Conroe lanseras den 23 juli, orsakar prissänkningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
huh?

"1. Det finns ingen Pentium D 651, swec skrev fel."

Permalänk

Ah. Finaly. Då blir det att införskaffa antingen E6600 eller E6700.
Dock borde man kanske vänta en månad eller två efter 23 Juli så att det hinner utveckla sig lite samt ta bort massor av buggar iomed ny archectur.
Har faktiskt inte haft en Intel sedan min fina PII 450mhz med Ati Rage Pro 8mb grafikkort. Hårt på den tiden

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Nice bara att försöka kränga sitt 939 system innan Juli, skönt att de lanseras dagen efter man fyller år Jag tippar på att komplett eller SBS.o.se är de första att få in moderkorten samt CPU. De är alltid ruskigt snabba, ibland har de haft grejer i lager och sålt dem innan de officiellt lanserats. Blir en E6600 om jag har pengar till det, BTW vet nån om finns några benches med 2mb vs. 4mb Conroe?

BTW2 tror ni att om man köper en laptop som har Core Duo idag, så har den stöd för Merom? Funderar på att sälja den stationära och skaffa en bärbar fram till att Conroe släpps. Men vill inte slänga pengarna på en Core Duo Laptop nu om man inte kan trycka in en Merom CPU senare.

De Laptops jag har ögonen på har Intel 945PM / ICH7-M chipsets om det hjälper.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Väldigt Bra deal ändå, man kan få en Pentium D för celeronpriser, och även om den inte är något för conroe så med mindre än halva priset jämfört med den billigaste conroemodellen så finns det defenitivt en marknad.

Möjligtvis en billig server med hyffsad bra dualcoreprestanda ändå!

Undrar också om det är värt merkostnaden att välja en 4mb variant av conroe över 2mb, känns ju bättre med 4mb, men det är ju mycket båda två.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

det är inte långt kvar tills den 23e

men jag tror ändå jag köper en celeron o har så länge nu när man ska gå över till ddr2 o sälja allt skit som har med amd o göra!
hoppas min 3700+ kommer hem från rma snabbt nu för jag vill ha lite för den iallfall.

Permalänk
Medlem

Wow! Vart tidigare än jag trodde... Fast jag tror iaf att det kan vara värt att vänta lite tills dom går ner i pris. Är nästan alltid en dålig idé att köpa något som är nysläppt (såvida du nu inte råkar ha gott med $$$).

Ska bli intressant och se hur klockvänliga dom olika modellerna är. Hoppas vi får se många tester inom en snar framtid.

Jag tror iaf att med största sannolikhet så lär 4mb äga 2mb, speciellt när det gäller spel då dom alltid är hungriga efter L2 cache.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

E6300 ser ju riktigt trevlig ut. Om den går att klocka till 2,5Ghz eller nått så får det bli en sådan

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

Tror Swec har en tävling, annars skulle dom inte skriva in ett ordentligt faktafel i varje nyhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
E6300 ser ju riktigt trevlig ut. Om den går att klocka till 2,5Ghz eller nått så får det bli en sådan

Samma här
Synd bara att man inte kan använda sina gamla DDRstickor, suck, det här blir dyrt...

Permalänk
Medlem

okej, jag e ta mig fan beredd att byta till intel, dessa whoppar ju allt!! Pris, prestanda, TDP, OC, ujujuj.. önskar att man hade pengar så man kunde köpa ny dator efter sommarn får la vänta tills jul eller nått

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Avstängd

bytet till ddr2 tycker jag är bra ja bytte mina kingstin 2x512mb till ddr2 2x512mb 667mhz med en snubbe pp blocket

sen är ju frågan om man ska ta en med 2 eller 4mb cashe o vad dom i så fall kommer kosta i början nu.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se 2mb versionerna använda DDR1 så bytet inte blir så dyrt om man inte vill. (önsketänkande)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Pentium D 920,930,940,950,960 finns och dom har "Presler" kärnan och pentium 4 Cedar Mill familjen börjar med 631, 641, 661, 651

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Varför snackar alla om Intels chipset..suger Nvidias till Intel eller ???

Inte alls insatt hur bra dom är till Intel som sagt men ska ju som det ser ut nu vara ett defenitivt köp framför AM2 som jag tänkte först!

Har inte haft en Intel sen gamla hederliga P3'an så det var ett tag sen!

Permalänk
Hedersmedlem

23e Juli är ju en evighet, nästan 2 månader tills lanseringen och sedan får vi säkert vänta några veckor på att dom ska komma in i butikerna här i Sverige.

Det var någon som frågade om det fanns benchs på 2mb versionerna. Alla ES som finns spridda lite överallt är på 4mb oavsett vilken klockfrekvens dom är gjorda så jag tror det blir svårt att hitta en 2mb bench.

Permalänk
Medlem

shit vilken ångest jag får.. vet inte vad jag ska göra =\. Köpa AM2 eller conroe. Frågan är om jag orkar vänta på conroe. Sitter på en 800mhz PIII nu

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Man kan ju alltid hoppas att AMD sänker priset på Opteron till 939 sockeln. I så fall blir det en 170a när den hamnat på en mer behaglig nivå. Känns dumt att springa iväg och köpa en nu.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
"1. Det finns ingen Pentium D 651, swec skrev fel."

Haha. Ja jag sa ju det hela tiden Jag var ironisk med "Pentium D single core", kanske inte syndes, nåja.

zie
Releasen kommer vara samtidigt som staterna här i sverige. Det var så iallafall med hela Pentium D serien och Pentium D 805

Ulayo
Det kommer att finnas en conroe med 1.66 GHz för 150 - 170 $. Den kommer ta över Pentium D 805, men vara grymt mycket snabbare. Den blir säkert klockvänlig.

pytonOrm
Jag kan ha fel nu... Men är det inte Celeron Ds kärna som heter cedar mill? Den är baserad på prescott. Intel Pentium 4 55(<)x serie och den utan namn är prescott. Intel Pentium 4 6xx är prescott, fast med upplåst 64bits stöd, 55(<)x har också 64bits stöd,med det är låst från fabrik. Ännu en gång, jag kan ha fel

Permalänk
Medlem

Kolla länken...
Priserna gäller vi köp av 1000 enheter. Sen ska butikekerna lägga på sin vinst och sen kommer skatten.
Så det är inga priser för slutkunderna i sverige ni ser i listan precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Är det bara jag som får en känsla av att AMD och Intel byter "plats" ?

Bara den vanliga utvecklingen.
Blir intressant detta, ska bygga dator åt kompis får se hur det blir nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det kommer att finnas en conroe med 1.66 GHz för 150 - 170 $. Den kommer ta över Pentium D 805, men vara grymt mycket snabbare. Den blir säkert klockvänlig.

Fast den verkar inte lika intressant... mer intresserad av E6600 eftersom den har 4MB cache. Det skiljer också ganska många hertz mellan dom.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

AMD kommer inte ha något val än att sänka priserna ordentligt, annars kommer de inte sälja något.

Så detta bådar goda tider för oss konsumenter i höst.

För AMD bådar detta ett gammalt bekant läge, tvång att sälja prollarna till reapris.

Nästan att jag tycker det är självförvållat, Intel har haft Pentium M varianterna ute länge. Så det borde egentligen inte vara någon chock att Intel släpper en desktop-dräpare till slut.

Vad har AMD att svara med? K8L tror jag för närvarande inte kommer att vara den dräpare som AMD behöver.
Jag hoppas jag har fel dock.

Permalänk
Medlem

Så vad kommer AMD med i Juni som alla skvallrar om?

En FX-64+ med stort L3-cache?

Ett eget nytt moderkortschipset för gamers med stöd för dubbla AM2-socklar = Quad-core utanför servermarknaden!(ligger lite i tiden med SLI och allt)

Kanske båda?

Eller, vad tror ni?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ajj då, dåliga nyheter för ny måste jag ju slösa stora summor pengar på en dator igen. Blir väl en E6600, 1-2GB DDR, X1900XTX för dryga 10 000 kr
Dock lär ju processorn inte vara något dåligt köp då man kan ha den i säkert 3-4 år.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det har kännts under en längre tid att prestandaökningen på nya grejer inte varit så imponerande.
Kul att någon äntligen "drar ifrån" lite. Så man verkligen får ett regält prestandalyft när man köper ny hårdvara.
Förr va det ju så att man köpte ny dator så flöt allt på maxgrafik, det är ju tyvärr inte så idag.

Man e ju lite sugen på en Conroe faktiskt, blir nog en när jag har råd sen. Man har ju en hyra att betala.
Ska bli kul med Intel igen. Inte haft det sen jag körde min P3a och det va längesen.

Frågan är bara vad jag gör med min gamla burk. Det är ju inte värd någonting längre =).

Permalänk
Medlem

En noob fråga... Vilken socket kommer conroe att använda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
En noob fråga... Vilken socket kommer conroe att använda?

775! Tror även att det ska komma en till sockel lite senare (typ 2007), men jag är osäker

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
AMD kommer inte ha något val än att sänka priserna ordentligt, annars kommer de inte sälja något.

Så detta bådar goda tider för oss konsumenter i höst.

För AMD bådar detta ett gammalt bekant läge, tvång att sälja prollarna till reapris.

Nästan att jag tycker det är självförvållat, Intel har haft Pentium M varianterna ute länge. Så det borde egentligen inte vara någon chock att Intel släpper en desktop-dräpare till slut.

Vad har AMD att svara med? K8L tror jag för närvarande inte kommer att vara den dräpare som AMD behöver.
Jag hoppas jag har fel dock.

Självförvållat? Du menar att AMD kan kasta fram bättre processorer utan problem bara för att dom vet att intel har bra processorer på gång. Det är inte så enkelt. Det gäller att lista ut tekniker också. Och där har Intel ett övertag då dom har många gånger fler ingengörer. Dessutom har dom tänkt på högvarv sedans K8 blev kännt. AMD har tänkt på högvarv sedan Pentium M verkade bli en klar ersättare till P4. Inte riktigt samma tidsrymd.
Och om det bara vore så enkelt ändå. Liksom i OS, "aha, han tänker springa 100 m på 9 sekunder. Då gör jag så att jag springer på 8.9 sekunder."
Lättare sagt än gjort. Att man inte klarar av det gör det inte genast självförvållat.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt att spå utvecklingen av framtiden.

Vi har fått bekräftat att AMD endast tänker byta plattform till AM2 utan någon större prenstandaökning för att senare vid årskiftet/början av 2007 lansera sina 65nm provessorer.

Eftersom de inte har mycket att komma med nu i sommar så kommer vi antagligen se ett prisras på de flesta av AMDs processorer en vecka innan lanseringen av Conroe. Hur mycket återstår att se.

Det AMD kan göra är att försöka lansera sina nästkommande processorer så tidigt som möjligt och detta kommer tidigast ske i slutet av hösten.

---------------------------------------------

Här sitter man med en Opteron 170 och köpsuget finns i hela kroppen. Det är som en aura runt mig men jag har beslutat mig att eftersom jag ändå sitter på ett "helt okej" system så ska jag vänta tills grafikkort med stöd för Direct X10 kommer ut. Någon som har hört något om detta?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Självförvållat? Du menar att AMD kan kasta fram bättre processorer utan problem bara för att dom vet att intel har bra processorer på gång. Det är inte så enkelt. Det gäller att lista ut tekniker också. Och där har Intel ett övertag då dom har många gånger fler ingengörer. Dessutom har dom tänkt på högvarv sedans K8 blev kännt. AMD har tänkt på högvarv sedan Pentium M verkade bli en klar ersättare till P4. Inte riktigt samma tidsrymd.
Och om det bara vore så enkelt ändå. Liksom i OS, "aha, han tänker springa 100 m på 9 sekunder. Då gör jag så att jag springer på 8.9 sekunder."
Lättare sagt än gjort. Att man inte klarar av det gör det inte genast självförvållat.

Lol åt ditt inlägg.

Jag skrev faktiskt "nästan att jag tycker det är självförvållat".
Du kanske kan ana dig till vad jag menar med det, och jag ska förklara lite mera.
Det är väl 3år sen Opteron hade premiär?
Det är isf en väldigt lång tid i datorvärlden, och under den tiden borde AMD rimligtvis haft möjlighet att utveckla något vassare åtminstone, något som är ett steg framåt från dagens prollar?
Någonstans tycker jag att AMD borde ha kommit ut med något lite bättre vid det här laget, man visste mycket väl att Intel kommer förr eller senare. Det är i ljuset av det jag kommer med mitt "nästan självförvållat" påstående.

Det är naturligtvis bara vad jag som konsument utan någon insyn i företaget tycker.