Professionell spelliga på Dreamhack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkov
Jag hittade följande i SAOB:
"BETYDELSE: om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad ss. tävling, systematisk, särsk. utomhus, ofta medelst redskap l. fortskaffningsmedel l. djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning o. färdighet o. säkerhet o. som utövas i syfte att ge utövaren det nöje o. den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter l. risker som är förenade med utövandet l. i att tävla med ngn l. ngra l. för att ge utövaren motion l. smidighet l. utveckla o. stärka hans kropp (l. särskild kroppsdel) l. stärka hans hälsa o. d.; numera oftast om sådan verksamhet ss. tävlingsgren (i sht av annan art än friidrott) l. sammanfattande om tävlingsverksamhet med o. utan redskap osv., idrott."

Precis som i wikipedias definition av sport verkar det som att det krävs en fysisk aktivitet eller "kroppsansträngning". Visst, kroppen anstränger vi bara genom att leva... men jag tror man får fundera på om den kroppsliga ansträngningen har något med själva aktiviteten att göra. Skulle man vara bättre på e-sport om man vore vältränad, etc.?

Man skulle ju kunna kolla på golf som verkligen ligger på gränsen. Är golf en sport? Ja, men inte om man använder golfbil...?

Båda definitionerna behandlar förutom fysisk aktivitet mest något som de refererar till som färdigheter (som jag antar kan vara lite vad som helst). Att någon form av intelligens skulle vara inblandad nämns inte specifikt. Därför undrar jag om vi verkligen VILL kalla det e-sport?

För mig är ganska uppenbart att någon myntat begreppet "e-sport" i syfte att vidga publiken och få trångsynta människor att visa större respekt för aktiviteten. Jag tror det krävs mer än ett nytt ord för att göra det och att det finns flera som tappar respekt i stället eftersom de inte tycker valet av ordet är lämpligt.

Cha-ching! 10pts

Dock tror jag man kan bli lite bättre på "e-sport" om man är vältränad. Lite bättre motorfunktioner, kanske lite bättre reflexer och sånt... men hur mycket skillnad det gör ska jag nog inte spekulera i. Jag personligen tror inte det spelar så stor roll, eftersom om man sysslar med det så lär man ju träna upp de färdigheterna iallafall, oavsett fysiskt tillstånd.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

belga Är dragracing en sport enligt dig? Professionell dragracing varar i ungefär 4,5s (enligt wikipedia och inte inräknat tiden för inbromsning) och föraren behöver i stort sett bara gasa under loppet och bromsa när det är slut.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Verkar bli en "förening" för elit-spelare med tanke på att dom tar 500kr/år vilket iaf jag tycker är synd.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad som är sport och inte kan debateras i oändlighet.
Sportskytte gillar jag, och att lyfta pistolen på en bana och skjuta är då inte mer anstängande än en cs match. I skytte är det inte den starkaste, snabbaste osv som vinner, utan det krävs teknik, precition, koncentration och bra nerver. något som säkert går att överföra på E-sport.

Går det att tävla i det, och det inte är baserat på enbart tur, så tycker jag man kan kalla det för sport. så jag tror man får fila lite på definitionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Vad som är sport och inte kan debateras i oändlighet.
Sportskytte gillar jag, och att lyfta pistolen på en bana och skjuta är då inte mer anstängande än en cs match. I skytte är det inte den starkaste, snabbaste osv som vinner, utan det krävs teknik, precition, koncentration och bra nerver. något som säkert går att överföra på E-sport.

Går det att tävla i det, och det inte är baserat på enbart tur, så tycker jag man kan kalla det för sport. så jag tror man får fila lite på definitionen.

Hmm.. Måste bara fråga hur många skyttetävlingar du sett irl, menar inte de på TV.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
belga Är dragracing en sport enligt dig? Professionell dragracing varar i ungefär 4,5s (enligt wikipedia och inte inräknat tiden för inbromsning) och föraren behöver i stort sett bara gasa under loppet och bromsa när det är slut.

