Permalänk
Medlem

jag orkar inte mer, snälla hjälp!

Har inte hållt på med så mycket hårdvara senaste 2-3 åren då jag inte riktigt haft behov av det, men nu verkar det ha blivit en hel del problem och jag orkar inte felsöka längre. Då vänder jag mig till gammla goda sweclockers hoppas ni fortfarande är lika bra på att ge tips

Ok börjar från början, hade ett system med ett abit is7 med en p4 "c" 2.4@3Ghz och allt gick finfint. så för någon månad sedan skaffade jag ett nytt agp kort (7800gs) för jag kände att det borde räcka för mina behov. installerade kortet och datorn startade inte.. efter lite krabb kom jag fram till att moderkrotet pajjat. lite irriterad över att ändå behöva nytt moderkort fast nu med agp igen så köpte jag ändå ett asus p4p800SE.

Nu börjar skiten. proccesorn går inte att få stabil i 3ghz alls. efter myckte meck så slutar det med att jag kör den i 2.4 igen och orkar inte bry mig mer. Men i bakhuvudet säger det mig att det är minnena som kan krabba med det här moderkrotet. jag har 4x 256 moduler och det är 2 olika märken då de införskaffades vid 2 tillfällen.

lånar min rumskompis 2x 512 en dag fast endast pc2700 för att testa med dem. efter att ha rullat i 3ghz ett tag så krachar det ändå. så jag ger upp och stoppar i mina gammla igen.

Men nu kan jag fan inte ens få den stabil i 2.4Ghz?? oavset timings på minnen spänning till cpu osv. jag blir ju bara så jävla lack. Allt jag ville var att ta ut mitt gf4 och poppa i ett 7800gs men nu sitter man här med nytt moderkort som inte ens vill få sytemet stabilt i 2.4. Alla tips är välkomna har inte datorn i närheten atm men ska försöka köra med 2x 256 moduler för att se om det är minnena men känns ju dåligt som fan om de funkade på abit moderkrotet och inte asus..

övrigt om systemet: antex sonata (första versionen med 350w agregat)2x 120 barracuda diskar och 2x 37 raptor diskar i raid0 på ich5 chippet. audigy2 ljudkort och vanlig nec dvd brännare..

som sagt alla tips för att lösa den här skiten är välkomna funderar på om det ka nvara nätagregatet som är boven i det hela men tycker ju det ska vara ok med 350w. och känns ju som cpu'n borde ha lite längre livstid trots att den gått överklockad sedan 2002 eller vad det nu kan vara..

pls help

Permalänk

Skulle mycket väl kunna vara nätdelen som inte orkar med. Dom nyare grafikkorten kräver ganska kraftiga nätdelar för att rulla stabilt.

Har kanske möjlighet att låna en nätdel för att testa lite först innan du slänger ut pengar på en ny?

Permalänk
Inaktiv

Är det en celeron D processor?
Vad är det för moder kort?

Jag har en Celeron D 2,4 samt Biostar P4vma-m och har haft exakt samma problem, skaffade ATI 9800 Pro (när det var hyffsat nytt, kan det varit 2004?) och moderkortet vägrade starta, bytte kort och fick igång systemet men det krashar så fort jag höjer FSB 1 steg (körde superstabil 2,6a innan).

Jag har tyvärr inte klarat av att lösa problemet (blir nog första gången), men eftersom både moderkort o processor är rätt trötta på livet donerar jag grejerna till lillesyrran och handlar Pentium D 2,66 och ett Asus P5P800-SE, för ynka 2000:- grejerna kommer om 2 dagar och jag gissar på att det kommer vara värt vartenda krona att slippa problemet.

Lycka till...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HorselJock
Är det en celeron D processor?
Vad är det för moder kort?

Jag har en Celeron D 2,4 samt Biostar P4vma-m och har haft exakt samma problem, skaffade ATI 9800 Pro (när det var hyffsat nytt, kan det varit 2004?) och moderkortet vägrade starta, bytte kort och fick igång systemet men det krashar så fort jag höjer FSB 1 steg (körde superstabil 2,6a innan).

Jag har tyvärr inte klarat av att lösa problemet (blir nog första gången), men eftersom både moderkort o processor är rätt trötta på livet donerar jag grejerna till lillesyrran och handlar Pentium D 2,66 och ett Asus P5P800-SE, för ynka 2000:- grejerna kommer om 2 dagar och jag gissar på att det kommer vara värt vartenda krona att slippa problemet.

Lycka till...

Skriver han p4 är det nog inte celeron!
Låter nästan som de är att agget inte pallar!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

Det är en p4 c, 2.4ghz och moderkortet är asus p4p800 som jag även skrev i posten tror jag

Permalänk
Avstängd

förmodligen är det nätdelen,har du testat med annat grafikkort också?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du felsökt med Ultimate Boot CD?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

vet inte vad ultimate boot cd är för något.. testa med det gammla grafikkortet var ju smart.. då borde man ju kunna felsöka om det är nätagregatet utan att dra ut alla kablar och skit. windows kan inte börja krabba om man drar in gammalt gf4 i den? borde ju hittas av driversen med tanke på att det fortfarande är nvidia kort..

En sak jag inte förstår mig på är dock hur det kunde fungera förut i 2.4 iaf men inte nu längre..

Permalänk
Inaktiv

vad menar du med "P4 c"?

Permalänk
Medlem

Har för mej att 7800GS kräver 400WNätdel med 20A på 12V railen så det är möjligt att din nätdel inte pallar trycket. (rätta mej om jag har fel

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Har ett antec 380w med 18A på 12v :/

testade med gammla grafikkortet i och då gick den att klocka upp igen. testade sedan att dra ut brännaren och köra med nya grafikkortet och det fungerar för tillfället men vågar inte säga att det är stabilt ännu.. mätte även upp vad hela burken drar. visade på runt 235W under load och runt 1A. förmodligen helt värdelös info men tänkte ändå kunde vara bra att förse er med den infon ^^

Permalänk
Medlem

Här är system requirements för eVGAs 7800GS extreme AGP

-------------------------------------------------------------------------------------------
-- SPECIFICATIONs -----------------------------------
INTERFACE/BUS- 32-bit AGP 8x/4x
MEMORY - 256MB 256-bit 1.4ns (8x32) GDDR3
(675MHz clock - 1.35GHz effective)
43.2 GB/s Memory Bandwidth
CHIPSET - nVIDIA GeForce 7800 GS GPU
460 MHz Clock Rate
16 Pixel Pipelines
RAMDAC - 400 MHz
CONNECTORs - (1) 15-pin VGA port
(1) S-Video/TV-Out port
(1) 24-Pin DVI-I port
RESOLUTION - 240 Hz Max Refresh Rate
2048 x 1536 x 32-bit x 85 Hz Max Analog
1600 x 1200 Max Digital
REQUIREMENTS - AGP 3.0 Slot
Installation software requires CD-ROM drive
A minimum 300W system power supply
An available hard disk drive power dongle (smaller floppy
disk drive connector is not sufficient).
DVD playback requires DVD drive
-------------------------------------------------------------------------------------------

verkar som din nätdel ska klara av jobbet iaf.
Intressant de där med brännaren...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att det är nätdelen, köpte ett Nv 6800 GS 512Mb, där står det klart och tydligt min 400 W i inst. häftet, prova en RTFM, kan vara värt besväret.
Jag själv kör på 520 W och det fungerar bra med mitt system.

Visa signatur

Intel Core i7 +8700 | Corsair Hydro H110 GT |32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX| Asus GeForce GTX 1070ti Cerberus | Corsair RM750X | Fractal Designe Define R5 | ASUS TUF Z370 PRO GAMING | Samsung Evo 960 M2 250Gb | 6Tb HDD | Windows 10