Permalänk

4st minnen vs 2st? (dual channel?)

2st DDR2-moduler = dual channel. Förlorar man detta om man istället kör 4st moduler? t.ex. 4096mb istället för 2048mb. If so: hur stor är prestandaförlusten i spel? (Vista lär ju kräva brutala mängder ram för å glida på perfekt, så funtar på å köra 4gb ddr2 till nästa burk).

EDIT: det ska vara 4st likadana moduler (Corsair XMS2 DDR2 667mhz).

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Om jag har inte har helt fel så bör man nog kunna köra dual channel mellan 2par av dem 4minena. Alltså så att de blir 2st dualchannel + 2st dualchannel och inte 1 single channel + 1 single channel + 1 single channel + 1 single channel. Hoppas du förstår vad jag försöker få sagt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Om jag har inte har helt fel så bör man nog kunna köra dual channel mellan 2par av dem 4minena. Alltså så att de blir 2st dualchannel + 2st dualchannel och inte 1 single channel + 1 single channel + 1 single channel + 1 single channel. Hoppas du förstår vad jag försöker få sagt

Det är väl bra?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Ja det är bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Ja det är bra.

hehe nice Då blir det 4x1024mb Corsair XMS2 667mhz för mig

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Finns det något OS som kan hantera så mycket minne?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

tänkte fråga samma sak, men såg denna tråd, så kanske ska spinna vidare på denna.
Så, då jag redan har två stycken 512 så kan jag utan problem köpa två stycken till och då fortfarande ha kvar dual channel'n?

Permalänk

inte xp iaf.

och andra sidan varför vill man köpa 512 minnen ??

2gig minne smo tar upp 4a slots ? helt meningslöst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
inte xp iaf.

och andra sidan varför vill man köpa 512 minnen ??

2gig minne smo tar upp 4a slots ? helt meningslöst.

För att 2x512 är billigare än 2x1024? Men visst, i din värld är kanske alla gjorda av pengar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
För att 2x512 är billigare än 2x1024? Men visst, i din värld är kanske alla gjorda av pengar.

prestanda, prestanda.

2st 512 är lika dyra/billiga som 1st 1024 så..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Finns det något OS som kan hantera så mycket minne?

Ja. Windows Vista hanterar över 128gb ram så...

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Ja. Windows Vista hanterar över 128gb ram så...

jaha, vart köper du det Os'et ?:P

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

2 minneskanaler, 1 eller 2 minnen i varje kanal spelar ingen roll. Dual channel är möjligt så länge minneskontrollern ser att det är likadant i bägge kanalerna. Om det sedan är 512, 1024, 512+512, 512+1024 eller 1024+1024 i varje kanal spelar ingen roll. Enkelsidig 512MB minnesmodul är inte samma sak som dubbelsidig 512MB minnesmodul för minneskontrollern.

Athlon64 kan ha problem att köra DDR400 som DDR400 med två dubbelsidiga minnen i varje kanal, så minneshastigheten sänks till DDR333 som default. Därför är det bättre med färre stora minnen än flera mindre.

Med 32 bitar kan exakt 4GB adresseras, men en hel del adresser är reserverade för kommunikation mellan chipset och andra enheter, vilket gör att endast 3-3,5GB kommer synas om man installerar 4GB ram i burken.

En enskild applikation i windows (32-bit) tilldelas inte mer än 2 GB ram. Har man 2GB och OS tar 200MB blir det 1,85GB fysiskt minne till en enskild applikation. Ökar man till 4GB kan samma applikation komma upp till maximala 2GB. Kosta på 2GB för att applikationen ska kunna få 200MB mer minne är i mitt tycke inte värt det. Visst är det bra om man kör flera extremt minneshungriga program samtidigt, men för de flesta här är det nog för att spel ska flyta på bra, och då är det en applikation i taget som gäller

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jaha, vart köper du det Os'et ?:P

Jag tänkte väl köpa det i stan. Köa utanför nån butik på releasedagen typ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
för de flesta här är det nog för att spel ska flyta på bra, och då är det en applikation i taget som gäller

Windows + ett spel blir väl 2st applikationer samtidigt? Windows + MSN + ett spel blir väl 3st applikationer samtidigt, etc. Eller?

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
prestanda, prestanda.

2st 512 är lika dyra/billiga som 1st 1024 så..

Ok, eftersom du nämner prestanda. Hur ska du få dual channel med 2x512 + 1x1024?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Ok, eftersom du nämner prestanda. Hur ska du få dual channel med 2x512 + 1x1024?

2* 1024 ?, har man råd meed 4st 512DDR så har man råd med 2st 1024.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jaha, vart köper du det Os'et ?:P

XP x64

Visa signatur

[Asus M4A89GTD-PRO/USB3; Phenom II X6 1955T; 4GB DDR3; 1st OCZ VERTEX 2 120GB; SSD 1st HITACHI DESKSTAR 7K1000.C 1TB; Creative sound blaster AUDIGY SE. {Win 7 Home Premium}

Permalänk
Medlem

Funderar på köpa ny dator, däremot blev jag lite fundersam över minnen,
då det är sämre Latency på DDR2 minnen om jag köper ett av de nya moderkorten för AMD som stöder just DDR2.
För jag är ute efter minst 2gb, då 1gb inte räcker åt mig. :/
Har ni några bra och konkreta förslag varför jag bör köpa DDR2 istället för DDR med lägre latency samt kanske något förslag på vad som är bra i minnes väg för både spel och grova applikationsprogram. tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
2* 1024 ?, har man råd meed 4st 512DDR så har man råd med 2st 1024.

Nu var det väl ändå så att han redan satt på 2x512?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Nu var det väl ändå så att han redan satt på 2x512?

Precis... så det är därför jag får ta å köpa två stycken 512 istället för en- gigare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melodysheep
Precis... så det är därför jag får ta å köpa två stycken 512 istället för en- gigare...

varför säljer du inte dina minnen ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför säljer du inte dina minnen ?

MEN SLUTA SKÄMMA UT DIG FÖR FAAAN , världen är inte perfekt , vad är det som är så fundamentalt fel med att uppgradera från 2*512 till 4*512.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
varför säljer du inte dina minnen ?

Av den enkla anledningen till att det inte känns värt besväret...
Det som krävs är ju:
1, Lägga ut annons på Blocket. (t.ex)
2, Hitta en köpare
3, Bestämma tid med köpare och överlämna varan

Men den störrsta anledningen är nog ändå att jag inte kommer få ut hela värdet av dem. eftersom de är begangnade...
(För övigt så är det Dell-minnen som sitter i, nog inte så stor markand för dem)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
MEN SLUTA SKÄMMA UT DIG FÖR FAAAN , världen är inte perfekt , vad är det som är så fundamentalt fel med att uppgradera från 2*512 till 4*512.

va är det med dig ? tryckte jag på någon pungt ?

Snubben, jag tycker att du ska softa ner och skriv aldrig till mig med stora bokstäver nån gång mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melodysheep

Av den enkla anledningen till att det inte känns värt besväret...
Det som krävs är ju:
1, Lägga ut annons på Blocket. (t.ex)
2, Hitta en köpare
3, Bestämma tid med köpare och överlämna varan

Men den störrsta anledningen är nog ändå att jag inte kommer få ut hela värdet av dem. eftersom de är begangnade...
(För övigt så är det Dell-minnen som sitter i, nog inte så stor markand för dem)

okej, där fick vi ett vettigt svar iaf.

anledningen varför jag frågade var för att du kanske senare vill ha mer än 2gig i ram och då får du inte plats med fler.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
MEN SLUTA SKÄMMA UT DIG FÖR FAAAN , världen är inte perfekt , vad är det som är så fundamentalt fel med att uppgradera från 2*512 till 4*512.

Chilla ner ffs han vill ju bara hjälpa till, han försöker inte skada dig

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
MEN SLUTA SKÄMMA UT DIG FÖR FAAAN , världen är inte perfekt , vad är det som är så fundamentalt fel med att uppgradera från 2*512 till 4*512.

men lol kolla hans avatar och inse att han inte kan rå för det. han är ju ffs från kristianstad!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
va är det med dig ? tryckte jag på någon pungt ?

Snubben, jag tycker att du ska softa ner och skriv aldrig till mig med stora bokstäver nån gång mer.

okej, där fick vi ett vettigt svar iaf.

anledningen varför jag frågade var för att du kanske senare vill ha mer än 2gig i ram och då får du inte plats med fler.

Jag håller med om att det inte är någon stor grejj att köpa 4*512 mb istället för 2*1024. Det gör ingen skillnad, och när han väl behöver 4 gb minne kommer han nog endå bli tvungen att byta hela burken. Jag tycker du tar upp alldeles för mycket plats i sweclockers forum och att du är "störig" som man säger inom ämnet. Att du säger åt en kille att inte skriva med stora bokstäver är också en fånig sak som jag stör mej på. Du är inte pimp jöh. Så tänk efter nästa gång du skriver något i forumet, och släng inte ur dej nåt som du kanske tror. Ha en trevlig helg. Mvh Axel

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Jag håller med om att det inte är någon stor grejj att köpa 4*512 mb istället för 2*1024. Det gör ingen skillnad, och när han väl behöver 4 gb minne kommer han nog endå bli tvungen att byta hela burken. Jag tycker du tar upp alldeles för mycket plats i sweclockers forum och att du är "störig" som man säger inom ämnet. Att du säger åt en kille att inte skriva med stora bokstäver är också en fånig sak som jag stör mej på. Du är inte pimp jöh. Så tänk efter nästa gång du skriver något i forumet, och släng inte ur dej nåt som du kanske tror. Ha en trevlig helg. Mvh Axel

du grabben, jag har hängt här sedan 2002-2003 och har varit mycket aktiv och har hjälpt mycket folk i dessa gammla trådar i forumet, och vem är du att skriva till mig vad som är fånigt och inte ??

det är fånigt att skriva till någon med stora bokstäver när man kan skriva med små bokstäver. Varför stör du dig då ? då är det du som är problemet av oss 2 inte jag. Jag stör mig inte för fem öre. Sen vad jag skriver till honom ska du skita fullständigt i.

Sen vad har pimp med saken att göra om jag skriver till någon att han ska låta bli att skriva med stora bokstäver ??? Dessutom, hur vet du att jag inte är pimp ? känner du mig ?? fan vad glin det finns här.

Tror du är lite ute och cyklar lilla vän.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
men lol kolla hans avatar och inse att han inte kan rå för det. han är ju ffs från kristianstad!

Vad spelar det för roll att jag bor i Kristianstad ? Vad hade det med saken att göra ? Små glin som skriver på ett forum och "öppnar" flabben utan att tänka, ungefär som att torka sig i röven innan man skiter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
men lol kolla hans avatar och inse att han inte kan rå för det. han är ju ffs från kristianstad!

Nej nu drar vi in etnicitet i det hela också, låter lysande. Du kommer faktiskt från sthlm, det är inte speciellt lyckat att klanka ner på Kristianstad då

Edit: fast jag tycker nog vi kan tagga ner ett par hundra hack. Får negativa vibbar

Vad jag vet så klarar XP 4GiB minne men OSet kan inte dedikera alla fyra till en process. 4*512MB fungerar perfekt, av egen erfarenhet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad spelar det för roll att jag bor i Kristianstad ? Vad hade det med saken att göra ? Små glin som skriver på ett forum och "öppnar" flabben utan att tänka, ungefär som att torka sig i röven innan man skiter.

Har aldrig kommit nåt vettigt ur kristianstad ^^

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640