Intel lanserar Yonah-processor med TDP-värde på 9 watt

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Yonah-processor med TDP-värde på 9 watt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Fan vad hårt. Grym PDA att förvänta?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nice... Gamla 1,2an är lite väll seg tycker jag.. Detta kanske kan bli ett perfekt lyft..

Permalänk
Medlem

Wow, dual core på en umpc.. vad häftigt Längtar tills >10w merom kommer

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Det här är ju perfekt för HTPC's, bärbara datorer, barebones, PDA's, UMPC's - för att inte tala om t.ex en digital-tv-box för 1080-HDTV. Lär ju bli mycket snabbare kanalbyten också

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det här är ju perfekt för HTPC's, bärbara datorer, barebones, PDA's, UMPC's - för att inte tala om t.ex en digital-tv-box för 1080-HDTV. Lär ju bli mycket snabbare kanalbyten också

Haha, ungefär vad jag tänkte också, schysst htpc prolle!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Underbart. Har länge suktat efter en ultraportabel dualcore nu.

Undrar när produkterna kommer. Även om den finns tillgänglig nu men bl.a. med tanke på att man inte kan byta den själv så måste ju produkter som utnyttjar den komma också

Permalänk
Medlem

jaha.. då är taket snart sprängd i ekonomin.. så många nya tekniker som släppts eller som kommer släppas... får snart be om en löneförhöjning

Permalänk
Medlem

Vilken Ethernet-switch har såna här processorer i sig? Den är inte tillräckligt snabb för att sköta själva switchningen, och den är alldeles för snabb för att sköta det runtomkring... Eller?

Vad drar den i idle?

Permalänk
Avstängd

snacka om att sticka ut hakan. får hoppas de lyckas gör även grafikkretsar som är lika svala så slipper man ha små störiga fläktar i laptops.

Permalänk
Medlem

Ja, som htpc hade den nog varit grym. Men tänk om man fick överklocka den! Om den satt i en vanlig socket istället för på BGA bollar skulle man nog kunna göra en hel del spännande saker med den. Procentuell överklockning någon?

*drömmer*

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Ja, som htpc hade den nog varit grym. Men tänk om man fick överklocka den! Om den satt i en vanlig socket istället för på BGA bollar skulle man nog kunna göra en hel del spännande saker med den. Procentuell överklockning någon?

*drömmer*

Förhoppningsvis är det en hel del överklockningspotential i den ja. Eftersom pris/prestanda troligen är rätt usel oklockad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Fan vad hårt. Grym PDA att förvänta?

Det är inte att processorn drar 9Watt, utan den ger ifrån sig det i värme.
Processorn drar nog 14-15watt.

PDAer kan du nog räkna bort. Samt. StrongARM is the shit...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är inte att processorn drar 9Watt, utan den ger ifrån sig det i värme.
Processorn drar nog 14-15watt.

PDAer kan du nog räkna bort. Samt. StrongARM is the shit...

Vad händer med de återstående 5-6 W?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vad händer med de återstående 5-6 W?

De används eller försvinner på andra håll... TDP är vad Intel alltid säger så deras siffror inte låter så höga...
De ger bara värmeoutputen. Allt annat får man själv mäta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
De används eller försvinner på andra håll... TDP är vad Intel alltid säger så deras siffror inte låter så höga...
De ger bara värmeoutputen. Allt annat får man själv mäta.

Förstår inte riktigt hur det går till. Energin måste ju ta vägen någonstans, och processorn rör ju sig inte direkt, den strålar inte nämnvärt och den ökar inte i massa (har jag inte hört någonting om i alla fall).

Jag kan förstå att en del av dessa 5-6 W bara passerar processorn och går vidare till andra komponenter, men hur används egentligen resten av energin i en processor?

Hade varit intressant att veta.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är inte att processorn drar 9Watt, utan den ger ifrån sig det i värme.
Processorn drar nog 14-15watt.

PDAer kan du nog räkna bort. Samt. StrongARM is the shit...

Fel. All ström som en processor drar åtgår till värme. Så länge inte processorn flyttar på sig rent fysiskt mot gravitationen, eller utövar tryckenergi, så blir det värme.

Intels TDP är ca 75% av vad processorn maximalt kan avge i värme, dvs det är ett mer realistiskt värde. Även om du belastar processorn fullt ut med t.ex. prime så kommer du inte upp i 100% användning, för det krävs specialskrivna program.

Dessutom tror jag inte vi kommer få se den här processorn löst i handeln, så att bygga en egen HTPC med den som grund blir svårt. Intels LV och ULV-processorer har inte släpps till entusiastmarknaden vad jag vet, utan går bara genom OEM-kanaler.

Edit: Står i artikeln att de enbart kommer finnas som BGA, dvs fastlödda på moderkortet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Huhu... Imponeras av Intels satsning just nu... beundransvärd.!

Permalänk
Medlem
Citat:

En likhet mellan dessa processorer är dock att de är BGA-processorer

lite för jobbig modd för min smak. ..hur tätt sitter pinnarna?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Fel. All ström som en processor drar åtgår till värme. Så länge inte processorn flyttar på sig rent fysiskt mot gravitationen, eller utövar tryckenergi, så blir det värme.

Jag betvivlar inte att du är mer påläst på detta än jag, men jag undrar ändå; blir inte en liten del av strömmen till fysiskt arbete, när transistorerna flyttar sig från "på"-läge till "av"-läga och viseversa? Jag tycker detta är lite intressant för min far satte mig mot väggen härrom veckan när han frågade vad det egentligen är som gör cpun (eller vilken krets som hälst egentligen) varm. En sida som förklarar detta hade varit kul.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Fel. All ström som en processor drar åtgår till värme. Så länge inte processorn flyttar på sig rent fysiskt mot gravitationen, eller utövar tryckenergi, så blir det värme.

Intels TDP är ca 75% av vad processorn maximalt kan avge i värme, dvs det är ett mer realistiskt värde. Även om du belastar processorn fullt ut med t.ex. prime så kommer du inte upp i 100% användning, för det krävs specialskrivna program.

Dessutom tror jag inte vi kommer få se den här processorn löst i handeln, så att bygga en egen HTPC med den som grund blir svårt. Intels LV och ULV-processorer har inte släpps till entusiastmarknaden vad jag vet, utan går bara genom OEM-kanaler.

Edit: Står i artikeln att de enbart kommer finnas som BGA, dvs fastlödda på moderkortet.

Må så vara.

Men om vi kollar på dessa tex.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentiumd-820_3.h...
http://www.silentpcreview.com/article169-page3.html

Processorn drar rejält mycket mer watt än TDP maxvärdet, uppe i 130watt i maxload?. Processornerna är ju uppe i över 130watt, men TDP-värdet är långt under det taket, 95...

Och om då intel presenterar en CPU som säger 9watt TDP. So watt. 95watt TDP på en PD 820, men den drar 130watt. Vad är poängen med TDP förutom göra fina tal.

TDP står inte för hur mycket processorn drar, bara hur den hanterar värmen.
Edit: småfixar

Permalänk
Avstängd

Murak. Eventuella mikrorörelser blir friktionsvärme. Så länge inte lägesenergin ökar blir alla rörelser värme.

Och sidde. Intel ligger väl närmare 130W TDP för dom där? Enligt mina gamla beräkningar så ska P4ors egentliga max-värde ligga på 160-190W beroende på modell. Så Att dom ligger över 130 är inte konstigt.

Det stämmer att Intel sänkt TDP-värdet på vissa modeller förresten. Men det är på grund av energisparfunktioner som sänker strömförbrukningen i vila. Alltså sänker dom processorns TDP värde för att processorn i genomsnitt blir svalare.
En 6xx serie processor är i själva verket inte alls svalare än en 5xx serie processor som har 130W TDP.

Så att Intel ljuger med sina TDP-värden har inte med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Jag betvivlar inte att du är mer påläst på detta än jag, men jag undrar ändå; blir inte en liten del av strömmen till fysiskt arbete, när transistorerna flyttar sig från "på"-läge till "av"-läga och viseversa? Jag tycker detta är lite intressant för min far satte mig mot väggen härrom veckan när han frågade vad det egentligen är som gör cpun (eller vilken krets som hälst egentligen) varm. En sida som förklarar detta hade varit kul.

Vad är det som får en spisplatta att bli varm (vanlig variant, induktionshäll är en annan femma)? Vad är det som får en glöldlampa att glöda? Hitta svaret på det, och du har svaret på din fråga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Må så vara.

Men om vi kollar på dessa tex.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentiumd-820_3.h...
http://www.silentpcreview.com/article169-page3.html

Processorn drar rejält mycket mer watt än TDP maxvärdet, uppe i 130watt i maxload?. Processornerna är ju uppe i över 130watt, men TDP-värdet är långt under det taket, 95...

Och om då intel presenterar en CPU som säger 9watt TDP. So watt. 95watt TDP på en PD 820, men den drar 130watt. Vad är poängen med TDP förutom göra fina tal.

TDP står inte för hur mycket processorn drar, bara hur den hanterar värmen.
Edit: småfixar

Xbit: "We used the special S&M utility to load the CPUs to their maximum for a more illustrative picture"

Dvs, ett program skrivet för att verkligen kunna maxbelasta processorn.

SPCR: "From the Intel Datasheet for Northwood CPUs:

“The numbers in this column reflect Intel’s recommended design point and are not indicative of the maximum power the processor can dissipate under worst case conditions.”
"
Du kommer inte upp i dom där siffrorna normalt sett, vilket är vad Intel baserar sin TDP på. Dvs, ungefär vad du säger. TDP existerar för att göra fina tal.

Om inte vore det intressant att veta hur CPU'n "använder energin till annat". Förklara gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Vilken Ethernet-switch har såna här processorer i sig? Den är inte tillräckligt snabb för att sköta själva switchningen, och den är alldeles för snabb för att sköta det runtomkring... Eller?

Vad drar den i idle?

Kan inte tänka mig att den skulle ha problem med att skicka lite data mellan olika portar.
Hade en gång en Pentium 200 Mhz som Ethernet-brygga med ett antal filterregler. Den klarade av c:a 80-90 Mbit i genomströmming och då användes inte mer än 30-40 % cpu, att den inte klarade mer berodde nog mer på långsamma chipset, bussar och dåliga nätverkskort.
Den här processorn klarar säkert av att skyffla 20-30 Gbit/s och kan nog användas i avancerad Ethernet-växlar.

Nu hoppas vi på att Apple släpper en helt ny dator som heter Mac Micro

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Kan inte tänka mig att den skulle ha problem med att skicka lite data mellan olika portar.
Hade en gång en Pentium 200 Mhz som Ethernet-brygga med ett antal filterregler. Den klarade av c:a 80-90 Mbit i genomströmming och då användes inte mer än 30-40 % cpu, att den inte klarade mer berodde nog mer på långsamma chipset, bussar och dåliga nätverkskort.
Den här processorn klarar säkert av att skyffla 20-30 Gbit/s och kan nog användas i avancerad Ethernet-växlar.

Du ska inte skicka lite data, en 16-portars Gigabit-switch ska klara 32 Mbit/s ~= 4 GB/s. Om all data ska både in och ut ur processorn blir det alltså ca 8 GB/s, långt mer än bandbredden på Yonah (dessutom är det troligt att denna versionen använder lägre FSB-frekvens). Alternativet är då att inte ta in och ut all data ur processorn, men då behövs det ingen Yonah för att fixa det utan det räcker bra med någon billigare och strömsnålare processor. T ex 8 GB/s / 1000 bytes/paket = 8 miljoner paket per sekund. Klarar man lätt med en enklare processor med en prestanda på några hundra MIPS. Fast man behöver ju i vilket fall en ASIC och då känns det ju lika bra att lägga in alltihopa i den istället för att använda processorn i artikeln.

Så jag undrar fortfarande, varför en sån här i en switch och finns det exmepel någon switch som är gjord på något liknande sätt?