Permalänk
Melding Plague

Lian Li PC-V600

Vår redaktör Peter Lundgren har gett sig på att testa ett stilrent chassi i borstat aluminium kallat Lian Li PC-V600. Chassit är utav miditower-modell, väger drygt 5 kilo samt kostar en bit över tusenlappen. Läs mer om PC-V600 i produkttestet, och hur vi bedömde det att vara kvalitetsmässigt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra och trevlig recension. Det som jag reagerade mest över var hur man kan sätta ett nätaggregat framför en processorkylare, verkar inte vidare genomtänkt enligt mig.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Bra och trevlig recension. Det som jag reagerade mest över var hur man kan sätta ett nätaggregat framför en processorkylare, verkar inte vidare genomtänkt enligt mig.

Det sitter ju nätaggregat ovanför processorn på alla andra chassin, vad är skillnaden?

Citat:

Skrivet av Recension
Ni vet hur den borstade och nakna kalla metallen ändå ger ett mjukt och vänligt intryck då man låter fingrarna smeka dess yta.

Fatta vad jag garvade när jag lästa det!

Schysst recension för övrigt. Vill gärna se de lite större lian-li chassina också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mycket nice

Dock känns det ju lite avigt att säga att man värnar om god ventilation och kylning när man sen går och placerar nätagget precis ovanför cpu:n... Mindre smidigt om nu någon vill använda alla de där möjligheterna till bra luftflöde till att faktiskt kyla någonting.

Men det ser iallafall trevligt ut, både estetiskt och rent tekniskt. Det finns ju iallfall lådor som är bra mycket värre på många sätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Det där chassit ska jag ha... Litet, mycket snyggt och en hel del trevliga tekniska lösningar.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Måntro hur det där chassit funkar med en xp-120...

Permalänk
Medlem

PowerMac någon...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det sitter ju nätaggregat ovanför processorn på alla andra chassin, vad är skillnaden?

Ovanför processorn ja. Men i detta chassi så täcker hela nätaggregatet processornfläkten, alltså sitter nätaggregatet framför processorfläkten och inte ovanför. Att det är, som han skrev i recensionen, 2,1cm mellan processorfläkten bidrar till att det nog blir lite varmare än vanligt, speciellt om man ska överklocka.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

"Ni vet hur den borstade och nakna kalla metallen ändå ger ett mjukt och vänligt intryck då man låter fingrarna smeka dess yta."

Jag tror att någon här inne behöver gå ut och ta en nypa luft.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Ovanför processorn ja. Men i detta chassi så täcker hela nätaggregatet processornfläkten, alltså sitter nätaggregatet framför processorfläkten och inte ovanför. Att det är, som han skrev i recensionen, 2,1cm mellan processorfläkten bidrar till att det nog blir lite varmare än vanligt, speciellt om man ska överklocka.

Det hade inte skadat om han hade jämfört tempen på processorn med ett annat chassi eller med moderkortet utanför chassit.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Kartongen är inte den mest upphetsande jag sett. Brun papp och ett mörkblått tryck ger inget vidare förstaintryck.

Ärligt talat? ... Jag fick precis en stark känsla av detalj-gnälls-varning. Jag brukar för det mesta ta ur lådan ur kartongen när jag använder den, men det kanske inte är alla som gör så. Man kanske ska ha den kvar i kartongen för bättre kylning? Eller? ... Kanske är viktigt när man försiktigt packar ner svärmors servis och känner att man vill hylla den med en vacker kartong på vinden.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

snyggt chassi men det är inget för en scythe ninja

Permalänk
Medlem

I och med att nätagget drar ut luft precis ovanför processorkylaren skulle det inte löna sig at vända på fläkten till den senare? Så att fläktarna inte motverkar varandra utan drar åt samma håll?

