AMD skippar AM2-processorer med 2x1 MB cache

Permalänk
Melding Plague

AMD skippar AM2-processorer med 2x1 MB cache

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jobbigt.

Permalänk

Hmmm...

Då kommer klockade 939 processorerna var bättre än AM2 processorerna den närmsta tiden framöver!

Jag har för mig att det krävs flera hundra mhz för att ta igen prestandaförlusten av lägre cacheminne...

Det blir inge vidare superPi tider!

Permalänk
Avstängd

Uhm, troll_tomte är fel ute där.
Den extra cachen motsvarar 0-200MHz. Oftast runt 100MHz.

Permalänk
Medlem

Inte särskillt förvånande med tanke på att Intel kör på 65nm och AMD på 90nm. Dessutom sägs det att intel's enorma prissänkningar på P4/PD är till för att grilla AMD och att Intel kommer tjäna väldigt lite pengar på försäljningen av dessa processorer.

I slutet av året (eller var det i början på nästa?) kommer även AMD tillverka sina processorer med en 65nm process vilket i teorin halverar tillverkningskostnaderna.

Billiga processorer åt oss hur som helst

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ännu en till anledning att inte köpa en ny AMD, grattis AMD.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Tja får ju se vad priserna kommer hamna på ... detta är ju perfekt för oss som går i köpas tankar! AMD försöker ju alltid ha bättre pris/prestanda gentemot intels produkter ...

jag vill ha en dualcore för 1900Kr !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

AMD har satsat allt på server sidan det senaste året och nu kommer dom att få betala priset för detta, Intel nästa helt klart.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Ännu en till anledning att inte köpa en ny AMD, grattis AMD.

2x1Mb modellerna kommer vara kvar, bara att dom inte kommer få samma fokus som innan. Är det en anledning att inte köpa AMD?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD har satsat allt på server sidan det senaste året och nu kommer dom att få betala priset för detta, Intel nästa helt klart.

Vad är det AMD skulle gjort bättre tycker du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2x1Mb modellerna kommer vara kvar, bara att dom inte kommer få samma fokus som innan. Är det en anledning att inte köpa AMD?

Vad är det AMD skulle gjort bättre tycker du?

Plåga dem inte för mycket. Du vet, kappan vänder efter vinden.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2x1Mb modellerna kommer vara kvar, bara att dom inte kommer få samma fokus som innan. Är det en anledning att inte köpa AMD?

Tycker du det inte är trist att AMD vill att konsumenterna ska köpa lite sämre processorer för att de inte har råd att producera dem till lägre en kostnad?

Varför i hela världen skulle man vilja köpa en sämre cpu?

Permalänk
Medlem

Ingen kan vara på topp hela tiden. Nu är det Intels tur att ligga först ett tag.

Som konsument så är det ju bara att hålla sig informerad och välja det som passar bäst in på ens egna preferenser.

Hård konkurrens brukar ju leda till lägre priser och det är ju bra.

Permalänk
Medlem

Är det ingen mer än mig som tror att dem gör detta för sina kunder? De bygger upp lager med 2x1MB processorer till prissänkningen, istället för att sälja dem nu och "lura" kunder som är omedvetna om denna prissänkning? Man ska inte döma någon, utan att veta all fakta.

Visa signatur

- * Pentium Quad-Core * Corsair 2x2048 Mem * ATI HD4870 * -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker du det inte är trist att AMD vill att konsumenterna ska köpa lite sämre processorer för att de inte har råd att producera dem till lägre en kostnad?

Varför i hela världen skulle man vilja köpa en sämre cpu?

Visst vill jag ha bästa prestandan. Men varför är det ett problem att AMD vill få mer fokus på 512Kb modellerna? Så länge du kan köpa 1Mb modeller är det i sig ingen anledning att inte köpa AMD.

Man har lika stor anledning att köpa AMD oavsett dom vill att man ska köpa 512Kb-modeller eller 1024kb-modeller. Så länge båda finns i sortimentet och går att välja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst vill jag ha bästa prestandan. Men varför är det ett problem att AMD vill få mer fokus på 512Kb modellerna? Så länge du kan köpa 1Mb modeller är det i sig ingen anledning att inte köpa AMD.

Man har lika stor anledning att köpa AMD oavsett dom vill att man ska köpa 512Kb-modeller eller 1024kb-modeller. Så länge båda finns i sortimentet och går att välja.

men det verkar ju som att de har utgått helt. men det gav ju som sagt bara 5-10% mer prestanda och med snabbt ddr2 minne så ger det ju ännu mindre så det är ju inte så mycket att bry sig om. detta kommer ju innebära billigare prollar istället när amd kan koncentrera tillverkningen på en sort nu när de plötsligt har en massa socklar att producera för. s754, s939, s940, sam2, s1 och sf så det blir en del linjer i fabrikerna. sen när k8 rev g kommer (q4 06) så blir det ännu mer så amd måste antagligen skära ner på antalet modeller för att kunna tillverka så många prollar som marknaden kräver.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Discokungen

Känns som om de inte har kapacitet nog att ha både AM2-processorer med 2*1MB och Socket F-processorer med 2*1MB.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

jag tycker att det är bra Har endå inte råd med de processorerna som har 2x1 MB cache

Permalänk
Medlem

För mig gör detta inte ett dyft. På S939 har det ändå visats att prestandavinsten ligger på ca 1-3% för 1mb vs 512kb cache på K8 arkitekturen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Till er som kräver så extremt mycket prestanda, vad ska ni ha den till? skaffa en superdator istället då så slipper ni uppgradera mer. Om det är till spel ni ska ha datorn till, så är det grafikkortet ni ska uppgradera, inte cpu:n

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Till er som kräver så extremt mycket prestanda, vad ska ni ha den till? skaffa en superdator istället då så slipper ni uppgradera mer. Om det är till spel ni ska ha datorn till, så är det grafikkortet ni ska uppgradera, inte cpu:n

Alla sitter inte och lirar

Pröva lite encoding vet ja

Permalänk
Avstängd

kanske skulle köpa en celeron 2,66ghz o köra 2st 7900gtx i sli med DI rör på båda korten.

en superdator kostar mycket o är inte lika enkel o lira spela på,o som du sa innan det va väl grafikkort man skulle ha...hmm lr?

det är nästan som o ha en segelbåt istelet för en motordriven,man kommer fram men inte med samma fart.
själv tycker jag alla ska skaffa conroe istellet för am2.

Permalänk
Avstängd

Var ju dömt att hända förr eller senare att Intel skulle lägga på en högre växel och visa vart skåpet skall stå.
Intel har planerat länge och gjort det AMD gjort fast bättre.
Men AMD kommer säkert att komma igen, även om jag tror det kommer ta många många år innan de kommer ikapp och gå om igen.
AMD först ut med 16 kärnors 128 bitars 10nm CPU ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
Var ju dömt att hända förr eller senare att Intel skulle lägga på en högre växel och visa vart skåpet skall stå.
Intel har planerat länge och gjort det AMD gjort fast bättre.
Men AMD kommer säkert att komma igen, även om jag tror det kommer ta många många år innan de kommer ikapp och gå om igen.
AMD först ut med 16 kärnors 128 bitars 10nm CPU ?

K8L är på väg, och det kmr inte ta många, många år innan amd kommer igen då många, många år för mig i detta fallet är ca 5-7 år.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AMD har inte råd med att komma igen om "många" år, då är det kört.
Inom 1-1,5år behöver AMD vara helt konkurrenskraftigt med Intel igen.
K8L kommer förhoppningsvis vara tillräckligt bra så AMD kan övervintra till bättre tider. Jag räknar definitivt inte med att den kommer att övertrumfa Conroe, men att stänga gapet till den hjälpligt.

Permalänk
Medlem

Det många (eller alla) verkar glömma är att Core/conrone enbart kommer som Dual Core, Så i prisklassen upp till ~1800:- kommer AMD dominera i över ett år till, sen är K8L här.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det verkar som om de förbereder sig på ett priskrig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det många (eller alla) verkar glömma är att Core/conrone enbart kommer som Dual Core, Så i prisklassen upp till ~1800:- kommer AMD dominera i över ett år till, sen är K8L här.

Det hade jag faktiskt inte alls tänkt på.
En sak jag dock tänkt på är att Conroe kommer precis rätt för AMD. Finns ingen tidpunkt då Conroe kunde komma lägligare.
AMD har ett jävla jobb med att samköra DDR2 prollar, med DDR prollar. Dessutom Socket 1207-processorer måste tillverkas. Samtidigt som dom håller på att ställa om en fabrik till 65nm, där dom dessutom ska samköra många olika modeller av 65nm processorer. Dom har så mycket kapacitetsänkande saker för sig just nu att dom inte skulle klara av en normalhög efterfrågan.
Det är därför dom dissar 1mb modeller lite grann då dom är så jäkla mycket dyrare att tillverka. Bara AM2 processorerna kan ju vara så mycket som 40% dyrare att tillverka över 939. Deras kapacitet minskar drastiskt när dom gör allt samtidigt.

Därför spår jag att AMD medvetet inte kommer kriga fullt ut på pris/prestandatronen. Dom kommer medvetet att tappa den, det skulle inte vara värt att ta upp ett sånt krig ens om dom kunde. Dom kommer medvetet förlora marknadsandelar hela hösten då dom inte har kapacitet nog att kriga igen förräns deras 65nm produktion är i full gång och yieldsen tagit fart.

AMD har helt enkelt inte något stort intresse att kriga med intel på minst ett halvår. Det är nog först frammåt mars 2007 som dom kommer få blodad tand, Om ens då.
Det är först när Intel har ett jättestort övertag som AMD kommer sälja så lite att dom kommer ha kapacitet nog att sänka sina priser och ändå mätta marknaden.

Det jag försöker säga är alltså att trots Conroe så kommer AMD antagligen maxa sin kapacitet konstant ett bra tag framöver. Antagligen därför som AMD tar det relativt kallt. Hela 4x4 konceptet är dessutom en billig pryl ur utvecklingssynpunkt som dessutom inte påverkar AMDs kapacitet. Så även fast AMD har en svacka och mörkare tider så klaffar allt perfekt.
Dock har dom ju inte för vana att få första revisionen av sin processänkning att klaffa perfekt. Så jag är rädd att AMDs flyt kan sluta med K8L. Till motsats till vad många tror. Att K8L ska vända AMD uppåt, så kan det vara först där som dom börjar få oflyt utanför planerna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Alla sitter inte och lirar

Pröva lite encoding vet ja

Är det allt dom kommer att göra med en dator?

Min AMD 64 4400+ x2 duger till Microsoft Office och spel, lite mer minne bara, och så har jag lärt mig AMD så pass mycket att det inte finns nån anledning att byta till Intel igen. Jag hade Intel 233 MHz för läng sen :D, men på den tiden körde Pentium och AMD K6-2:an på samma sockel, borde vara så även idag

Edit:
Är det bara AM2 processorena som är sänkta?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64