Skillnad på celeron och celeron D processor?

Permalänk
Medlem

Skillnad på celeron och celeron D processor?

a precis som topic lyder...vad är skillnaden på en celeron d processor och en vanligt celeron??
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Gäst

celeron D är dualcore med två kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
celeron D är dualcore med två kärnor

Näe det tror jag inte....finns väl inte varken celeron eller en socket 478 med dualcore

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

celeron D är inte en dual core
Den största skillnaden är att vanliga celeron har 400mhz bus medan celeron D har 533mhz. Tror att den har mer cache också men det är jag inte så säker på

Permalänk
Avstängd

Jo, 256 kB cache mot 128 i gamla celeron. Celeron D bygger på prescott och har därmed samma krav på strömförsörjningen. Om man dividerar dina siffror med intels marknadsföringsavdelning så får man att den i verkligheten har 133 MHz buss jämfört med 100 MHz på den äldre

Permalänk
Medlem

a dom svaren lät lite mer troliga...så nu vet jag....föresten vad gör 533mhz busen för nån skillnad?....
och hur märker man att man bara har 256 i cache minne istället för 2mb som det är i nyare p4or..
alltså när jag pratar skillnad så är det spel jag tänker på mest...hur märker man skillnad?

jag menar det mesta krävs väl av grafik kortet eller?.

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Om du har ett relativs bra grafikkort så kommer du inte så långt med en Celeron D

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Avstängd

Celeron D är inte att rekommendera. Bland dom långsammaste processorerna per klockcykel som går att få tag på.

Permalänk
Avstängd

Å andra sidan är Celeron D ett klart uppsving om man jämför med gammelceleron.
Skulle nog antingen ta en riktig p4 alternativt en Pentium D 805 om jag gick i de tankarna. Beroende på om moderkort ska inhandlas eller ej såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Å andra sidan är Celeron D ett klart uppsving om man jämför med gammelceleron.

Japp. Den gamla Northwood-celeron är nog en av de sämsta processorerna genom tiderna. CeleronD presterar mycket bättre i jämförelse.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
Näe det tror jag inte....finns väl inte varken celeron eller en socket 478 med dualcore

oops tänkte på pentium D när jag skrev .my bad

-rekommenderar amd processorerna. Bra i spel och svala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Å andra sidan är Celeron D ett klart uppsving om man jämför med gammelceleron.
Skulle nog antingen ta en riktig p4 alternativt en Pentium D 805 om jag gick i de tankarna. Beroende på om moderkort ska inhandlas eller ej såklart.

nja var itne tänkt o handla nytt moderkort...gjorde det inte för så längesen och av nån dum andledning så köpte jag en med socket 478 och nu finns det ju knappt nåra såna processorer att få tag på så det blir nog nytt både processor och moderkort...nån som har nåt tips på antingen uppgraderings paket eller separat processor och moderkort till ett bra pris..
jag har ett geforce 6600 och vill helst inte att det blir en strypning med det så inte allt för dyra o våldsamma grejjer tack
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för moderkort då?