Microsoft kritiserar Sonys Blu-Ray-strategi

Permalänk
Medlem

vadå? sonys blueray spelare kan ju spela dvd skivor, precis som xbox360´s´dvd kan. skillnaden är att på xbox360 måste du betala extra för att få nå bättre än dvd. dessuom måste du ha en extra låda med den externa disken. då har man alltså en dvd o en hd-dvd som klarar vanliga dvd oxå, rätt onödigt.

mycket dålig utsäkt från microsofts sida.

speciellt när det sagts att HD-DVD ska vara så mycket billigare att tillverka, o sen läser man nyheter nu där verbatim som är en av de större tillverkarna säger att en 25 Gb bluray skiva komemr kosta 145 kr eller va det var, medans en lika stor HD-dvd skiva kommer kosta 190 kr. det ända fallet där hd-dvd är billigare är när man jämför mot blueray dual layer, alltså 50 gb. men då får man ju oxå 25 gb mer än i fallet med hd-dvd. så antingen var det bara bullshit att det är billigare att tillverka HD-dvd eller så beror det på nå annat

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vadå? sonys blueray spelare kan ju spela dvd skivor, precis som xbox360´s´dvd kan. skillnaden är att på xbox360 måste du betala extra för att få nå bättre än dvd. dessuom måste du ha en extra låda med den externa disken. då har man alltså en dvd o en hd-dvd som klarar vanliga dvd oxå, rätt onödigt.

mycket dålig utsäkt från microsofts sida.

speciellt när det sagts att HD-DVD ska vara så mycket billigare att tillverka, o sen läser man nyheter nu där verbatim som är en av de större tillverkarna säger att en 25 Gb bluray skiva komemr kosta 145 kr eller va det var, medans en lika stor HD-dvd skiva kommer kosta 190 kr. det ända fallet där hd-dvd är billigare är när man jämför mot blueray dual layer, alltså 50 gb. men då får man ju oxå 25 gb mer än i fallet med hd-dvd. så antingen var det bara bullshit att det är billigare att tillverka HD-dvd eller så beror det på nå annat

Till xbox 360 kan du välja om du vill ha en hd dvd spelare, det kan man inte till ps3 utan man måste betala ett högt pris för konsolen som har funktioner som man kanske inte använder.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Till xbox 360 kan du välja om du vill ha en hd dvd spelare, det kan man inte till ps3 utan man måste betala ett högt pris för konsolen som har funktioner som man kanske inte använder.

eftersom spelen ligger på Blueray finns det ingen som helst logik i det där uttalandet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Inte det?

"The format shares the same form factors as existing CD and DVD optical discs allowing for backwards compatibility."

Saxat från http://www.blu-raydiscassociation.com//

Faktum är att det är väldigt relevant hur mycket man kan maxa skivorna eftersom det visar hur länge formatet kan hålla utan att man behöver byta format eller vara begränsad.

Jag vill gärna se en länk till något som säger vad HD-DVD-formatets max är.

Nej, står ju till och med i ditt citat att det är den fysiska storleken som är densamma - och att man DÄRFÖR kan göra blu-ray enheterna bakåtkompatibla, standarden är dock inte kompatibel. Sen att de flesta om inte alla även inkluderar DVD och CD stöd är en sak men det gör inte blu-ray i sig bakåtkompatibelt.

Är som att säga att SATA är bakåtkompatibelt med PATA bara för att moderkorten även har PATA.

Och nej det är inte relevant hur mycket man kan maxa skivorna.
Formatet håller inte längre bara för att man kan bygga ut det. Alla måste ändå köpa nya enheter så det är exakt samma sak som att byta format, eller hur?

Och det är trotts allt ett medieformat för bl.a. film. Och där kan man inte byta format eller maxa skivorna titt som tätt utan det måste gå mååånga år mellan varje byte. Och när man väl gör det så finns det ingen anledning att byta till en maxad Blu-Ray version när ett helt nytt format är bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
eftersom spelen ligger på Blueray finns det ingen som helst logik i det där uttalandet.
???

Diskussionen handlar ju mycket om att det är onödigt (eller inte värt det i alla fall) att spelen ligger på blu-ray och att DVD9 räcker. Och att det därför är slöseri med pengar att tvinga på kunderna en blu-ray enhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
eftersom spelen ligger på Blueray finns det ingen som helst logik i det där uttalandet.

det har iof kommit några utlåtande om att dom första spelen blir på dvd men det låter jag vara osagt... Men i vilket fall som helst så räcker det mer än väl med hd-dvd.. Vi har ffs wmvhd, divx mfl format som sparar en massa plats och med näst intill obefintlig bild förlust i högre upplösningar. Well jag är iaf väldigt trött på sony´s bullshit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
det har iof kommit några utlåtande om att dom första spelen blir på dvd men det låter jag vara osagt... Men i vilket fall som helst så räcker det mer än väl med hd-dvd.. Vi har ffs wmvhd, divx mfl format som sparar en massa plats och med näst intill obefintlig bild förlust i högre upplösningar. Well jag är iaf väldigt trött på sony´s bullshit.

Divx oxh xvid har för mycket förluster för att fungera bra i HD men WMV HD det är underbart.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej, står ju till och med i ditt citat att det är den fysiska storleken som är densamma - och att man DÄRFÖR kan göra blu-ray enheterna bakåtkompatibla, standarden är dock inte kompatibel. Sen att de flesta om inte alla även inkluderar DVD och CD stöd är en sak men det gör inte blu-ray i sig bakåtkompatibelt.

Är som att säga att SATA är bakåtkompatibelt med PATA bara för att moderkorten även har PATA.

Och nej det är inte relevant hur mycket man kan maxa skivorna.
Formatet håller inte längre bara för att man kan bygga ut det. Alla måste ändå köpa nya enheter så det är exakt samma sak som att byta format, eller hur?

Och det är trotts allt ett medieformat för bl.a. film. Och där kan man inte byta format eller maxa skivorna titt som tätt utan det måste gå mååånga år mellan varje byte. Och när man väl gör det så finns det ingen anledning att byta till en maxad Blu-Ray version när ett helt nytt format är bättre.

Diskussionen handlar ju mycket om att det är onödigt (eller inte värt det i alla fall) att spelen ligger på blu-ray och att DVD9 räcker. Och att det därför är slöseri med pengar att tvinga på kunderna en blu-ray enhet.

wake up call. HDDVD är inte heller bakåtkompatibel..

man får 4 ggr så mycket plats, reptåligare skivor och lägre läshastighet, de anledningarna räcker för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
det har iof kommit några utlåtande om att dom första spelen blir på dvd men det låter jag vara osagt... Men i vilket fall som helst så räcker det mer än väl med hd-dvd.. Vi har ffs wmvhd, divx mfl format som sparar en massa plats och med näst intill obefintlig bild förlust i högre upplösningar. Well jag är iaf väldigt trött på sony´s bullshit.

jo, jag har sagt det själv. det ändrar inte på att det faktum att det närmast är essentiellt med Blueray för kommande spel.

hur i hela friden gör WMV eller DIVX HDDVD till ett bättre alternativ?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
wake up call. HDDVD är inte heller bakåtkompatibel..

Wow, så du menar att jag har påstått det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
wake up call. HDDVD är inte heller bakåtkompatibel.. man får 4 ggr så mycket plats, reptåligare skivor och lägre läshastighet, de anledningarna räcker för mig.

4 ggr mer plats man inte behöver, reptåligare skivor som troligen är reptåligare på samma sätt som DVD vs. CD. Dvs. inte alls reptåligare utan snarare betydligt känsligare i 90% av fallen. Lägre läshastighet, visst, men är den värd över 1000 kr?
Är det värt (för konsumenten) att lägga såpass stor del av en spelkonsoll på en medialäsare som bara finns där för att Sony vill vinna kriget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Wow, så du menar att jag har påstått det?

4 ggr mer plats man inte behöver, reptåligare skivor som troligen är reptåligare på samma sätt som DVD vs. CD. Dvs. inte alls reptåligare utan snarare betydligt känsligare i 90% av fallen. Lägre läshastighet, visst, men är den värd över 1000 kr?
Är det värt (för konsumenten) att lägga såpass stor del av en spelkonsoll på en medialäsare som bara finns där för att Sony vill vinna kriget?

Antagligen så blir ps3 i princip subventionerad av Sony så det OM blueray blir standard får ps3 ägare en mycket billig blueray spelare

Själv tycker jag de borde ha haft en vanlig variant utan blueray som var billigare eftersom det känns som att 9GB borde räcka långt även för "HD" spel.
Jag menar seriöst, ps3 har hög upplösning visst, samma som pc haft i åratal utan att behöva mer än 1 dvd för spelen

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
wake up call. HDDVD är inte heller bakåtkompatibel..

man får 4 ggr så mycket plats, reptåligare skivor och lägre läshastighet, de anledningarna räcker för mig.

jo, jag har sagt det själv. det ändrar inte på att det faktum att det närmast är essentiellt med Blueray för kommande spel.

hur i hela friden gör WMV eller DIVX HDDVD till ett bättre alternativ?

Med tanke på att HD DVD och Blue Ray kommer använda samma form av bild format, WMV, Mpeg4 och Mpeg2 så kommer knappast det vara så stor skillnad på bildkvalité så att du som konsument ser skillnaden på en 42-50 tums LCD eller Plasma. Drar du upp bilden i 300" så ser du antagligen skillnad på grund av kompresion. Hur många här har så stort rum så de kan ha 300"?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga, vem här tycker att grafiken som 360 presterar är dålig?
Allt snack om upplösningar och grafik... Jag tycker iallfall att 360 är snyggt så det räcker till, så om graifk är ett resonemang till BR, så tycker jag inte det har särskilt mycket vikt då man egntligen talar om skillnader så som om man kan flytta 1 eller 2 hus själv genom att knuffa på det... det spelar liksom ingen roll då inget går. Att tala om grafikskillnader mellan 360/ps3 är ungefär samma sak, då båda är mer än tillräckligt bra imo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Hur många här har så stort rum så de kan ha 300"?

*räcker upp handen*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej, står ju till och med i ditt citat att det är den fysiska storleken som är densamma - och att man DÄRFÖR kan göra blu-ray enheterna bakåtkompatibla, standarden är dock inte kompatibel. Sen att de flesta om inte alla även inkluderar DVD och CD stöd är en sak men det gör inte blu-ray i sig bakåtkompatibelt.

Är som att säga att SATA är bakåtkompatibelt med PATA bara för att moderkorten även har PATA.

Och nej det är inte relevant hur mycket man kan maxa skivorna.
Formatet håller inte längre bara för att man kan bygga ut det. Alla måste ändå köpa nya enheter så det är exakt samma sak som att byta format, eller hur?

Och det är trotts allt ett medieformat för bl.a. film. Och där kan man inte byta format eller maxa skivorna titt som tätt utan det måste gå mååånga år mellan varje byte. Och när man väl gör det så finns det ingen anledning att byta till en maxad Blu-Ray version när ett helt nytt format är bättre.

Diskussionen handlar ju mycket om att det är onödigt (eller inte värt det i alla fall) att spelen ligger på blu-ray och att DVD9 räcker. Och att det därför är slöseri med pengar att tvinga på kunderna en blu-ray enhet.

Ska man se det så så är inte heller HD-DVD i sig bakåtkompatibelt med DVD.
En Blu-ray/HD-DVD-spelare är ingen PC. Man rotar inte i den själv. Därför tycker jag att det inte spelar någon roll om tekniken ursprungligen inte är bakåtkompatibel. Tillverkarna gör det ändå. DVD i sig är inte heller bakåtkompatibel med CD-skivor. Men har någon över huvud taget sett en DVD-spelare som inte kan läsa CD-skivor också?

Ditt resonemang håller inte. Det är högst relevant hur mycket man kan maxa skivorna. Det är ju fortfarande precis samma maskiner som kan läsa skivorna. Ingen uppgradering behövs. Om det inte vore så kunde man ju lika gärna satsa på ett nytt format.

Det är just därför man ska satsa på ett format som håller länge utan att man ska behöva kompromissa med kvaliten.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Ska man se det så så är inte heller HD-DVD i sig bakåtkompatibelt med DVD.
En Blu-ray/HD-DVD-spelare är ingen PC. Man rotar inte i den själv. Därför tycker jag att det inte spelar någon roll om tekniken ursprungligen inte är bakåtkompatibel. Tillverkarna gör det ändå. DVD i sig är inte heller bakåtkompatibel med CD-skivor. Men har någon över huvud taget sett en DVD-spelare som inte kan läsa CD-skivor också?

