PC stor som ett eluttag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Intressant grej, men som sagt rätt värdelöst att använda i hemmet.
Men en kraftfullare version som har tillräckligt med prestanda för att spela upp MP4 eller liknande hade ju varit tufft. Eller klarar den som finns nu det kanske?

Vill man exempelvis se film i sitt hotellrum, så är det bara att koppla in datorn (först en adapter då -_-), sätta i ett USB-minne och dra en 3,5>2xAUX-kabel och en DVI>DVI direkt till TVn, om datorn skulle haft bluetooth-support så skulle man sedan kunna styra uppspelning via mobilen eller liknande.

jepp.. skulle varit nice !

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla imponerande!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders Anders
Kan jag köra Quake 4 på den om jag sätter i mitt x1900xtx?

japp utan tvekan, och det är även fysiskt möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
japp utan tvekan, och det är även fysiskt möjligt.

Fränt, då ska jag köpa en sån. Behöver jag en usb-plugg eller nått då? Eller sätter man kortet på baksidan?

Permalänk
Medlem

Instämmer med att hotellbranchen kommer avguda denna av flera anledningar. 1: Billgare än en stationär i varje rum. 2: Inga extrakostnader i stödskydd. Sitter fast i väggen och interna komponenter har knappast värde för vanliga användare. 3: Risken att en ful kasiongäst pajar den är minimal men skärm lär fortfarande ryka.

Personligen tror jag att den kan bli en hitt bland folk som bara använder burken att surfa med. Själv avstår jag.

Permalänk
Medlem

För er som inte vad det här är så är det inte en komplett dator, utan det är en tunn klient. Den kan inte köras själv utan man måste ha en server som den kör mot.

Väldigt vanlig på företag och skolor fast inte i väggutagsform. Prestandand i den bestämms av servern. Så den kan nog klara divx, xvid, mp3 och alla möjliga format.

Skulle vara lite småfräsigt att koppa en IR port på USB ingången och sen koppla den till tv apparaten, så jobbar den mot husets filserver...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
För er som inte vad det här är så är det inte en komplett dator, utan det är en tunn klient. Den kan inte köras själv utan man måste ha en server som den kör mot.

Väldigt vanlig på företag och skolor fast inte i väggutagsform. Prestandand i den bestämms av servern. Så den kan nog klara divx, xvid, mp3 och alla möjliga format.

Skulle vara lite småfräsigt att koppa en IR port på USB ingången och sen koppla den till tv apparaten, så jobbar den mot husets filserver...

Det är en tunn klient ja, men du kan köra linux vilket brukar sitta i hp´s tunna klienter som standard vilket innebär att den så kallade "tunna klienten" kan man använda till vardagsbruk eller enklare saker så att säga.. Det är tänkt till server givetvis men det funkar således utan aswell..

Stora nackdelen är lagringsutrymmet men använder man datorn till chat/surf så klarar man sig länge...

Permalänk
Medlem

Undra om det funkar att koppla in en extern usb hårddisk till den. Då kan man använda den som ftp server, och ha den som nätverkshårddisk. Och en massa fler saker...

kanske kan installera ett vanligt windows...tror ni det funkar med 2k eller iaf 98? finns det usb cd enheter?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hur mycket jag än stirrar på den hittar jg inget nätverksuttag?

Permalänk
Hedersmedlem

Najs, nästan perfekt present till folk som bara tänkt surfa.

Permalänk
Discokungen

Perfekt klient till ett datoriserat hus Ha två-tre stycken på varje våning så är man aldrig utan internet

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roVVel
Undra om det funkar att koppla in en extern usb hårddisk till den. Då kan man använda den som ftp server, och ha den som nätverkshårddisk. Och en massa fler saker...

kanske kan installera ett vanligt windows...tror ni det funkar med 2k eller iaf 98? finns det usb cd enheter?

svårt att tro att du får in Windows eftersom det är en RISC processor. Utan det får bli någon Linux dist eller liknade. Skulle du få in windows på den kommer den skriva sönder flashminnet efter en 1 månad typ.

TndB: Visst kan man göra det, köra Damn small linux som laddar operativet i ramminnet men hur kul är det? Kan knappt lagra någoting, måste köra med fluxbox. Då är de ju 1000ggr bättre att använda den som tunn klient vilket den är byggd för så kan man använda den som en "riktig" dator.

Neoecs: Nätverksuttaget sitter bakom den. Och det finns bara ett uttag vilket blir jävligt svårt att använda den som NAT/Firewall som många har föreslagit:p

Skulle jag bygga hus idag, så hade jag lätt installerat ett gäng sådana i huset ;D hihi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Det är en tunn klient ja, men du kan köra linux vilket brukar sitta i hp´s tunna klienter som standard vilket innebär att den så kallade "tunna klienten" kan man använda till vardagsbruk eller enklare saker så att säga.. Det är tänkt till server givetvis men det funkar således utan aswell..

Stora nackdelen är lagringsutrymmet men använder man datorn till chat/surf så klarar man sig länge...

Linux/unix/as400/asw räknas till stordatorer och inget man brukar köra clienter mot.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
svårt att tro att du får in Windows eftersom det är en RISC processor. Utan det får bli någon Linux dist eller liknade. Skulle du få in windows på den kommer den skriva sönder flashminnet efter en 1 månad typ.

Skulle nog gå med emulator men det skulle gå löjligt segt så det är inget alternativ (nej, inte ens tillräckligt fort för att surfa).

Och jag blir imponerad om du får in windows på ett 64 mb minne anyway, lika bra att köra på en USB disk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
TndB: Visst kan man göra det, köra Damn small linux som laddar operativet i ramminnet men hur kul är det? Kan knappt lagra någoting, måste köra med fluxbox. Då är de ju 1000ggr bättre att använda den som tunn klient vilket den är byggd för så kan man använda den som en "riktig" dator.

Neoecs: Nätverksuttaget sitter bakom den. Och det finns bara ett uttag vilket blir jävligt svårt att använda den som NAT/Firewall som många har föreslagit:p

Skulle jag bygga hus idag, så hade jag lätt installerat ett gäng sådana i huset ;D hihi

Som sagt, finns USB-diskar för lagring och USB-nätverkskort.

Sen bör det räcka med ett nätverkskort för en brandvägg. Vet dock inte om det finns någon bra lösning för det färdigt.

Permalänk
Medlem

det här är riktigt imponerande

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Linux/unix/as400/asw räknas till stordatorer och inget man brukar köra clienter mot.

Hört talas om X11-servrar/klienter, inte? nähä...

är inte bara Metaframe och Terminal Services som finns här i världen gosse lilla... Sen har jag då aldrig hört någon säga att Linux skulle vara ett stordator-system...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Linux/unix/as400/asw räknas till stordatorer och inget man brukar köra clienter mot.

Det är väll rättare sagt de vanligaste operativ system men kör klienter mot, framförallt Linux. Bara att Forwarda X11 mot clienterna. Vi kör det på skolan i ett klassrum med 30 datorer funkar prima.

Kan man köra tunna klienter med windows?

Permalänk
Avstängd

Säljs redan i sverige.
http://www.ea-data.com/order112.html

Ja läckra, men är nog mer riktade mot kontor och köra mot citrix servrar.
Men klart, vore nog kul att leka med den och se vad den tål.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Linux/unix/as400/asw räknas till stordatorer och inget man brukar köra clienter mot.

Nähänä

Permalänk
Avstängd

Tycker att AMD ska satsa mer på integrerade funktioner i sina desktopmodeller också. Hur fint skulle det inte prestera att ha en 40 linors PCI-E kontroller i processorn. Släng sen in en SATA kontroller och du har gjort dig av med många jobbiga latenser. Sen in med lite USB och ethernet så är det inte mycket kvar i den gamla sydbryggan alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Låter som en PDA fast i väggen

Ramdon-person: en RISC CPU på 166MHz klarar MP4 utan problem... fast lite lågt upplösning som 320*240.
266MHz klarar 640*480 och högre, men vilka vanliga TV grunkor visar större än 720*???

Alla TV-apparater med DVI-ingång lär klara det ^^
(Den gick väl att få med både VGA och DVI-ingång?).

Ja, jag förstår att det är en klientdator, men den borde funka dugligt till enklare saker självt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ramdon-person: en RISC CPU på 166MHz klarar MP4 utan problem... fast lite lågt upplösning som 320*240.
266MHz klarar 640*480 och högre, men vilka vanliga TV grunkor visar större än 720*???

PAL/B är ca. 720x576

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoecs
Hur mycket jag än stirrar på den hittar jg inget nätverksuttag?

tanken är att det ska sitta på insidan, i själva socklen.

Permalänk
Medlem

Alltså är ute efter en skype/msndator med en platt touchskärm som sitter på väggen. Detta skulle vara guld att driva den med om skype och msn fungerar??

Men, vad skulle hindra dem rent tekniskt från att sätta i optisk 5.1 och mjukvara som kan köra musik o filmer från en vanlig dator? Skulle vara guld som HTPC väl?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Nyhet? Vill minnas Chip PC sålde dessa för lite över ett år sen, men jag kan ju minnas fel...

http://www.chippc.com/press/release/pr11.asp

Som sagt, pressrelease den 8'e Juni 2005.. Säger ju det mesta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om nyhetsredaktörerna läser igen vad dom postar om?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Det var en nyhet för mig

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Linux/unix/as400/asw räknas till stordatorer och inget man brukar köra clienter mot.

vad vill du ha sagt med det?
Har du installerat tunna klienter någon gång eller?
Jag kan också läsa en massa fakta men har du utfört något i praktiken?

Jag menar att dom funkar utan server till enklare saker såsom WEBBSURF!
Visst det optimala är att ha dom kopplade till en server men det beror på användningsområdet. Som nån annan skrev så är det kanon till tex hotell och liknande. Chatta,surfa osv.

Det är nog inte många som fixar ihopa LTSP med Win Server och får alla drivrutiner till att fungera.. LTSP är inte så glad för 2.6 kärnan sist jag satt o kompilerade ihopa det men det var också nått år sedan. Kör man som sagt ÅTERIGEN klienten till surf, chat så funkar det alldeles utmärkt med den lilla mängd minne där är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
För er som inte vad det här är så är det inte en komplett dator, utan det är en tunn klient. Den kan inte köras själv utan man måste ha en server som den kör mot.

Väldigt vanlig på företag och skolor fast inte i väggutagsform. Prestandand i den bestämms av servern. Så den kan nog klara divx, xvid, mp3 och alla möjliga format.

Skulle vara lite småfräsigt att koppa en IR port på USB ingången och sen koppla den till tv apparaten, så jobbar den mot husets filserver...

Ja helt klart! Det första jag tänkte på när jag såg denna var en tanke jag haft länge, musik i varje rum. Sätt upp högtalare i varje rum, en jack-pc per rum samt en server. Spela vilken musik vart som helst, enkelt, från samma ställe. Koppla till tv där det finns också. Man kan ju även sätta en liten 7" lcd touchpanel i väggen så kan man se vad som händer, kanske dold bakom en tapetserad lucka? och ir diskret monterat i väggen.. wow en dröm!

Visa signatur

Weeei... Gud är god =)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en sån där i köket med touchscreen, bara peta lite så har man nått fint recept samtidigt som man kan alt tabba till ett fönster med "Cooking for dummies" om det finns.
Sen ha en till tv'n i vardagsrummet tillsammans med en liten touchscreen där man kan styra allt, MUMMA! :]
Att använda den som en skypeklient är ju smutt också, typ ha en telefonlista över alla sen är det bara peka och vänta tills personen svarar!
Fan alltså, det enda som saknas sen är automatiska dörrar i hela lägenheten så har man ju nästan ett riktigt Jetsson-hus!

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha en dator som denna för att bara surfa och chatta med och bara ha huvuddatorn på när man använder den. 5 watt är ju ingenting, och även om man har nuvarande datorn på "idle" så drar den ju över 80 watt dygnet runt och loggar IRC osv. Ganska stor skillnad mellan 5 och 80.

Skull dock vilja se mer RAM och en riktigt hårddisk i den. Och de nuvarande modellerna kräver väl en server och dylikt? Så den passar inte riktigt in i de flesta hem (inklusive mitt) för tillfället.