Permalänk
Medlem

4x512 Kingston HyperX prob

Tjena!
Jag har tills idag lirat med 2x512 mb Kingston HyperX minnen, i helgen köpte jag 2 st till och nu när jag installerat dessa
vägrar windows starta in nånting annat än 2-3-3-8-2 eller 3-3-3-8-2. Förut har jag kunnat köra med 2-2-2-5-1

Någon som vet vad som kan vara felet?
Tappade typ 700-800 mb/sec i Sisoft Sandra vilket är lite tråkigt även om en extra gig ram är fint på andra sätt

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Jag antar att du testat att köra enbart de 2 nya stickorna i 2-2-2-5-1 så att du vet att de funkar i det?

Annars låter det som en BIOS-grej eller, i värsta fall, en moderkortsbegränsning. Vad har du för mammakort?

Permalänk
Medlem

Har ett Abit KN8 Ultra, funderade på om det är Windows som drygar sig på nått sätt?
Kan inte köra lägre än 2-3-3-8-2 på nått utan att datorn rebootar precis när Windows ska starta

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Antagligen en moderkorts limitation.
Men det är inget att bry sig om. Det du förlorar i prestanda är bara märkbart i testprogram. Kaaaanske winRar. Allt annat mår bättre och går bättre med mera minne.

Det är bara en myt att latensena gör så stor skildnad.
Fanns en bra tråd innan som förklarade det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

ah coolt, jo har också läst nått om det, folk som trimma minnen som galningar men som inte såg nån direkt prestandaökning i spel...

Tack för hjälpen då peeps :):)

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

sänka ett steg på en timing gör ca 0-0.5% i vissa fall 1% med lite tur. Tester jag kollat på bland annat corsairs sida en gång å lite sånt men konstaterat att det gör minimal skillnad.. Fins timings som gör mer och dom som inte gör piss men över lag är vinsten marginel och inte märkbar så mer minne bättre före låga timings.