Nej, HD-DVD är inte heller bakåtkompatibelt med DVD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Ditt resonemang håller inte. Det är högst relevant hur mycket man kan maxa skivorna. Det är ju fortfarande precis samma maskiner som kan läsa skivorna. Ingen uppgradering behövs. Om det inte vore så kunde man ju lika gärna satsa på ett nytt format.

Det är just därför man ska satsa på ett format som håller länge utan att man ska behöva kompromissa med kvaliten.

Så vilken Blu-Ray spelare som hellst kommer att kunna spela upp 800 Gb skivor när/om de kommer?
Källa på det?

Det är troligen jusst kvaliten man kompromissar eftersom man får *fulhacka* och köra löjligt många lager vilket troligen kommer begränsa kvaliten och de problem vi har idag med värdelösa DVD-skivor, icke kompatibel media, kvalitetsproblem osv. är ju bara ett smakprov som det där troligen kommer att ge upphov till.

Alla rapporter om hur mycket Blu-Ray och HD-DVD kommer fixa i framtiden är enbart en del av hypen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så vilken Blu-Ray spelare som hellst kommer att kunna spela upp 800 Gb skivor när/om de kommer?
Källa på det?

Nej, tyvärr. Men eftersom Blu-ray från början snackade oma att ha upp till 8 lager och 200 GB vore det ju konstigt om man var tvungen att uppgradera sin spelare för att kunna spela upp dem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Wow, så du menar att jag har påstått det?

4 ggr mer plats man inte behöver, reptåligare skivor som troligen är reptåligare på samma sätt som DVD vs. CD. Dvs. inte alls reptåligare utan snarare betydligt känsligare i 90% av fallen. Lägre läshastighet, visst, men är den värd över 1000 kr?
Är det värt (för konsumenten) att lägga såpass stor del av en spelkonsoll på en medialäsare som bara finns där för att Sony vill vinna kriget?

tja, det lät ju så. men om jag och Gibbe missuppfattat kan du ju förklara vad din poäng annars var.

DVD och CD har ingen större olikhet i material, så det där argumentet håller inte.

plats man inte behöver? så fort plats finns är det en tendens att den helt plötsligt behövas. du har inte funderat på att det är väldigt mycket mer än filmen som ska få plats? (det är särdeles viktigt i Europa för att göra filmskivor billigare genom att kanske kunna ha samma skiva för ännu fler länder, också en fet fördel över HDDVD mao)

och ja, det är värt över 1000 kr. men det är inte vad det kommer kosta, om det ens blir högre än DVD alls så är det med ett par hundralapppar. så är det inte värt det för konsumenten kommer inte Sony att "vinna" kriget heller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Sony kanske behöver bluray för deras taskiga programmerare som inte kan använda annat än färdigrenderat och inte vet vad komprimering är. Nä men allvarligt talat.. Sony står bakom utvecklingen av Bluray och det är klart att dom vill få ut den på marknaden genom att släppa den med PS3an så har dom sin fördel där om dom spelar sina kort rätt men jag tror dom har gjort bort sig en hel del för "folket".. Många som var sugna på ps3 är mer inne på Nintendo WII nu medans X360 ligger på samma nivå om än litet bättre.

Bluray = Betamax

Nä ms är betydligt smartare här.. Tvingar inte på kunden en pryl som kanske inte blir standard. Dessutom så får spel programmerarna det enklare med ms developer kit´s vilket sony har mycket strul med osv osv..

Varje gång man ser Ken kutaragi så blir man bara så förbannad när han spyder ut en massa skitsnack, när sedan resten sväljer det så är det ännu värre..

Kom ihåg.. Detta är mina åsikter/synpunkter. Vi får alla tänka som vi vill.

Permalänk

Inte nödvändigt?

Efter att läst lite vad några utvecklare tycker så anser jag att det var ett smart drag av Sony att inkludera en Blu-ray läsare i ps3an. Till skillnad mot ms som nu inte kan/får släppa sinna spel på HD-DVDes för de har redan släppt en generation 360s med DVD-läsare.

"The Darkness" developer

"The 360 is a fantastic machine. I really really like it. The only thing, you know, that is going to cause trouble is the amount of storage space available on a DVD... thats really a problem."

http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=446554

Team Ninja

"The infamous Team Ninja front man has a thing or two to say about Microsoft's decision to assign standard DVD format to the Xbox 360. Limiting his development team to a measly 9GB does not sit well with Itagaki, especially when Team Ninja is looking to include any number of (MS-coveted) HD cut scenes. It's ironic that Microsoft has been the most outspoken about the "HD era", but is the least prepared for it… However, don't be surprised to see an Xbox 360.1 springing up in a year or two, complete with HD-DVD drive.

http://www.joystiq.com/2005/07/05/itagaki-sounds-off-on-xbox-...

"Enchant Arms" developer.

"The developer of "Enchant Arms," an upcoming role-playing game in Japan, told Gamespot.com last year it was hoping to be able to fit the game on two discs, but admitted "that's even looking grim." Any old school gamer can tell you that switching discs while playing is not a fun experience."

http://money.cnn.com/2006/01/05/commentary/game_over/column_g...

Vivendi Universal

"The technical requirement for game development today demands more advanced optical-disc technologies," said Michael Heilmann, chief technology officer for Vivendi Universal.
"Blu-ray offers the capacity, performance and high-speed internet connectivity to take us into the future of gaming."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4153813.stm

EA

"EA, a leading games developer and publisher, added that the delivery of high-definition games of the future was vital and Blu-ray had the capacity, functionality and interactivity needed for the kinds of projects it was planning."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4153813.stm

Mark Rein

"Unreal Tournament was 6GB compressed. Next Generation games are going to be 20GB plus, and how we're going to fit them on DVD9's I don't know, they'll probably be a few of them. On the PS3, we're going to be using the majority of the space on those Blu-ray disks. So, online isn't really the best option in some instances.Downloading 30Gb isn't really feasible. What online could be, is the back-channel to get additional content. Patches and things like that. I think what Valve has done is great. It'll be interesting to see where marketing fits in. Now they're going with EA in the future, the biggest publisher of all. You can't do one without the other, otherwise no-one knows about your game. Unless you have the huge marketing budgets that major retailers have when launching your game, so I think there's still a very important role for retailers.
For even more ownage here is an article about blu ray movies that already require and use 50gb discs"

http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=125925

Toriyama and Versus producer Shinji Hashimoto

"Toriyama and Versus producer Shinji Hashimoto defended the decision to release FFXIII on the PS3. According to Hashimoto, the development staff determined that one DVD would not be enough for the type of visual expression they were attempting to make. Toriyama noted that, regarding visual expression, the PS3's shader abilities are a big factor."

http://ps3.ign.com/articles/710/710761p1.html

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

det kommer ändå vara porrindustrin som bestämmer standarden i slutändan..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
det kommer ändå vara porrindustrin som bestämmer standarden i slutändan..

Eller inte. Sist var det porrindustrin som bestämde för att det inte fanns några alternativ som var ännu billigare.
Idag är det internet som är det stora. De tjänar mer på betalsidor än på DVD-skivor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tja, det lät ju så. men om jag och Gibbe missuppfattat kan du ju förklara vad din poäng annars var.

DVD och CD har ingen större olikhet i material, så det där argumentet håller inte.

plats man inte behöver? så fort plats finns är det en tendens att den helt plötsligt behövas. du har inte funderat på att det är väldigt mycket mer än filmen som ska få plats? (det är särdeles viktigt i Europa för att göra filmskivor billigare genom att kanske kunna ha samma skiva för ännu fler länder, också en fet fördel över HDDVD mao)

och ja, det är värt över 1000 kr. men det är inte vad det kommer kosta, om det ens blir högre än DVD alls så är det med ett par hundralapppar. så är det inte värt det för konsumenten kommer inte Sony att "vinna" kriget heller.

Att rätta den som påstod att Blu-Ray var bakåtkompatibelt?
Glömde nämna i farten att HD-DVD inte var det heller men jag sa ju aldrig att HD-DVD var det heller så de som verkade anta det drog egna slutsatser.

Jo, visst är det mer än filmen som ska få plats. Men det är jusst filmerna som är innebär den största skillnaden mot tidigare generationer vad gäller lagringskapacitet.

Vi pratar priset på själva konsollen, inte titlarna. De lär ju inte påverkas mycket av Blu-Ray - mer än skrytfaktorn och den kan de visserligen ta bra betalt för.

Spelar ingen roll om det är värt det för kunden.
Sony får en bred bas med Blu-Ray spelare vilket kommer hjälpa Blu-Ray oavsett om det gynnar kunden eller ej.

zZGurraZz:
Du tror inte att 99% av det där är marknadsföring?
Seriöst, många spel idag använder inte ens DVD9. Mycket skitsnack i de där citaten. En av mina favoriter som gav mig ett riktigt gott skratt:

Citat:

"Blu-ray offers the capacity, performance and high-speed internet connectivity to take us into the future of gaming."

Jag säger inte att DVD9 räcker för allt men för det allra mesta. De flesta är inte gamers utan de flesta är svennsons. Och för dem så är den där tusenlappen viktigare än vilken typ av HD som CG-sekvenserna är i.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Nej, tyvärr. Men eftersom Blu-ray från början snackade oma att ha upp till 8 lager och 200 GB vore det ju konstigt om man var tvungen att uppgradera sin spelare för att kunna spela upp dem.

Nej det vore inte alls konstigt.

Det vore typisk marknadsföring.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Att rätta den som påstod att Blu-Ray var bakåtkompatibelt?
Glömde nämna i farten att HD-DVD inte var det heller men jag sa ju aldrig att HD-DVD var det heller så de som verkade anta det drog egna slutsatser.

Jo, visst är det mer än filmen som ska få plats. Men det är jusst filmerna som är innebär den största skillnaden mot tidigare generationer vad gäller lagringskapacitet.

Vi pratar priset på själva konsollen, inte titlarna. De lär ju inte påverkas mycket av Blu-Ray - mer än skrytfaktorn och den kan de visserligen ta bra betalt för.

Spelar ingen roll om det är värt det för kunden.
Sony får en bred bas med Blu-Ray spelare vilket kommer hjälpa Blu-Ray oavsett om det gynnar kunden eller ej.

zZGurraZz:
Du tror inte att 99% av det där är marknadsföring?
Seriöst, många spel idag använder inte ens DVD9. Mycket skitsnack i de där citaten. En av mina favoriter som gav mig ett riktigt gott skratt:

Jag säger inte att DVD9 räcker för allt men för det allra mesta. De flesta är inte gamers utan de flesta är svennsons. Och för dem så är den där tusenlappen viktigare än vilken typ av HD som CG-sekvenserna är i.

Nej det vore inte alls konstigt.

Det vore typisk marknadsföring.

Hmm? Om det är 99% marknadsföring vad tjänar team ninja på att kritisera maskinen som de är exklusiva till , likaså Starbreeze Studios?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Hmm? Om det är 99% marknadsföring vad tjänar team ninja på att kritisera maskinen som de är exklusiva till , likaså Starbreeze Studios?

Vilket är starbreeze citat?
Team Ninja får ju en del kritik i kommentarerna på den där länken också.

Citat:

8. Funny, how JOYSTIQ only posted a piece of the article with Itagaki's comments. Itagaki also praised the X360 and made remarks about the SONY PS3 that were not noted on this site.

Citat:

9. Is it just me or is joysiq feeding the xbox hating trolls with just about every 360 enntry?

(från kommenterarena - de där citaten var inte kritiken jag pratade om)

Vet inte hur trovärdig den där sidan är i mina ögon.

Citat:

"If we encoded the Dead or Alive 4 trailer from E3 in high definition in a quality acceptable to us, it will easily be about 2GB."

Seriöst? Visst, jag skulle inte tacka nej till en 1080p surround sound trailer men man behöver inte göra alla korta scener i det formatet direkt. Spelet kommer ju ändå bara vara i 720p så då räcker ju det helt klart och sen så kan man som kommentarerna säger använda en vettig codec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Kanske postats redan men:

"Sony claims that PCs will be rendered useless by the PS3

The folks over at Sony are so confident in the power and capabilities of the new PlayStation 3 that it thinks the console will render PCs unnecessary. This is just the latest in the console trash talk that has been going on for months. Just yesterday we reported that Microsoft was going to the mattresses over the PS3's standard Blu-ray drive.

Sony Computer Entertainment's Worldwide Studios president Phil Harrison feels that the PS3 is flexible enough to double as a gaming machine and a machine to handle all of your day-to-day PC-related chores. Sure, the PS3 has a powerful processing platform, storage capabilities, wired and wireless networking, USB ports, a media reader and a Linux based operating system -- but is that enough to displace a traditional PC? "We believe that the PS3 will be the place where our users play games, watch films, browse the Web, and use other [home] computer functions. The PlayStation 3 is a computer. We do not need the PC," said Harrison.

Sony also denied the notion that its decision to add motion-sensing technology to its PS3 controller was a knee-jerk reaction to Nintendo's Wii. Harrison remarked, "In a certain way, I understand why people would say [such things], but it is stupid, if you'll forgive me saying so."

Det där är bara så mycket skitsnack á la Sony så det inte är sant. Ska bli kul och se hur det blir om fem år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Seriöst? Visst, jag skulle inte tacka nej till en 1080p surround sound trailer men man behöver inte göra alla korta scener i det formatet direkt. Spelet kommer ju ändå bara vara i 720p så då räcker ju det helt klart och sen så kan man som kommentarerna säger använda en vettig codec.

Det är Team Ninja vi talar om. De är galna

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har folk helt tappat perspektiv bakåt? Ska vi gnälla på att Nintendo 64 kom med ett kasettformat som inte användes till PC? Då var det minsann inget gnäll från microsoft sida.

Låt PS3-utvecklarna välja det format de känner för, om du låter bli att skaffa en PS3 för att det står BR i specifikationerna är man nog ganska trångsint. Om Sony får för sig att sätta en prislapp högre än vad kunderna vill betala köps den inte, så argumentet "den blir för dyr med BR" fungerar inte särskilt väl.

Vill Sony ha BR i sin konsol, låt dem ha det, vill du inte ha BR i din konsol, låt bli ps3.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Xbox360 skulle haft bättre prestanda om den skulle använt ett format med större lagringskapacitet. Mycket kraft går åt att DEC:a det komprimerade materialet på DVD-skivorna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Har folk helt tappat perspektiv bakåt? Ska vi gnälla på att Nintendo 64 kom med ett kasettformat som inte användes till PC? Då var det minsann inget gnäll från microsoft sida.

Låt PS3-utvecklarna välja det format de känner för, om du låter bli att skaffa en PS3 för att det står BR i specifikationerna är man nog ganska trångsint. Om Sony får för sig att sätta en prislapp högre än vad kunderna vill betala köps den inte, så argumentet "den blir för dyr med BR" fungerar inte särskilt väl.

Vill Sony ha BR i sin konsol, låt dem ha det, vill du inte ha BR i din konsol, låt bli ps3.

Word!

Köp det du vill ha, jag har aldrig känt mig tvingad att köpa CD-skivor då hela skivsamlingen på LP blev föråldrad. Trots detta gick utvecklingen framåt och helt plötsligt så kunde man använda CD-skivan till mycket mer än musik.

Jag tror knappast att vi i framtiden sitter med skivor med 12 cm i diameter då det finns minneskort idag som är lika stora som en tumnagel och rymmer hur mycket som helst.

Visa signatur

"Chuck Norris doesn't read books. He stares them down until he gets the information he wants."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenclick
Word!

Köp det du vill ha, jag har aldrig känt mig tvingad att köpa CD-skivor då hela skivsamlingen på LP blev föråldrad. Trots detta gick utvecklingen framåt och helt plötsligt så kunde man använda CD-skivan till mycket mer än musik.

Jag tror knappast att vi i framtiden sitter med skivor med 12 cm i diameter då det finns minneskort idag som är lika stora som en tumnagel och rymmer hur mycket som helst.

Men det låter mer äkta och med en bra spelare bättre med LP fortfarande..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Såg i en förboknings anonns nu att PS3 även stödjer HDDVD skivor....