Intel och integrerad minneskontroller

Permalänk
Melding Plague

Intel och integrerad minneskontroller

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att uppgiften att processorn skulle ha två front side buses i nyheten är felaktig? Och om den har två stycken ser jag ingen anledning till att köra dem i 1066 istf 1333 MHz. Har ni någon länk?

Permalänk
Medlem

Men, skulle dem inte sluta upp med "Inside" grejen?

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag utgår från att uppgiften att processorn skulle ha två front side buses i nyheten är felaktig? Och om den har två stycken ser jag ingen anledning till att köra dem i 1066 istf 1333 MHz. Har ni någon länk?

Dileep säger det själv. Det har även kommit fram i tidigare rykten kring Bensly-plattformen på en mängd olika sajter. Det finns ingen information mig veterligen vilken frekvens Clovertown kommer att ha, men med tanke på att den har två systembussar finns det ingen mening att köra dem i 1333 megahertz. Mest med tanke på värmen och komponenterna. Men det är en ren spekulation och det är därför jag har skrivit "troligen 1066 MHz" i nyheten.

Bhandarkar also said he doesn't expect Intel to lose much in the way of performance by having a multichip package for the quad-core processors, as opposed to AMD's design of having a single piece of silicon with four processing cores. As with the current "Bensley" server platform, the Clovertown chip's performance will be helped by having independent front-side buses dedicated to each processor.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

tusla släpps också den här månaden, med 4(8 logiska) kärnor o med 16mb cashe.
Woodcrest ska komma den här månaden också,den kan man kalla en riktig opteronKILLER.
ska bli kul när kentsfield kommer till vanliga datorer

kommer Clovertown bygga på 45nm sen också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Dileep säger det själv. Det har även kommit fram i tidigare rykten kring Bensly-plattformen på en mängd olika sajter. Det finns ingen information mig veterligen vilken frekvens Clovertown kommer att ha, men med tanke på att den har två systembussar finns det ingen mening att köra dem i 1333 megahertz. Mest med tanke på värmen och komponenterna. Men det är en ren spekulation och det är därför jag har skrivit "troligen 1066 MHz" i nyheten.

Bhandarkar also said he doesn't expect Intel to lose much in the way of performance by having a multichip package for the quad-core processors, as opposed to AMD's design of having a single piece of silicon with four processing cores. As with the current "Bensley" server platform, the Clovertown chip's performance will be helped by having independent front-side buses dedicated to each processor.

Tror du har missförstått hur det är tänkt den ska fungera. Här är en figur:
http://www.tomshardware.com/2005/10/17/intel/page5.html. Den högra figuren gäller för dagens kärnor med dual core. Det är inte tänkt att man ska byta socket till Clovertown (vad jag vet) och varje socket innehåller en front side bus, så Clovertown kommer med andra ord _inte_ att ha två front side buses. Sista meningen i ditt citat styrker också detta, det står inget om att det skulle vara två bussar till varje processor utan det ska vara totalt två FSBs i systemet - en till varje processor.

gabriel15: x86 quad core-processorer kommer först nästa år som det ser ut just nu, Tulsa är en dual core processor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoyan
Men, skulle dem inte sluta upp med "Inside" grejen?

reagerade också på det, vad var de andra namnet "Leap Ahead" ? eller dylikt.

tycker snarare att dom ska byta till " Intel, Deep Fry Inside"

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Tror du har missförstått hur det är tänkt den ska fungera. Här är en figur:
http://www.tomshardware.com/2005/10/17/intel/page5.html. Den högra figuren gäller för dagens kärnor med dual core. Det är inte tänkt att man ska byta socket till Clovertown (vad jag vet) och varje socket innehåller en front side bus, så Clovertown kommer med andra ord _inte_ att ha två front side buses. Sista meningen i ditt citat styrker också detta, det står inget om att det skulle vara två bussar till varje processor utan det ska vara totalt två FSBs i systemet - en till varje processor.

gabriel15: x86 quad core-processorer kommer först nästa år som det ser ut just nu, Tulsa är en dual core processor.

Råkade bli en miss i nyheten. Har korrigerat till:

Citat:

Den skall också ha två stycken systembussar som troligen kommer att ha en frekvens om 1066 megahertz.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

intel inside is the shit!
lite synd om dom skippar det nu,speciellt när man kan va stolt att ha en intel nu för tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoyan
Men, skulle dem inte sluta upp med "Inside" grejen?

De bytte ju från "Intel inside" till "Inside"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Råkade bli en miss i nyheten. Har korrigerat till:

Ser ingen skillnad, tycker fortfarande det står att Clovertown ska ha två front side buses vilket alltså inte är korrekt. Men, men...