Om Geforce 7900 överhettningsproblem

Permalänk
Melding Plague

Om Geforce 7900 överhettningsproblem

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmmm... Ja där ser man. Att inledningen av diverse 7900 kort skulle börja så
var lite trist. Men man hade sina funderingar över om stokkylningen skulle klara av jobbet. Gpu'n på dagens kort blir så pass varm att de känns som en nedräkning innan de går åt skogen. Full load 80-90C, de är inte konstigt att sakerna lägger av. Undra just nu hur många antal kort de gäller igentligen ? Att inhandla ett XFX eller EVGA kort som de ser ut nu och använda stockkylning ja då kan man förmodligen förvänta sig att de börjar bråka ganska snart, då kärnan och minnena blivit så pass illa däran att allt skiter sig. Självklart behöver inte dessa gälla alla kort men vill man vara säker på att man får något som verkligen ska fungera felfritt så är nog BFGTech ett val då deras kort inte är klockade.

RMA: Tur man inte behövt göra de nån gång.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

80-90 c kan man glömma direkt. ska vara mindre glad om du kmr över 60c i load med stock @ 560/1650mhz och då är kortet ganska bra klockat. måndags ex tyvärr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tror själv att det i många fall beror på annat än själva kärnan, GTX i standardhastigheter är ju som sagt inga problem, men GT, som egentligen bara är ett underklockat GTX får problem om man klockar upp det mot GTX.
Efterssom samma kärna klarade sig alldeles utmärkt som GTX så känns det som att det är något annat, att PCB:n för GT och GTX är olika borde också peka på det.
Möjligtvis har de tillverkare som överklockat sina kort inte ökat vcoren eller omdimensionerat strömförsörjningskretsarna tilllräckligt utan bara kört på standardkomponenterna, eller kylningen för den delen.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tror själv att det i många fall beror på annat än själva kärnan, GTX i standardhastigheter är ju som sagt inga problem, men GT, som egentligen bara är ett underklockat GTX får problem om man klockar upp det mot GTX.
Efterssom samma kärna klarade sig alldeles utmärkt som GTX så känns det som att det är något annat, att PCB:n för GT och GTX är olika borde också peka på det.
Möjligtvis har de tillverkare som överklockat sina kort inte ökat vcoren eller omdimensionerat strömförsörjningskretsarna tilllräckligt utan bara kört på standardkomponenterna, eller kylningen för den delen.

GPU'n som sitter på GT är en nerklockad version av GTX ja, men många är nog nerklockade pga att de inte var 100% stabila i GTX-hastigheter. Bara för att man voltmodar till 1.4V betyder det inte att det kommer att gå att köra dem i GTX-frekvenser

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
GPU'n som sitter på GT är en nerklockad version av GTX ja, men många är nog nerklockade pga att de inte var 100% stabila i GTX-hastigheter. Bara för att man voltmodar till 1.4V betyder det inte att det kommer att gå att köra dem i GTX-frekvenser

Instämmer och problem som de som dykt upp har det varit snack om redan sen lanseringen. Och det är mer än måndagsex när det startas trådar på varje större forum världen runt tex.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jo, men samtidigt bygger nästan alla märkens layout på referensdesignen, och den är olika för GTX och GT, själv skulle jag gissa på att saker som skiljer mellan dem bl.a. har att göra med strömregulatorerna, som är proportionerade i förhållande till kortet.

Det är en sak att voltmodda till samma volt som en annan version av kretsen, men om man kör på den volten med spänningsreguleringskretsar och kondensatorer anpassade efter kraven på ett annat kort innebär det förmodligen att man utsätter dem för högre påfrestningar än de var avsedda för!

En jämförelse, om än kanske en dålig sådan, vore att köra en vanlig bensinmotor på E85 utan att den var konverterad eller avsedd för det, den kommer att fungera ett tag men resultatet blir ökat slitage vilket i slutändan innebär kollaps.

Men som jag skrev trodde jag att en del av problemen (inte alla) kan bero på sånt, givetvis finns det alltid måndagsex. Om inte en tillverkare kontrollerar samtliga kort, utan bara förutsätter att alla kretsar ska fungera i en viss hastighet så lär ju det orsaka problem med måndagsex som inte var tillräckligt bra för att fungera i den överklockade hastigheten.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Klockade grafikkort behöver även bra runtomkylning, förutom stabil ström, som exempel så sjönk tempen på mitt klockade 6800LE från 58-60C till stabila 50C när jag satte en lågvarvig 80mm mitt inne i lådan som blåser rakt på sydbryggan och grafikkortet, vilket innebär att marginalen inne i spel innan det börjar "snöa" ökade avsevärt

(lådan i övrigt hade redan bra genomströmning)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dom är inte drabbade de är skyldiga.

EVGA XFX kallas för drabbade, skyldiga tycker jag är ett bättre beskrivande ord då de själva valt att klocka upp för att enkelt tjäna mer pengar. Vore trist om det här skulle leda till att Nvidia inför hårdvarulås för att stoppa överklockning.

Permalänk

Själv så köpte jag ett överklockat XFX 7900GT (ville inte ha överklockat men det var det enda som fanns i lager), och jag fick dessa problem direkt. Har returnerat kortet nu, och ett nytt kort kommer snart. Nu när jag läser detta så misstänker jag dock att jag även måste returnera det kortet. Drygt att tillverkarna inte verkar testa korten tillräckligt...

Visa signatur

"Public transportation is for jerks and lesbians"
Homer Simpson

Permalänk

tyvärr är det som så här att nån som är mer kunnig voltmoddar ett grafikkort och får det att funka. Den personen sen lägger upp bilder hur han/hon gjorde och sen springer folk och ska göra likadant. vad händer då ? jo ngt går sönder och dom lägger upp en tråd det första dom gör. Jag har rätt många vänner som fortfarande kör sitt 7900GT över GTX hastigheter och har aldrig haft problem med kortet.

Så att personer lägger upp nya trådar och då alla lägger upp en varsin tråd världen runt tyvärr är personer (oftast) som inte riktigt vet vad dom sysslar med. vi kan ju till exempel bara titta på SweC forumet, finns X -Antal stycken här som har 7900GT som kan korten också och vet hur man gör, men sen har vi en majoritet som köper ett 7900GT och ska göra precis likadant som dem kunniga och deras kort går sönder, tyvärr.

GTX har haft problem när man klockar korten men GT har vart som gudar.
och så klart så sitter man inte med stock när man voltmoddar och klockar.

Sen finns det så klart kunniga personer också som det har gått snett för men dem är inte lika många, undra varför. Sen är inte detta riktigt Nvidias fel heller utan det är ju exempelvis Asus,XFX etc. det är ju dem som klockar korten.
Och detta är inget mer än fakta, så sant som det var skrivet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
tyvärr är det som så här att nån som är mer kunnig voltmoddar ett grafikkort och får det att funka. Den personen sen lägger upp bilder hur han/hon gjorde och sen springer folk och ska göra likadant. vad händer då ? jo ngt går sönder och dom lägger upp en tråd det första dom gör. Jag har rätt många vänner som fortfarande kör sitt 7900GT över GTX hastigheter och har aldrig haft problem med kortet.

Så att personer lägger upp nya trådar och då alla lägger upp en varsin tråd världen runt tyvärr är personer (oftast) som inte riktigt vet vad dom sysslar med. vi kan ju till exempel bara titta på SweC forumet, finns X -Antal stycken här som har 7900GT som kan korten också och vet hur man gör, men sen har vi en majoritet som köper ett 7900GT och ska göra precis likadant som dem kunniga och deras kort går sönder, tyvärr.

GTX har haft problem när man klockar korten men GT har vart som gudar.
och så klart så sitter man inte med stock när man voltmoddar och klockar.

Sen finns det så klart kunniga personer också som det har gått snett för men dem är inte lika många, undra varför. Sen är inte detta riktigt Nvidias fel heller utan det är ju exempelvis Asus,XFX etc. det är ju dem som klockar korten.
Och detta är inget mer än fakta, så sant som det var skrivet.

Problemet handlar väl om klockade kort från fabrik, inte kort klockade av privatpersoner, eller missar jag något?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Problemet handlar väl om klockade kort från fabrik, inte kort klockade av privatpersoner, eller missar jag något?

hehe kan stämma:p

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag måste ju säga att det är lite ironiskt att det är just 7900 serien som drabbas av detta. Det svala, strömsnåla kortet.

Kan inte påminna mig att jag sett alls liknande problem med tidigare fabriksöverklockade nVidia modeller... och ATIs modeller är ju som bekant betydligt varme.

Permalänk

Ja, de har väl tänjt för mycket på gränsen. Precis som du säger A.N'doja, folk vet oftast inte vad de har get sig in på och då slutar de med att kortet inte fungerar alls. Okunskap och för lite påläsning de är just de som de handlar om. Man börjar undra hur folk hanterar inköpt elektronik (datordelar sjävlklart). Man kan för sjutton inte bara göra lite på ett ungefär, så de förvånar mig inte alls att de skiter sig för en del.

