Gigabyte i-RAM GC-RAMDISK

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte i-RAM GC-RAMDISK

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför DDR2? DDR har väl snabbare responstider medan hastigheterna ändå är 10+ gånger snabbare än SATA2?
Hur mycket kostar de billigaste (långsammaste) 2GB-minnerna?

Permalänk
Medlem

Låter som den kommer bli för dyr för att jag skall behöva fundera på om jag skall köpa en eller inte. Tror iofs inte att jag skulle ha så mycket användning för en heller iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför DDR2? DDR har väl snabbare responstider medan hastigheterna ändå är 10+ gånger snabbare än SATA2?
Hur mycket kostar de billigaste (långsammaste) 2GB-minnerna?

DDR2 minnen är väll billigare än vanliga ddr pc3200?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför DDR2? DDR har väl snabbare responstider medan hastigheterna ändå är 10+ gånger snabbare än SATA2?
Hur mycket kostar de billigaste (långsammaste) 2GB-minnerna?

Troligen för att enheten skall anpassas till minnesmarknaden. Nu när AMD går över till DDR2 kommer det bli mycket billigare med DDR2-minnen och vanliga DDR-minnen kommer nog alltmer att fasas ut.

Sedan har latenserna och frekvenserna på minnena inte så mycket med prestandan. Frekvensen som minnena körs i på en vanlig i-RAM är 25 MHz.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Annars vore det smidigt att stoppa in sina gamla DDR minnen där när man bytt upp sig till DDR2

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Avstängd

Fan va kul! Vill se lite tester på den här jämfört med föregående modell. En polare har en I-RAM Rev 1.3 och den är de rätt bra ös i för Windows och swappen.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Vad händer med mjukvaran när datorn stängs av?

Permalänk
Medlem

Dessa ramdiskar tycker jag har varit intressant från starten. Låg ljudnivå och mosterprestanda för operativsystemet. Dock har de tidigare modellena haft lite mindre smarta lösningar tidigare tycker jag. Denna kan ersätta en Sata disk rakt av och de tycker jag skulle vara riktigt intressant. Tror den produkten kommer får ordentiligt uppsving i och med att den här kommer på marknaden.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en :>

Ingen som kan luska ut ett releasedatum?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Dessa ramdiskar tycker jag har varit intressant från starten. Låg ljudnivå och mosterprestanda för operativsystemet. Dock har de tidigare modellena haft lite mindre smarta lösningar tidigare tycker jag. Denna kan ersätta en Sata disk rakt av och de tycker jag skulle vara riktigt intressant. Tror den produkten kommer får ordentiligt uppsving i och med att den här kommer på marknaden.

Det undrar jag fan också. Hade varit jäkligt bra om man hade kunnat installera operativsystemet på en sådan disk och att den ändå skulle kunna hålla sig levande. Då krävs väl ett system där den får ström hela tiden. Hur många watt kräver RAM-minnen för att hålla sig vid liv egentligen?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Varit ett jävla tjötande från Gigabyte om deras i-RAM i över ett år nu. Hoppas någon konkurrent med leveranskapacitet lanserar något snart.

Visa signatur

| A64 3500+ 363*10 | DFI Lanparty Ultra-D | 2*512 OCZ VX 3200 1,5-2-2-5| nVIDIA GeForce 6800LE | Danger Den TDX, Maze4, Black Ice Extreme 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kelthar
Det undrar jag fan också. Hade varit jäkligt bra om man hade kunnat installera operativsystemet på en sådan disk och att den ändå skulle kunna hålla sig levande. Då krävs väl ett system där den får ström hela tiden. Hur många watt kräver RAM-minnen för att hålla sig vid liv egentligen?

Den har batteri-backup av minnet och extern strömförsörjning. Tror batteriet ska hålla ca 10 timmar. Vore bra om den hade en extra mini-hårddisk så den kunde dumpa flash innehållet när batterinivån blir för låg men det skulle antagligen bli för dyrt.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

det finns folk som kör upp mot 10 12 st sådana här i raid0 på tror det var storagereview eller 2cpu Sjukt grym prestanda för en liten peng!

De användes för databaser ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

precis som 'första' i-Ram så måste det väl endå vara idiotiskt att låsa upp sig på ett slött SATA(1/2) interface...

varför inte släppa en Pci-express x4 version eller liknande istället?
då kan man åtminstone utnyttja bandbredden ordentligt/mer.
(även om det nu är ohyggligt mycket mindre folk som har ens har en 4x plats - ännu mindre ha plats för den)

Men att köra DDR2 minnen(~3200MB/s) och sen låsa upp sig på ett urslött SATA2(~300MB/s ) interface måste väl endå vara att ta i

snacka om att slänga bandbredd (och pengar) i sjön

*edit*

Permalänk
Medlem

Synd att det inte gick och trycka i dubbelt så mycket ram, Vista kommer nog inte gå att trycka in på 8 Gb om man inte bantar den rejält själv först.

Undrar vad Samsungs nya hybriddiskar kommer kosta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Synd att det inte gick och trycka i dubbelt så mycket ram, Vista kommer nog inte gå att trycka in på 8 Gb om man inte bantar den rejält själv först.

Undrar vad Samsungs nya hybriddiskar kommer kosta.

2 st eller mer i raid?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Den har batteri-backup av minnet och extern strömförsörjning. Tror batteriet ska hålla ca 10 timmar. Vore bra om den hade en extra mini-hårddisk så den kunde dumpa flash innehållet när batterinivån blir för låg men det skulle antagligen bli för dyrt.

De som har det behoved meckar ju ihop en sådan lösning själva.

Jag skulle ha en dumppartition på en vanlig hårddisk dit jag säkerhetskopierade säg 2ggr per dag, schemalagt givetvis.
Samt en mindre UPS bara till datorn som klarar drift ca 10 min efter strömavbrott, som larmar datorn när den övergår i batteridrift och initierar säkerhetskopieringen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frunnk
precis som 'första' i-Ram så måste det väl endå vara idiotiskt att låsa upp sig på ett slött SATA(1/2) interface...

varför inte släppa en Pci-express x4 version eller liknande istället?
då kan man åtminstone utnyttja bandbredden ordentligt/mer.
(även om det nu är ohyggligt mycket mindre folk som har ens har en 4x plats - ännu mindre ha plats för den)

Men att köra DDR2 minnen(~3200MB/s) och sen låsa upp sig på ett urslött SATA2(~300MB/s ) interface måste väl endå vara att ta i

snacka om att slänga bandbredd (och pengar) i sjön

*edit*

För att om den inte använder SATA så tror inte modrkortet att det är en HDD, vilket är meningen med den här enheten. Om den inte tros vara en hårddisk måste man ha drivrutiner för att lägga filer på den (alltså: går inte att installera OS eller program på den, alltså helt värdelös för hemanvändare).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
För att om den inte använder SATA så tror inte modrkortet att det är en HDD, vilket är meningen med den här enheten. Om den inte tros vara en hårddisk måste man ha drivrutiner för att lägga filer på den (alltså: går inte att installera OS eller program på den, alltså helt värdelös för hemanvändare).

De får naturligtvis skicka med drivrutiner isf, men samtidigt skulle det ju bli dyrare. 300 MB/s halv duplex är ju att kasta bort RAMets prestanda, PCI-E 4x skulle ge 1 GB/s full duplex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
För att om den inte använder SATA så tror inte modrkortet att det är en HDD, vilket är meningen med den här enheten. Om den inte tros vara en hårddisk måste man ha drivrutiner för att lägga filer på den (alltså: går inte att installera OS eller program på den, alltså helt värdelös för hemanvändare).

Ram-disken behöver inte nödvändigtvist ligga på en IDE/SATA kontroller för att uppfattas som en hårddisk - visst det är mindre "krångel" med ett sata interface - men de lilla extra jobb som skulle behövas tycker jag kvittar.

ifall man skulle lägga den på en PCI-E så skulle den hittas under booten precis som det är när man trycker in vilken scsi/sata raid-kontroller eller liknande som helst.

enda som behövs är en enkel diskett med drivrutiner som man laddar in när man installerar Operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cribbafix
Varit ett jävla tjötande från Gigabyte om deras i-RAM i över ett år nu. Hoppas någon konkurrent med leveranskapacitet lanserar något snart.

Gigabyte står förnärvarande på min shitlist, mycket skryt liten verkstad.

Moget inlägg.....
Deras vanliga i-RAM har funnits tillgänglig ett bra tag nu. Jag har kört med dem ett tag nu, och det är som natt och dag mot att ha Windows på en vanlig disk. All kudos åt Gigabyte för att ge oss en sådan här disk.
När det gäller överföringshastigheterna, så kan det nästan kvitta om man har 150 eller 300 som i SATA II. Det är accesstiderna som blåser håret bakåt. T.ex. att köra SFV-check på en 4,7Gb stor RAR tar några sekunder.
Jag har två stycken, med 8Gb totalt, och det räcker till det mesta. Visst, det hade varit trevligt med mer, men redan dessa 8Gb gick på drygt 6k, så det är kanske inte läge att gapa efter mer.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
2 st eller mer i raid?

Jomen då måste man betala extra för ännu ett kort + mera ram.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jomen då måste man betala extra för ännu ett kort + mera ram.

Fast du får istället en större disk att använda. Ibland är kostnaden för något sånt här kanske inte i paritet med nyttan, men samtidigt är det inte alltid nyttan som driver utvecklingen framåt.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

klockren... att den satt i en pci gjorde inte mej nått.. synd bara att den kör ddr2 och inte 1!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
klockren... att den satt i en pci gjorde inte mej nått.. synd bara att den kör ddr2 och inte 1!

Den nya skall inte sitta i PCI. Det är väl bara den gamla versionen som får sin strömförsörjning per PCI, men jag ser inte det som något enormt problem. I värsta fall får man ju skaffa ett PCI-riserkort med ett par portar, så mister man ju bara en enda port.
Dock så kan jag förstå att de har gjort den nya för 5,25"-platserna, då de flesta inte utnyttjar dem, men på många nya moderkort så börjar ju PCI-platser bli lite av en bristvara.:)
Om man vill köra med DDR, så kan jag rekommendera den nuvarande i-RAM:en. Den är en schysst grej, som nog för många har mer inverkan på datorn än vad t.ex. en 20-30% snabbare CPU har. Med tanke på hur lite extra man får för pengarna när man jämför en midend CPU eller ett midend-graffe, med topend, så är de 5 tusen man får ge för en i-RAM inte så blodigt. Men visst, de 10k:na som mina har kostat hade kunnat anväts till mycket annat i burken också....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem

DDR2 priserna är i en annan värld än ddr. samt priserna på ddr kommer gå upp.. alltid lika dant.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Nu vart jag fan sugen på att inhandla antingen en första versions eller en senare.

Hmm.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Något nytt på denna fronten?