Permalänk
Medlem

Intel Core Duo?

Tjena!

Jag har en väldigt kass dator och måste därför skaffa en ny snarast, och därför har jag kollat runt lite vad som finns. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska köpa en bärbar eller en vanlig stationär, men igår hittade jag en bärbar dator som hade 1.66GHz. Den kostade 8000 och jag tyckte det var lite väl dyrt eftersom en annan bäbar för bara 4500 hade 1.5GHz. Men sen kollade jag på processorn: "Intel Core Duo", jag sökte lite på Google och hittade lite fakta om den. Den ska tydligen ha två kärnor, men... Vad innebär det egentligen? Betyder det att den har 1.66 + 1.66 eller? Det låter lite osannolikt för en bärbar tycker jag... Och om det inte är så, hur mycket har den då? För den måste väl vara bättre än en en-kärning processor?

Tacksam för svar

PS. Kan inte så mycket om processorer och sånt, hoppas ni har överseende med det .DS

Permalänk
Avstängd

det är att processorn har 2st cores=kärnor.
applikationen som stödjer det o som kan ta nytta av det tjänar lite på det.

eller om man säger att du lyssnar på musik laddar hem olagligafilmer/musik från dc++ o har bitlord igång på samma gång o sedan spelar något spel så kan en kärna ta hand om en del o den andra kärnan tar hand om en annan del av programmen

men en intel core 2cpu på 2,8ghz kan ändå mycket bättre än AMDs nya 5000+.

men om du ska spela spel så kan du lika gärna köpa en vanlig dator annars så får du nog betala minst 15 000kr för en bärbar.

Permalänk
Medlem

Två kärnor innebär att CPUn kan "processa" dubbelt så mycket information, på samma tid (förutsatt man ökar RAM med dubbelt också och att cache blir samma osv.). Det innebär dock inte att man adderar frekvensen som du visar med exemplet ovan. Se det som att två snabba löpare inte blir en supersnabb. Visserligen kommer dom kunna "bära" dubbelt så mycket på samma tid, men dom blir som sagt inte en jättesnabb löpare.

Jag personligen upplevde en väldigt stor prestanda boost när jag gick över till tvåkärnigt och skulle rekommendera det över single core. Du kommer kunna ha väldigt många program uppe och det kommer gå kvickt. Core duo 1,66GHz drar dessutom väldigt lite ström och du får bra battertider. Dom som spelar kanske föredrar att lägga pengarna på att köpa en processor med en väldigt snabb kärna istället för två medelmåttiga (om dom inte har råd). Det beror på att program/spel som bara fungerar entrådigt ändå bara kan utnyttja en kärna, och inte båda. Därför skulle det i ditt fall bara bli 1,66GHz. Dock är det så att du kommer kunna ha en hel kärna åt spelet och i single core skulle en hel del resurser gå till windows och annat. I dual core kommer du kunna ha en massa program uppe förutom spelet utan att det går trögt ....

Permalänk
Medlem

Okej, nu fattar jag!

Men tycker ni det är bättre att jag köper datorn med Intel Core Duo på 1.66GHz än den med Intel Celeron M på 1.5GHz? Jag kommer troligtvis inte spela så mycket spel och sånt, mest surfa.

Edit: Glömde en sak, Photoshop CS ska helst inte lagga, är så trött på att det tar 5 minuter för min Dell med Pentium II 398MHz att starta programmet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninfrex
Okej, nu fattar jag!

Men tycker ni det är bättre att jag köper datorn med Intel Core Duo på 1.66GHz än den med Intel Celeron M på 1.5GHz? Jag kommer troligtvis inte spela så mycket spel och sånt, mest surfa.

Edit: Glömde en sak, Photoshop CS ska helst inte lagga, är så trött på att det tar 5 minuter för min Dell med Pentium II 398MHz att starta programmet

Vill du slippa "lagget" är core duo rätt Dock duger Celeron M 1,5GHz bra för surfande. Har inte testat photoshop dock .. Men som sagt kommer det alltid gå snabbare med core duo. Men i vilket fall garanterar jag att du kommer märka en stor prestandaboost i jämförelse med din P3 400MHz

Permalänk
Medlem

Okej, för se hur jag gör

Tack för alla svar!