Intel 975X stöder quad-core ”Kentsfield”

Permalänk
Melding Plague

Intel 975X stöder quad-core ”Kentsfield”

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

den nya revisionen stödjer conroe ja,inte den gamla!
så är det väl eller har jag fel nu?

Permalänk
Medlem

PRecis de borde ge den en ny bokstav eller liknande så man vet vilket chipset de pratar om.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Men skaffar man sig ett moderkort (975) som stödjer Conroe, så kommer väl detta inte stödja Kentsfield? Då måste man ju ha nytt moderkort igen om man vill ha Kentsfield när man innan kanske har skaffat sig ett moderkort för Conroe...blä!

[edit] Läste nu hos X-bit labs att moderkort (975) för Conroe "teoretiskt" kan stödja Kentsfield...men det brukar ju sluta som det brukar...

Permalänk
Medlem

Kanske Kentsfield blir min nästa uppgradering?
Jag hoppar över Conroe...

Permalänk
Medlem

Kommer det moderkortet som stöder kentsfield fungera med min pentium d tror ni?

Permalänk
Medlem

Att Intel har sagt att 975X ska stödja Kentsfield behöver ju inte betyda att nuvarande moderkort (eller de som kommer för Conroe) kommer att stödja det. Men när den processorn kommer så kommer säkert nya hårdvarurevisioner av moderkort med 975X att stödja.

Det är bara att inse, varje gång man byter processor får man byta moderkort. Suck.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Att Intel har sagt att 975X ska stödja Kentsfield behöver ju inte betyda att nuvarande moderkort (eller de som kommer för Conroe) kommer att stödja det. Men när den processorn kommer så kommer säkert nya hårdvarurevisioner av moderkort med 975X att stödja.

Det är bara att inse, varje gång man byter processor får man byta moderkort. Suck.

Det kommer nog att förbli så...BUU! Ett stort plus till AMD då deras Athlon X2 funkade med nForce4, eller hur det nu var... Intel var ju tvugna att göra nya styrkretsar till Pentium D...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
PRecis de borde ge den en ny bokstav eller liknande så man vet vilket chipset de pratar om.

Samma nordbrygga, annan sydbrygga. Det är voltregulatorn som är inkompatibel om jag har förstått det rätt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Samma nordbrygga, annan sydbrygga. Det är voltregulatorn som är inkompatibel om jag har förstått det rätt.

/Adrian

Jo det vet jag men det är bara förvirrande, man vet kanappt när man vet om man köper ett 975X ver.1 eller version. 1.2 eller ver.2 eller vad de nu kommer kallas. För de flesta tillverkare kommer lansera samma moderkort och ha samma namn men lägga till ett Ver 1.2 eller revision 2 osv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jo det vet jag men det är bara förvirrande, man vet kanappt när man vet om man köper ett 975X ver.1 eller version. 1.2 eller ver.2 eller vad de nu kommer kallas. För de flesta tillverkare kommer lansera samma moderkort och ha samma namn men lägga till ett Ver 1.2 eller revision 2 osv.

Men står det inte i specifikationerna vilken sydbrygga kortet använder sig av då?

975Z är väl ändå bara nordbryggan?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Men står det inte i specifikationerna vilken sydbrygga kortet använder sig av då?

975Z är väl ändå bara nordbryggan?

/Adrian

Jag menar tex.

Asus P5W DH Deluxe, I975X

och

Asus P5WDG2-WS, I975X.

Asrock 775Twins-HDTV R2.0

och

Asrock 775Twins-HDTV

ASUS P5WD2-E

och

ASUS P5WD2-E Rev. 1.03G

MSI Platinum 975X

och

MSI Platinum 975X [Rev. 2]

osv. osv.

I mitt exempel här så stödjer tex. det första kortet av vardera märke Conroe men det andra stödjer inte Conroe.

Hur kan man se det om man inte går in på tillverkarens site för att kolla upp det?

Hur många somhelst kommer köpa fel bara för att de inte vet att man behöver en nyare revision av samma moderkort för att kunna köra deras nyinköpta Conroe. Det är inte många svensson som går in på tillverkarnas hemsida för att kolla upp vilken sydbrygga ett kort använder eller vilken revision kortet är.

Folk läser: Aha så jag ska ha ett moderkort med kretsen I975X för att kunna köra min Core 2 Duo CPU. Och köper de första av korten och blir ledsna när deras dator inte bootar upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Hur många somhelst kommer köpa fel bara för att de inte vet att man behöver en nyare revision av samma moderkort för att kunna köra deras nyinköpta Conroe. Det är inte många svensson som går in på tillverkarnas hemsida för att kolla upp vilken sydbrygga ett kort använder eller vilken revision kortet är.

Jo naturligtvis förstår jag hur du menar, och de kunde sköta det bättre, men informationen finns ju någonstans i vilket fall. Men till exempel komplett.se skriver ju ofta ut vad som krävs och vad som stödjer vad. Vi får väl hoppas att de har sålt slut alla gamla moderkort tills Core 2 kommer ut till affärerna.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Jo naturligtvis förstår jag hur du menar, och de kunde sköta det bättre, men informationen finns ju någonstans i vilket fall. Men till exempel komplett.se skriver ju ofta ut vad som krävs och vad som stödjer vad. Vi får väl hoppas att de har sålt slut alla gamla moderkort tills Core 2 kommer ut till affärerna.

/Adrian

Jo det är sant

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|