Datorn hänger sig så fort locket är stängt :(

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig så fort locket är stängt :(

Asus P5V800-MX, Socket 775, AGP, mATX, VIA P4M800
Intel Celeron D med fläkt, 64-bitars, Sockel-775 (533FSB)

Jag köpte ovastående produkter för några dagar sedan för att bygga morsan en dator hon kan surfa med.

Jag byggde ihop budget-datorn idag, med ett separat grafikkort och gammalt hd (innehållande windows från den gamla datorn). Komponenterna har fungerat perfekt innan tills det gamla moderkortet la sig. Sen har jag köpt en ny nätagg på 400W.

Direkt efter att ha kommit in i windows så märktes det en väldigt ostabil temperatur, den "hoppar" mellan 34 och 44 när jag enbart bara surfar. Efter en stund så börjar processorfläkten låta som en dammsugare, dvs ljudnivån höjs succesivt, sedan hängs hela systemet när jag stänger locket från sidan, tempen ligger mellan 44-50... Jag kan inte starta om datorn med powerknappen utan måste dra ut strömkabeln bakifrån eller reseta.

Jag behöver råd och hjälp om vad som kan orsaka "felet". Kan jag ha kopplat cpun fel på nåt sätt? eller så sitter den inte tillräckligt fast? eller så sitter den för fast? jag tryckte den ordentligt eftersom jag vill inte att den ska lossna när datorn är på -.- För överigt tycker jag inte att datorn ska hänga sig redan vid 50 :(...

Permalänk
Avstängd

sätt en utblås fläkt precis vid cpu fläkten och gör rent cpun sätt på ny kylpsata.

Permalänk
Medlem

Den låter lite väl ostabil den där...
Testa att montera om processorn med ny kylpasta som hoppkick säger.

Har du uppdaterat bios?

Innan du gör det se till att den är stabil i dos-läge så den inte låser sig medans du flashar bios.

Du borde nog formatera systemdisken också (efter backup av viktiga filer då) för att vara säker på att det inte är en massa gamla drivrutiner som bråkar med dej.

Det var nog allt jag kom på just nu...
Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem

En fläkt som låter som en dammsugare brukar vara på väg att dö. Kolla hur fort den snurrar när den börjar låta. Om varvtalet går ner är det bara att byta, då är lagret slut. Det kan hända rätt fort efter inköp om kvaliteten är dålig.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Man ska alltid, alltid formatera datorn när man bytt moderkort. Det skadar inte om man formaterar även för mindre saker än så...

Permalänk
Medlem

Precis, formatera alltid när hårdvara byts, just in case.

Visa signatur

Pentium D 960 3,4Ghz , 2gb DDR2 PC5300 667Mhz CL5 , Asus P5LD2 Deluxe I945P , Asus Radeon X1900XTX. All beautifully mounted in the blackest of black KanDalf™.

Permalänk
Medlem

har arbetskompisens dator hemma med nästan samma specs och jag gjorde rent flänsen och fläkten men det visar blå rutor och låser sig mer eller mindre hela tiden.
har bytt ramminne utan resultat kollat så allövrig hårdvara fungerar i annan dator och i bios står det att cpun ligger på 52 grader, måste vara det som är felet då misstänker jag, finns det något program man kan se tempen så man kan se hur varm den är i windows?
kanske ny fläkt och eller fläns som gäller...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag formaterar aldrig och min dator funkar klockrent efter flera stora uppgraderingar. Allt fixas med en ny windows installation.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE