Ageia och falska rykten kring CellFactor

Permalänk
Melding Plague

Ageia och falska rykten kring CellFactor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ursäkta men bilden ni använder är inte från CellFactor, den är från Ghost Recon Advanced Warfighter !

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

aDet roliga är att man inte kan göra en riktig jämförelse, utan kortet så stänger spelet av massa effekter, med kortet sätts en massa effekter igång men samtidigt så faller prestandan katastrofalt!!

Jag tror att man hade fått liknande resultat utan kort, bara spelen hade tillåtit det!...

AGEIA har misslyckats.

Permalänk
Discokungen

Skylla ifrån sig is the shit. Men bilden är fortfarande fel

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Låter logiskt, här vill man ju _absolut_ inte använda någon genomsnittlig fps för att rapportera prestandan. Det är orättvist redan för grafikkort, men för fysikkort blir det helt katastrofalt iom att 1000 lådor naturligtvis inte tar någon beräkningskraft att tala om när de bara ligger still. Det är ju när de kolliderar och flyger omkring kraften behövs.

Permalänk

Ageia har knappt börjat och redan så är deras produkt värdelös. Jag lägger all tro på nVidia och ATI om att de har lösning och kompetens för att presentera en fysik lösning som avlastar processorn och ger en ökad prestanda och inte bara lägger till ögongodis som i PhysX processor fall.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
aDet roliga är att man inte kan göra en riktig jämförelse, utan kortet så stänger spelet av massa effekter, med kortet sätts en massa effekter igång men samtidigt så faller prestandan katastrofalt!!

Jag tror att man hade fått liknande resultat utan kort, bara spelen hade tillåtit det!...

AGEIA har misslyckats.

misslyckats ? det är klart att cpun måste jobba lite mer eftersom det är fler objekt som skall hanteras! cpun är ju spindeln i nätet och "dirigerar trafiken" ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Snillen spekulerar:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
ursäkta men bilden ni använder är inte från CellFactor, den är från Ghost Recon Advanced Warfighter !

Korrigerat!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte nu när processorerna får fler kärnor låta en av dem ta hand om fysiken? Eller är GPUs så mycket bättre lämpade för sånt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ageia har knappt börjat och redan så är deras produkt värdelös. Jag lägger all tro på nVidia och ATI om att de har lösning och kompetens för att presentera en fysik lösning som avlastar processorn och ger en ökad prestanda och inte bara lägger till ögongodis som i PhysX processor fall.

Det är precis tvärt om, det är Nvidia/ATI som bara lägger till ögongodis. Om du kollar på filmerna från CellFactor med alla objekt så är det precis detta som grafikkort inte klarar av att göra i dagsläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Varför kan man inte nu när processorerna får fler kärnor låta en av dem ta hand om fysiken? Eller är GPUs så mycket bättre lämpade för sånt?

Man kan lägga fysiken där, men helst vill man ju ha den till annat. Och hårdvara speciellt anpassad till en uppgift blir alltid bättre på den uppgiften än en generell processor. Tänk på grafikkort (som inte bara kan accelerera 3D-grafik utan även video-avkodning, fönsterförflyttning, muspekaren osv), ljudkort, RAID-5-kort osv osv.

Permalänk
Medlem

Jag trodde alla visste att dom tog bort saker .. när man inte hade kortet

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
misslyckats ? det är klart att cpun måste jobba lite mer eftersom det är fler objekt som skall hanteras! cpun är ju spindeln i nätet och "dirigerar trafiken" ...

Jag är väldigt medveten om det! Och hade AGEIA's kort fungerat som det borde så hade de tillåtit att ha lika mycket effekter igång med och utan kort. Men istället går det bara med kortet insatt, och de har skapat sig den perfekta bortförklaringen som inte går att motbevisas.

PhysX är vaporware, även om den finns... och ja, som någon nämnde känns kortet lite överflödigt när dagens processorer ofta har en obelastad andra kärna.

Jag ville se AGEIA lyckas med PhysX men produkten dem erbjuder är under all kritik.

Permalänk
Medlem

AGEIA borde göra bättre teknikdemos, det håller jag helt med om. Var hyfsat oimponerande redan när dom visade plan-krashar-i-hangar, o Cellfactor har ju visat sig inte vara ngn PR-succé direkt trots att det borde kunna vara det..

Själva nyheten i sig däremot var väl knappast ngn nyhet, om man läste i forum-tråden så var det ju precis det som kom fram, utan kortet aktiverat så inget tyg eller fluids, och dessutom lägre lägsta-fps.

Permalänk
Medlem

Borde det inte finnas fullt med hemmagjorda PhysX-demos vid det här laget? Kortet har funnits ett tag och APIet är helt fritt att hämta från Ageias hemsida, tycker massor av programmerare (med mer pengar än mig) borde köpt ett kort och testat vad det går för. Ingen som sett nått?

