Permalänk
Medlem

Farligt med fel i Memtest?

Tjo!
som ämnet lyder så har jag kört en vända med memtest och då visar det att det är 1 fel (kommer inte i håg vart felet låg, det var en massa siffror iaf.) och jag undrar då om det är illa eller om man kan vänta sig ett fel eller två.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Är det stabilt ska inte ett enda fel uppkomma oavsett hur länge du kör. Testa ett loopa test 5 åtta timmar t.ex.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Ser att du har klockan din cpu ganska bra så fel kan förekomma då men går datorn stabilt för övrigt kanske det inte gör så mycket.. flen försvinner nog om du sänker fsb något snäpp eller kanske lite mer volt till minnet löser felen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Okey, saken är att datorn har en förmåga att hänga/starta om sig när det har stått för länge i windows utan något i gång.
Jag får testa att höja volten till minnena och om inte det funkar så sänker jag fsb'n lite.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Ser att du har klockan din cpu ganska bra så fel kan förekomma då men går datorn stabilt för övrigt kanske det inte gör så mycket..

Fel i memtest + stabilt för övrigt = does not compute - unexpected error crashing *BSOD*

Jag antar att du förstår vad jag syftar på...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså någon av mina minnesstickor som gör att datorn flippar?

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Utan tvekan. Fel i memtest gör att du kan ha ett för övrigt hur stabilt system som helst, när cpu'n försöker utföra OS åtgärder som blivit korrupta i minnet, kan det bara leda till problem. Allt från korumpering av diskar, till BSOD... Det senare är att föredra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hur kan en dator vara "hur stabil som helst" men ändå krascha, kan någon förklara det för mig? Den ska klara timmar, dagar, veckor i streck konstant arbetandes utan att krascha för att vara stabil. Skulle du t.ex. vilja ha en backupserver som kraschade när den avrit på länge än 15 h?

I vilket fall, kör memtest. Kolla hur många fel du få efter kanske 10 h. Är det bara ett fåtal räcker det nog med att höja någon timing. Är det betydligt fler error får du nog sänka FSB en del.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag testade att höja volten lite på minnena och problemet verkar försvunnit nu

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite...
Fick för mig att köra ett memtest över natten och fick detta reslultat:
Memtest

Själv fattar jag inte speciellt mycket, mer än att det är 21 fel i 6 loopar. Men är det något att hänga upp sig på ? Som ni kan se är allt i testet oklockat.

Permalänk
Medlem

Memtest ska ju köras felfritt annars har man problem med minnena = instabil maskin på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem

Attans, börjar krypa närmare ett plattformsbyte då
Kan man på nåt sätt luska ut genom bilden vilken sticka som är dålig ? Eller är det "the long way" som gäller
Alltså kolla sticka för sticka...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Attans, börjar krypa närmare ett plattformsbyte då
Kan man på nåt sätt luska ut genom bilden vilken sticka som är dålig ? Eller är det "the long way" som gäller
Alltså kolla sticka för sticka...

Det här testet kan speca antal fel per modul: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Annars får du köra Memtest på ett minne i taget, jag tror det är enda sättet med det.