Permalänk

Uppgraderingspaket!

Har fått problem med grafikkortet på familjens dator.
Alternativet är att köpa ett nytt grafikkort eller ett helt uppgraderingspaket. Datorn har tre år på nacken och innehåller just nu:
3.0 Ghz
Intel Pentium 4
512 mb RAM
Ati Radeon 9800 Pro 128 mb

Är det lönt att byta ut alltihop eller räcker det bara med grafikkortet?
Familjen spelar knappt något på datorn men räknar ändå med att den ska hålla i 1-2 år till åtminstone. Som vanligt så är pengar ett problem.
Vilket grafikkort (helt utan att behöva överklocka) bör jag satsa på?
Som jag tidigare nämnde så spelas det inte allt för mycket på datorn (bara när jag är hemma ).

Alla tips är välkommna!

/ Pepsifree

Permalänk
Medlem

6800 GS och 2 GB minne..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318812

Minne: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301115

Sen säljer ni det gamla minnet, får ni kanske 300:- för.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela håller ju den där hur bra som helst. Förresten, den där måste väl ha varit extrem när du köpte den, eller? Jag köpte nämligen en P4 2.2 Ghz i februari 2002, det var det bästa som fanns då. Ett år senare, 800 Mhz mer?

I vilket fall, ska du bara kontorsjobba är den där datorn hur bra som helst. Ska du spela typ BF2 i 1600x1200 med AA/AF på max krävs ett 7900GT och 2GB RAM. Då blir det grymt

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Försök hitta någon här på swecs marknadsavdelning som säljer ett X850XT för AGP. Borde inte kosta mer än 1500-1800kr. Du kan få ett sådant nytt för 2300kr så betala in för mycket.

Köp sen 2GB ram av billigaste märke typ corsair valueram eller twinmos. Borde räcka för att ni ska klara er.

Permalänk
Medlem

Re: Uppgraderingspaket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsifree
Har fått problem med grafikkortet på familjens dator.
Alternativet är att köpa ett nytt grafikkort eller ett helt uppgraderingspaket. Datorn har tre år på nacken och innehåller just nu:
3.0 Ghz
Intel Pentium 4
512 mb RAM
Ati Radeon 9800 Pro 128 mb

Är det lönt att byta ut alltihop eller räcker det bara med grafikkortet?
Familjen spelar knappt något på datorn men räknar ändå med att den ska hålla i 1-2 år till åtminstone. Som vanligt så är pengar ett problem.
Vilket grafikkort (helt utan att behöva överklocka) bör jag satsa på?
Som jag tidigare nämnde så spelas det inte allt för mycket på datorn (bara när jag är hemma ).

Alla tips är välkommna!

/ Pepsifree

'

Minst ytterligare 512 mb RAM och typ grafikkortet som Kuzin visade.