Roadmap avslöjar Intels planer för Merom

Permalänk
Melding Plague

Roadmap avslöjar Intels planer för Merom

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heter den Core 2 Duo, är det inte Core Duo? Core 2 Duo låter väldigt dumt, lite tårta på tårta liksom.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Heter den verkligen Core 2 Duo, är det inte Core Duo? Core 2 Duo låter väldigt dumt, lite tårta på tårta liksom.

Core Duo är Yonah, Core 2 Duo är Merom. Logiskt.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Ahaa, det var ju logiskt ja!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Core Duo är Yonah, Core 2 Duo är Merom. Logiskt.

Njae Core 2 Duo är Conroe.

Core 2 Duo Mobile kommer Merom förmodligen heta.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Ahaa, det var ju logiskt ja!

Jag vet inte om du försöker vara sarkastisk eller inte, ifall du är det så är det väl logiskt att döpa en uppföljare till Core till Core 2. Solo och Duo ser jag som en slags suffix, och suffix står ju alltid sist. Om du inte var sarkastisk så ber jag om ursäkt för att jag tagit upp en del av din tid med detta inlägg.

jonasy: Mycket möjligt.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt med Santa Rosa eller är det bara en vanlig uppdatering?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Heter den Core 2 Duo, är det inte Core Duo? Core 2 Duo låter väldigt dumt, lite tårta på tårta liksom.

Hade det låtit fel med Pentium Dual och Pentium 2 Dual?
Samma sätt att sätta namn på.

Permalänk
Medlem

Så kommer man med säkerhet kunna uppgradera sin nuvarande yonah laptop med en duo core 2 processor? Låter ju som drömmer för mig som går i uppgraderingstankar.

Permalänk
Hedersmedlem

japp

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

underbart ju

Permalänk
Medlem

En T7200 eller 5500 hade inte suttit helt fel
Blir nog en av dom i höst för min del

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Så kommer man med säkerhet kunna uppgradera sin nuvarande yonah laptop med en duo core 2 processor? Låter ju som drömmer för mig som går i uppgraderingstankar.

Givetvis inte. För det första byter intel socket, sen byter de även chipset. Man kan i princip aldrig byta bara processorn i ett intelsystem.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Givetvis inte. För det första byter intel socket, sen byter de även chipset. Man kan i princip aldrig byta bara processorn i ett intelsystem.

Men merom kommer väl ha samma socket som yonah?
Allafall de merom-cpuerna som är ute och folk moddat in i mac mini.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men merom kommer väl ha samma socket som yonah?
Allafall de merom-cpuerna som är ute och folk moddat in i mac mini.

Hmm, intel har så många socketar ute nu att jag kanske misstog mig. I så fall är det här ett unikt tillfälle i så fall.

Intel har ju bytt från S478 till S479 och sen till S479 igen med annan pin-layout. Conroe gick inte heller att köra på några befintliga moderkort, utan man var tvungen att byta. Även de moderkort som var kompatibla var tvungen att genomgå en hårdvarumodifiering gällande VRM-kretsarna innan de var fullt kompatibla.

Att säga att ett moderkort eller en socket är "framtidssäkert" är bara att skjuta sig i foten tyvärr När jag köpte mitt S939-kort var jag övertygad om att jag skulle kunna ha det ett tag, men det är förlegat redan vid nästa uppdatering.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
Så kommer man med säkerhet kunna uppgradera sin nuvarande yonah laptop med en duo core 2 processor? Låter ju som drömmer för mig som går i uppgraderingstankar.

Med säkerhet vet jag inte..

Är ju inte lika vanligt med BIOS uppdateringar till bärbara. Inte för sådana här funktioner i alla fall. Och att HP/CompaQ/Dell m.fl. skulle släppa en biosuppdatering för detta känns väl inte så troligt?

För det är ju betydligt vanligare med OEM på bärbara än stationära.

Sen så gäller det ju att hitta en processor med liknande värmeutveckling. Skulle man satsa på en low-voltage version så komme det ju även bli jobbigt att få kylningen att gå tillräckligt långsammt för processorn och tillräckligt fort för grafikkortet och att också ha någorlunda kontroll över det och inte spinna upp och ner konstant.

Men visst, jag skulle inte tacka nej till möjligheten. Men tvivlar på att någon kan säga något säkert förrns det är testat (på jusst din specifika hårdvara).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men merom kommer väl ha samma socket som yonah?
Allafall de merom-cpuerna som är ute och folk moddat in i mac mini.

Same same

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men merom kommer väl ha samma socket som yonah?
Allafall de merom-cpuerna som är ute och folk moddat in i mac mini.

Stämmer bra sidde.. socket 479 är det som kommer gälla

Btw: kanske skulle fixa en liten fettare cpu till mac-mini`n nu.. t2600 är prissänkt till under 4000kr nu