Microsoft utvecklar konkurrent till JPEG

Permalänk
Inaktiv

Sen förbjuder vi andra bildformat i Windows också än detta Kommer bli super!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
JPEG ser ofta ut som skit, inget snack om saken men dom gånger man vill ha bra kvalité så använder man PNG.

Öh, varför väljer du då någonsin JPG?

Jo därför att filstorleken blir mindre. Om MS variant här ger bättre bildkvalite för samma storlek eller mindre storlek till samma bildkvalite så är det ju klart att man väljer microsofts bildformat.

För att formatet ens ska ha en chans så måste det ju vara rätt öppet. Så tror inte det är några större problem där faktiskt.

Permalänk
Medlem

känns som MS vet att de är döda på sikt när det gäller OS, kanske därför de just nu (de senaste åren) så frenetiskt försöker bita sig fast i en massa standarder så de kan överleva på andra sen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Dont fix what aint broken.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
känns som MS vet att de är döda på sikt när det gäller OS, kanske därför de just nu (de senaste åren) så frenetiskt försöker bita sig fast i en massa standarder så de kan överleva på andra sen.

Jag tror inte att windows är dött för någon annan än 70-90% av alla datornördar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Öh, varför väljer du då någonsin JPG?

Jo därför att filstorleken blir mindre. Om MS variant här ger bättre bildkvalite för samma storlek eller mindre storlek till samma bildkvalite så är det ju klart att man väljer microsofts bildformat.

För att formatet ens ska ha en chans så måste det ju vara rätt öppet. Så tror inte det är några större problem där faktiskt.

Jag "väljer" aldrig filformat och skapar sällan (eller aldrig) bilder överhuvutaget, dom extremt få gånger jag gör det brukar det vara i form av screenshots som antingen kommer i JPEG eller BMP. Kommer bilden i JEPG är det lite för sent att göra någonting åt det dessutom brukar kvalitén inte spela så stor roll på dom bilder jag tar. Öppenheten i formatet däremot är väldigt viktig för mig, därför jag alltid använder Xvid istället för Divx fast resultatet är identiskt.

Är bilden .BMP eller något format som inte kan läsas av paint eller webläsaren (som det idiotiska formatet wow använder) så brukar jag konvertera bilden till GIF om jag ska publicera den, ska den bara ligga på min HDD får det gärna vara i BMP-format. Att jag sen alltid blandar ihop PNG med GIF och därför får riktigt usla bilder hör inte till saken

Är du hög på LSD? MS utvecklar aldrig ett tillräckligt öppet format, därför kommer jag, och antagligen många andra, inte ens fundera på .WMP även om det skulle klara av att ge ossless-filer på 1KB.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Möjligt att det beror på vad man använder för mjukvara att komprimera bilden. Ett område där JPEG ofta ger hemska resultat är när det finns relativt liten text med i bilden, då får man ofta ett otroligt fult rut-mönster runt texten. Exakt samma fenomen kan man se i MPEG4 filmer (DivX och Xvid).

Du får nog specificera mer hur du menar. För jag gjorde olika texter i olika stolek och på olika bakgrunder i Adobe Photoshop 6.0. Sparade sedan först i BMP sedan i JPG med 9 av 12 i kompressions-nivå. Och sedan jämförde jag. Och när jag kollade upp pixel för pixel på flera olika utvalda punkter så var färginformationen identisk mellan de båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du får nog specificera mer hur du menar. För jag gjorde olika texter i olika stolek och på olika bakgrunder i Adobe Photoshop 6.0. Sparade sedan först i BMP sedan i JPG med 9 av 12 i kompressions-nivå. Och sedan jämförde jag. Och när jag kollade upp pixel för pixel på flera olika utvalda punkter så var färginformationen identisk mellan de båda.

Där kan du klart och tydligt se vad jag menar

EDIT: bry dig inte om själva texten, den råkade bara finnas på en bild jag redan hade.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Jo men där är det ju riktigt låga kvalitétsinställningar. Mycket lägre än jag någonsin använder.
Gjorde en liknande bild. Den tog 400k i BMP format. Och 15k i JPEG. Sedan kollade jag upp färginformationen. JPEG bilden var perfekt. Men då var det högsta kvalitét med.
Klart man tycker JPEG ger sämre bild när man har låga kvalitétsinställningar.

Permalänk
Medlem

Jag upplever då inte att jpeg filerna tar upp hela min hårddisk. I kameror kommer det som sagt att gå trögare vilket inte är bra så det finns absolut ingen anledning till att göra ett nytt format. Finns väl bättre saker att lägga pengarna på om det är mer pengar de vill ha.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Trevligt att nån driver utvecklingen vidare, men är behovet av mindre filstorlekar verkligen så stort som Crow säger? Kort tagna i full upplösning med en godtycklig konsumentkamera blir inte större än kanske 2MB per styck som JPEG. Ett minneskort på 1GB kostar kring 20 euro beroende på typ.

Permalänk
Medlem

som jag sa tidigare, är det någon som har kollat upp jpeg2000? (släpptes år 2000) du har mycket bättre lossy kompression och även en mycket bra lossless kompression, testa bara och jämför med tex tiff med .zip compression. Be amazed!

Visa signatur

Alcohol, the cause and solution to all the
worlds problems.
- Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli en given succe och ta över världen. Det är självklart.

Microsoft är så pass nära ett monopol att allt de släpper blir succe vare sig det är bra eller dåligt.

Se bara på ICQ vs. MSN. ICQ har alltid och kommer alltid vara bättre, men ändå har man fått gå över till MSN. Hur kul är det att sitta på ett IM-program när man är ensam att använda det?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Nu först märkte jag att den här nyheten är från Maj... Så kan det gå när man är trött

Permalänk
Medlem

men den är vid liv fortfarande hehe

Visa signatur

Alcohol, the cause and solution to all the
worlds problems.
- Homer Simpson