Permalänk
Medlem

Ny server - Dual core eller inte?

Ska bygga en ny server och den ska vara ganska billig. Är det motiverat att ha dual core (Pentium D), istället för en single? Priskillnaden är ungefär 1000kr (nästan) Tänker inte köpa conroe när den kommer, den lär ju ligga ganska mkt högre i pris.

Hade annars tänkt mig en celeron, eller är det dumt? Bättre att gå på sempron?

Permalänk
Avstängd

Utan att veta vad servern ska pyssla med är det ganska svårt at rekommendera något.

Permalänk
Medlem

kommer med största sannolikhet köra win 2003. sen kommer jag köra apache, php, mysql, någon ftp-server, vnc och utorrent.

Permalänk
Avstängd

Belastning ungefär? Ska den vara kopplad till bredband eller adsl?

Permalänk
Medlem

10/10 är det tänkt. Belastningen kommer troligtvis ligga mest på utorrent, men planerar även att lansera en hemsida på servern, så det finns chans att den blir stor och då kommer mysql ta lite kraft. Fast å andra sidan är det om tidigast ett år den skulle kunna bli så stor att den blir krävande för servern, och då kanske det är bäst att uppgradera den. hmm, svår fråga det här.

Permalänk
Medlem

visst det är bra med lite styrka i grejerja men för dina speccs så räcker det med en snabb singelcore

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag hade nog valt en billigare AMD 64 eller den där billiga Dual coren från Intel och överklockade den rätt så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Jag hade nog valt en billigare AMD 64 eller den där billiga Dual coren från Intel och överklockade den rätt så mycket.

Ja det är verkligen det ultimata för en server...

Permalänk
Avstängd

Med tanke på vad du skrivit så hade jag tagit valfri processor från valfri serie förutom Sempron eller celeron. Låt andra saker avgöra. Pris, moderkortsfunktioner och liknande.

Permalänk
Medlem

Det är alltid kul att köra dualcore, speciellt när du håller på och packar upp en massa hm semsterfilmer samtidigt som azureus tuggar på och websidan är belastad och du gör en backup till en annan hårddisk över Gb nätet ...

då kommer en dualcore väl till pass

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Ja det är verkligen det ultimata för en server...

Överklocka server ftw!

Permalänk

Är du smart så väntar du någon månad tills Conroe lanseras, då kommer Intel toksänka priserna på de utgående modellerna. AMD ska tydligen också sänka sina priser då.

Permalänk
Medlem

Har du bråttom och pengar kan du köpa E6300 och/eller E6700 på ebay.com nästa vecka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Är du smart så väntar du någon månad tills Conroe lanseras, då kommer Intel toksänka priserna på de utgående modellerna. AMD ska tydligen också sänka sina priser då.

Det blir nog något sånt, och då antagligen en A64. Det är nog det bästa alternativet.

Vilken processor har minst värmeutveckling förresten? Det ska ju även vara en tyst server så nått sånt kan ju vara värt att tänka på.

Permalänk

Allt utom Celeron , helst Amd 64.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>