa signatur

-\n-

Permalänk

Blir till o uppgradera 939 riggen med en 170 Opteron och någon gig minne till.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

jag blir galen jag har 950mzh tror det blir någon på Sockel 939
tills det rasar i pris lite

Permalänk
Medlem

Tror inte de första generation processorer på socket AM2 blir någon större hit. Enligt recensionerna på THG så krävs det att man tar en model som är klockad i 2,4GHz eller helst 2,6GHz för att få någon praktisk nytta av nuvarande arkitekturen.

Därmed ökar också den reala uppgraderingskostnaden betydligt. Tar man en av de lägre klockade modellerna är det nästan liktydligt med en nergradering..

Permalänk

Om man nu inte klockar

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Nån som vet när Socket F/1207 kommer?
(Nya sockeln till Opteron)

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Nån som vet när Socket F/1207 kommer?
(Nya sockeln till Opteron)

Hittar faktiskt ingen release datum. Lite bilder kanske http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=958

Men eftersom AM2 nu är ute, och Turion X2 kommer till nästa månad så borde den inte Socket F vara allt för långt borta. Läste i någon artikel från i höstas på TheInq att MSI redan den 17 november hade färdiga demo X. Men efter det verkar inget ha hänt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hittar faktiskt ingen release datum. Lite bilder kanske http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=958

Men eftersom AM2 nu är ute, och Turion X2 kommer till nästa månad så borde den inte Socket F vara allt för långt borta. Läste i någon artikel från i höstas på TheInq att MSI redan den 17 november hade färdiga demo X. Men efter det verkar inget ha hänt

Finns verkligen inte mycket info om Socket F så det är väl bara att vänta och se, efter lite sökande nu såg jag att 7 Juli nämndes. Men men... får hoppas på lite info på Computex nu i Juni.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2762&p=4

I juni kommer det AM2 processorer som utvecklar mindre värme men vad är nackdelen? de kostar lite mer men varför inte släppa skiten nu?

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2762&p=4

I juni kommer det AM2 processorer som utvecklar mindre värme men vad är nackdelen? de kostar lite mer men varför inte släppa skiten nu?

Av samma anledning som dom inte släppte FX60 på en gång när dom släppte 939. För att det krävs mer lyckade chip för att klara av dom frekvenserna vid den spänningen. Dom arbetar upp yields helt enkelt.