Permalänk

Betala för Bios uppdatering?

Använde programet Everest home edition för att kolla vad jag har för BIOS osv. (helt ny på området har inte uppdaterat eller något förut)...

Det ger följande info under BIOS:
BIOS typ AMI
System BIOS datum 03/13/03
Video BIOS datum 02/24/05

BIOS tillverkare
Företagsnamn American Megatrends Inc.
Produktinformation http://www.ami.com/amibios
BIOS uppgradering http://www.esupport.com/biosagent/index.cfm?refererid=40

Problem och förslag
Förslag Are you looking for a BIOS Upgrade? Contact eSupport Today!
Förslag System BIOS är mer än 2 år gammalt. Uppdatera om nödvändigt.

Så jag klickade mig vidare till BIOS uppgraderings länken för att kolla in, och där är man tvungen att betala för att uppgradera BIOS... är det så drygt att man måste det eller? Vette sjutton vad jag vågar testa för BIOS heller... vill inte sabba något...

Anledningen till min vilja att uppdatera mina BIOS är för att jag får vid varje uppstart ett felmeddelande om att mitt minneskort (Geforce6600GT) som säger att den får för lite ström. Har ett CHIEFTEC plus power series eller vad det heter starkt är det(500W), köpte det för framtida uppdateringar och det ska verkligen räcka. Förut fick jag samma medelande när jag spelade också men efter köpet så slutade dom att komma förutom det vid uppstarten...

Och så startar datorn om sig lite som den vill... framförallt när jag spelar men även vid helt andra saker som film tittande eller bara vanligt redigerande med text dokument så det verkar inte ha med strömtillförseln att göra?

Tänkte testa om det hjälper något för alla verkar tjata om att uppdatera BIOS och drivers hela tiden (mina drivers ska vara det nyaste)...

Men frågan är:
Måste man betala?
Vad kan felet annars vara om inte BIOS kan fixa problemet med omstarter?

Tack för er hjälp! (ni hjälper alltid så, tack på förhand

EDIT:
Mitt system just nu (har precis installerat om från att leka lite med linux till windows, men samma problem fanns i linux som i de senaste versionerna av windows jag hade innan jag tog bort allt för att testa linux, trodde problemet kunde vara windows)

Operativsystem Microsoft Windows XP
OS Servicepaket Service Pack 1
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Datornamn HENRIK
Användarnamn sultan

Moderkort
CPU typ Intel Pentium 4, 2666 MHz (20 x 133)
Moderkortsnamn Soltek SL-85DRV5
Moderkortschipset VIA VT8753/A/E Apollo P4X266/A/E
Systemminne 1024 MB (DDR SDRAM)
BIOS typ AMI (03/13/03)
Kommunikationsport Kommunikationsport (COM1)
Kommunikationsport Kommunikationsport (COM2)
Kommunikationsport ECP-skrivarport (LPT1)

Bildskärm
Grafikkort NVIDIA GeForce 6600 GT (256 MB)
3D accelerator nVIDIA GeForce 6600 GT AGP
Bildskärm ImageQuest V770+ [17" CRT] (125020021210)

Multimedia
Ljudkort VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

Lagring
IDE Kontroller VIA Bus Master IDE Controller
SCSI/RAID Kontroller SCSI-/RAID-värdstyrenhet
Diskettenhet Diskettenhet
Hårddisk Maxtor 6Y120L0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Hårddisk Maxtor 6Y120L0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optisk enhet BK3316M NQM595J SCSI CdRom Device
Optisk enhet JLMS XJ-HD166S (16x/48x DVD-ROM)
Optisk enhet LITE-ON DVDRW LDW-411S (DVD+RW:4x/4x, DVD-RW:4x/2x, DVD-ROM:12x,

CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
SMART Hårddiskstatus OK

Partitioner
C: (NTFS) 117232 MB (106148 MB ledigt)
G: (NTFS) 117232 MB (115760 MB ledigt)
Total storlek 229.0 GB (216.7 GB ledigt)

Inmatningsenheter
Tangentbord HID-tangentbordsenhet
Tangentbord Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Mus HID-kompatibel mus
Mus PS/2-kompatibel mus

Nätverk
Nätverkskort VIA VT6105 Rhine III Fast Ethernet Adapter

Kringutrustning
USB1 Kontroller VIA VT83C572 PCI-USB Controller
USB1 Kontroller VIA VT83C572 PCI-USB Controller
USB1 Kontroller VIA VT83C572 PCI-USB Controller
USB2 Kontroller VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har glömt att sätta i en strömkontakt på grafikkortet? Dagens kort är för strömslukande för att kunna levereras genom AGP/PCIE-porten.

Och angående BIOS är det gratis att hämta från respektive moderkortstillverkares hemsida.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Geforce är inget minneskort utan ett grafikkort och bios laddar du hem från moderkortstillverkaren inte AMI... Det är Soltek som måste betala AMI för nyare BIOS inte du...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Det är inte så att du har glömt att sätta i en strömkontakt på grafikkortet? Dagens kort är för strömslukande för att kunna levereras genom AGP/PCIE-porten.

Och angående BIOS är det gratis att hämta från respektive moderkortstillverkares hemsida.

Jag fick aldrig med någon strömkontakt till grafikkortet...
Det enda jag fick var kortet i sig och det sitter bra. Ska det kanske vara en strömkontakt med?

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikSultan
Jag fick aldrig med någon strömkontakt till grafikkortet...
Det enda jag fick var kortet i sig och det sitter bra. Ska det kanske vara en strömkontakt med?

Det sitter en plats på kortet för att koppla in extra ström.

Längst fram (mot insidan av lådan om kortet sitter i) och högst upp sitter oftast denna kontakt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det sitter en plats på kortet för att koppla in extra ström.

Längst fram (mot insidan av lådan om kortet sitter i) och högst upp sitter oftast denna kontakt.

Känner jag mig dum nu eller, hittade kontakten
Felmeddelandena är borta iaf, får vi se om det funkar utan omstarter också.. tack tack

*pinsamt*

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikSultan
Känner jag mig dum nu eller, hittade kontakten
Felmeddelandena är borta iaf, får vi se om det funkar utan omstarter också.. tack tack

*pinsamt*

Svara på frågor är orsaken till att jag är här inne så känn dig hjälpt inte dum

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Heh, när jag läste ditt inlägg fick jag verkligen känslan "ännu en som inte kopplat in kontakten...". Heh Tittar inte folk på grejerna i datorn?

I vilket fall, bra att du löste det

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Heh, när jag läste ditt inlägg fick jag verkligen känslan "ännu en som inte kopplat in kontakten...". Heh Tittar inte folk på grejerna i datorn?

I vilket fall, bra att du löste det

Jag har kollat i datorn och faktiskt letat efter en kontakt för extra ström till grafikkortet förut men missat det helt därav att det blev extra pinsamt...
Men visst känner jag mig hjälpt

Men jag börjar misstänka att mina omstarter kan bero på att datorn blir för varm... finns det något bra sett att testa det på så man verkligen vet om det är därför?

Tack o hej från mig

Visa signatur

MSI Z77A-GD55, Socket-1155, Intel Core i7-3770K @3.50GHz, Gainward GeForce GTX 690 4GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB, Kingston HyperX 3K SSD 240GB