3GB RAM, står 2.50 GB RAM i Systemegenskaper.

Permalänk
Medlem

3GB RAM, står 2.50 GB RAM i Systemegenskaper.

Hade endast 1x1GB Kingston PC3200 CL3 RAM förut.

Har köpt 2x1GB Selectra PC3200 CL2.5 RAM till.

Har satt de 2x1GB på de blåa minnesplatserna på moderkortet.
Och det 3e 1x1GB på den närmaste DIMM platsen.

Bios säger jag har 3GB. Everest Home säger jag har 3GB.
Högerklicka på den här datorn, och välja egenskaper så Systemegenskaper kommer fram, så säger den att jag har 2.50GB.

I Bios var det förut inställt till 210FSB Mhz. Så tänkte det kanske var nåt sånt strul, så jag kör standard 200MHz på FSB nu. Och jag har även bytt från CAS AUTO till CAS 3 i bios. Men ändå vill windows Systemegenskaper säga att jag har 2.50 GB RAM endast.

Nån som känner till nåt om detta? Använder windows bara 2.5GB nu? Hur fixar jag det till 3GB? Flytta kingston minnet från DIMM plats 3 till plats 4, är det ända jag kan tänka mig. Eller byta kingston minnet från plats 3 till 1, och sedan flytta Selectra till plats 3 och 4. Vad säger ni?

Har ASROCK Dual SATA2 moderkort. Vet ej vilken bios version jag har. Kan kolla det vid nästa restart.

Permalänk

Det är pga av att windows XP 32-bitars inte kan använda mer (adressera) än 2,5 gb RAM, så d är inget fel på dina minnen eller din dator i övrigt

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Vad innebär adressera minne?

Och jag trodde win xp 32bit kunde klara av 3gb?

Eller jag vet inte vad som är vad egentligen. Jag har ju 3GB fysiskt. Är 0.5GB "dött" nu i windows, eller kommer det till användning på nåt sätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Vad innebär adressera minne?

Och jag trodde win xp 32bit kunde klara av 3gb?

Eller jag vet inte vad som är vad egentligen. Jag har ju 3GB fysiskt. Är 0.5GB "dött" nu i windows, eller kommer det till användning på nåt sätt?

det kan faktiskt variera mellan datorer hur mycket minne windows hittar oftast 2,5 - 3 GB, så dina 0,5 GB fylller ingen funktion för tillfället...

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk

du har ju en 64-bits prolle... skaffa win xp x64 så kommer alla 3 gigabyten att synas

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Hur kan det variera mellan datorer om windows hittar 2.5GB eller 3GB? Vad är det som avgör det?

Permalänk

Det där låter skumt, att det variera hur mycket windows kan hitta mellan datorer. Windows 32bitas version ska väl klara upp till 3.5GB minne?
Har tyvärr ingen lösning på problemet men kolla om ditt moderkort verkligen klarar 3st 1gb minnen eller om det finns nåt annat som kan hindra i manualen.

Permalänk
Medlem

Woohoo! Jag istallerade 2.10 versionen av bioset. Jag hade 1.20 förut. (ASROCK dual sata 2 mobo kort). Och sen wips så hade jag 3GB i systemegenskaper!

Permalänk
Avstängd

Det beror på att I/O för pci måste mappas in i adressutrymme i de lägsta 4 GB. Beroende på bios så varierar det var det blir. Oftast läggs det mellan 3.5-4 GB så att säga. I vilket fall blir resultatet att minne som sträcker sig över denna gränsen "utgår ur sortimentet".

Permalänk
Avstängd

Jag har 2gb, fast i windows står det 1.5gb. Vad kan vara fel??
Har senaste versionen av bios.
1x1gb + 2x256mb + 1x512mb

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Om man har mer än 2 GB kan man skriva in /3GB i boot.ini för att windows ska hitta det.
Då ska raden se ut ungefär så här: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /3GB
Kan funka för en del.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det beror på att I/O för pci måste mappas in i adressutrymme i de lägsta 4 GB. Beroende på bios så varierar det var det blir. Oftast läggs det mellan 3.5-4 GB så att säga. I vilket fall blir resultatet att minne som sträcker sig över denna gränsen "utgår ur sortimentet".

Mer än 3,5 GB får du aldrig i 32-bitars windows. De ÖVERSTA 512 MB är adressrymden för PCI. Så länge du har en PCI-buss är detta segment upptaget. Om gränsen sedan går vid 2,5 eller 3,5 GB eller däremellan beror på vilka bussar systemet har. Varje PCIe-buss om 16 kanaler har t ex en 256 MB aperture, och även andra enheter kan vara statiskt mappade. Dock är väl 6800LE ett APG-kort? Uppenbarligen fixade hans BIOS-uppgradering denna husockupation i vart fall. Jag vågar inte spekulera i exakt vad som gick fel i en BIOS som nått version 2.10.

Another_Lundis: Helt korrekt. XP allokerar nämligen statiska adressrymder åt alla tänkbara I/O-enheter per default, för att slippa den synnerligen felbenägna proceduren att fråga all världens olika, ofta skumma, BIOS:ar om exakt vad som finns och vad som är aktiverat.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd

För att vara hiskeligt petig så finns det vissa HP-servrar där man får ut 3.75 GB. Detta är mycket viktigt att veta
Menade allmän I/O och inte bara pci. Sysslar mest med servrar och där finns väldigt sällan agp och än så länge vågar ingen inom servergebitet lita riktigt på pcie Vi är ganska traditionsenliga och håller oss till pci och pci-x. Ungefär på samma sätt som vi älskar våra traditionella comportar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
För att vara hiskeligt petig så finns det vissa HP-servrar där man får ut 3.75 GB. Detta är mycket viktigt att veta
Menade allmän I/O och inte bara pci. Sysslar mest med servrar och där finns väldigt sällan agp och än så länge vågar ingen inom servergebitet lita riktigt på pcie Vi är ganska traditionsenliga och håller oss till pci och pci-x. Ungefär på samma sätt som vi älskar våra traditionella comportar.

Hah, underhållande läsning
Då kanske du en gång för alla kan förklara vad som skiljer pci från pci-x och pci-e som det ofta förväxlas med.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Om man har mer än 2 GB kan man skriva in /3GB i boot.ini för att windows ska hitta det.
Då ska raden se ut ungefär så här: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /3GB
Kan funka för en del.

Nja... Windows ska se allt minne ändå.
3GB-växeln skiftar om från att det är 2GB/2GB delning mellan kernel och user till att 1GB/3GB kernel/user.
Dessutom ska programmen vara "aware" om denna sak för att det ska fungera.

http://www.sysinternals.com/Information/bootini.html
Finns info för programmerare hos MS om IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE som behöver sättas i en header för att detta ska användas.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Hah, underhållande läsning
Då kanske du en gång för alla kan förklara vad som skiljer pci från pci-x och pci-e som det ofta förväxlas med.

Den väldigt korta versionen är att pci-x är som vanlig pci med skillnaderna att den är 64 bitars och kör med 66 MHz eller högre hastighet. "Normal" pci är 32 bitars och kör på 33 MHz. Vissa pci-x kort är bakåtkompatibla med vanlig pci och tvärtom.

Toms hardware har ett test mellan pci-x och pcie och förklarar även mer i detalj skillnaderna.

http://www.tomshardware.com/2005/11/23/pci_express_battles_pc...