Produkttest: Corsair Nautilus 500

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Corsair Nautilus 500

Corsair är mest kända för sina minnen men har nu släppt en uppföljare till sitt externa vattenkylningskit HydroCool 200, och den nya kallar man Nautilus 500. Tanken är att göra det mycket lätt att använda vattenkylning utan att för den skulle ge avkall på prestanda. Paul ser här om detta stämmer in på Corsairs Nautilus 500.

Läs produkttestet: Corsair Nautilus 500

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs test!
Verkar va en bra produkt iaf.
Men det alla undrar är ju ljudnivån såklart. Hur högt låter det egentligen.
Vore kul med en jämnförelse ljudmässigt mellan att ha en bra ("tyst") cpu luftkylare mot nautilus.

Jag har ju funtat på vatten ett par ggr dels för jag vill ha en kallare CPU då såklart men också ljudmässigt tystare.
Och extern passar mig för jag moddar inte lika mycke med hårdvaran som jag gjorde förr. Så vill inte köra integrerat.

Efter tester med GPU kylaren kommer kanske man skaffar sig ett paket.

Permalänk
Avstängd

Mer högljudd och sämre presterande än en schythe ninja och ni kallar den relativt billig när den knappt är bättre än ninjan? Jag tyckte det var dyrt!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Musikälskare

Verkar inte för hett. brukar inte bli bra när man pressar ihop allt till en "låda"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

En (dyr) pryl som är högljudd och kyler dåligt? Varför ska man ha vattenkylning då om man missar alla fördelar...

Permalänk
Hedersmedlem

Bra recention, men inget för mig, skall jag vattenkyla så vill jag kyla cpu/gpu och nordbrygga, samt att systemet skall vara mer eller mindre ljudlöst,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Bra recention, men inget för mig, skall jag vattenkyla så vill jag kyla cpu/gpu och nordbrygga, samt att systemet skall vara mer eller mindre ljudlöst,

Det går även att koppla på block för alla andra bryggor enligt andra recensioner jag läst. Sen är det bara att koppla ihopa alla med slang. Hur blir resultatet då? Rent logiskt lär ju vattnet bli varmare och kyla mindre =\

NorthBridge-block finnes:
http://www.velocityreviews.com/reviews/Corsair_Nautilus_500/6...

Får ju dock säga att N500 inte är gjort för överklockare. Har funderat på den innan, men detta testet ger mig annorlunda uppfattning. Vill ha ett tyst system som kyler mycket.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Visst en fin grej för dom som vill ha en enkel installation av vattenkyling. Men för 1900:- kan man få mycket bättre saker. Samt om det inte kommer att gå att kyla gpu så tycker jag att hela vattenkylnings iden går ikras. Om man skaffar vattenkylning så tror jag att ett av dom två skälen är att den ska vara tystare än 2-3 fläktar.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk

Skummade bara igenom snabbt, verkar sådär.. Passa den Socket A föresten?

Permalänk
Avstängd

Som vanligt, mycket dåligt test ! Att testa kylare i "öppet" chassi säger ingeting för mig. Jag (och 99.99% datoranvändare) har moderkortet i datorlådan. Det enda fördelen med att testa i "öppet chassi" (vad det nu är ) är att det blir lättare för testaren själv eftersom han/hon slipper installera allt i en låda. Mao, det handlar om lathet...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Som vanligt, mycket dåligt test ! Att testa kylare i "öppet" chassi säger ingeting för mig. Jag (och 99.99% datoranvändare) har moderkortet i datorlådan. Det enda fördelen med att testa i "öppet chassi" (vad det nu är ) är att det blir lättare för testaren själv eftersom han/hon slipper installera allt i en låda. Mao, det handlar om lathet...

Låt mig förklara:

Visst är det jobbigare att testa kylare som man måste montera i ett chassi men det är faktiskt inte den stora anledningen till att jag inte testar kylare i ett chassi som du verkar förespråka.

Andleningen till att inte testa kylare i ett chassi är att alla chassin inte är lika. Olika chassin kan hålla mycket olika temperaturer på olika ställen i chassit. Därmed skulle jag behöva vara tvungen att redovisa vilket chassi och med vilken fläktkonfiguration jag testade med vilket jag tror väldigt få läsare kan relatera till.

Dessutom handlar ofta tester om prestanda relativt andra kylare i testet och därmed är det skillnaden mellan dessa som är det som är det viktiga och inte de absoluta talen.

Om du har samma processor som den vi testar med och närmare vill veta hur varm den kommer bli med en testad kylare i ditt chassi kan du försöka mäta temperaturen i just ditt chassi för att sedan justera temperaturerna i testet.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

kommer den levererad med vatten också?

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Borde det inte bara gå att byta till en tystare fläkt, om det var den som var högljudd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blame_me
Borde det inte bara gå att byta till en tystare fläkt, om det var den som var högljudd?

I blame_you for not reading the review!

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

My bad! Att man alltid missar någon detalj

Permalänk
Medlem

Någon inbiten jäkel som hade kunnat peka på ett annat system som är lätt och tyst?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?