[edit] Efter närmare granskning av bilderna av utsidan verkar det som det är tänkt att man skall vända nätagget så att det drar luft från utsidan. Varför har man annars ett stort nätfönster precis där? Detta gör att processorfläkten inte behöver jobba mot nätagget.[/edit]

Det skulle vara intressant med ett temperaturtest med de tre konfigurationerna:

  • Nätagget drar luft innifrån och processorfläkten blåser

  • Nätagget drar luft innifrån och processorfläkten suger

  • Nätagget drar luft utifrån och processorfläkten blåser

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, har redan bestämt mig för ett V2000 som skall moddas.

Sedan så sitter inte nätagget över processorn utan det är bara en fläkt. Den sitter ju där nere. Man ser ju processorkylaren.

Sedan är det inte alla nätagg som har en 120mm fläkt som sitter där heller. De flesta har bara 80mm.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zypher_X
I och med att nätagget drar ut luft precis ovanför processorkylaren skulle det inte löna sig at vända på fläkten till den senare? Så att fläktarna inte motverkar varandra utan drar åt samma håll?

[edit] Efter närmare granskning av bilderna av utsidan verkar det som det är tänkt att man skall vända nätagget så att det drar luft från utsidan. Varför har man annars ett stort nätfönster precis där? Detta gör att processorfläkten inte behöver jobba mot nätagget.[/edit]

Det skulle vara intressant med ett temperaturtest med de tre konfigurationerna:

  • Nätagget drar luft innifrån och processorfläkten blåser

  • Nätagget drar luft innifrån och processorfläkten suger

  • Nätagget drar luft utifrån och processorfläkten blåser

Kom precis på en idé när du sa sådär med olika konfigurationer.

Det skulle eventuellt bli väldigt trevligt om man hade en cpu-fläkt som blåste mot agget, och att sen agget i sig hade 2st 120mm, en in i lådan som suger in luft i agget, och en ut mot sidopanelen som får blåsa ut all luften.

Visserligen får man väl kanske bygga om sitt nätagg lite, men bortforslingen av vamluft från båda agg och cpu borde ju bli tämligen effektiv...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns större modeller av den lådan där nätagget sitter under moderkortet.

PC-V1000
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1514&session=ca063c...

Man får floppyn tillbaks också

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det skulle eventuellt bli väldigt trevligt om man hade en cpu-fläkt som blåste mot agget, och att sen agget i sig hade 2st 120mm, en in i lådan som suger in luft i agget, och en ut mot sidopanelen som får blåsa ut all luften.

De flesta CPU-kylare är gjorda för fläktar som blåser, om man då vänder på luftflödet så att fläkten suger istället så riskerar kyleffekten att bli betydligt sämre. Dessutom finns det risk att nätaggregatet överhettas av den varma luften från CPU:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
De flesta CPU-kylare är gjorda för fläktar som blåser, om man då vänder på luftflödet så att fläkten suger istället så riskerar kyleffekten att bli betydligt sämre. Dessutom finns det risk att nätaggregatet överhettas av den varma luften från CPU:n.

Kan ju stämma, men då känns det å andra sidan som en rätt dum idé att över huvud taget sätta cpu och nätagg så nära varandra från första början, då borde väl en en hög "omsättning" på luft ändå vara en relativt bra sak.

Men som sagt, bara en idé, skulle vara trevligt att testa och mäta temps på dock.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

åh va gulligt!

ojdå,, nu skruvar mitt stora fula PCV1000 lite besvärat på sig..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benadam
snyggt chassi men det är inget för en scythe ninja

Jodå går om man vill, är mycket nöjd med detta chassi.

Permalänk
Discokungen

Okej, jag gillar verkligen det du gjort med chassit! Riktigt snyggt och smidigt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
"Ni vet hur den borstade och nakna kalla metallen ändå ger ett mjukt och vänligt intryck då man låter fingrarna smeka dess yta."

Jag tror att någon här inne behöver gå ut och ta en nypa luft.

Åhh, och jag som var så nöjd med min formulering Nej men allvarligt talat, det är med avsikt jag skrev så, vilket du säkert förstår. Sen så tror jag ändå att de allra flesta förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Åhh, och jag som var så nöjd med min formulering Nej men allvarligt talat, det är med avsikt jag skrev så, vilket du säkert förstår. Sen så tror jag ändå att de allra flesta förstår vad jag menar

Formuleringen var det inget fel på, den var bara lite underhållande:)

Permalänk
Medlem

Varför ha massa ventilationshål överallt?

Jag kan inte så mycket om kylning, men jag har fått höra, att det bästa är 2 st hål i chassit. 1 fram som suger in massa kall luft, och 1eller 2 bak som blåser ut all varm luft.

Med en massa ventilationshål överallt, så sugs det då in mer kall luft, eller blir det motsatt effekt, att den varma luften i lådan, får svårare att sugas ut där bak, om det finns massa vent hål överallt?

Och efter som jag ser väldigt många chassin som har vent hål lite var stans, så undrar jag vem som vet mest om kylning. Tillverkarna eller min hobbykillarna?

Eller tillverkarna gör massa venthål eftersom de behövs om man inte köper de dära fläktarna till fram och bak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Varför ha massa ventilationshål överallt?

Jag kan inte så mycket om kylning, men jag har fått höra, att det bästa är 2 st hål i chassit. 1 fram som suger in massa kall luft, och 1eller 2 bak som blåser ut all varm luft.

Med en massa ventilationshål överallt, så sugs det då in mer kall luft, eller blir det motsatt effekt, att den varma luften i lådan, får svårare att sugas ut där bak, om det finns massa vent hål överallt?

Och efter som jag ser väldigt många chassin som har vent hål lite var stans, så undrar jag vem som vet mest om kylning. Tillverkarna eller min hobbykillarna?

Eller tillverkarna gör massa venthål eftersom de behövs om man inte köper de dära fläktarna till fram och bak?

2 fläktar ingår, och om du kollar hur den tänkta luftbanan i chassit går så ser du att genomströmning i chassit inte bör påverkas negativt av de små hålen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
PowerMac någon...?

Jag tittade på bilden, sen på min jobb-G5 och såg att någon hade dremlat väck handtagen/fötterna till ett mycket dåligt resultat

Kom att tänka på den här

http://www.overclockers.com/tips1133/

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

riktigt bra recension. jag ska nog ta och köpa det där chassit faktidkt.
är lite orolig för nätagget men det borde ju gå att fixa med en liten borr och gängtapp. så man kan sätta det i botten som bilden visar på det svarta chassit.
jag tycker att din beskrivning av känslan var helt på sin plats. det är ju ett chassi man köper för att det är snyggt och omsorgsfullt tillverkat av ett trevligt material.
väldigt bra.

Visa signatur

vicky

Permalänk
Medlem

Nej usch vilket chassi. Ogenomtänkt och ohyggligt jobbigt att meka med. Man får ju skruva lös allt för att komma åt nånting. Och priset... Herre gud. Det finns hur många chassin som helst om är både billigare och bättre. Lian Li är överreklamerad skit.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virreslirre

är lite orolig för nätagget men det borde ju gå att fixa med en liten borr och gängtapp. så man kan sätta det i botten som bilden visar på det svarta chassit.
.

Nja det svarta i botten är två mCubed HDD chassi, nätdelen är uppe i vänstra hörnet.

.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Nej usch vilket chassi. Ogenomtänkt och ohyggligt jobbigt att meka med. Man får ju skruva lös allt för att komma åt nånting. Och priset... Herre gud. Det finns hur många chassin som helst om är både billigare och bättre. Lian Li är överreklamerad skit.

Har du chassit i fråga? Har en lite större och längre version (PC-V1200) och den är verkligen underbar. Har du ett så är det helt okej att tycka så men har du inget så borde du skaffa dig en geniun åsikt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld