Permalänk
Medlem

Dual Channel..

.. Tänkte höra lite mer info om detta. Av vad jag har fattat så är det två lika minnen som man då kör i dual channel? Exempel två st Kingston 512MB.. Men vad är dual channel och vad gör det i förhållande till om man skulle ha två st nästan lika minnen, ett Kingston och ett annat- båda i 512MB. Hur kan jag göra så att minnerna körs i dual channel? Sker det automatiskt om minnerna är lika? Eller ska man in i BiOSen, vad gör man? Hur kan jag se om mina minnen nu är i dual channel?

Tacksam för svar! Mvh Kjellgren

Visa signatur

ABIT KN8-SLI nForce4 SLI Socket-939 | AMD A64 X2 3800+ 2.0GHZ L2-Cache - 1 MB | Zalman CNPS9500 CPU-Fläkt | Crucial PC3200 BallistiX DDR, 4x512MB - 2048MB CL2 @ 2-2-2-6, 2.8V | PowerColor Radeon X1900XT 512MB GDDR3 - 256Bit | Hiper Nätaggregat ATX 580W

Permalänk

dina minnen måste stödja dual channel först och främst, och sen måste moderkortet stödja dual channel, thats all. sen är det port 2-4 som gäller eller 1-3.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4ranger
.. Tänkte höra lite mer info om detta. Av vad jag har fattat så är det två lika minnen som man då kör i dual channel? Exempel två st Kingston 512MB.. Men vad är dual channel och vad gör det i förhållande till om man skulle ha två st nästan lika minnen, ett Kingston och ett annat- båda i 512MB. Hur kan jag göra så att minnerna körs i dual channel? Sker det automatiskt om minnerna är lika? Eller ska man in i BiOSen, vad gör man? Hur kan jag se om mina minnen nu är i dual channel?

Tacksam för svar! Mvh Kjellgren

Dualchannel är precis vad det låter som, dubbla kanaler. Tänk dig en tvåfilig väg, en fil åt vardera hållet, och sen lägger du till en fil på varje sida, alltså två filer åt vardera hållet. Man kan alltså skicka data till och från minnena via 2 kanaler istället för bara en. (enkelt förklarat, det är egentligen bra mycket mer till det än så)

Saken är det att minnena som används ska vara likadana. Helst tillverkade i par. Dessa minnen säljs i just par i bl.a. s.k. kits med matchade minnen. Till ex:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309659

Dualchannel ska dock fungera även utan matchade minnen, det enda egentliga kravet är att de är av samma typ och storlek, dock är det osäkert om det fungerar om minnena är för olika, även om de nu råkar vara av samma typ och stolek. Jag sitter i skrivande stund och kör dualchannel med 3st twinmos och ett noname-minne. Att göra detta är dock lite osäkert då sådana saker som skillnader i timings med mera på minnena kan göra att det inte fungerar som det skall eller förhindra att det funkar alls, så att använda parade minnen är att föredra då det bäddar för ett system som fungerar som det är tänkt.

Om du vill köra dualchannel så ska du först kolla om ditt moderkort har stöd för det. Enklaste sättet är att kolla antalet minnesplatser och om det är olika färger på dem. dualchannel kräver ju som sagt att man parar ihop minnen 2 och 2, alltså ska man ha ett jämt antal platser (2, 4 o.s.v... Det finns några mobos med 3 plaster där dualchannel kan köras om man bara har 3 minnen, men det var längesedan jag såg ett sådant), där färgerna alternerar. Jag tillexempel har svart/blå svart/blå, där de båda svarta är kanal 1 och de blå är kanal 2. Så om jag ska använda dualchannel ska jag alltså sätta minnena i plats 1 och 3, och sen nästa par i 3 och 4.

Sen kan det finnas inställningar i bios för att få igång dualchannel, var vet jag dock inte då detta beror på hur ditt bios ser ut. När det gäller kontroll så brukar det stå i POST när datorn startar vad som körs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
dina minnen måste stödja dual channel först och främst, och sen måste moderkortet stödja dual channel, thats all. sen är det port 2-4 som gäller eller 1-3.

Sen när kräver minnena stöd för Dualchannel? Tillverkade i par finns ju, men det är ju bara för att se till att minnena är så lika som möjligt, så vitt jag vet har de inget speciellt stöd för dualchannel...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

jag kör 4*512 i dual.

2st twinmos standard
1st nanya
1st som jag inte ens vet vad det är för märke på.

funkar kalas ihop

när jag kollar i everest så kör han cas latency i 2,5 även fast ett minne står det 3.0-4-4-8 (cl-rcd-rp-ras)

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Bra för då kan ni hjälpa mig kanske. Har 2st gamla Kingston minnen på 512MB styck. (ca 2 år gamla). Sen så köpte jag 2st Kingston minnen till, med exakt samma produktnamn osv, fast dom är lite högre, har dom där svarta plupparna lite tätare.
Men det funkar inte att köra alla 4 minnen i mitt moderkort.
Fast det går att köra 1 gammalt och 1 nytt minne. Har testat i princip allt nästan. Någon som kan hjälpa ??

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det som inte funkar? För att uppnå dual channel ska det vara samma mängd minne i båda kanalerna. Har du t.ex. 2x256 och 2x512 ska du placera en 512 och en 256 i vardera kanal. Bara ett exempel. Sen kör minnena enligt det sämsta minnets spec.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

När jag har alla 4 minnen inkopplade i minnesplatserna så händer liksom inget, datorn slår ju på sig men ingen bild eller nåt kommer upp på skärmen. Den är bara helt svart. Är så om jag har 2 minnen på 1-3 minnesplatserna, men funka fin fint när jag böt till 2-4 platserna. Kan det vara något fel på moderkortet annars ??

fick precis svar från kingstons tech support o dom sa att jag inte kan ha mer än 2st av dom minnena jag har. tycker de är så bra att man ska kunna veta de lite lätt själv me. får skicka tillbax dom nya o köpa andra då. Någon som vet några bra nya pc 3200 minnen till mitt asus sli deluxe?? ska ha 2GB, plus dom får inte vara höga heller. får inte plats runt min processor då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kör 1T då? Fyra minnen måste du i stort sett köra med 2T. Kollat i BIOS?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

nej, för dom skrev att de är omöjligt o köra me 4st av dom minnena jag har. så arg bara. får skicka tillbaka minnena till datorbutiken o hoppas ja får byta till andra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Skumt? Har jag aldrig hört om förut... Lycka till iaf!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Det borde funka fint, men som jag sa tidigare så är det inte alltid som teori och verklighet stämmer när man talar om minnen.

Säger kinston själva att det inte funkar med de minnena du har så tror jag nog att det stämmer, men jag fattar inte varför. Så länge minnena är av samma storlek och typ så borde det funka fint och alltså borde det fungera för dig om du kör de rätt parade, alltså de gammla i slot 1-3 och de nya i 2-4. Mycket mysko imo.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

mm, håller med.

Någon som vet några bra minnen jag kan skaffa 2GB av för under 3000kr ??? 2st 1GB eller 4st 512MB kvittar. Vill bara att dom är bra (och inte tar så mycket plats, min processorkylare ligger väldigt nära minnena).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314879

Fast de är av PC4000 modell, så det är också en såndär sak som kan krångla även om det inte borde göra det. Dm du vill vara säker på att det fungerar så kanske dessa är en bättre idé då de är PC3200:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310262
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302138

Finns givetvis mängder av andra minnen som också är bra, det du ska hlla kolla på om du vill vara säker på att de fungerar är att de är av klassen PC3200 eller DDR400 (Samma sak med olika namn), och att de är i par med "matchade" minnen. Alltså antingen 2st 1024MB-kit med matchade 512MB minnen eller 1st 2048MB-kit med 2 st matchade 1024-stickor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.