Blir lite förskräckt när man ser trådar som ex: mitt 6800/x1800xt är dött.
Och efter att personen i fråga har fått lite svar så kommer man fram till att kortet verkligen är dött. Okunskap och ingen som helst försiktighet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Hej!
Jo, mitt XFX 7900gt VIVO 520mhz(det svarta) la av helt. Jag bytte till en Zalman vf900. Allt fungerade bra, tills jag började köra 3dmark. Usch, först hackade det, sen kom det artifakter och till sist crachade hela systemet. Kortet visade upp samma symptom när jag satt i orginalfläkten igen. Man ska ju kunna byta fläkt på ett kort, utan att det lägger av. Nej, mitt 6600gt har varit med om en hel del, utan problem. Jag använder ESD skydd. Mycket underligt.

Någon annan som varit med om samma sak?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrontoSion
Jag använder ESD skydd

Det där med att vara statisk är lite överdrivet, räcker du tar på chassit så är det okej, precis lika okej som med ESD skydd. Dessutom inte ens 0.1% som pajar sina komponenter pgr utav att dem är statiska eller inte har -ESD- skydd. Men skulle man vara nojig, så ta på ett element eller chassit.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Orkar inte stå och hålla i chassit. Men, jag har aldrig haft problem med det. Typiskt att första gången jag använder ESD band, går det så här.....
suck...

Permalänk
Inaktiv

Jag har väntat ett tag nu på min Retur från DB, kortet jag hade funkade prima ett Gainward 7900GT kort, fast det glappade på ena dvi porten och fick lov att använda tumskruvarna för att det skulle sitta fast.

I alla fall skulle koppla in min nya 26" LCD skärm, koppla in i första glappa, oj då just ja, stänga av, bryt strömmen, byt till andra DVI porten, *rub* starta upp datorn, No Signal.....jahpa in med gamla TFT:n, svart skärm, suck tömma vattensystemet, plocka lös allting, åka till brorsan låna prylar från hans dator, och till slut, Moderbordet!!!! (Gissade först på Grafikkortet)

Ja nu hade detta inte så mycket med tråden att göra, mer ett inlägg mot Brontosions otur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrontoSion
Orkar inte stå och hålla i chassit. Men, jag har aldrig haft problem med det. Typiskt att första gången jag använder ESD band, går det så här.....
suck...

behöver inte hålla i chassiet, räcker du tar på det lite "bakar" typ. känn ditt chasie thats it.

säkerligen inte därför ditt Gkort dog heller, men kolla så att du inte har kylpasta på resistorerna runtom Gpun. ett vanligt fel som många gör, jag själv har gjort likadant. bara att dränka en trasa med aceton och torka av och vänta några minuter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Trots att det är relativt många som har problem så är det väl ändå en väldigt liten del av den totala massa som verkligen fått ett fungerade kort? Visst det kanske ändå är mer problem än vad som är acceptabelt. Jag menar bara att det lär ha sålts otroligt många av dessa kort och att andelen som har fått ett dåligt ex ändå är liten om man jämför med den totala massan. Jag har ett XFX frabriksklockat kort till 520 mhz och jag har aldrig haft något problem med det. Jag har sett det köra i 57 grader som max inte mer. Men då har jag en ganska bra låda också... Jag har funderat på att voltmodda men vet inte riktigt om jag vågar ;).
Men det är tråkigt att folk har problem och jag hoppas att det löser sig.

Edit: Såg att jag valt en del mindre bra ord här och där och ville förydliga lite ;).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Hmm, kollat alla resistorer, och det ser fint ut. Nej, jag tror att kortet är defekt från fabrik. Men, skumt att det inte visade sig förren jag bytt fläkt. Hmm...

edit: Kolla in "fel på 7900gt" tråden också.
Många har upptäckt felen på korten i 3dmark.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så ligger inte problemet i att själva kärnan blir för varm. 80C är faktiskt inte allt för mycket. I princip alla kretsar, typ mikroprocessorer tål lika mycket, skillnaden är hur stor marginal tillverkarna lagt in. I fallet CPU är den långt öve 100%.

Problemet verkar ligga i kretsen som reglerar spänningen till minnena. Den pyttelilla kretsen blir på tok för het och brinner i princip upp med artefakter etc som följd. Det är så från nvidias referensdesign och det verkar först ha märkts när tillverkare började erbjuda fabriksöverklockade kort. En pytteliten kylfläns på baksidan av kortet hade avhjälpt problemet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Discokungen

Fattar inte varför nvidia har den kylaren på både 7600GT och 7900GT. Den kyler inte överdrivet bra. Fast låter gör den inte. Inte heller i SLI =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

7900GT drar lika mycket ström som 6600GT, men presterar typ 3ggr bättre. Har du sett de kylare som sitter på 6600GT? De är inte mycket större direkt. Dessutom är de nog billiga och enkla att tillverka, och fungerar bra i SLI.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.