Evolutionen av språk på hårdvarusajter

Permalänk

Jovisst har språkjounalistiken förändrats de märks, och de har blivit bättre de kan man säga.

För övrigt så märker man att sweclockers har tappat fokusen på just överklockning de märks ju ganska tydligt. Ja har för mig att ja gav sweclockers en look runt 2001 och då såg de lite annorlunda, och fin banner var de självklart. Nu är de på tok för mycket tråkiga inlägg som dyker upp varje dag. Inte många som verkligen läser genom stickytråden om överklockning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Jag tycker sweclockers hade en riktig svacka ett tag då dom rapporterade om fullkomligt irrelevanta saker. Det kunde rapporteras om produkter som inte en jävel brydde sig om. Men samtidigt sket man i att rapportera stora händelser inom överklockningsvärlden. Som artiklar och recensioner relaterade till processorsläpp och riktig kylning.
Men det har bättrats på senare tid. Jag vet inte om det är Conroe och AM2 som satt lite fart på dom och öppnat ögonen för sånt igen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att nyhetsbevakningen är det bästa med Sweclockers just nu. Det har blivit klart bättre det senaste halvåret.
Samtidigt har på något sätt överklockningen blivit mindre intressant än vad det var för bara några år sedan. Nu är det torris och highendprylar för tusentals kronor som gäller om man ska hänga med värstingarna. Det var mera sport förr på något sätt. Nu är det mest pengar det handlar om.

Permalänk
Avstängd

Det känns som att vattenkylning, peltar och kompressorer inte är lika värt besväret längre.
Förr kunde en vattenkylning ge en ordentlig skjuts i prestanda. Så att man kände den i windows och det var avgörande för om ett spel var spelbart eller inte.
Idag har man inte det längre. Förr var ocks kylningarna så dåliga att det ständigt kom något nytt. Skillnaderna har blivit mindre mellan kylningar numera.
Vi kan tacka A64 mycket för att det är så då dom bröt trenden med ständigt varmare processorer. Hade prescott varit vårt enda val hade nog vattenkylning varit populärare.

Permalänk
Medlem

jag håller med -Boris- men imho var det också shuttlen som gjorde att många gav upp vattenkylning (också runt millenieshiftet).

Det skulle vara intresant att se några av dom äldsta daterade inläggen, om dom finns kvar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag tycker att språket i recensioner och liknande håller en långt ifrån hög nivå. Sedan tycker jag det förekommer för mycket detaljer och egna åsikter, t.ex.:

"Kortet kom i en kartong som var till hälften grön och till hälften blå, detta kan, om man synar denna länge, bli mycket jobbigt för synen i synnerhet om speglar finns i rummet. Jag skulle därför ha föredragit en kartong som var helt blå och inte alls grön, alternativt mest blå och lite grön för att man inte ska störas av den"...

Lite smått överdrivet men ni fattar grejen.

så extremt har jag aldrig sett på swec. lite som recension av Lisa 11 år.

"jag tycker denna bok är bra för jag gillar den jättemycket och tycker den är bra!"

[gnälltag]däremot är jag rätt säker på att testarna kunde skilja de och dem åt även på swec förr i tiden. (dvs 3 år sen) [/gnälltag]

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
"jag tycker denna bok är bra för jag gillar den jättemycket och tycker den är bra!"

Permalänk

Detta är min andra eller möjligtvis tredje användare på SweClockers, det innebär att jag har hunnit se en hel del under mitt korta liv. Jag hittade in på denna sidan för första gången år 2002 ungefär, men jag har inte hängt här seriöst förrän år 2003/2004.

Under denna tiden har recensioner och dylikt förändrats åt det bättre hållet samtidigt som kvalitén på forumsnacket blivit sämre och sämre. Man skulle kunna säga att forumet är väldigt ogästvänligt. Jag vill inte ge mig in på att läxa upp någon, men om det finns någonting som är värre att läsa än en noobfråga så är det orden "STFG" i samma tråd.

Det känns som att SweClockers dog någon gång när Pappersrulle och Hipshot drev Övriga Ämnen till det ultimatum som fick moderatorerna att ta bort hela forumdelen. Jag tror att Övriga Ämnen var det hemliga recept som krävdes för att resten av forumet skulle fungera smärtfritt.

Jag ber om ursäkt för detta väldigt orelevanta inlägg, men på dagens SweClocers så är det svårt att hitta någonstans dit man kan rikta kritik.

Edit: Jag kom förresten att tänka på en alldeles underbart nostalgisk tråd nu. Någon som kommer ihåg tråden om "Tjejen vid busshållplatsen"?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rainy
Hehe, kunde inte låta bli att läsa varenda en

Samma här

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Charlieboy, nej den tråden kommer jag inte ihåg. Men är det någon som kommer ihåg killen som jobbade som brevbärare och hade något på gång med sin 15 år äldre medarbetare som visade honom i början. Det var prat om att han skulle ta kort på henne

Sen går ju inte Bamse-tråden av för hackor, en annan kul var posta en bild som hade något att göra med föregående bild.

Hur gick det för Fotobullen som blev tagen av polisen ? Dom stormade in och beslagtog hans server, på jobbet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Under denna tiden har recensioner och dylikt förändrats åt det bättre hållet samtidigt som kvalitén på forumsnacket blivit sämre och sämre. Man skulle kunna säga att forumet är väldigt ogästvänligt. Jag vill inte ge mig in på att läxa upp någon, men om det finns någonting som är värre att läsa än en noobfråga så är det orden "STFG" i samma tråd.

