VIA-processor C7 för Centrino-plattformen

Permalänk
Melding Plague

VIA-processor C7 för Centrino-plattformen

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Edit: Arghh.. såg att ni själv rättade till misstaget i texten..

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt, skulle man kunna då en toplap med nån dags batteritid nu då tro..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tja, kostar den under 700:- eller så kanske den är intressant. Annars är nog en Intel att föredra. (såvida inte VIA har gjort ett otroligt hopp i effektivitet per cykel jämfört med deras andra processorer)

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se prestandatester

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler konkurrenter.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, skall ta mig dit och titta på den om jag får tid.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Tja, kostar den under 700:- eller så kanske den är intressant. Annars är nog en Intel att föredra. (såvida inte VIA har gjort ett otroligt hopp i effektivitet per cykel jämfört med deras andra processorer)

Antagligen är den som en Inte 1 ghz, men den är nog väälidgt strömsnål. -Mer batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Antagligen är den som en Inte 1 ghz, men den är nog väälidgt strömsnål. -Mer batteritid.

Det är just det jag är rädd för att den inte är. Jag skulle tippa på att en Pentium M med samma prestanda är strömsnålare, LV har 7,5-10 W TDP och ULV har 3-5 W, de finns i upp till 1,6 respektive 1,3 GHz. Dessutom är jag rädd för att en VIA C7 på 1,5 GHz faktiskt är bra mycket långsammare än en Pentium M som körs i 1 GHz. Nu finns det ju iofs inte Pentium M LV eller ULV att köpa löst, men man kanske kan underklocka och undervolta en vanlig?

Edit: Glömde skriva länken där jag hittade Pentium M-siffrorna: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Pentium_M_micropro...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyhet
Tillverkaren VIA har i tysthet börjat visa upp C7-processsorer som passar i 479m-socklar vilket sitter i de flesta bärbara datorer som inte har Core-stöd.

Jaha, vad trevligt. Att det är samma socket i Pentium M, Pentium 4M och Turion som C7. Eller vänta lite? Är det så?

Permalänk
Medlem

VIA är inte intressant än - tyvärr.
Alldeles för dålig prestanda för att det ska vara något att ha, tar hellre en P-M ULV isåfall.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med fler aktörer.
Dock känns det ju lite som att de behöver pressa prestandan en bit innan de kommer upp på en nivå där det blir intressant, iallafall i det här segmentet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
VIA är inte intressant än - tyvärr.
Alldeles för dålig prestanda för att det ska vara något att ha, tar hellre en P-M ULV isåfall.

Är det bara jag eller låter "PM ULV" som någonting från Mutant chronicles? eller kanske en "ronja rövardotter - 2107" eller nått

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Trevligt med fler konkurrenter.

VIA har aldrig varit konkurrent mot Intel tidigare så dom lär inte bli det idag heller, har för mig att VIA och Intel sammarbetar då båda har samma sockel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
VIA har aldrig varit konkurrent mot Intel tidigare så dom lär inte bli det idag heller, har för mig att VIA och Intel sammarbetar då båda har samma sockel

Det är ju genom det gamla Cyrix som VIA utvecklar processorer. Så man kan visst säga att dom konkurerat tidigare. Och Intel och VIA sammarbetar inte mer än dom måste. VIA måste göra sina processorer kompatibla med vanliga moderkort för att ha en chans att slå sig in på marknaden. Och intel låter VIA göra chipsets motvilligt till sina processorer. Hade Intel fått bestämma skulle inte VIA finnas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är ju genom det gamla Cyrix som VIA utvecklar processorer. Så man kan visst säga att dom konkurerat tidigare. Och Intel och VIA sammarbetar inte mer än dom måste. VIA måste göra sina processorer kompatibla med vanliga moderkort för att ha en chans att slå sig in på marknaden. Och intel låter VIA göra chipsets motvilligt till sina processorer. Hade Intel fått bestämma skulle inte VIA finnas.

Blandade ihop Cyrix och VIA

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Blandade ihop Cyrix och VIA

Vem? Du?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vem? Du?

Jag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Snyft... saknar gamla cyrix