Permalänk
Medlem

Mitt nyköpa system funkar ej, hälp!

Hej!

Jag försöker sätta ihop min dator som jag nyligen har köpt, men jag kan inte få igång systemet när jag sätter in grafikkortet.

Alltså jag har satt in cpu och minnen i moderkoret och då funkar systemet men när jag sätter in grafikkortet så blir det typ kortslutning. (de fyra röda dioderna blinkar bara till).
I mitten av mina försök så helt plötsligt funkarde de men inte fler ggr efter dess.

MOderkortet: DFI lanparty ut nf4 ultra-d
Graffekort: XFX geforce 7900GT extreme 520mhz

Så jag undarar vad det kan vara för fel?

Det kan inte vara mitt nätaggregat? (har ett 350W, 12V ligger på 20A). Eftersom jag har hög amper, så jag tycker ändå att de ska funka.

Hjälp-...

Permalänk

Re: Mitt nyköpa system funkar ej, hälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiNister
Hej!

Jag försöker sätta ihop min dator som jag nyligen har köpt, men jag kan inte få igång systemet när jag sätter in grafikkortet.

Alltså jag har satt in cpu och minnen i moderkoret och då funkar systemet men när jag sätter in grafikkortet så blir det typ kortslutning. (de fyra röda dioderna blinkar bara till).
I mitten av mina försök så helt plötsligt funkarde de men inte fler ggr efter dess.

MOderkortet: DFI lanparty ut nf4 ultra-d
Graffekort: XFX geforce 7900GT extreme 520mhz

Så jag undarar vad det kan vara för fel?

Det kan inte vara mitt nätaggregat? (har ett 350W, 12V ligger på 20A). Eftersom jag har hög amper, så jag tycker ändå att de ska funka.

Hjälp-...

låter skumt, har ett sånt kort men kör på 520w inga problem.
min farsa kör på ett 350w me ett 7800gs...

Visa signatur

C2D E4300 @ 3.15Ghz Scythe Infinity | 4GB OCZ nVidia SLI | ASUS P5N-E SLI | 8800GTS 320MB | Corsair VX550W | 450GB HDD SPACE | Antec Nine Hundred |

Permalänk
Medlem

ajajaj Det är många som har haft problem med sina 7900GT kort så du värkar vara en av de.
Det enda enkla lösningen du kan göra är att testa kortet i en annan dator eller att testa ett annat kort i din nybyggda dator. då ser du enkelt vad som är felet.
Lycka till.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk

Har samma grafikkort som du. Kan vara ditt nätagg som är lite klent.. Men du vet väl att du inte ska ha ström nånstans i datorn när du monterar? Dra ur sladden ur nätaggregatet och tryck på startknappen så det laddar ur sig ordentligt.
Kolla även så du inte glömt 12V Atx kontakten, en liten 4 pins kontakt som brukar sitta i närheten av processorn, utan den bootar inte datorn.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Prova med ett bättre agg... 350watt är i underkant för ett 7900gt kort...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
ajajaj Det är många som har haft problem med sina 7900GT kort så du värkar vara en av de.
Det enda enkla lösningen du kan göra är att testa kortet i en annan dator eller att testa ett annat kort i din nybyggda dator. då ser du enkelt vad som är felet.
Lycka till.

Vet du var det har varit för problem med korten?
Så att det inte är något fel med kontakten i moderkotet.?

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk

Är alla fyra strömkontakter inkopplade i moderkortet?

Visa signatur

Opteron 165@2.6Ghz | DFI NF UT | 7900GT | 1024MB TwinM SP BH-5 | Barracuda 200GB + 160GB Sata | Arctic Cooling T1 |
TILL SALU! 2*512Mb TwinM Speed Premium BH-5, Pm:a tack!

Permalänk

Re: Mitt nyköpa system funkar ej, hälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiNister

Alltså jag har satt in cpu och minnen i moderkoret och då funkar systemet men när jag sätter in grafikkortet så blir det typ kortslutning. (de fyra röda dioderna blinkar bara till).

