The Pirate Bay stängd efter razzia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azter
haha jag har henrik pontens mobil nummer

Vad ska du med det till?
Telefonterror? Det vore en förolämpning mot alla inblandade på något sätt i piratverksamheten eller dess ideologi att sjunka till deras nivå och utnyttja någonting sådant till annat än moraliskt riktiga saker.

Visst går det att ha mycket saker för sig med någonting sådant, men då skulle man samtidigt bevisa inget mer än att de har rätt ang "piratern" (dvs alla som är emot dem) och att vi inte är mer än just ungar som inte bör tas seriöst...

nae, radera och skämas över att man varit så nära kontakt med någonting i hans klass är rätt sak att göra...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nu får du väl ändå ge dig. Nämn en enda folkpartistisk - moderat - center eller miljöpartist för den delen som inte skyller ifrån sig på underordnad. Bara jag som kommer ihåg att lasse leijonborg körde med en obesiktad bil i 4 månader förra året? Fast då var det någon i partiet som glömde berätta detta för honom. Yeah f*cking right. Det är väl ändå det första man kollar.

Och när såg du ett industriland som blev ett U-land sist? Jag tror inte jag känner till ett enda exempel. Får gärna skriva och nämna ett, tack .

Och ja, jag håller med dig att politiker ska straffas ordentligt ifall de missköter sina uppdrag, eller mygglar - begår krimminella handlingar mm. De borde t o m straffas hårdare då de är valda till en förtroende post.

Aha, så då håller du med mig om att vi borde inför direktdemokrati i Schweizisk anda i Sverige? Där har vi verkligen ett sätt att spara skattemedel på, då man inte betalar ut lika mycket i form av arvorden där, då politikerna inte får betalt under en stor del av året.

Btw: Orsaken till att jag nämnde det där angående ryggrad var att jag för några år sedan fick tillfället IRL att se en debatt mellan Bo Lundgren och Göran Persson. Det var faktiskt rätt kul. Trodde lille Bo skulle börja gråtta i slutet då Göran hade kört alla hans skattesänkningsargument i botten och visat att de var fullkomligt orealistiska.

Angående det här med bensinpriserna. Det finns en orsak till att ha dem höga. Och det har inte bara med skattepengar att göra. Det behövs pga två orsaker, dels för att få folk att åka mer kollektivt, och för att driva fram utveckling. Vi vill knappast ha samma situation här som i USA där inte en jävel vet vad en bus eller tåg är, samt att luft kvaliten är under all kritik.
Höga bensin priser gör dessutom att trycket på biltillverkarna från vanliga människor att utveckla mer bensinsnåla (eller miljöbilar) blir större. Vilket vi alla tjänar på i långa loppet.

Varför ska man alltid jämföra med allt annat? Det är detta som är så typiskt svenskt, skit samma vad vi har för problem i vårt land när det ändå inte är så illa i ett annat land. Jag är iaf grymt jävla trött på att hela tiden höra Göran Persson och finansministern (som även han är ett stort skämt) använda detta argument ständigt. Realiteten är att vi har svåra problem i detta landet och där arbetslösheten, och alla bortkastade pengar för att få statistiken att visa andra siffror än vad de egentligen är, är det största. Åtgärdsförmedligen har förlorat de kontakter de hade till företag pågrund av att bemanningsföretagen sköter detta på ett bra mycket mer seriöst och proffsigt sätt än de nånsin gjort. Plusjobb är oxå det ett skämt och för att inte tala om alla pengar som det kostar oss skattebetalare när de kom med den utmärkta idén med friår. Allvarligt talat om det fortgår med detta slöseri och sossarna fortsätter med att vinna väljare pågrund av att de lockar med bättre ersättning vid arbetslöshet (tro mig jag vet hur det är att vara arbetslös och leva på minimum) så kommer snart vårt välfärdsystem vara helt borta. För att kunna betala de som inte arbetar behövs arbetare och ifall det visar sig att man tjänar nästan lika mycket på att inte jobba så kommer givetvis de som jobbar att tröttna på att de sliter som djur men får inget för det. Jag är säker på att ifall sossarna får fortsätta sitt styre så kommer det här landet att gå under, det som är synd är att de som sett till det inte lever och ser vad som hänt pågrund av deras idioti.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Varför ska man alltid jämföra med allt annat? Det är detta som är så typiskt svenskt, skit samma vad vi har för problem i vårt land när det ändå inte är så illa i ett annat land. Jag är iaf grymt jävla trött på att hela tiden höra Göran Persson och finansministern (som även han är ett stort skämt) använda detta argument ständigt. Realiteten är att vi har svåra problem i detta landet och där arbetslösheten, och alla bortkastade pengar för att få statistiken att visa andra siffror än vad de egentligen är, är det största. Åtgärdsförmedligen har förlorat de kontakter de hade till företag pågrund av att bemanningsföretagen sköter detta på ett bra mycket mer seriöst och proffsigt sätt än de nånsin gjort. Plusjobb är oxå det ett skämt och för att inte tala om alla pengar som det kostar oss skattebetalare när de kom med den utmärkta idén med friår. Allvarligt talat om det fortgår med detta slöseri och sossarna fortsätter med att vinna väljare pågrund av att de lockar med bättre ersättning vid arbetslöshet (tro mig jag vet hur det är att vara arbetslös och leva på minimum) så kommer snart vårt välfärdsystem vara helt borta. För att kunna betala de som inte arbetar behövs arbetare och ifall det visar sig att man tjänar nästan lika mycket på att inte jobba så kommer givetvis de som jobbar att tröttna på att de sliter som djur men får inget för det. Jag är säker på att ifall sossarna får fortsätta sitt styre så kommer det här landet att gå under, det som är synd är att de som sett till det inte lever och ser vad som hänt pågrund av deras idioti.

Ser knappast ditt inlägg här som ett fakta fyllt svar på mitt inlägg, låter snarare som en dåligt underbyggd åsiktsvädring. Men men... ordet är visst fritt.

Visst fan har sverige problem med arbetslöshet. Har du sett mig skriva något annat? Tror du dessa problem skulle lösas bättre genom att ta bort ersättning från dem som faktiskt behöver det? I think not.
Vad gör du när det råkar vara lågkonjuktur? Säg att den skulle vara i 2-2,5 år... Eller som i japan där de under nästan tio år hade en recesion i ekonomin... Ska man då som borgarna vill sänka ersättningen ner till en nivå som är jämförbart med löner som finns i Polen? Då kanske du och andra som röstar för en sån ide hjälper dessa X tusen människor som med största sannolikhet tvingas att flytta till billigare bostäder i kiruna. Eller att ni helt enkelt bygger ett par miljoner härbärgen..

Ifall du någonsin har läst mina inlägg i andra trådar vad jag tycker om "plusjobb" så borde nog veta vad jag tycker om den sortens sysselsättningspacket. Det är rena rama skitet. Ser hellre att sverige hade följt Tysklands exempel genom att investera ett X antal miljarder i ett visst företags fakbrik för att på så sätt hjälpa sysselsättningen. Eller genom smarta lån till privatpersoner (eller små företag) för driva egen verksamhet. Och förenkla regler för företag. Skatterna kan man angripa senare då man har fått lite kött på benet i form av ökade intäkter till statskassan.

Tror du verkligen borgarna skulle lyckas bättre? Kan verkligen inte komma på någon borglig regering någonsin i detta landet som har fått fart på ekonomin.
Får dessutom Center som dom vill så ska anställningsskyddet för oss människor under 26 år slopas... Jippi.. 1 månad kvar tills jag varit på mitt jobb i två år och arbetgivaren sparkar mig. Såg hur fint det gick i Frankrike...

Och nu får du ursäkta mig. Men "WHAT??". Vem i helvete väljer att vara hemma med skitersättning när man kan tjänna ordentliga slantar. Som arbetslös har jag ungefär 10 000kr efter skatt. Nu när jag jobbar har jag ungefär 18 000. Vem i helvete väljer då att vara hemma? Du kan inte på allvar mena att runt 200 000 arbetlösa skulle välja det sämre av de alternativen.

Btw: Så kanske du skulle läsa på lite. Det var inte sossarnas ide med friår (vilket jag också tycker är en idiot ide), det var miljöpartiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Angående det här med bensinpriserna. Det finns en orsak till att ha dem höga. Och det har inte bara med skattepengar att göra. Det behövs pga två orsaker, dels för att få folk att åka mer kollektivt, och för att driva fram utveckling. Vi vill knappast ha samma situation här som i USA där inte en jävel vet vad en bus eller tåg är, samt att luft kvaliten är under all kritik.
Höga bensin priser gör dessutom att trycket på biltillverkarna från vanliga människor att utveckla mer bensinsnåla (eller miljöbilar) blir större. Vilket vi alla tjänar på i långa loppet.

Du menar den där kollektiva trafiken som kostar 30:- eller mer per mil istället... ooo ja, högre priser på de billigare alternativen hjälper säkert till att tvinga fler att åka kollektivt... inte att det kollektiva är med miljövänligt eller billigare i längden...

Det kostar mig som vuxen 96:- att ta mig fram och tillbaka till närmasta större stad. Dit är det 1,6 mil och bussarna är sällan mindre än halvfulla (runt 15-25 pers oftast)... Så om man räknar efter på en tur och returresa, 96*40 = 3840:- och sen tar man lite logik på det och så kommer man fram till att det kostar inga 4k att köra en buss ~3 mil, speciellt inte när det görs med nästan 5k pers varje dag i det samhälle jag bor... Så att höja kostnaderna för bil och andra privata färdmedel, som bevisligen är billigare än de kollektiva, slåt mig som en mycket korkad lösning. Om det istället vore billigare med kollektivtrafik än sunkiga miljöovänliga bilar så är det ju dock lätt att komma fram till att många skulle välja bussen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ser knappast ditt inlägg här som ett fakta fyllt svar på mitt inlägg, låter snarare som en dåligt underbyggd åsiktsvädring. Men men... ordet är visst fritt.

Visst fan har sverige problem med arbetslöshet. Har du sett mig skriva något annat? Tror du dessa problem skulle lösas bättre genom att ta bort ersättning från dem som faktiskt behöver det? I think not.
Vad gör du när det råkar vara lågkonjuktur? Säg att den skulle vara i 2-2,5 år... Eller som i japan där de under nästan tio år hade en recesion i ekonomin... Ska man då som borgarna vill sänka ersättningen ner till en nivå som är jämförbart med löner som finns i Polen? Då kanske du och andra som röstar för en sån ide hjälper dessa X tusen människor som med största sannolikhet tvingas att flytta till billigare bostäder i kiruna. Eller att ni helt enkelt bygger ett par miljoner härbärgen..

Ifall du någonsin har läst mina inlägg i andra trådar vad jag tycker om "plusjobb" så borde nog veta vad jag tycker om den sortens sysselsättningspacket. Det är rena rama skitet. Ser hellre att sverige hade följt Tysklands exempel genom att investera ett X antal miljarder i ett visst företags fakbrik för att på så sätt hjälpa sysselsättningen. Eller genom smarta lån till privatpersoner (eller små företag) för driva egen verksamhet. Och förenkla regler för företag. Skatterna kan man angripa senare då man har fått lite kött på benet i form av ökade intäkter till statskassan.

Tror du verkligen borgarna skulle lyckas bättre? Kan verkligen inte komma på någon borglig regering någonsin i detta landet som har fått fart på ekonomin.
Får dessutom Center som dom vill så ska anställningsskyddet för oss människor under 26 år slopas... Jippi.. 1 månad kvar tills jag varit på mitt jobb i två år och arbetgivaren sparkar mig. Såg hur fint det gick i Frankrike...

Och nu får du ursäkta mig. Men "WHAT??". Vem i helvete väljer att vara hemma med skitersättning när man kan tjänna ordentliga slantar. Som arbetslös har jag ungefär 10 000kr efter skatt. Nu när jag jobbar har jag ungefär 18 000. Vem i helvete väljer då att vara hemma? Du kan inte på allvar mena att runt 200 000 arbetlösa skulle välja det sämre av de alternativen.

Btw: Så kanske du skulle läsa på lite. Det var inte sossarnas ide med friår (vilket jag också tycker är en idiot ide), det var miljöpartiet.

Personligen tycker jag bara iden om att ha miljöpartiet eller vänstern i regeringen eller som stödpartier i 4 år till är orsak nog att rösta på alliansen för de håller på och kör sverige ner i diket.

Det är bara att inse att sverige har för höga skatter, detta i kombination med den nuvarande anställningsskyddet ger ett system som inte fungerar.
Själv tycker jag att antingen ska man sänka skatter och arbetsgivaravgifter för alla ganska ordentligt! eller så borde man införa ett system liknande det i Danmark.

Sen är det faktiskt så att man kan nästan få samma inkomst som arbetslös eller om man jobbar, speciellt eftersom det ofta är så att folk inte kan få sin tidigare lön på ett nytt jobb vilket medför att de hällre är arbetslösa än jobbar.

Det största problemet med Sossarna är att de inte kommer få majoritet själv och deras uppenbara idélöshet.
Både sverige och de själva skulle må bra av att vara i opposition 1 period för att få idéer.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Du menar den där kollektiva trafiken som kostar 30:- eller mer per mil istället... ooo ja, högre priser på de billigare alternativen hjälper säkert till att tvinga fler att åka kollektivt... inte att det kollektiva är med miljövänligt eller billigare i längden...

Det kostar mig som vuxen 96:- att ta mig fram och tillbaka till närmasta större stad. Dit är det 1,6 mil och bussarna är sällan mindre än halvfulla (runt 15-25 pers oftast)... Så om man räknar efter på en tur och returresa, 96*40 = 3840:- och sen tar man lite logik på det och så kommer man fram till att det kostar inga 4k att köra en buss ~3 mil, speciellt inte när det görs med nästan 5k pers varje dag i det samhälle jag bor... Så att höja kostnaderna för bil och andra privata färdmedel, som bevisligen är billigare än de kollektiva, slåt mig som en mycket korkad lösning. Om det istället vore billigare med kollektivtrafik än sunkiga miljöovänliga bilar så är det ju dock lätt att komma fram till att många skulle välja bussen...

Konstigt.. Här i skåne kostar 950kr/månad för att utnyttja tåg samt bussar från skånetrafiken 24/7..

Från min hem ort till malmö (dv 37km) kostar det 70kr med tåg. Med buss kanske 40kr, och då menar jag max..

Sen vill jag gärna se dig kunna motbevisa att privatbilism skulle på något sätt vara billigare än kollektivtrafik.

Genomsnittsbilen drar 1l/milen. En liter bensin kostar vaddå? 12kr? Lägg till stadstrafik på det och din ekonomiskakalkyl fungerar helt plötsligt inte särskilt bra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Konstigt.. Här i skåne kostar 950kr/månad för att utnyttja tåg samt bussar från skånetrafiken 24/7..

Från min hem ort till malmö (dv 37km) kostar det 70kr med tåg. Med buss kanske 40kr, och då menar jag max..

Sen vill jag gärna se dig kunna motbevisa att privatbilism skulle på något sätt vara billigare än kollektivtrafik.

Genomsnittsbilen drar 1l/milen. En liter bensin kostar vaddå? 12kr? Lägg till stadstrafik på det och din ekonomiskakalkyl fungerar helt plötsligt inte särskilt bra..

Det kostar 50kr enkel till ett samhälle ungefär 1,5 mil bort, med en bil som drar 0,8 liter milen blir det ungefär 15kr i bensin.
Då tillkommer visserligen en massa andra kostnader men inte alls så mycket att det blir mer än 50kr.

Kollektiv trafiken är billigare på vissa ställen och vissa inte, t.ex. i stockholm är det igentligen mycket billigt trots stockholmarnas skrik när de höjer priset lite.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Konstigt.. Här i skåne kostar 950kr/månad för att utnyttja tåg samt bussar från skånetrafiken 24/7..

Från min hem ort till malmö (dv 37km) kostar det 70kr med tåg. Med buss kanske 40kr, och då menar jag max..

Sen vill jag gärna se dig kunna motbevisa att privatbilism skulle på något sätt vara billigare än kollektivtrafik.

Genomsnittsbilen drar 1l/milen. En liter bensin kostar vaddå? 12kr? Lägg till stadstrafik på det och din ekonomiskakalkyl fungerar helt plötsligt inte särskilt bra..

Min bil drar några få dl milen sist ja kollade, ja menar vår övertrimmade saab med mycket turbo drog ju precis litern, tror knappast genomsnittsbilen drar en liter milen.

Sen undrar jag till dig du som är helt såld för sossarnas dumma propaganda hur det är ställt med vår sjukvård. Är inte den av de sämre? jo. Skulle inte privatisering som folk föreslår lösa många av problemen? jo. Så varför är Sossarna så emot det? Vill de att folk nästan ska dö/ eller dö i väntan på hjälp? För om vi inte är där än så närmar vi oss det scenariot. Jag trodde förut att sossarna brydde sig om invånarna, men det va bara plojj, det har de visat att det enda de vill göra är att ta ut skyhöga skatter men ändå blir allt sämre, kan de äns räkna när de gör budgeten? Verkar fan inte som de, som fallet med sjuksköterskor för ett par år sedan, istellet för att betala de redan anställda 50% mer i lön under sommarperioden för de som skippade någon semester, anställdes det norska sjuksköterskor med dubbla lönen, det hjälper verkar svenska arbetare, eller de skattemedel vi har. Sossarna har flera gånger bevisat att enda anledningen till att de är politiker är att de va för dumma för allt annat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Min bil drar några få dl milen sist ja kollade, ja menar vår övertrimmade saab med mycket turbo drog ju precis litern, tror knappast genomsnittsbilen drar en liter milen.

Sen undrar jag till dig du som är helt såld för sossarnas dumma propaganda hur det är ställt med vår sjukvård. Är inte den av de sämre? jo. Skulle inte privatisering som folk föreslår lösa många av problemen? jo. Så varför är Sossarna så emot det? Vill de att folk nästan ska dö/ eller dö i väntan på hjälp? För om vi inte är där än så närmar vi oss det scenariot. Jag trodde förut att sossarna brydde sig om invånarna, men det va bara plojj, det har de visat att det enda de vill göra är att ta ut skyhöga skatter men ändå blir allt sämre, kan de äns räkna när de gör budgeten? Verkar fan inte som de, som fallet med sjuksköterskor för ett par år sedan, istellet för att betala de redan anställda 50% mer i lön under sommarperioden för de som skippade någon semester, anställdes det norska sjuksköterskor med dubbla lönen, det hjälper verkar svenska arbetare, eller de skattemedel vi har. Sossarna har flera gånger bevisat att enda anledningen till att de är politiker är att de va för dumma för allt annat.

Okej, nu är jag ordentligt uppretad. Ska sätta "record straight" så att alla idioter som sitter fattar det en gång för alla..

1 - Jag är inte socialdemokrat. Delvis för att jag inte anser att dagens sossar är socialdemokrater längre. Och därför att att jag är medlem i ett litet parti som kallas "PIRATPARTIET". Ska kanske tillägga att jag en gång i tiden var medlem i muf. Men de övergav jag när vissa delar ville privatisera flyktningsmottagningen, för då ansåg jag att man gick över gränsen.

2 - Inbillar du dig för fem förbannade öre att privat sjukvård är bättre? Har du sett hur riktig privat sjukvård bedrivs? Där har ditt lönekonto och inte ditt behov av sjukvård något med saken att göra.
Jag ifrågasätter starkt att man över huvudtaget ska få lov att tjäna pengar på andra människors lidande.

3 - Jag anser inte att sossarna har lösningarna på alla frågor. Men vissa människor som du kanske kan se i denna tråden (läs dig själv bla) inbillar sig att moderaterna/folkpartiet med mera har alla svaren, och ingen av beskymmren med sig. Det kallar jag för att fatta i blindo. Och det är extremt korkat.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Blubben Det kostar 50kr enkel till ett samhälle ungefär 1,5 mil bort, med en bil som drar 0,8 liter milen blir det ungefär 15kr i bensin.
Då tillkommer visserligen en massa andra kostnader men inte alls så mycket att det blir mer än 50kr.

Kollektiv trafiken är billigare på vissa ställen och vissa inte, t.ex. i stockholm är det igentligen mycket billigt trots stockholmarnas skrik när de höjer priset lite.[QUOTE]

Låt oss inte iheller glömma att för bil ingår det driftkostnader, försärking med mera. Slå ut hela kostnaden under hela året och du lär snart upptäcka att kollektivtrafik blir äckligt mycket billigare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Låt oss inte iheller glömma att för bil ingår det driftkostnader, försärking med mera. Slå ut hela kostnaden under hela året och du lär snart upptäcka att kollektivtrafik blir äckligt mycket billigare..

Öhh, NEJ!!!

1000kr i månaden blir 12000kr/ år för kollektivtrafiken (där jag bor).

Försäkring av en billig bil: 1000kr/år (endast trafik)
Bränsle: 3 mil/dag ger bränsle kostnad på 9188 kr
Däck: 500kr /år

Total kostnad på 10700kr /år.

Observera att detta inte är sanning utan min väldigt snabba beräkning, enda orsaken till att jag skrev detta är att bilen ibland inte blir dyrare vilket enligt mig är mycket dåligt för det är väldigt få som hellre åker kollektivt än bil om det kostar ungefär lika mycket.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Öhh, NEJ!!!

1000kr i månaden blir 12000kr/ år för kollektivtrafiken (där jag bor).

Försäkring av en billig bil: 1000kr/år (endast trafik)
Bränsle: 3 mil/dag ger bränsle kostnad på 9188 kr
Däck: 500kr /år

Total kostnad på 10700kr /år.

Observera att detta inte är sanning utan min väldigt snabba beräkning, enda orsaken till att jag skrev detta är att bilen ibland inte blir dyrare vilket enligt mig är mycket dåligt för det är väldigt få som hellre åker kollektivt än bil om det kostar ungefär lika mycket.

MVH

Du lär nog få höja den beräkning rätt rejält ifall du har en lite nyare model som dessutom är helförsäkrad. Sen kör genomsnittsbilist oftast mer än tre mil om dagen. Vilka däck är det som du köper btw? 4st för 500kr eller 500kr/st? Är det både vinter och sommardäck i den beräkningen? Samt har du räknat in utgifter som kan drabba en i form av reprationer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

2 - Inbillar du dig för fem förbannade öre att privat sjukvård är bättre? Har du sett hur riktig privat sjukvård bedrivs? Där har ditt lönekonto och inte ditt behov av sjukvård något med saken att göra.
Jag ifrågasätter starkt att man över huvudtaget ska få lov att tjäna pengar på andra människors lidande.

Men har du själv haft erfarenhet av privat sjukvård? Om inte, hur kan du säga att det är dåligt?

Man behöver inte inbilda sig. Privat sjukvård är lika/bättre än statligt eftersom deras kunder är patienter. Om patienter är inte nöjda, kommer de inte tillbaka och väljer statlig eller annan privat sjukvård. Att privat sjukvård skulle vara inhuman eller dåligt är ren sosse propaganda. Privata och statliga sjukhus funkar tillsammans väldigt bra i många EU länder som har privata och staliga bland annat i Frankrike. Där jag har bott en kortare tid, och ha erfarenhet av både stalig och privat sjukvård. Jag kan säga direkt att det fanns ingen skillnad i kvalite av sjukvården. Det som var skillnad var att vårdköarna var mindre, mycket mindre. Både på de statliga och privata sjukhus. Troligen för att de privata sjukhus avlastade den staliga sjukvårdens vårdköer.

Svenskar matas av vänstervridensosse propaganda hela tiden och tillsist låter det rätt och bra. Det är bara de svenska som har levt utomland en lång tid som ser igenom den falska fasaden av ord.

Bara gör mig tydligt. Jag är för att ha både privata och statliga sjukhus. Inte bara privat.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du lär nog få höja den beräkning rätt rejält ifall du har en lite nyare model som dessutom är helförsäkrad. Sen kör genomsnittsbilist oftast mer än tre mil om dagen. Vilka däck är det som du köper btw? 4st för 500kr eller 500kr/st? Är det både vinter och sommardäck i den beräkningen? Samt har du räknat in utgifter som kan drabba en i form av reprationer.

Reparationer EJ inräknade
Och däcken är räknade på att det går åt 1 däck per år med den körsträckan.
Men du kan för tusan inte börja räkna in värdeminskning och helförsäkringskostnader för det är inte många som har det!
Självklart blir det dyrt om man köper en bil som tappar 50kkr/år i värde men det är ju inte precis många som har sådana bilar och kan ens tänka sig att åka kollektivt.

Den enda orsaken till att jag skrev beräkningen var att din åsikt att kollektivtrafik alltid är billigare faktiskt är fel.

Ska jag ge mig in i politiska debatten igen då
När du har privat sjukvård har du 2 st faktorer som trycker på en bra vård:
1: Patienten får bättre liv vilket många inom vården uppskattar
2: Dom får bra rykte => mer pengar.

Enligt mig behövs privatvård för att hålla allmänna vården på tårna, allt ska dock inte privatiseras utan båda ska finnas.

Valmöjlighet framför allt är det som sverige behöver mer av och mindre av politiker som bestämmer vad vi ska göra, när vi ska göra det och hur.
Sen vilket parti som igentligen är bäst att rösta på för att uppnå detta är jag osäker på men moderaterna har iallafall sagt att de jobbar för frihet, om de verkligen skulle fixa det är en annan fråga

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

2 - Inbillar du dig för fem förbannade öre att privat sjukvård är bättre? Har du sett hur riktig privat sjukvård bedrivs? Där har ditt lönekonto och inte ditt behov av sjukvård något med saken att göra.
Jag ifrågasätter starkt att man över huvudtaget ska få lov att tjäna pengar på andra människors lidande.

Ja jag har sett hur riktig privat sjukvård bedrivs, till skillnad från dig är jag ingen person som verkar bara levt i Sverige och inte har en aning om hur andra system fungerar. Som ett exempel, bodde t.ex. i Belgien ett år, hur bra sjukvård som helst. Den är privatiserad, man ringde läkaren, fick tid samma dag, om du inte orkade åka så kunde han göra hembesök inom en timme. Kostnaden va väldigt låg dessutom, tror en timmes tid inte gick på mycket mer än nån hundring. Sen gick det också att skicka kvitto och sådant på det och få pengarna tillbaka via en sorts försäkringskassa på sjukförsäkringen.

Så kom inte och säg att du vet bättre hur det fungerar, du verkar va en sån tråkig svensson som bara levt i Sverige och tycker allt vi inte har är dåligt. Ett tips är att faktiskt skaffa sig erfarenheter innan man ber någon annan göra det, jag har aldrig vart med om så dålig sjukvård som i Sverige.

Ett system behöver inte vara dåligt för att vi inte redan har det, en privatisering anser jag vara bra om det görs på rätt sätt, vilket man tydligt kan se på t.ex. Belgiens sjukvårdssystem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men har du själv haft erfarenhet av privat sjukvård? Om inte, hur kan du säga att det är dåligt?

Man behöver inte inbilda sig. Privat sjukvård är lika/bättre än statligt eftersom deras kunder är patienter. Om patienter är inte nöjda, kommer de inte tillbaka och väljer statlig eller annan privat sjukvård. Att privat sjukvård skulle vara inhuman eller dåligt är ren sosse propaganda. Privata och statliga sjukhus funkar tillsammans väldigt bra i många EU länder som har privata och staliga bland annat i Frankrike. Där jag har bott en kortare tid, och ha erfarenhet av både stalig och privat sjukvård. Jag kan säga direkt att det fanns ingen skillnad i kvalite av sjukvården. Det som var skillnad var att vårdköarna var mindre, mycket mindre. Både på de statliga och privata sjukhus. Troligen för att de privata sjukhus avlastade den staliga sjukvårdens vårdköer.

Svenskar matas av vänstervridensosse propaganda hela tiden och tillsist låter det rätt och bra. Det är bara de svenska som har levt utomland en lång tid som ser igenom den falska fasaden av ord.

Bara gör mig tydligt. Jag är för att ha både privata och statliga sjukhus. Inte bara privat.

Här har vi ännu ett stycke av dig som bekräftar varför jag tycker du är en idiot. Det är en liten sak som du är rätt duktig på, jag kallar det för selektiv läsning. Det är när man läser sånt som man bara tilltalar en själv, eller stärker den egna uppfattningen.

Ifall du nu ännu en gång missade det. Nej jag är inte socialdemokrat eftersom jag är medlem i Piratpartiet. Undviker du läsa detta eller är du bara blind?

Sen kommer du till en andra punkten. Dina jävla antagande om vad andra människor har varit med om. För att svara på din fråga. JA, jag har erfarenhet av privatsjukvård. Vid två tillfällen vid utlandsvistelse.

Att sen påstå att privat sjukvård skulle vara bara för att det råder kundvårdande arbete är rätt löjligt. Och dessutom avskräckande. Jag motsätter mig starkt att man som människa i nöd kallas för kund och inte patient.

Och så ska vi avrunda här. DU kallar mig för vänstervriden, men själv är du vaddå? Väl skjutsterad och fylld av upplyssning? BS... En gång moderat alltid moderat. Det är rätt kul när du anklagar andra för att vara vänster vridna, men själv saknar all form av självkritik.

Permalänk

Jag fattar mig kort för att så många som möjliugt ska läsa :-)

Totalt sett behöver inte mer folk konverteras från privatbilar till kollektivtrafik eftersom den globala miljön inte tar så stor skada av bilarnas utsläpp. Flygplanen är mycket värre eftersom de släpper ut enorma mängder högt upp i atmosfären, där det gör mycket större skada. Den lokala miljön i städer skulle däremot dra stor nytta av ökad kollektivtrafik. Dels för att mindre utsläpp bland folk skulle ske och dels för att slippa stora parkeringsanläggningar och vägar som hindar cykel och gångtrafik. Detta uppnår man genom att göra det svårare och besvärligare med bil i staden i form av dyrare och färre parkeringsplatser, mindre vägar och på vissa ställen totala motorfordonsförbud.

Sveriges sjukvård idag är undermålig och behöver förbättras avsevärt. Detta löses dock inte genom privatisering vilket bara gynnar dig med fet plånbok. Det finns två kategorier folk som är för en privatisering. De som har tillräckligt med pengar för att gå till de lyxigare anläggningarna utan köer och med de bästa läkarna, och de som har blivit förda bakom ljuset av de förstnämnda. Lättlurad lättlurad! (som katten Findus sa) dataNusse!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Re: Jag fattar mig kort för att så många som möjliugt ska läsa :-)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Totalt sett behöver inte mer folk konverteras från privatbilar till kollektivtrafik eftersom den globala miljön inte tar så stor skada av bilarnas utsläpp. Flygplanen är mycket värre eftersom de släpper ut enorma mängder högt upp i atmosfären, där det gör mycket större skada. Den lokala miljön i städer skulle däremot dra stor nytta av ökad kollektivtrafik. Dels för att mindre utsläpp bland folk skulle ske och dels för att slippa stora parkeringsanläggningar och vägar som hindar cykel och gångtrafik. Detta uppnår man genom att göra det svårare och besvärligare med bil i staden i form av dyrare och färre parkeringsplatser, mindre vägar och på vissa ställen totala motorfordonsförbud.

Sveriges sjukvård idag är undermålig och behöver förbättras avsevärt. Detta löses dock inte genom privatisering vilket bara gynnar dig med fet plånbok. Det finns två kategorier folk som är för en privatisering. De som har tillräckligt med pengar för att gå till de lyxigare anläggningarna utan köer och med de bästa läkarna, och de som har blivit förda bakom ljuset av de förstnämnda. Lättlurad lättlurad! (som katten Findus sa) dataNusse!

ORD!!

Det trafiken i städerna som är största problemet idag. Har man någonsin otur att hamna i göteborg runt 8-tiden/eller 17-tiden för den delen vet man vad jag talar om. Eller rusningen i Malmö som kan få en att bli gråhårig.

Mindre bilism i städerna gynnar framförallt barn (risk för astma någon) och äldre med andningsbesvär.

Permalänk
Medlem

Re: Jag fattar mig kort för att så många som möjliugt ska läsa :-)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
]
Sveriges sjukvård idag är undermålig och behöver förbättras avsevärt. Detta löses dock inte genom privatisering vilket bara gynnar dig med fet plånbok. Det finns två kategorier folk som är för en privatisering. De som har tillräckligt med pengar för att gå till de lyxigare anläggningarna utan köer och med de bästa läkarna, och de som har blivit förda bakom ljuset av de förstnämnda. Lättlurad lättlurad! (som katten Findus sa) dataNusse!

Och det finns många lättlurade människor som du som faktiskt tror på det. Jag säger som ja sa till morkiz, testa och faktiskt bo i ett land som har privatiserad (delvis eller helt) sjukvård innan du uttalar dig

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
jag tycker du är en idiot

jag är inte socialdemokrat

DU kallar mig för vänstervriden

Det är rätt kul när du anklagar andra för att vara vänster vridna

Jaha, så nu är jag idiot bara för att jag har en annan åsikt? Vem fan ska ta dig på allvar när du tycker så om andra människor som har andra åsikte än dig själv.
Din text vissar en sak, du läser inte vad folk skriver och att du förstår inte vad folk skriver. Jag kallade aldrig dig för sosse, och inte heller att du är vänstervriden. Jag förstår inte hur du kunnde har missförståt det. Läsa igen vad jag skrev.

Citat:

Vid två tillfällen vid utlandsvistelse.

Inte speiclet mycket för att bygga upp en åsikt om privatsjukvård. Har du också använd statligsjukvård i de respektive länder där du använde dig av privatsjukvård?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Sveriges sjukvård idag är undermålig och behöver förbättras avsevärt. Detta löses dock inte genom privatisering vilket bara gynnar dig med fet plånbok. Det finns två kategorier folk som är för en privatisering. De som har tillräckligt med pengar för att gå till de lyxigare anläggningarna utan köer och med de bästa läkarna, och de som har blivit förda bakom ljuset av de förstnämnda. Lättlurad lättlurad! (som katten Findus sa) dataNusse!

Jag är inte lurad. Hur kan jag vara lurad när jag har sett och upplevt det? Dina påstående har absolut ingen grund. Bara massa tomma ord.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jaha, så nu är jag idiot bara för att jag har en annan åsikt? Vem fan ska ta dig på allvar när du tycker så om andra människor som har andra åsikte än dig själv.
Din text vissar en sak, du läser inte vad folk skriver och att du förstår inte vad folk skriver. Jag kallade aldrig dig för sosse, och inte heller att du är vänstervriden. Jag förstår inte hur du kunnde har missförståt det. Läsa igen vad jag skrev.

Inte speiclet mycket för att bygga upp en åsikt om privatsjukvård. Har du också använd statligsjukvård i de respektive länder där du använde dig av privatsjukvård?

Och du är verkligen människan som ska tala om vad andra tycker? I dina inlägg är alla som inte tror på privatsjukvård lurade av vänster.
Och du skule vara bättre på att läsa? Du svarar inte på hela inlägg utan tar selektivt det du själv anser du har en chans att vinna på. Gå dra den om rödluvan också.
Kallade du mig inte för sosse och vänstervriden? Då gör du det väldigt diskret min lilla vän.

Nope. Fanns bara privata sjukvårds alternativ på respektive plats. Som var inom nära avstånd vill säga.
Min erfarenhet av privatsjukvård må inte vara den mest omfattande. Men skulle din vara så stor att du kan döma ut ett helt system?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Och du är verkligen människan som ska tala om vad andra tycker? I dina inlägg är alla som inte tror på privatsjukvård lurade av vänster.
Och du skule vara bättre på att läsa? Du svarar inte på hela inlägg utan tar selektivt det du själv anser du har en chans att vinna på. Gå dra den om rödluvan också.
Kallade du mig inte för sosse och vänstervriden? Då gör du det väldigt diskret min lilla vän.

Nope. Fanns bara privata sjukvårds alternativ på respektive plats. Som var inom nära avstånd vill säga.
Min erfarenhet av privatsjukvård må inte vara den mest omfattande. Men skulle din vara så stor att du kan döma ut ett helt system?

Om privatsjukvård är rätt väg att gå är jag inte säker på MEN det svenska systemet som det är nu fungerar INTE!

Jag tror att privatsjukvård kan vara ett bra alternativ.
När det gäller att det bara är rika personer som har råd med privatsjukvård är kanske rätt kanske fel, men även om det bara blir rika personer som har råd med det så försvinner dessa ur den allmänna sjukvårdens köer vilket ger snabbare vård till andra som inte har råd.

Dessutom, piratpartiet är ett parti som inte går att rösta på för det har ingen som helst gemensam politik på annat än när det gäller copyright och patent (eller har det blivit något numera?).

Personligen är jag nog varken sosse, moderat eller något annat parti utan mina åsikter flyter emellan allihop.
Man borde kunna dela sin röst

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ser knappast ditt inlägg här som ett fakta fyllt svar på mitt inlägg, låter snarare som en dåligt underbyggd åsiktsvädring. Men men... ordet är visst fritt.

Visst fan har sverige problem med arbetslöshet. Har du sett mig skriva något annat? Tror du dessa problem skulle lösas bättre genom att ta bort ersättning från dem som faktiskt behöver det? I think not.
Vad gör du när det råkar vara lågkonjuktur? Säg att den skulle vara i 2-2,5 år... Eller som i japan där de under nästan tio år hade en recesion i ekonomin... Ska man då som borgarna vill sänka ersättningen ner till en nivå som är jämförbart med löner som finns i Polen? Då kanske du och andra som röstar för en sån ide hjälper dessa X tusen människor som med största sannolikhet tvingas att flytta till billigare bostäder i kiruna. Eller att ni helt enkelt bygger ett par miljoner härbärgen..

Ifall du någonsin har läst mina inlägg i andra trådar vad jag tycker om "plusjobb" så borde nog veta vad jag tycker om den sortens sysselsättningspacket. Det är rena rama skitet. Ser hellre att sverige hade följt Tysklands exempel genom att investera ett X antal miljarder i ett visst företags fakbrik för att på så sätt hjälpa sysselsättningen. Eller genom smarta lån till privatpersoner (eller små företag) för driva egen verksamhet. Och förenkla regler för företag. Skatterna kan man angripa senare då man har fått lite kött på benet i form av ökade intäkter till statskassan.

Tror du verkligen borgarna skulle lyckas bättre? Kan verkligen inte komma på någon borglig regering någonsin i detta landet som har fått fart på ekonomin.
Får dessutom Center som dom vill så ska anställningsskyddet för oss människor under 26 år slopas... Jippi.. 1 månad kvar tills jag varit på mitt jobb i två år och arbetgivaren sparkar mig. Såg hur fint det gick i Frankrike...

Och nu får du ursäkta mig. Men "WHAT??". Vem i helvete väljer att vara hemma med skitersättning när man kan tjänna ordentliga slantar. Som arbetslös har jag ungefär 10 000kr efter skatt. Nu när jag jobbar har jag ungefär 18 000. Vem i helvete väljer då att vara hemma? Du kan inte på allvar mena att runt 200 000 arbetlösa skulle välja det sämre av de alternativen.

Btw: Så kanske du skulle läsa på lite. Det var inte sossarnas ide med friår (vilket jag också tycker är en idiot ide), det var miljöpartiet.

Eftersom jag har en hel del åsikter om politiken och styret i vårt land så blir det att jag ibland skriver lite för mycket om annat än att svara helt på andras inlägg.

"Nu får du väl ändå ge dig. Nämn en enda folkpartistisk - moderat - center eller miljöpartist för den delen som inte skyller ifrån sig på underordnad. Bara jag som kommer ihåg att lasse leijonborg körde med en obesiktad bil i 4 månader förra året? Fast då var det någon i partiet som glömde berätta detta för honom. Yeah f*cking right. Det är väl ändå det första man kollar."
Jag hade inte nämnt nåt om att det fanns nån politiker som gjorde det i mitt tidigare inlägg utan vad jag menade var att det var skrattretande att påstå att nån alls hade det allra minst Göran Persson. Göran Persson har för övrigt glidit in på ett banalskal och jag anser verkligen inte att han är kompetent nog att styra över vårt land. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, varför ska man jämföra med andra hela tiden när faktat är detsamma? Sossarna är riktigt duktiga på att hela tiden jämföra sverige med andra länder för att påvisa att det går bra för oss, frågan är då varför många anser tvärtom. Vad jag menar är att det spelar föga roll om det går bättre för oss än våra grannländer när vårt eget land fortfarande har stora problem med vården och arbetslösheten.

"Och när såg du ett industriland som blev ett U-land sist? Jag tror inte jag känner till ett enda exempel. Får gärna skriva och nämna ett, tack ."
Bara för att det inte hänt tidigare så innebär det inte att det aldrig kan hända och jag är rätt så säker på att sverige i så fall skulle bli det första landet, iaf om vi fortsätter med att "slänga pengarna i sjön" som vi idag gör.

"Aha, så då håller du med mig om att vi borde inför direktdemokrati i Schweizisk anda i Sverige? Där har vi verkligen ett sätt att spara skattemedel på, då man inte betalar ut lika mycket i form av arvorden där, då politikerna inte får betalt under en stor del av året."
Låter ganska bra, är tyvär för dåligt insatt i det men visst det låter som nåt som skulle kunna fungera.

"Btw: Orsaken till att jag nämnde det där angående ryggrad var att jag för några år sedan fick tillfället IRL att se en debatt mellan Bo Lundgren och Göran Persson. Det var faktiskt rätt kul. Trodde lille Bo skulle börja gråtta i slutet då Göran hade kört alla hans skattesänkningsargument i botten och visat att de var fullkomligt orealistiska."
Så du anser det är bättre att sossarna lovar sånt som de inte kan hålla?

"Angående det här med bensinpriserna. Det finns en orsak till att ha dem höga. Och det har inte bara med skattepengar att göra. Det behövs pga två orsaker, dels för att få folk att åka mer kollektivt, och för att driva fram utveckling. Vi vill knappast ha samma situation här som i USA där inte en jävel vet vad en bus eller tåg är, samt att luft kvaliten är under all kritik.
Höga bensin priser gör dessutom att trycket på biltillverkarna från vanliga människor att utveckla mer bensinsnåla (eller miljöbilar) blir större. Vilket vi alla tjänar på i långa loppet. "

Om man verkligen ville att folk skulle åka mer kollektivt så skulle man gjort att det skulle vara gratis att åka inom komunen. Det hade garanterat gjort så att folk ställt bilen och åkt buss eller spårvagn. Många äker bil pågrund av att kollektivtrafiken idag är ett skämt, visst det är säkert dyrarare men å andra sidan så slipper man råka ut för att komma för sent eller att inte ha nånstans att sitta.

"Visst fan har sverige problem med arbetslöshet. Har du sett mig skriva något annat? Tror du dessa problem skulle lösas bättre genom att ta bort ersättning från dem som faktiskt behöver det?"

Jag vet som sagt var hur det är att leva under mycket begränsade former och det sossarna tänker göra är nåt som jag som arbetslös skulle gagnas mycket av. Jag är däremot rätt så säker på att folk skulle bli bra mer motiverade att söka jobb ifall de tjänade betydligt mer på att arbeta (det finns faktiskt en del som "suger ut" samhället idag) än att vara hemma.

"Tror du verkligen borgarna skulle lyckas bättre? Kan verkligen inte komma på någon borglig regering någonsin i detta landet som har fått fart på ekonomin.
Får dessutom Center som dom vill så ska anställningsskyddet för oss människor under 26 år slopas... Jippi.. 1 månad kvar tills jag varit på mitt jobb i två år och arbetgivaren sparkar mig. Såg hur fint det gick i Frankrike... "

Vilka har styrt det här landet längst? Moderaterna har ju hela tiden fått "städa" upp efter sossarna så det är väl inte så konsigt att dom inte lyckats vända trenden på de få år de suttit där?

"Och nu får du ursäkta mig. Men "WHAT??". Vem i helvete väljer att vara hemma med skitersättning när man kan tjänna ordentliga slantar. Som arbetslös har jag ungefär 10 000kr efter skatt. Nu när jag jobbar har jag ungefär 18 000. Vem i helvete väljer då att vara hemma? Du kan inte på allvar mena att runt 200 000 arbetlösa skulle välja det sämre av de alternativen."

Tror du på fullaste allvar att folk vill jobba för att det är kul? Om du stått i en kö för nåt som kostar pengar och helt plötsligt märker du att det finns en annan kö som inte kostar nåt alls, vilken skulle du valt?

Om jag fått 10 k efter skatt som arbetslös skulle jag varit väldigt glad, hur kan du påstå att det är lite pengar? Själv har jag under en stor del av tiden efter skolan klarat mig på 3-4 k efter skatt, det däremot är skitersättning.

"Btw: Så kanske du skulle läsa på lite. Det var inte sossarnas ide med friår (vilket jag också tycker är en idiot ide), det var miljöpartiet"
Jag vet att det var tack vare dom som det blev av ja, men det är tack vare sossarna som det blev av alls.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Och du är verkligen människan som ska tala om vad andra tycker? I dina inlägg är alla som inte tror på privatsjukvård lurade av vänster.
Och du skule vara bättre på att läsa? Du svarar inte på hela inlägg utan tar selektivt det du själv anser du har en chans att vinna på. Gå dra den om rödluvan också.
Kallade du mig inte för sosse och vänstervriden? Då gör du det väldigt diskret min lilla vän.

Nope. Fanns bara privata sjukvårds alternativ på respektive plats. Som var inom nära avstånd vill säga.
Min erfarenhet av privatsjukvård må inte vara den mest omfattande. Men skulle din vara så stor att du kan döma ut ett helt system?

Jag anser att många svenskar har en felaktig och vriden blid av privatsjukvård. Att folk skulle fara illa och att folk med stora plånböcker skulle få bättre vård än de med mindre plånböcker. Från min egen erfarenhet är denna bild som vänster målar upp är felaktig. Så jag använder min erfarenhet som bas för mina argumentationer och jag använder inte hypoteser som du och Antonsson gör. Ni har varken stor erfarenhet av det ni är emot eller har nåt bevis på att privat sjukvård skulle vara dåligt.

Hypotes = Ett obevisat antagande som görs för att förklara en företeelse.

Jag anser att jag har tillräklig insikt och erfarenhet av privat sjukvård för att bygga upp bra åsikt om den saken. Jag har använt privat sjukvård minst tio gånger i Frankrike, två gånger i Egypten och en gång i Sverige (tandvård). Dessa erfarenhet har bara präglats av positiva intryck.

Citat:

Svenskar matas av vänstervridensosse propaganda hela tiden och tillsist låter det rätt och bra.

Var säger det att du är en sosse och vänstevriden? Lär dig att läsa och skaffa dig glasögon för uppenbart så är du blind och inte specielt bra på att läsa och förstå.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag anser att många svenskar har en felaktig och vriden blid av privatsjukvård. Att folk skulle fara illa och att folk med stora plånböcker skulle få bättre vård än de med mindre plånböcker. Från min egen erfarenhet är denna bild som vänster målar upp är felaktig. Så jag använder min erfarenhet som bas för mina argumentationer och jag använder inte hypoteser som du och Antonsson gör. Ni har varken stor erfarenhet av det ni är emot eller har nåt bevis på att privat sjukvård skulle vara dåligt.

Hypotes = Ett obevisat antagande som görs för att förklara en företeelse.

Jag anser att jag har tillräklig insikt och erfarenhet av privat sjukvård för att bygga upp bra åsikt om den saken. Jag har använt privat sjukvård minst tio gånger i Frankrike, två gånger i Egypten och en gång i Sverige (tandvård). Dessa erfarenhet har bara präglats av positiva intryck.

Var säger det att du är en sosse och vänstevriden? Lär dig att läsa och skaffa dig glasögon för uppenbart så är du blind och inte specielt bra på att läsa och förstå.

I vissa fall är det även så att primärvården använder sig av privata vårdcentraler och det borde ju säga en del tycker jag. Har inte själv haft att göra med vården så mycket (som tur var) men däremot så anser jag att väntetiden på sjukhus borde bättras på ordentligt. Mycket av denna väntetid beror på att vissa går till sjukan så fort det minsta lilla inträffar och detta gör så att de som verkligen behöver hjälp fort får vänta betydligt längre. Råkade själv ut för en sak som gjorde att varje gång jag andades kändes det som att nån slog med slägga i magen, fick vänta flera timmar på att få hjälp och så borde det inte vara. Såvitt jag vet finns det inga belägg för att privatsjuvård är sämre än offentlig, dock verkar det som den offentliga vården snabbare sjukskriver än den privata.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
I vissa fall är det även så att primärvården använder sig av privata vårdcentraler och det borde ju säga en del tycker jag. Har inte själv haft att göra med vården så mycket (som tur var) men däremot så anser jag att väntetiden på sjukhus borde bättras på ordentligt. Mycket av denna väntetid beror på att vissa går till sjukan så fort det minsta lilla inträffar och detta gör så att de som verkligen behöver hjälp fort får vänta betydligt längre. Råkade själv ut för en sak som gjorde att varje gång jag andades kändes det som att nån slog med slägga i magen, fick vänta flera timmar på att få hjälp och så borde det inte vara. Såvitt jag vet finns det inga belägg för att privatsjuvård är sämre än offentlig, dock verkar det som den offentliga vården snabbare sjukskriver än den privata.

Den offentliga sjukvården i Sverige är sämst, jag har haft mycket o göra med dem under mina få år (19 för att va exakt), allt ifrån exem till astma och hjärnhinneinflamation. Hur som, det ska inte ta 4-5 månader för läkare att fixa en röntkentid så man kan se ifall man har hjärtmuskelförstoring eller blodkärlsförstoring i hjärnan. Eftersom dessa i kombination med anträngning kan vara dödliga. Fick ingen rekomendation om att ta det lugnt med träning under tiden eller, bra? Visade sig att det "bara" var hjärnhinneinflamation, tror dem, inte säkra, grattis...

Sen ser jag inte vad som är fel med att folk får lägga sina pengar på vad de vill, bara för att några i världen som det är synd om inte har mat betyder inte det att vi ska förbjuda resten av världen att äta. Fixa en privat sektor också och låt folk välja, sköts det på rätt sätt kan jag lova dig att inte bara de rika kommer gå till privata vården.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till trådens topic. Det hela börjar likna en debatt som verkligen inte rör trådens ämne längre

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
http://www.ztripez.com/

Det där är så rätt, när ska politikerna fatta att man måste ändra på lagarna när det gäller datorer?
Men det kanske inte går när dom inte vet hur man hanterar en dator?
En sak jag fattar är iallafall att att det inte går att styra och ställa på saker som man inte vet ett piss om, och det är precis vad politikerna gör när dom beslagtar de här servrarna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe.. den var bra