Socket F-processor på bild

Permalänk
Melding Plague

Socket F-processor på bild

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

på vilket sätt skulle "LGA-tekniken" vara bättre än den nuvarande?

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk
Medlem

inga pinnar som kan gå av iaf !!!! en bra fördel eller hur ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

hört att tillverkningen på processorer blir billigare utan pinnar, men moderkorten blir dyrare....

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Japp, och så är det på moderkortet pinnarna ryker istället och vips så har man flyttat RMA någons annanstans! Man är rätt arga för detta på Taiwan ...

Kan iofs vara bra om det är en processor för åtskilliga tusen det rör sig om, om man bara behöver byta ett moderkort för 1-2000Kr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dock så lär väll inte brutna pinnar gå på RMA i alla fall..

Personligen så tror jag att det är svårare att bryta pinnar på ett mobo än på en prolle (vilket jag lyckats med flera gånger, fast de har gått att böja tillbaka).

Processorer kan som ovanstående talare säger dessutom kosta betydligt mer än ett moderkort.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

Var det socket F som skulle möjliggöra quad core för AMD64 processorerna?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

snabb genomgång av första tankarna ang. LGA:

1. Vad är lättast att bryta pinnar på? CPU vs. Mobo?
Få se, en CPU rör man lättare på, större riskt att tappa och strula med på grund av storleken (även om klantighet är ett måste i vilket fall) då pinnarna sitte rätt öppet och är lätta att komma åt. Ett mobo däremot är svårare att flytta på, och dessutom säger min erfarenhet mig att man är betydligt försiktigare med ett mobo än en cpu (även om man är försiktig med båda givetvis) med tanke på alla öppna kretsar och sånt. På ett mobo kan man också dra slutsatsen att pinnarna kommer sitta rätt skyddat i själva sockeln, och att det alltså skulle behövas att nått träffar rakt in i sockeln för att sabba pinnarna, speciellt då det finns annat på ett mobo som ligger högre och skulle ta smällarna först. De sitter alltså i ett betydligt bättre läge på ett mobo än på en cpu där de är så oskyddade.

2. Montering?
En porpp utan pinnar känns ju onekligen som ett säkrare alternativ ur monteringsynpunkt, fast det kanske bara är jag det. Kanske har att göra med att pinnarna på en CPU just sitter så oskyddat.

3. Ersättningskostnad?
Om man inte nu skulle råka ha ett riktigt dyrt mobo och en väldigt billig cpu (vilket känns som en konstig blandning) så lär det ju vara billigare att ersätta et mobo än en cpu.

Slutsats:
LGA -> Jättegärna

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

som det är på 775 så känns det inte bra, visst har inte sabbat någon än (å jag har monterat en rätt stor mängd 775) men det kommer komma den dagen då man slinter lite eller tappar greppet precis i kontaktögonblicket å då kommer det rycka pins på moderkortet. Samma sak kunde man göra med de äldre cpu:erna men de var inte lika känsliga för ett dropp på nån halv cm.

+ antar att man inte kan göra för många byten med samma cpu då de fördjupnigar som bildas på cpun kan orsaka glapp i andra moderkort och då kräva en ominstallation av cpun tills den funkar vilket kan vara tidsödande

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Avstängd

Ökade inte problemet med brutna pinnar väldigt mycket när Intel gick över till LGA?

Jaja, Socket F behövs säkert. Fast jag undrar vad dom behöver 267 extra pinnar till. Det är iaf inte Quadcore. Det funkar på AM2 också. Eventuellt extra HT-länkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ökade inte problemet med brutna pinnar väldigt mycket när Intel gick över till LGA?

Jaja, Socket F behövs säkert. Fast jag undrar vad dom behöver 267 extra pinnar till. Det är iaf inte Quadcore. Det funkar på AM2 också. Eventuellt extra HT-länkar.

Om inte annat så är det mycket häftigare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
...

1.
Jag är då i alla fall försiktigare om CPUn än moderkortet. Inte för att jag är oförsiktig med någon av dem men det känns naturligare då processorn ofta är dyrare.

2.
Känner precis tvärtom. Du har ju till och med möjlighet att se både pinnarna och hålen som det är idag. Det går ju knappast med LGA om du inte gör titthål i moderkortet...

3.
Sant.
Men har själv aldrig förstört några pinnar på en processor och dessa socklar verkar vara betydligt känsligare.
Intel sa väl att man inte fick byta processor mer än 10 ggr för då skulle socketen slitas ut helt? Känns ju inte sådär superstabilt.

Fördelen är väl förutom kostnader för AMD att pinnarna är kortare.

Så av det lilla jag hört så är jag inte ett dugg sugen på LGA. Inte för att jag lär bry mig men det lär nog skapa större problem för ovana hembyggare.

Permalänk
Avstängd

Fan håller AMD på med? dom gör ju fan "intel"

Snart har AMD fler sockel typer än Intel, ända anledningen till att jag köpte AMD i början var för att slipa byta precis allt direkt vid uppdatering

Och om det håller 10 byten är det ju bätre om AMD skiter i sockeln och löder fast CPU:n istället, snåla fan kan snåla lite till och gå under

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
1.
Jag är då i alla fall försiktigare om CPUn än moderkortet. Inte för att jag är oförsiktig med någon av dem men det känns naturligare då processorn ofta är dyrare.

2.
Känner precis tvärtom. Du har ju till och med möjlighet att se både pinnarna och hålen som det är idag. Det går ju knappast med LGA om du inte gör titthål i moderkortet...

3.
Sant.
Men har själv aldrig förstört några pinnar på en processor och dessa socklar verkar vara betydligt känsligare.
Intel sa väl att man inte fick byta processor mer än 10 ggr för då skulle socketen slitas ut helt? Känns ju inte sådär superstabilt.

Fördelen är väl förutom kostnader för AMD att pinnarna är kortare.

Så av det lilla jag hört så är jag inte ett dugg sugen på LGA. Inte för att jag lär bry mig men det lär nog skapa större problem för ovana hembyggare.

Jag har faktiskt aldrig heller lyckats sabba en enda pin i hela mitt liv hittills, oavsett vart den sitter (utom 3 st på en gammal P200, men det var när jag borrade hål i den för att göra nyckelrings-pryl av den, så det räknas nog inte). Men joo, det beror ju på hur man ser det. Det var mest första tankarna som dök upp i huvudet när man hörde LGA

Om man sen inte kan byta mer än 10ggr så är det ju kasst bortom allting jag tidigare vart med om, men man kan ju hoppas på att amd är medvetna om att entusiaster är en rätt stor del av deras kundkrets och bättrar på det hela lite, då det kan tänkas att de om några vill byta rätt ofta.

Mest glad skulle jag dock bli den dagen någon faktiskt lyckas med konsten att bygga ett system som faktiskt är så gott som idiotsäkert (finns inget som heter det, därav "så gott som"). Tänker på nått i still med en LGA-sockel fast som har pinnarna skyddade i en återfjädrande kloss, som när man lyfter cpu:n fjädrar upp och inkapslar pinnarna, eller nått i den stilen kanske (bara fångar tankar ur det blå här). Då skulle man nog slippa det mesta av samtalen när polarna försökt vara smidiga och ändrat nått: "Belga, du vet de där pinnarna under fläkten..." o.s.v... rätt trött på att städa efter folk som inte har vett nog att ringa _innan_ de börjar pilla.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

funderar på varför när man byter socket som amd nu gör, fortfarande kör med samma princip att trycka dit cpu och sedan via vipparm eller en stor fet kvadratisk mojäng.

Kunde det inte va smartare med nån form av cardslide som man bara föser in cpun i och sedan stänger fast mot sockeln på så sätt blir det ju exakt samma klämpunkter och man i princip utesluter ju att tappa cpun på stiften på moderkortet. Minimal kontakt med pins och cpu:ns kontakdon samt att man inte behöver klämma fast cpun för kung och fosterland som dagens cpu:er, vilket borde resultera i att man kan byta cpu bra mer än 10 ggr.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Discokungen

Enda jag lyckats med är att böja pinsen. Gick perfekt efter lite pill med en skurvmejsen och sen lite extra våld ner i sockeln.

LGA verkar ju lite småskumt. Är det för att verka mer professionella som AMD gör så här eller?
Vilken typ är smidigast? =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är man så j-la klantig att man lyckas böja sönder en pinne, eller överhuvudtaget bara böja den lite, så är man ett så pass stort klantarsel att man förtjänar det. >:P

Jag förstår dock inte vad som hindrar dom från att använda pyttesmå låga koner istället för långa piggar på moderkortet och sen att man har som inverserade koner på prollen så den hamnar på plats. Då kan ju inget pajja. O_o
Det skulle se ut så här typ:
^^^^^ <--- prolle
^^^^^ <--- mobo

Permalänk
Medlem

aldrig brutit en pinne på cpun. men men brukar inte montera isär datorn så ofta.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Avstängd

Detta är alltså inget problem mer än för de absolut klantigaste, och de har problem med vad man än ger dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Detta är alltså inget problem mer än för de absolut klantigaste, och de har problem med vad man än ger dem.

Dagens sanning

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
inga pinnar som kan gå av iaf !!!! en bra fördel eller hur ?

vet ej, nu kan ju inte jag köpa "defekta" processorer på ebay längre

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd

Det är väl inget annat än defekta prylar på aktions site? (Tradera, Ebay mm.)

Nåja av 10 varor så har bara en fungerat utan problem, Matrix till Xbox som var fortfarande inplastat... 30kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

tja pinnar å pinnar har man fått ett ordentligt vakum under kylflänsen å den skall väck så brukar sockeln ge sig före flänsen när det gäller att hålla kvar cpun (och ja den kan sitta sten även fast man vickat vridit å lagt den i kylen böjt med mejsel och blästrat cd-romen)

det som nästan hänt mig är att en av de ytre benen har blivit väldigt känsligt och skulle lätt gå av om den fick en liten böj.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.