Permalänk

Conroe och Mac?

Conroe släpps ju till PC 23 Juli. Är det någon som hört nåt om när Mac får Conroe?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Conroe släpps ju till PC 23 Juli. Är det någon som hört nåt om när Mac får Conroe?

Mac och prestanda har ju aldrig fungerat bra ihop Men det är faktiskt troligt med tanke på att apple nu använder Core processorer i sina datorer. Merom är inte helt uteslutet heller.

Permalänk
Medlem

Jag vet, jag är Noob, men kan någon förklara vad Conroe är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninfrex
Jag vet, jag är Noob, men kan någon förklara vad Conroe är?

DEt är kodnamnet för Intels nya processorer som ska lanseras den 23 Juli. Core 2 Duo kommer vara det riktiga namnet på dessa.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
DEt är kodnamnet för Intels nya proocessorer som ska lanseras den 23 Juli. Core 2 Duo kommer vara det riktiga namnet på dessa.

Aha...

Och den kommer vara bättre än vanliga Intel Core Duo? I så fall kanske jag bör vänta med att köpa min laptop :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninfrex
Aha...

Och den kommer vara bättre än vanliga Intel Core Duo? I så fall kanske jag bör vänta med att köpa min laptop :S

Japp de kommer de, riktigt mycket bättre också. Jag är också i laptoptankar och kommer också vänta. De processorer som är till för Laptops heter Merom, det är detsamma som Conroe. Tror de kommer heta Core 2 Duo Extreme eller ngt liknande.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Okej, den här sidan är ju ett enda stort uppslagsverk, har lärt mig extremt mycket bara genom att kolla igenom massa trådar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninfrex
Okej, den här sidan är ju ett enda stort uppslagsverk, har lärt mig extremt mycket bara genom att kolla igenom massa trådar

Aaah men du kommer stöta på mkt omogen pajkastning också. Boy will be ehm... nerds eller ngt *asg*

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parren
Mac och prestanda har ju aldrig fungerat bra ihop ...

Ush är det bara jag som reagerar på detta uttalande? Vad kallar du det här om inte prestanda?

http://www.apple.com/powermac/dualcore.html

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Ush är det bara jag som reagerar på detta uttalande? Vad kallar du det här om inte prestanda?

http://www.apple.com/powermac/dualcore.html

Deras G5 förlorar ju mot Opteron så vad vill du ha sagt?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parren
Mac och prestanda har ju aldrig fungerat bra ihop

Ja det beror helt på vilken prestanda man är ute efter. Ren spelprestanda är väll inte mac så bra i men om de är media applikationer så smeker macen PC grejjer rätt hårt.

Det är ingen slump varför media branschen kör med mac

Permalänk
Medlem

Conroe är väl namnet på kärnan? och inget kodnamn..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
Conroe är väl namnet på kärnan? och inget kodnamn..

Det kanske det är ja. Men jag har för mig att de brukar höra ihop.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja det beror helt på vilken prestanda man är ute efter. Ren spelprestanda är väll inte mac så bra i men om de är media applikationer så smeker macen PC grejjer rätt hårt.

Det är ingen slump varför media branschen kör med mac

Det har nog med programutbud att göra.
När det väl kommer till kritan och någon benchar brukar PC vinna. Fast det beror ju på vart man läser... Läser man på www.weloveapple.com så kanske mac vinner...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det kanske det är ja. Men jag har för mig att de brukar höra ihop.

Conroe är bara kodnamn. Precis som att sledgehammer och Clawhammer var kodnamn. Men dom använder samma kärnor.
Som Opteron och A64or delar kärnor. Trots olika försäljningsnamn och kodnamn.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja det beror helt på vilken prestanda man är ute efter. Ren spelprestanda är väll inte mac så bra i men om de är media applikationer så smeker macen PC grejjer rätt hårt.

Det är ingen slump varför media branschen kör med mac

Nej, knappast. Det är andra faktorer som ligger bakom det. Med samma pengar som man lägger på en mac kan jag alltid bygga en PC som benchar bättre

Permalänk

Re: Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parren
Mac och prestanda har ju aldrig fungerat bra ihop

Hehe, den var bra. Din lustikurre

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Conroe och Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det har nog med programutbud att göra.
När det väl kommer till kritan och någon benchar brukar PC vinna. Fast det beror ju på vart man läser... Läser man på www.weloveapple.com så kanske mac vinner...

Conroe är bara kodnamn. Precis som att sledgehammer och Clawhammer var kodnamn. Men dom använder samma kärnor.
Som Opteron och A64or delar kärnor. Trots olika försäljningsnamn och kodnamn.

Aha då hade jag rätt från början =D

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Japp de kommer de, riktigt mycket bättre också. Jag är också i laptoptankar och kommer också vänta. De processorer som är till för Laptops heter Merom, det är detsamma som Conroe. Tror de kommer heta Core 2 Duo Extreme eller ngt liknande.

Jag har för mig att det skiljer rätt mycket mellan Conroe och Merom faktiskt. Dvs att Merom är mer lik Core-strukturen medan de på Conroe har fler inslag av Netburst för att de kunnat tillåta sig ett lite högre TDP-tak. Det är bara något jag har för mig att jag har läst, så det kan vara rent BS.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Merom och Conroe presterar rätt lika per Hz. Så dom kan vara helt identiska, fast med energisparande transistorer i merom.
Men intel är ju inte som AMD. AMD brukar ju kunna ha helt identiska kärnor till massa saker. Intel har för vana att specialdesigna mer. Så det är möjligt att merom och Conroe inte är samma sak.

Permalänk

Apple är alltid väldigt tysta med sina produktlanseringsplaner ända till den dag Steve Jobs får äran att smälla av lanseringen med en keynote på godtycklig mässa.

Men...

Apple kommer med allra största sannolikhet använda Core 2 Duo när de uppdaterar sina PowerMacs senare i år. Med tanke på att deras bärbara nyligen blivit uppdaterade tar det antagligen lite längre tid innan de sätter in en Merom i sina bärbara produkter.

Edit: Kom på att det bara behövs en BIOS-uppdatering för att sätta en merom i en bärbar istället för en yonah. I och med att det är så enkelt kanske de hittar in i Apples bärbara ganska snabbt efter lasneringen.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Apple är alltid väldigt tysta med sina produktlanseringsplaner ända till den dag Steve Jobs får äran att smälla av lanseringen med en keynote på godtycklig mässa.

Men...

Apple kommer med allra största sannolikhet använda Core 2 Duo när de uppdaterar sina PowerMacs senare i år. Med tanke på att deras bärbara nyligen blivit uppdaterade tar det antagligen lite längre tid innan de sätter in en Merom i sina bärbara produkter.

Edit: Kom på att det bara behövs en BIOS-uppdatering för att sätta en merom i en bärbar istället för en yonah. I och med att det är så enkelt kanske de hittar in i Apples bärbara ganska snabbt efter lasneringen.

Vet du om det stämmer för PC Laptops också, jag funderar på att löpa en PC Laptop med Intel 945 chipset i, det har väl stöd för Merom om jag inte har helt fel? Skulle vara skönt att köpa billigt nu sen klämma i en merom senare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Apple är alltid väldigt tysta med sina produktlanseringsplaner ända till den dag Steve Jobs får äran att smälla av lanseringen med en keynote på godtycklig mässa.

Men...

Apple kommer med allra största sannolikhet använda Core 2 Duo när de uppdaterar sina PowerMacs senare i år. Med tanke på att deras bärbara nyligen blivit uppdaterade tar det antagligen lite längre tid innan de sätter in en Merom i sina bärbara produkter.

Edit: Kom på att det bara behövs en BIOS-uppdatering för att sätta en merom i en bärbar istället för en yonah. I och med att det är så enkelt kanske de hittar in i Apples bärbara ganska snabbt efter lasneringen.

När tror du att Mac Mini får Conroe?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd

Mac Mini får nog hålla sig till merom.
Conroe är nog lite för varm för den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Mac Mini får nog hålla sig till merom.
Conroe är nog lite för varm för den.

Mac Mini kommer bara köra Memrom. Har för mig att det är killarna på Xtremesystems som redan fått det att fungera med ES...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Mac Mini kommer bara köra Memrom. Har för mig att det är killarna på Xtremesystems som redan fått det att fungera med ES...

Hur stor prestandaförlust blir det med Merom jämfört med Conroe då? (på samma clock)

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd

Det vet vi inte... Vi har inte sett några jämförelser. Kanske är det identiska chip, som tillverkas med olika typer av transistorer. Så merom får svalare transistorer medans Conroe får sånna som klarar högre frekvens.
Isåfall lär dom prestera identiskt vid samma frekvens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det vet vi inte... Vi har inte sett några jämförelser. Kanske är det identiska chip, som tillverkas med olika typer av transistorer. Så merom får svalare transistorer medans Conre får sånna som klarar högre frekvens.
Isåfall lär dom prestera identiskt vid samma frekvens.

Det hade smakat gott

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det vet vi inte... Vi har inte sett några jämförelser. Kanske är det identiska chip, som tillverkas med olika typer av transistorer. Så merom får svalare transistorer medans Conroe får sånna som klarar högre frekvens.
Isåfall lär dom prestera identiskt vid samma frekvens.

Chipsen presterar nästan identiskt, men Merom har ju en 667 MHz FSB jämfört med Conroes 1066 MHz.

Sen om jag har förstått det rätt så har Woodcrest, som mest troligt kommer sitta i en Mac Pro, dubbla 667 MHz bussar.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Alla Conroe har inte 1066Mhz buss, bara toppmodellerna har det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Alla Conroe har inte 1066Mhz buss, bara toppmodellerna har det.

Alla som lanseras nu i Juni kommer ha det iaf. Dvs. E6300-E6700 och X6800.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|