Permalänk
Medlem

256 + 256 = 512?

Nej, jag behöver inte hjälp med matten, men däremot så undrar jag om det är så att om man har två stycken 256 MB minnen att det då blir samma sak som ett 512 MB minne? Eller är det precis som med Dual Core-processorerna?

/Ninfrex

Permalänk
Avstängd

det blir ett 512 minne

Permalänk
Avstängd

Har du dualchannel så blir det inte bara dubbelt så mycket. Det blir dubbelt så snabbt också.

Permalänk
Medlem

Okej, det var allt jag ville veta, tack så mycket

Permalänk
Avstängd

det blir 512mb minne totalt,samma sak som med hårddiskar typ.
dualchannel är inte dubbelt så snabbt men dubbel bandbredd iallfall o det är bättre med 2st minnne istellet för 1 iallfall.

Permalänk
Avstängd

Sitter dualchannel i moderkortet eller minnet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Sitter dualchannel i moderkortet eller minnet?

Det är moderkortet som har stöd för Dual-channel. Har inte moderkortet stöd så kan man inte köra Dual-channel

Permalänk
Avstängd

Okej, dom flästa nyare moderkort borde väl ha det?
Jag har köpt detta moderkort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N32SLIDL...
Har det stöd för Dual channel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Okej, dom flästa nyare moderkort borde väl ha det?
Jag har köpt detta moderkort: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA8N32SLIDL...
Har det stöd för Dual channel?

"RAM-egenskaper Ej buffrad, två DDR-kanaler"

Ja.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig fattat vad dom menar med buffrad, en del minnen har det andra inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det blir 512mb minne totalt,samma sak som med hårddiskar typ.
dualchannel är inte dubbelt så snabbt men dubbel bandbredd iallfall o det är bättre med 2st minnne istellet för 1 iallfall.

I de allra flesta fall så ger dualchannel nära 100% med minnesprestanda.

Permalänk
Medlem

Ifall du med 100% menar 100% ökning har du fel. Om du med 100% menar att de går som ett minne (100% av 3200 MB/s = 3200 MB/s) så har du också fel). Dual channel på socket A = cirka 10-15% mer bandbredd, på 939 kanska 50-60% max.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

I socket A fick man väl inte en så mycket. Bussen bromsade där. Men på 939 får man nära 100%. Lågt klockade processorer klarar inte den bandbredden kanske. Dom kanske får nöja sig med 85% mer.

Men hur förklarar du dessa benches?
http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...

Permalänk
Avstängd

om man klockar upp till pc 4200 i dualchannel så får man inte dubbel prestanda,iallfall om man kör med dålig cpu o kassa timings.
men i Ninfrex fall så får han nästan dubbel prestanda.

Permalänk
Medlem

Dubbel bandbredd ger kanske 5% ökad prestanda i detta fall.

Det har vi ju märkt på socket AM2. Bandbredden har ökat rejält iom. bytet till DDR2, men inte steg prestandan för det.

Bandbredd spelar ingen roll så länge man inte utnyttjar den.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Dubbel bandbredd ger kanske 5% ökad prestanda i detta fall.

Det har vi ju märkt på socket AM2. Bandbredden har ökat rejält iom. bytet till DDR2, men inte steg prestandan för det.

Bandbredd spelar ingen roll så länge man inte utnyttjar den.

Men DDR2 är inget bra exempel. För det första så ökar inte bandbredden lika mycket från 939 till AM2 som från 754 till 939. Så där har du helt enkelt inte dubbelbandbredd av det skälet.
Dagens A64 är dock tillräckligt hungriga för att utnyttja Dual-channel DDR.

Så av den anledningen är DDR2 ett mycket dåligt exempel. Sen att Latenserna är mycket högre och att effektiviteten på DDR2 är sämre på grund av interna latenser spelar också in.

Hänvisa istället till skillnaderna mellan socket 754 och 939.