Värt att köra vidare på pc3200 minnen?

Permalänk
Medlem

Värt att köra vidare på pc3200 minnen?

Som topic säger, är det värt att lägga ut 2000:- på 2 gig hyfsad pc3200 ram. Jag menar hur länge kommer det dröja innan man går över till t.ex. ddr2 eller ddr med högre klockfrekvens som standard?

Btw, har kollat på såna här stickor:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2048TWX400

Permalänk
Medlem

Det beror ju på ifall du kör intel eller amd, ddr2 är inte värst mycket dyrare än ddr 400, sen beror det ju på om du tänkt byta moderkort inom en snar framtid.
I.s.f skulle jag väntat med att köpa minne, om det inte är som så att de applikationer och eventuella spel inte klarar sig med de minnen du nyttjar idag, så att du måste förbereda dig redan nu.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Hmm ok, jag har iaf tänkt köpa:

Amd a64 +3200 // asrock 939dual (har ett agp kort hemma) // chassi (coolmaster centurion 532) // nätagg (tagan 420W) för typ 3500kr på datorbutiken.com

Till det tänkte jag skaffa ett par minnen. Kommer mest använda datan till att spela spel, en del krävande så som Oblivion. Har även tänkt att klocka processorn lite.

Om det vore så att det kunde vara lönt att köra på ddr2 eller andra minnen får jag ju klart ändra en del på det jag tänkte köpa.

Jag vill bara vet om det är lönt att lägga ut mycket pengar på minnen (pc3200) som börjar bli mer lr mindre föråldrade?

Permalänk
Medlem

Hur är det Asrock-moderkortet jämfört med rena agp-versioner? Är det mycket sämre, prestandamässigt? Funderar på om jag ska köpa ett billigt agp-moderkort eller slå till med Asrock som har både agp o pci-express.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite tester och asrock 939dual har hållit ganska bra standard jämfört med många andra bra pci-e moderkort. Den största nackdelen med asrock dual är att när man ska klocka kan man inte höja volten alls högt. Det kan man väl fixa med volt modd, fast det vet jag själv inget om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lk999
Hmm ok, jag har iaf tänkt köpa:

Amd a64 +3200 // asrock 939dual (har ett agp kort hemma) // chassi (coolmaster centurion 532) // nätagg (tagan 420W) för typ 3500kr på datorbutiken.com

Varför inte en Opteron 144 istället? Jag tänkte köpa en sån istället för A643200+. Iofs så finns de inte på db, men på komplett.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Argh nu fick du mig att börja fundera på en opteron! Jag som äntligen hade "bestämmt" mig. Enda nackdelen med opteron verkar ju vara att multiplyern är låst till 9. Vilket kan leda till lite problem om man vill klocka med ett asrock dual.

Permalänk
Medlem

Mm, jag har ingen erfarenhet av sockel 939 och jag har inte läst några guider om överklockning av 939 heller, men av det jag läst här på forumet så drar många upp Opteron 144 i 2.7Ghz lätt med stockkylningen. Det och cachen på 1Mb mot A643200+ 0.5Mb borde ju vara bättre tycker man.

Dock kan man inte gå högre än 275Mhz fsb på Asrock med originalbios, men om man flashar till något OCwork-bios eller nåt liknande skulle det visst gå.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Varför inte AM2 och DDR2?

Permalänk
Medlem

Därför att vi vill ha agp.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?