Microsoft Windows Vista prestandatestat

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att svchost + dwm och explorer slukar över 220MB i ram är rätt skrämmande.

Ännu roligare att se hur mycket skit som verkar vara aktiverat som grund i OS:et 40 processer? Vad fan sysslar deras programmerar med.

Permalänk
Medlem

Heh, lite nostalgi att läsa denna tråd

För 5 år sedan sas samma sak om Windows 98 and Windows XP. Hur minneskrävande, söligt och jävligt XP var, och deras onödiga fula grafiska lull-lull, och att de skulle fortsätta använda 98 i all evighet.

När XP hade varit ute ett år ungefär var ju grafikkortsdrivisarna till 2000/XP märkbart snabbare än dem till 9x, och plötsligt så var det inte inte så otänkbart att använda XP. Det gav ju trots allt mer 3DMark01 poäng, och vad är viktigare än det? Och hur många använder egentligen 98 nu?

Jag är extremt säker på att alla som skrivit något negativt om Vista i denna tråd kommer någongång i framtiden använda Vista som sitt primära OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Heh, lite nostalgi att läsa denna tråd

För 5 år sedan sas samma sak om Windows 98 and Windows XP. Hur minneskrävande, söligt och jävligt XP var, och deras onödiga fula grafiska lull-lull, och att de skulle fortsätta använda 98 i all evighet.

När XP hade varit ute ett år ungefär var ju grafikkortsdrivisarna till 2000/XP märkbart snabbare än dem till 9x, och plötsligt så var det inte inte så otänkbart att använda XP. Det gav ju trots allt mer 3DMark01 poäng, och vad är viktigare än det? Och hur många använder egentligen 98 nu?

Jag är extremt säker på att alla som skrivit något negativt om Vista i denna tråd kommer någongång i framtiden använda Vista som sitt primära OS.

Beror inte det litte vilket system man hade?
har själv haft följande system
286-386 (dos /norton commander)

486dx2 (windows 95)

amd k6 (windows 98se)

efter det så va det ett tag innan jag updaterade (använde inte burken till mycket alls)

till 1,3ghz (windows xp)
och nu sign. med samma windows xp installation, skulle aldrig installera windows xp på system med mindre än P3 med 256mb ram, det är runt den "generationen" som man har fördel att uppgradera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vadå helt nytt?

Vista bygger ju på Windows 2003 ju.
Det kunde lika gärna bli NT 5.3 men de döpte om det till 6.0 för de tyckte att de renoverat så mycket kod.

Vista är inget helt nytt. Bara så du vet.
Longhorn byggde på XP, men man skrotade det.
Vista bygger på 2003, det är fortfarande NT och det är inte som övergången mellan Win9x och NT.

Som man säger på Slashdot, Win XP SP4.

Spelar ingen roll om det så byggde på Paint. Vista är ett enormt steg jämfört med alla andra steg utom möjligen jusst win9x->NT.

Skillnaden kan knappast jämföras med w2k->w2k3 ens. Och det steget är i sig enormt mycket större än XP SP2 -> SP4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
En stor skillnad mellan OS X och Vista(Windows) är hur många kodare och rader kod.
OS X har ca 300st kodare enligt inofficiella källor och Windows har ca 3000st kodare.
Vista har många många många fler rader kod osv. och Microsoft slickar bakåtkompatibiltetsröv hela tiden. Därför blir det jobbigt, bökigt och långsamt för Microsoft.

Visst är det så men på vilket sätt är det där relevant till mitt inlägg?

Sen så har man inte prioriterat bakåtkompatibilitet lika mycket i Vista, även om det förstås fortfarande är en väldigt stor del. På gott och ont.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
..samtidigt som Apple bygger in torrentfunktion i sitt OSX, jag vet inte vilket som är värst.

undrar av vilken anledning dom bygger in torrentfunktionen?
är det för att dom vet att linux sprids via torrent?

(och nej jag är inte linuxanvändare, jag bara såg tillfället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Sen så har man inte prioriterat bakåtkompatibilitet lika mycket i Vista, även om det förstås fortfarande är en väldigt stor del. På gott och ont.

En miljard dll filer kan inte ha fel, det är kul att vara bakkomplatibel:p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
En miljard dll filer kan inte ha fel, det är kul att vara bakkomplatibel:p

lol ^^

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.