Permalänk
Medlem

Och har man lite sunt förnuft så litar man inte på varken testsiffror postade i forum eller tillverkaren av produkten i fråga utan väntar med omdömen tills produkten och spelet finns ute ordentligt och det hela är grundligt testat av oberoende folk...

Jag personligen vill faktiskt att Ageias kort ska vara bra, med det är mest för att jag vill ta kål på hela sli/cf-hysterin en gång för alla. Om det sen är bra eller dåligt spelar mindre roll, för det svaret lär vi få rätt snart efter att de finns ordentliga tester.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Jag har testat kortet men äger inget.

Det är en klar skillnad. Vatteneffekten är helt underbar med PhysX kortet och det är en sund investering när priset går under 1500kr eller man får mer skillnad i spel.

Massa jävla människor som sitter och snackar om fysikkort utan ens ha testat dom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Jag har testat kortet men äger inget.

Det är en klar skillnad. Vatteneffekten är helt underbar med PhysX kortet och det är en sund investering när priset går under 1500kr eller man får mer skillnad i spel.

Massa jävla människor som sitter och snackar om fysikkort utan ens ha testat dom!

Instämmer... det känns lite som att många påstående om att kortet är si eller så är tagna från det tomma intet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Som oftast här på forumet, mycket snack och liten verkstad Alltför många som uttalar sig kategoriskt om hårdvara som dom bara har sett på bild och läst sig till vad "andra" har skrivit om...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Jag har varit och besökt Ageia, kan säga även att kortet fungerar bra idag
så används inte i närheten hela dess kapacitet. Så ni som har korten kommer
få under åren och under UnrealEngine 3 lanserings tid få mycket prestanda
uppdateringar. Många spel kommer att använda UE3 motorn och UE3 är
franchise spelmotorn som förmodligen kommer att se till Ageia få sin marknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Som oftast här på forumet, mycket snack och liten verkstad Alltför många som uttalar sig kategoriskt om hårdvara som dom bara har sett på bild och läst sig till vad "andra" har skrivit om...

Jag måste faktiskt hålla med dig/er om detta. Själv blir jag riktigt irriterad på folk när dom håller på sådär.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Innan kortet lanserades var det ju prat om att avlasta cpun med fysikacceleratorn.
Nu är det ju tvärtom och det är nog inte vad många hade väntat sig.

Kan förstå att folk är besvikna.

Permalänk

haha, komiskt att de flesta i början på tråden inte ens läser inlägget...
Återigen, INGEN VET OM AGEIA-KORTET ÄR BRA, DÅ MAN ÄN SÅLÄNGE INTE KAN SIMULERA SAKERNA UTAN ETT.
Ska man jämföra måste man såklart jämföra med samma grafik!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Kan man köra med ett 350W nätaggregat med ett PhysX kort installerat? priset på det kort PC Gamer testade var lite högt, 2500:-

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kan man köra med ett 350W nätaggregat med ett PhysX kort installerat? priset på det kort PC Gamer testade var lite högt, 2500:-

Vänj dig och bli nöjd framöver:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Om det nu är så att det blir MASSIVA prestandaförluster tycker jag kortet verkar tämligen onödigt... men vi får väl se vad som händer när fler spel har stöd för det.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

fysikortet verkar vara en överflödig grej som är framtaget för att kräma ut stålar från stackars gamers. Cpun får fixa fysiken idag å i framtiden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
aDet roliga är att man inte kan göra en riktig jämförelse, utan kortet så stänger spelet av massa effekter, med kortet sätts en massa effekter igång men samtidigt så faller prestandan katastrofalt!!

Jag tror att man hade fått liknande resultat utan kort, bara spelen hade tillåtit det!...

AGEIA har misslyckats.

misslyckats ? du skulle fått 0.1fps med samma fysik effekter om de skulle vart mjukvarubaserade ... doh..

hela grejen är att man får in en massa fysik som itne va möjligt innan ...

själv klart måste cpun bearbeta data för att skicka till kortet också ...

det är folk som inte förstår bättre som gnäller !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Snygg bumpning!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
misslyckats ? du skulle fått 0.1fps med samma fysik effekter om de skulle vart mjukvarubaserade ... doh..

hela grejen är att man får in en massa fysik som itne va möjligt innan ...

själv klart måste cpun bearbeta data för att skicka till kortet också ...

det är folk som inte förstår bättre som gnäller !

Nice, precis som du säjer moire. kortet aktiverar mer "fysiska" object med ett Ageia PhysX och gör samtidigt fysiken MER realistik och folk skyller på FPS drop, ja hacka spelet och kör utan PhysX fast MED alla saker aktiverade, tro dock inte att en 5-10% av dagen Sweclockers klarar av 15FPS+.
Precis som en del säjer varför ska man ha QuadCore, SLI/Crossfire etc...
Snyggar man upp spelets utesende och fysik med 100% och får en FPS drop på 5-15FPS (MED hårdvara som klarar "recomended system requirements" då), så skulle jag iaf inte klaga...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB