ATi hårdvarufysik på Computex Taipei 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Nu missar du poängen här. Jag vet att man "bara" behöver två kort. Det jag menar är att i en snar framtid skulle ATI säkerligen kunna implementera crossfire på fysikkorten också så man kan potentiellt använda 4st grafikkort, 2 till att rendera grafik och två till fysik i EN och samma dator. Man kommer säkert inte behöva göra det men det kan säkert vara ett alternativ såsom sli/crossfire är idag.
Alltså kommer det kosta mer och mer att ha en "high-end" dator tills det att bara snuskigt rika eller människor som äs sponsrad av hårdvaroföretag har råd att vara där uppe. 100 000kr för enbar en burk år 2010 är något som jag inte ser fram emot.

btw så finns det redan moderkort med 4x 16x fysisk pci-e connectors.
http://www.tweaktown.com/news/5814/2_x_nvidia_quad_sli_when_f...

25000kr enbart grafikkort där....

4 st x8-portar på det kortet, eller 2 st x16. 4 st 7950GX2 är inte genomförbart.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
4 st x8-portar på det kortet, eller 2 st x16. 4 st 7950GX2 är inte genomförbart.

Vad menar du? Ser du inte bilden? Sen att man inte kan köra alla i "samma" SLI-konfiguration är ju en annan sak, man får ha flera samtidigt istället så nyttan är ju ganska liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Nej, kolla på figuren på sid 5 i den här pdf:en http://ads.hardocp.com/Asymmetric_Physics_Processing_with_ATI... (inuti zip-filen). "Collision Response Stage" sker också helt på GPUn. En längre förklaring finns på: http://www.havok.com/content/view/187/77/. Däremot försöker alla inblandade (ATI, Nvidia och Havok) dölja detta så bra det går på det mesta materialet de visar upp.

Att det är problematiskt att läsa tillbaka information verkar vara mycket djupt rotat i arkitekturen av GPUerna och drivrutinerna, och jag är inte helt säker på varför. Det är iofs inte säkert att drivrutinerna till X1600-kortet är moddade öht, man kan ju använda även andra kort än det som själva visninger sker på från DX eller OGL.

Ok, jag läste bara på själva nyhetssidan på tweaktown.. Mycket bra att du upplyste oss (mig), verkar ju precis som du säger som om dom förösker dölja det så bra som möjligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Var det inte du och S_Z som argumenterade för HDR+AA som funkar till hur många spel? Och hur länge har inte den tekniken funnits ute på marknaden utan att fler nappar på det...

Sen har väl Aegia funnits till OEM marknaden ett tag..

You just proved my point. Ditt första inlägg var ju helt meningslöst. Spelar som sagt ingen större roll om ATi tar ett tag på sig med sin lösning, eftersom det inte finns någon marknad att konkurrera om än.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
You just proved my point. Ditt första inlägg var ju helt meningslöst. Spelar som sagt ingen större roll om ATi tar ett tag på sig med sin lösning, eftersom det inte finns någon marknad att konkurrera om än.

Visst finns det ... Har för mig att åtminstode två spel är släppta nu som stödjer det, med åtminstode 10 till på intåg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Visst finns det ... Har för mig att åtminstode två spel är släppta nu som stödjer det, med åtminstode 10 till på intåg

Om inte tre spel är ett köpargument för HDR+AA för några hundralappar extra, hur kan då två spel vara det för coola fysikeffekter som kostar 2500kr?

Tittade för övrigt på deras lista över uppkommande spel. Flertalet verkar ju vara lite flummiga produktioner om man säger så, 3st har ingen utgivare... Är väl Unreal Tournament och Warhammer som jag hört talas om i alla fall.

Enligt mig är två spel ingen marknad, det borde väl du hålla med om om du ska vara konsekvent i ditt tänkande?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Om inte tre spel är ett köpargument för HDR+AA för några hundralappar extra, hur kan då två spel vara det för coola fysikeffekter som kostar 2500kr?

Tittade för övrigt på deras lista över uppkommande spel. Flertalet verkar ju vara lite flummiga produktioner om man säger så, 3st har ingen utgivare... Är väl Unreal Tournament och Warhammer som jag hört talas om i alla fall.

Enligt mig är två spel ingen marknad, det borde väl du hålla med om om du ska vara konsekvent i ditt tänkande?

Med andra ord säger du i mot dig själv i ATi tråden där du hävdar att HDR skulle vara ett köp argument

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Med andra ord säger du i mot dig själv i ATi tråden där du hävdar att HDR skulle vara ett köp argument

Nej, det är ju snarare du som gör det. Jag ser på det ur den synvinkel du representerade i HDR-tråden, men det verkar vara svårt för dig att vara konsekvent när det gäller ATi.

Samtidigt tycker jag det är skillnad när det handlar om två mer eller mindre identiskt prissatta produkter (+-500 eller vad det nu är) än ett extra kort som kostar 2500kr. Jag hade ALDRIG köp ett såpass dyrt kort för att få tuffa fysikeffekter i ett enda spel. Då hade jag hellre väntat på mer konkurrens när det väl finns en bredare användning av tekniken.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2