Det känns som att SweClockers dog någon gång när Pappersrulle och Hipshot drev Övriga Ämnen till det ultimatum som fick moderatorerna att ta bort hela forumdelen. Jag tror att Övriga Ämnen var det hemliga recept som krävdes för att resten av forumet skulle fungera smärtfritt.

Forum blir vanligtvis sämre och sämre ju större de är. Krävs mycket mer jobb att hålla koll på det för forum admins, plus att den vänliga närheten och atmosfären försvinner.

Är själv moderator på ett annat forum och 2001 så var det ett väldigt kul vänligt forum och alla kände alla typ. Mindre än 2000 användare. I dag så finns det över 170,000 användare och forumet är en enda röra. Jag gör så gott man kan för att det ska vara en vänlig atmosfär, men för varje inlägg osv som man fixar, så har 5 andra forumtroll gjort något någon annanstans. Och om inte det "dåliga" reporteras från användare så är det inte direkt står chans att man hittar det själv då det skapas mängder av inlägg på bara en minut.

Och detta forum på sweclocker har trots allt 87,628 användare så det är rätt stort.

Idealforumen för mig har en användarbas på runt 2000 användare. Och när de har mer än 10,000 så försvinner lite av den där specialla atmosfären.

Permalänk
Medlem

"Loaded kokade räkor i olja - Hela skiten exploderade!"

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kvaliten på journalistbiten har blivit bättre medan kvaliten i forumen blivit sämre..
Om det har med länkar från diverse communities (lunarstorm etc) eller inte låter jag vara osagt. Kunskapen försvinner och trevligheten också.

Nyheterna är å andra sidan toppen. Särskilt nu när nyheterna är längre. Använder främst swec till det numera.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Charlieboy, nej den tråden kommer jag inte ihåg. Men är det någon som kommer ihåg killen som jobbade som brevbärare och hade något på gång med sin 15 år äldre medarbetare som visade honom i början. Det var prat om att han skulle ta kort på henne

Sen går ju inte Bamse-tråden av för hackor, en annan kul var posta en bild som hade något att göra med föregående bild.

Hur gick det för Fotobullen som blev tagen av polisen ? Dom stormade in och beslagtog hans server, på jobbet

Pappersrulle eller Hipshot hade nästan blivit träffad av en kniv som trillade från taket på en byggarbetsplats och så diskuterade de om hur stora riskerna var osv... Det var patetiskt, men ack så underhållande!

Jag kommer också ihåg både tråden om fotobullens företags server, det var kul, men ännu roligare var killen på posten! Tråden hette något i stil med "Vill läxas upp av den 35-åriga gudinnan" =D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Forum blir vanligtvis sämre och sämre ju större de är. Krävs mycket mer jobb att hålla koll på det för forum admins, plus att den vänliga närheten och atmosfären försvinner.

Är själv moderator på ett annat forum och 2001 så var det ett väldigt kul vänligt forum och alla kände alla typ. Mindre än 2000 användare. I dag så finns det över 170,000 användare och forumet är en enda röra. Jag gör så gott man kan för att det ska vara en vänlig atmosfär, men för varje inlägg osv som man fixar, så har 5 andra forumtroll gjort något någon annanstans. Och om inte det "dåliga" reporteras från användare så är det inte direkt står chans att man hittar det själv då det skapas mängder av inlägg på bara en minut.

Och detta forum på sweclocker har trots allt 87,628 användare så det är rätt stort.

Idealforumen för mig har en användarbas på runt 2000 användare. Och när de har mer än 10,000 så försvinner lite av den där specialla atmosfären.

Du har helt rätt i det du skriver! Jag tror att en lösning skulle vara att ha fler moderatorer. De som skriver ofta i vissa forumsektioner och de som har gjort bra FAQ:s borde bli privilegierade med någon, möjligtvis begränsad, modereringsfunktion. Det skulle göra att användare strävade efter att skriva bra och genomtänkta svar.

Det här med antalet användare borde inte ses som ett problem, men tyvärr är det ett sådant. Även här måste lösningen vara fler moderatorer. Dessutom tror jag att Övriga Ämnen filtrerade bort en hel del skräp som annars skulle hamna i de vanliga forumdelarna. Detta till trots har jag inte surat nämnvärt över Övriga Ämnens bortgång. Nu ser jag det istället som ett försök till ett bättre SweClockers som misslyckades.

Och du, förresten, det är faktiskt 87640 användare nu

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Ska du ha nostalgica så är det:

[.url]http://web.telia.com/~u30305111/orginal.gif[/url]

&

[.url]http://www.barnbokhandeln.com/butik/artikel/shop_image/produc...[/url]

som gäller, urk, da bear var ju 01, nu känner jag mig gammal ju

Japp synd att ni plocka bort ÖD/ÖÄ bara :/ Blir inga nya klassiker nu

Permalänk
Medlem

Nu när ni tar upp gamla trådar. Någon som har tråden till den sjukt långa tråden som handlar om en övergiven båt med hårdvarudelar i? Minns inte mycket av den men den måte ju finnas här. Gamla Sweclockare kan knappast missat den.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Nu när ni tar upp gamla trådar. Någon som har tråden till den sjukt långa tråden som handlar om en övergiven båt med hårdvarudelar i? Minns inte mycket av den men den måte ju finnas här. Gamla Sweclockare kan knappast missat den.

Den minns vi

Sen va det någon som fick syn på en kroppsdel, sen ville alla se mer och mer.