Permalänk
Medlem

Undran om BIOS på denna mobo

Ok, jag har tidigare haft ett MSI intel mobo och kört MSI LIVEUPDATE på BIOS och Intelchippet utan problem

Nu har jag bytt till detta mobo och

http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_de...

Och tycker texten verkar lite förvirrande

Citat:

Users who download BIOS here(not using Live Update) should use the flash utility, attached in the downloading compressed file package, to conduct BIOS update. To avoid BIOS update failure, please don't try to use the utility which is the old version or not sourced from here.

Är det ok att fortfarande köra MSI LIVE UPDATE eller ska man tanka ner drivrutinerna från länkarna i stället för att undvika BIOS update failure?

Permalänk
Medlem

Tror nästan det bara är knaggligt översatt från taiwanesiska. Det de menar är att man rent allmänt ej ska använda en gammal version av flashprogrammet eller använda ett program som laddats ner från nån annan sida, tex annan moderkortstillverkare. Och det är riktat till dom inte använder Live Update. Kör du det kommer det (troligen) avgöra om det funkar och så.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Tror inte att det är översatt för det står klart vad som menas; om man laddar ner BIOS från deras sida så ska man också använda sig av deras flashprogram och man ska inte använda en äldre version eller att man ska inte använda sig av nåt annat flashprogmra än deras egen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Tror nästan det bara är knaggligt översatt från taiwanesiska. Det de menar är att man rent allmänt ej ska använda en gammal version av flashprogrammet eller använda ett program som laddats ner från nån annan sida, tex annan moderkortstillverkare. Och det är riktat till dom inte använder Live Update. Kör du det kommer det (troligen) avgöra om det funkar och så.

Ja det är självklart man endast kör MSI LIVEUPDATE

På mitt Intel mobo tankade jag endast ner drivrutiner för BIOS och INTELchippet

Men här verkar jag inte behöva tanka ner drivrutiner för NVIDIA chippet? Eller jag ser inte mitt mobo har stöd enligt sidan

Samt sen var det massa utilities program jag troligen knappast kommer använda