Det verkar ju onekligen som att han haft ström kopplad till datorn när han monterade utrustningen. Det är farligt både för honom själv och komponenterna. Går saker sönder då får man enna skylla sig själv...

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

funkar det med den inbyggda grafiken i moderkortet?

Visa signatur

C2D E4300 @ 3.15Ghz Scythe Infinity | 4GB OCZ nVidia SLI | ASUS P5N-E SLI | 8800GTS 320MB | Corsair VX550W | 450GB HDD SPACE | Antec Nine Hundred |

Permalänk
Medlem

Jag får säga som dem andra, testa byta nätagg eller testa kortet i en annan dator, det måste väl vara det enklaste sättet? btw så är inte 20A allt för mycket.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rugbyfreak
Vet du var det har varit för problem med korten?
Så att det inte är något fel med kontakten i moderkotet.?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

ta en titt på den tråden.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille_103
Är alla fyra strömkontakter inkopplade i moderkortet?

Är det inte 3 sammanlagt?, 20-24 pin ATX, 4 pin ATX och 4 pin Molex kabe.?

I alla fall koppla in dessa, annars tippar jag på ett nytt nätagregat.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Mitt nyköpa system funkar ej, hälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Det verkar ju onekligen som att han haft ström kopplad till datorn när han monterade utrustningen. Det är farligt både för honom själv och komponenterna. Går saker sönder då får man enna skylla sig själv...

Nix hade inte strömmen på när jag kopplade ihop allt. (e typ inte fösta ggr som jag har byggt en dator) men fösta ggr jag bygger en 64bitas

Fyra strömkontakter?
jag har kopplat 24pin:en och en 4pins sen kan jag inte hitta någon mer att koppla ihop. Jag har ett äldre nätaggregat så jag fick skaffa mig en adapter från 20->24pins (hiper.. något heter de)

Gissar för ett 350w nätaggregat så är det ganska bra me 20A, högsta vad jag så när jag köpte de

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en tredje som är en vanlig molex som sitter bredvid dom vanliga IDE kontakerna och en fjärde kontakt där dom andvänder en floppy strömkabel och den finns åvanför PCIex16 kontakten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det finns en tredje som är en vanlig molex som sitter bredvid dom vanliga IDE kontakerna och en fjärde kontakt där dom andvänder en floppy strömkabel och den finns åvanför PCIex16 kontakten.

Så du menar att jag ska koppla in ström sladdar där också från nätaggregatet?
Trodde det skulle ge ström till floppyn eller någon hdd..... men då knasek det var de som var mitt problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiNister
Så du menar att jag ska koppla in ström sladdar där också från nätaggregatet?
Trodde det skulle ge ström till floppyn eller någon hdd..... men då knasek det var de som var mitt problem?

Jepp sätt i ström i dom två också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jepp sätt i ström i dom två också.

Jag satte i dem också... men då ville inte de starta iaf, inte ens med bara cpu och minnen.

Fattar nada nu.... antingen någon mysko me moderkortet eller nätaggregatat?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja DFI rekommenderar minst 400Watt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perssonabbe
Är det inte 3 sammanlagt?, 20-24 pin ATX, 4 pin ATX och 4 pin Molex kabe.?

I alla fall koppla in dessa, annars tippar jag på ett nytt nätagregat.

EDIT: Var floppy ström kabeln jag hade missat

Nämnde jag inte vanliga Molex kontakten här uppe, sen varför ska han behöva ha någon floppy ström för? lär ju knappast vara det som är orsaken till att datorn inte startar.

4 pin ATX var det extra boost till P4 system förut eller svammlar jag, typ cpun, Molex kabeln ska vara pci/pci express platserna?

Permalänk
Avstängd

DFI mobos är komplicerat..
här är länk på hur du bygger ihop en dfi dator :
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=20832

Annars kan det vara ditt 7900 kort som det är fel på.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin