Produkttest: Canon Pixma iP6600D

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Canon Pixma iP6600D

Mikael Söderlind har testat en kvick multifunktionsskrivare kallad Canon Pixma iP6600D.
Skrivaren är för hemanvändaren och har många bra finesser, bland annat att kunna skriva ut på CD- och DVD-skivor.

Läs produkttestet: Canon Pixma iP6600D

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1900 kr låter faktiskt helt ok för en sånt skrivare

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

lät inte helt fel, kanske blir ett köp

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Synd att recensionen bara visade cd-släden och inte ett
prov på en printad skiva, vilket säkert är intressant för många.

Permalänk
Medlem

Jo det var jag lite intresserad av att se.

Hur är det med skrivarhuvudet på canons skrivare?

Vet hur jag för ett antal år sedan köpte en Epsonskrivare. Den torkade igen och blev helt obrukbar (reparation kostar lika mycket som skrivaren).

Så av jusst den anledningen så blev nästa skrivare en HP då detta problem är specifikt till patronerna på HPs skrivare, dvs. man behöver bara byta patron för att det ska fixa sig.

Samtidigt som skrivaren köptes köptes ett par stora patroner också (svindyra, över 700 kr) och när väl de patroner man fick med tog slut och de stora skulle monteras så hade de torkat igen. Skriver det mesta på laserskrivare ändå så det tog ett tag innan patronerna tog slut så det fanns ingen garanti kvar.
Och sådana patroner kostar ju lika mycket som en ny skrivare i princip så man känner sig ju rätt blåst...

Men det här var ett antal år sen så om det har ändrats så let me know.

Därför tar det emot för mig att lägga mycket pengar på en bläckstråleskrivare. Har säkert hänt en hel del men med tanke på hur billiga skrivare man kan få och hur bra de egentligen är så har jag svårt att rättfärdiga priset på den här.

Visst, den har många funktioner men hur många som hänger på swec skriver ut direkt från en kamera?
Trevlig feature men något som jag själv kan garantera att jag aldrig kommer använda. Och utan den så är skärmen helt värdelös i princip (i alla fall en sådan fin skärm) och vipps så är man nere i funktionaliteten på en skrivare som är ungefär hälften så dyr. Och som ändå skulle täcka i alla fall mina behov lika bra.

Känns lite som en mobiltelefon, man lägger krutet på så mycket annat än huvuduppgiften att man kan dra upp priset (eftersom priset på en naken skrivare är så lågt idag).

Permalänk
Medlem

Konstigt att den är så långsam. Min IP4000R är blixtrande snabb, tre minuter är ju en halv evighet! Och egentligen, vad ska man med skärmen till? Man kommer ändå ladda in bilderna i datorn och redigera dom där innan man skriver ut.
Det bästa med Canons skrivare är, förutom fotoutskrifterna, CD-utskrifterna. Så att recensenten hoppade över det tycker jag var dåligt gjort.

Kickass skrivare men inte så kickass som dess "lillebror" IP-X200.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Konstigt att den är så långsam. Min IP4000R är blixtrande snabb, tre minuter är ju en halv evighet! Och egentligen, vad ska man med skärmen till? Man kommer ändå ladda in bilderna i datorn och redigera dom där innan man skriver ut.
Det bästa med Canons skrivare är, förutom fotoutskrifterna, CD-utskrifterna. Så att recensenten hoppade över det tycker jag var dåligt gjort.

Kickass skrivare men inte så kickass som dess "lillebror" IP-X200.

Ang. den lilla skärmen - långt ifrån alla, väldigt långt ifrån alla, editerar sina bilder i datorn. Detta är perfekt för såna som bara snabbt och enkelt vill ha sina bilder i fysisk form.

Man tar en bild på hunden, går till skrivaren (behöver inte ens sätta på datorn, oförståeligt för en SweCare (man har ju alltid på datorn?)) och skriver ut bilden. Allt gjort inom någon minut! Perfekt!

Visa signatur
Permalänk

Halvbra recension. Varför snåla med informationen?
Det jag vill se är utskrifter på CD/DVD.
Skulle gärna se ett jämförande test mella olika skrivare och
olika CD/DVD media.
Det är ju så sjuttital att ta en penna och skriva på sin cd, eller hur?

Har någon här sett ett bra cd/DVD skrivartest? Man vill ju veta
bildkvalitet, hållbarhet, hastighet m.m.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Hur brukar det vara med livslängd på bläck nuförtiden?
Dvs när man väl printat, hur länge håller bilden färgen innan den börjar bli blek och tråkig. Ok att de kanske håller 100 år i ett album men hur är det när man har dem i vardagsrummet?

Köpte en av lillebröderna till en på jobbet och blev ändå rätt impad att den klarade skriva hela vägen ut på ett A4! För 800kr är det rätt bra.

Går det verkligen ihop sig ekonomiskt om man jämför med att "framkalla" digitala foton? Det kostar väl inte mycket mer än 1,5-3kr beroende på volym och storlek. Det är klart man får ju alltid vänta några dagar, men så slipper man ha skiten ståendes på skrivbordet samt slänga torkade patroner för man inte skriver ut så ofta.

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Man tar en bild på hunden, går till skrivaren (behöver inte ens sätta på datorn, oförståeligt för en SweCare (man har ju alltid på datorn?)) och skriver ut bilden. Allt gjort inom någon minut! Perfekt!

Hur ofta behöver man ha ut en bild på hunden direkt när man tagit den?
Om så är fallet så är det ju rätt naturligt att sätta på datorn samtidigt som man hämtar kameran och så vipps så har man tjänat tid mot att använda skrivaren för att hitta bland alla bilder på kameran.

De som inte har så stor datorvana förstår jag om de föredrar den där men för de som har datorvana (de flesta swecare i alla fall?) så anser jag inte att priset är värt det.

Permalänk
Medlem

skivutskrift

Dessa är printade med PIXMA5200R, den har samma upplösning men "bara" 5 färgpatroner.
inte det bästa ljusförhållandet men alltid något
taget med canon ixus50
http://www.isk.kth.se/~tobande/1.jpg
http://www.isk.kth.se/~tobande/2.jpg

Permalänk
Medlem

Angående bläckkostnaden så finns det ju piratbläck som funkar nog så bra som original om man ska ha det till vanliga utskrifter och på cd/dvd. Kan tänka mig att man köper originalpatroner om man är intresserad av foto och är mycket kritisk till bilder från skrivaren.

Har själv en Pixma IP4000 som funkat bra för mig även med piratbläck på skivor och kan rekomendera köp av en skrivare ifrån Canon.

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa piratbläck till denna då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Angående bläckkostnaden så finns det ju piratbläck som funkar nog så bra som original om man ska ha det till vanliga utskrifter och på cd/dvd. Kan tänka mig att man köper originalpatroner om man är intresserad av foto och är mycket kritisk till bilder från skrivaren.

Har själv en Pixma IP4000 som funkat bra för mig även med piratbläck på skivor och kan rekomendera köp av en skrivare ifrån Canon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Har själv en Pixma IP4000 som funkat bra för mig även med piratbläck på skivor och kan rekomendera köp av en skrivare ifrån Canon.

Vad har du kört för märke på piratbläcket?

Ang den här skrivaren så lär den vara chippad som alla andra nya Canon-skrivare dvs du är hänvisad till orginalbläck.*

* det går att köpa piratbläck till nya modeller men du måste "transplantera" chippet till de nya patronerna.

Permalänk
Medlem

Vi har en iP4200i eller vad den heter .. ända skillnaden är skärmen?

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Vad har du kört för märke på piratbläcket?

Ang den här skrivaren så lär den vara chippad som alla andra nya Canon-skrivare dvs du är hänvisad till orginalbläck.*

* det går att köpa piratbläck till nya modeller men du måste "transplantera" chippet till de nya patronerna.

Köpte dom på http://www.discsonline.se/ och tyvärr är skrivaren utlånad för tillfället så kan inte kolla vad det är för märke.

Sen är det konstigt att Canon får göra så för andra tillverkare har vad jag vet fått åtgärda deras försök till att låsa in kunden till att köpa originalbläck enligt beslut av EU då det är konkurensbegränsande.

Den Epsonskrivare som jag köpte sist för att ha som slit & släng har den egenskapen att om man använder piratbläck så kan man inte se hur mycket som är kvar i patronen eftersom övervakningen måste stängas av i drivrutinen men det bryr jag mig inte om då pirat kostar ca: 30:-/st så även färg och original taget ifrån Elgiganten 109:- för svart och 195:- för färg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Sen är det konstigt att Canon får göra så för andra tillverkare har vad jag vet fått åtgärda deras försök till att låsa in kunden till att köpa originalbläck enligt beslut av EU då det är konkurensbegränsande.

Jo det är märkligt men enda förklaringen jag kan se är att beslutet aldrig togs av EU och det stannade vid en proposition. Men det är värdelöst att försöka hitta något på EU:s hemsida (bara en miljard beslut att gå igenom) om det så jag vet inte hur det ligger till. Det kan vara från fall till fall.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte har ethernet eller WiFi som sina dyrare kusiner, annars hade det varit ett givet köp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo det var jag lite intresserad av att se.

Hur är det med skrivarhuvudet på canons skrivare?

Vet hur jag för ett antal år sedan köpte en Epsonskrivare. Den torkade igen och blev helt obrukbar (reparation kostar lika mycket som skrivaren).

Så av jusst den anledningen så blev nästa skrivare en HP då detta problem är specifikt till patronerna på HPs skrivare, dvs. man behöver bara byta patron för att det ska fixa sig.

Samtidigt som skrivaren köptes köptes ett par stora patroner också (svindyra, över 700 kr) och när väl de patroner man fick med tog slut och de stora skulle monteras så hade de torkat igen. Skriver det mesta på laserskrivare ändå så det tog ett tag innan patronerna tog slut så det fanns ingen garanti kvar.
Och sådana patroner kostar ju lika mycket som en ny skrivare i princip så man känner sig ju rätt blåst...

Men det här var ett antal år sen så om det har ändrats så let me know.

Det är just därför Canon har ett separat skrivarhuvud.
Visst det är bra med patroner med inbyggt huvud MEN behöver man ett nytt varje gång och priset på patronen kan hållas nere.
Skrivarhuvudet kan man köpa löst om det skulle klegga igen och det är inte så dyrt.

Sen angående pausen som skrivaren gjorde vid utskriften av WORD dokumentet.
RTFM!!

Skrivaren pausar bara för bläcket skall hinna torka innan den skickar ut nästa papper. Har man mycket bilder på en utskrift väntar skrivaren lite längre MEN det går att ställa in tiden i drivrutinerna.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Det är just därför Canon har ett separat skrivarhuvud.
Visst det är bra med patroner med inbyggt huvud MEN behöver man ett nytt varje gång och priset på patronen kan hållas nere.
Skrivarhuvudet kan man köpa löst om det skulle klegga igen och det är inte så dyrt.

Ah, låter som den bästa lösningen faktiskt.
Inte för att jag kan se mig köpa en skrivare inom en snar framtid men om så vore så skulle jag pga. detta luta mot canon

Permalänk
Medlem

Ge mig en laser och med wifi så gör det ju inget om den e lite dyrare. Har aldrig haft en bläckskrivare.

Permalänk
Medlem

Ge mig en färglaser med billiga toner den som kan.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Ge mig en färglaser med billiga toner den som kan.

De är ju mycket billigare, om man jämför med att de håller längre.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Rent allmänt, hur är det med stöd för Linux i Canons skrivare?

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Avstängd

har en annan pixma och blev impad på hur enkelt det var att få den funka via USB/blåtands dongle. Dock så går det bara printa, vill man scanna så får man köra med vanlig kabel.