Intel lanserar Xeon-processorn "Dempsey"

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Xeon-processorn "Dempsey"

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se testerna på de modellerna som har den högre bussen. De med 667Mhz kan förvisso också vara av intresse...

Permalänk
Medlem

Totalt ointressant, ser ingen som helst anledning till att köpa en Xeon istället för Opteron i dagsläget. Tokmycket dyrare för sämre prestanda.

Permalänk
Avstängd

Helt onödigt. Varför bryr dom sig ens? Visst finns det pengar att tjäna. Men snälla?

Permalänk
Avstängd

Lite underligt är det. De kanske använder det som "övningskörning" på nytt chipset och sockel?

Permalänk

Xeon har inte vart nåt man köper efter att opteron lanserades varför skulle Xeon vara ngt nu ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Xeon har inte vart nåt man köper efter att opteron lanserades varför skulle Xeon vara ngt nu ?

Xeon har en annan inriktning än till hemmaskruvaren och därmed är plattformen som helhet intressantare än bara processormodellen.

Opteron är i sig bättre, men har man börjat bygga upp en infrastruktur som är beroende av en viss plattform så fortsätter man med det. Xeon fanns före opteron så mängden påbörjade projekt med xeon var större.

Däremot - började man från noll det senaste året så har opteron varit ett givet val. Innan dess var den inte tillräckligt mogen. Folk som driftar större serverparker är av tradition lite motståndare till nya och oprövade saker. Du vill på inga villkor stå i styrelserummet och försöka förklara varför du valde produkt B som var ny teknik och visade sig ha lite barnsjukdomar, när produkt A som man visste fungerade kunde köpts in istället. Den risken tar man bara inte hur liten den än är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Xeon har inte vart nåt man köper efter att opteron lanserades varför skulle Xeon vara ngt nu ?

När nästa generations Xeon kommer, den som baseras på Core. Då är det Opteron ingen kommer vilja köpa

Marknaden svänger. AMD och Intel uppfinner inte nya saker samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
När nästa generations Xeon kommer, den som baseras på Core. Då är det Opteron ingen kommer vilja köpa

Det där beror helt på. Det är svårt att matcha NUMA på ett 4-8 vägs opteronsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där beror helt på. Det är svårt att matcha NUMA på ett 4-8 vägs opteronsystem.

Men istället kommer den med SSE4 antar jag. Vilket kommer vara en rejält stor förbättring mot SSE3. Lite boernde på vad du ska göra så vinner de olika arkitakturerna på olika saker. (som vanligt)
Därför får man helt enkelt välja typ utav CPU för vad du ska göra.
Men att säga att Xeon är onödigt för att Opteron finns är bara fel.

Permalänk
Avstängd

Visst är det helt fel att påstå att Xeon är onödigt bara för att Opteron finns. Det har jag aldrig sagt emot.
Men du sa att ingen kommer vilja köpa Opteron. Det är också helt fel. Då det är som du nu ändrade dig till, från fall till fall. Det beror helt enkelt på vad man behöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst är det helt fel att påstå att Xeon är onödigt bara för att Opteron finns. Det har jag aldrig sagt emot.
Men du sa att ingen kommer vilja köpa Opteron. Det är också helt fel. Då det är som du nu ändrade dig till, från fall till fall. Det beror helt enkelt på vad man behöver.

Jag bara svarade med hans sätt att se på saker, jag svarade till han och talar då på hans sätt. Han utgår från en typ utav benchmark och köper orden därifrån. Och enligt benchmarken(http://techreport.com/etc/2006q2/woodcrest/index.x?pg=4) kommer intels nya att få finare prestanda per skalle. Men frågan är hur bra den kommer agera i 8-16 way.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det där beror helt på. Det är svårt att matcha NUMA på ett 4-8 vägs opteronsystem.

Numa på 4-32 vägs xeonsystem kanske? Det är inte Amd som uppfunnit numa. Det har funnits ganska länge.
Numa i sig ger inte automatiskt någon högre prestanda utan det kräver ett bra stöd i själva operativet. Helst vill man leva utan numa, men det är lite svårt när man går över 4 processorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Numa på 4-32 vägs xeonsystem kanske? Det är inte Amd som uppfunnit numa. Det har funnits ganska länge.
Numa i sig ger inte automatiskt någon högre prestanda utan det kräver ett bra stöd i själva operativet. Helst vill man leva utan numa, men det är lite svårt när man går över 4 processorer.

Har Xeon numa på "vanliga" serverplankor? Hur många chipsets har dom då?

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte beroende av själva processorn. Jag vet att IBM utvecklar egna chipset för det. Skulle inte förvåna mig om serverworks också pysslar med sånt. Kolla in IBM x440 och däröver. Några av deras mindre servrar (x340, x360 eller något liknande) kör samma system, men utan utbyggbarheten som finns i de riktiga maskinerna.

Numa kommer liksom automatiskt när flera enheter sammankopplas

Permalänk
Avstängd

Nu vet ju inte jag hur det presterar. Och hur det funkar eftersom Xeon är byggt för att dela buss.
Men Opterons med var sin minnesaccess och sammankopplat med HT-länkar ser ut att vara svårt att slå med Intels buss- och chipsetlösningar.

Permalänk
Avstängd

Troligen. Åtminstone upp till 8 processorer, sen tror jag andra faktorer spelar in mer eftersom man måste kommunicera mellan kort och det är alltid slött.

Anledningen till att Intel använt numa längre än Amd är just på grund utav det du säger förresten. För att minska behovet av att skicka data till ställen det egentligen inte behövs. Påminner lite om bytet mellan hubbat nät och switchat nät.