Dragracing skulle jag kalla sport ja. om du vill veta varför så är det för att det krävs bra mycket mer än att bara trycka plattan i mattan och se glad ut. De krafter som man utsätts för, både vid acceleration och inbromsning är ju groteska, och de klarar man inte hur lätt som helst även om det bara är en kort tid, så där krävs det att föraren har kropp till att klara av det, speciellt när både start och stop kommer så nära inpå varandra. Testat uppskjutet någon gång? Om inte så kan ajg säga att redan vid de kraferna så känns det rätt skapligt, så jag skulle inte ens vilja veta hur massivt trycket skulle vara i en dragracingbil vid start...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Vad som är sport och inte kan debateras i oändlighet.
Sportskytte gillar jag, och att lyfta pistolen på en bana och skjuta är då inte mer anstängande än en cs match. I skytte är det inte den starkaste, snabbaste osv som vinner, utan det krävs teknik, precition, koncentration och bra nerver. något som säkert går att överföra på E-sport.

Går det att tävla i det, och det inte är baserat på enbart tur, så tycker jag man kan kalla det för sport. så jag tror man får fila lite på definitionen.

Sant, det kan debatteras i oändlighet
Dock måste jag nog säga att även om det var ett par år sedan, så vägde även en tävlingspistol rätt ordentligt efter några minuter med den i luften, för att inte tala om vad ett gevär väger vid stående skytte. Och talar man om skarpskytte och inte luftvapen så blir det ju ännu mer, så det krävs lite där med, kanske inte så jättemycket i jämförelse med andra sporter, men defenetivt mer än vad som krävs för att flytta en mus av duglig kvalité över en skaplig musmatta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Dragracing skulle jag kalla sport ja. om du vill veta varför så är det för att det krävs bra mycket mer än att bara trycka plattan i mattan och se glad ut. De krafter som man utsätts för, både vid acceleration och inbromsning är ju groteska, och de klarar man inte hur lätt som helst även om det bara är en kort tid, så där krävs det att föraren har kropp till att klara av det, speciellt när både start och stop kommer så nära inpå varandra. Testat uppskjutet någon gång? Om inte så kan ajg säga att redan vid de kraferna så känns det rätt skapligt, så jag skulle inte ens vilja veta hur massivt trycket skulle vara i en dragracingbil vid start...

Okej, vi kör på det

Men tractorpulling då? Typ samma sak som dragracing men utan g-krafterna.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

tja, snowboard blev ju en os-gren
2018 kanske vi får se paintball i sommar-os
så e-sport, javisst

e-sport kan nog mer jämföras med sporter som tex dart, boule eller curling.
ett minimum av fysisk ansträngning men i övrigt samma mål/förutsättningar som tex fotboll.

I elitspel kan nog en vältränad och korrekt deffad kropp göra skillnad på vinst o förlust.
i intensiva e-sporter handlar det ju om hundra(milli?!)delar
adrenalin producerar man ju precis som vilken idrottsman som helst, med utmattning som följd.

-belga-
"...men defenetivt mer än vad som krävs för att flytta en mus av duglig kvalité över en skaplig musmatta."
jag såg smileyn .. ;D men tycker ändå att du föringar elitspelarnas insattser lite väl mycket, det krävs inte mer fysik än pistolskytte men å andra sidan har du inte 2 minuter på dig att pricka iheller... ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Okej, vi kör på det

Men tractorpulling då? Typ samma sak som dragracing men utan g-krafterna.

Man kan komma på korkade s.k. "sporter" i oändlighet om man så vill, Kontentan blir dock att jag anser, precis som det står i ordboken, att det krävs ett visst mått av fysisk ansträngning för att det ska få kallas sport. Ska man vara petig så borde väl trakktorpulling bli en motorsport, vilket är en annan kategori. Relaterade är de javisst, men ändå olika kategorier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
tja, snowboard blev ju en os-gren
2018 kanske vi får se paintball i sommar-os
så e-sport, javisst

e-sport kan nog mer jämföras med sporter som tex dart, boule eller curling.
ett minimum av fysisk ansträngning men i övrigt samma mål/förutsättningar som tex fotboll.

I elitspel kan nog en vältränad och korrekt deffad kropp göra skillnad på vinst o förlust.
i intensiva e-sporter handlar det ju om hundra(milli?!)delar
adrenalin producerar man ju precis som vilken idrottsman som helst, med utmattning som följd.

-belga-
"...men defenetivt mer än vad som krävs för att flytta en mus av duglig kvalité över en skaplig musmatta."
jag såg smileyn .. ;D men tycker ändå att du föringar elitspelarnas insattser lite väl mycket, det krävs inte mer fysik än pistolskytte men å andra sidan har du inte 2 minuter på dig att pricka iheller... ;D

Finns ingen människa i världen som har reflexer att reagera på millisekunder, eller ens hundradelar för den delen. Kanske att signalen hinner fram, men inte att någon reaktion hinner framträda. Dock kan jag hålla med om att det kanske (ett stort kanske) kan göra en lite skillnad om man är vältränad, då det gynnar motoriken. Men vi talar också om finmotorik och reaktioner (iallafall när man latar om fps), vilka inte är beroende på spelarens fysik för att kunna vara bra. Givetvis är det nog positivt om nu spelaren skulle ha bra fysik, men jag tror ändå att samma nivåer är fullt möjliga att nå även utan bra fysik. Vad en deffad kropp har med saken att göra vet jag dock inte... spela bättre för att tröjan siter tajtare?

Och visst, jag föringar elitspelarna, det erkänner jag. Men det gör jag för att jag inte tycker det borde få kallas sport, och att jag som följd av detta anser att de då fått en titel de inte förtjänar. De är inte idrottsmän, de är gamers. Och även om jag personligen hellre skulle kalla mig gamer än idrottsman så blir det inte mindre fel när man väljer att använda felaktiga termer för det. Jag skulle däremot som gamer bli tämligen förolämpad om någon kallade mig idrottsman då jag finner mig själv faktiskt stolt över titeln gamer, och att bli kallad annat bara för att få folk som inte är intresserade att acceptera vad jag gör, är faktiskt lite hyckleri måste jag säga...

Jag kan också förstå varför man valt att kalla det just sport. Det är mer öppet accepterat, och man har bättre möjligheter till mediaspridning som föjld. Men det gör det heller ändå inte rätt i mina ögon. Dock ska det sägas att jag har full respekt för den nivå av skicklighet som krävs för att spela på de högsta nivåerna (även om jag håller spel som Starcraft högre än div. fps) även om jag nu inte har någon respekt för de tämligen smaklösa försöken att ta genvägar till socialt accepterande av det man gör.

Sen bara måste jag säga att jag även finner det synd att Snowboard blev OS-gren, det tog bort själen ur det och förvandlade det hela till bara en ytterligare idrottscirkus som så många andra sporter. Fast där fanns det ju å andra sidan uövare med lite självrespekt, som i protest mot det hela vägrade (och fortfarande gör tror jag) delta., Precis som jag tycker att en riktigt Gamer inte borde finna sig i att bli kallad idrottsman.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Finns ingen människa i världen som har reflexer att reagera på millisekunder, eller ens hundradelar för den delen. Kanske att signalen hinner fram, men inte att någon reaktion hinner framträda. Dock kan jag hålla med om att det kanske (ett stort kanske) kan göra en lite skillnad om man är vältränad, då det gynnar motoriken. Men vi talar också om finmotorik och reaktioner (iallafall när man latar om fps), vilka inte är beroende på spelarens fysik för att kunna vara bra. Givetvis är det nog positivt om nu spelaren skulle ha bra fysik, men jag tror ändå att samma nivåer är fullt möjliga att nå även utan bra fysik. Vad en deffad kropp har med saken att göra vet jag dock inte... spela bättre för att tröjan siter tajtare?

jag nämnde inget om reflexer... vad jag menar är skillnaden mellan att lyckas/misslyckas.
så en vältränad kropp hanterar inte adrenalin bättre än en otränad?
KORREKT deffad, bodybuilders deffar på ett sätt innan tävling, var det det du menar...
jag menar att spelar man tävling/liga så vill man kanske inte vara hög på socker men ändå pigg, ät rätt innan o du håller fokus längre/bättre

de var de rena missförstånden, vad gäller resten så kan jag bara konstatera att jag försvarar din rätt till dina åsikter, fast jag tycker du är trångsynt/utvecklingsfientlig ;D

har du aldrig brunnit för något som folk tycker är tramsigt och meningslöst?
hade det inte varit skönt att bli tagen på allvar och få den respekt det för med sig?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
jag nämnde inget om reflexer... vad jag menar är skillnaden mellan att lyckas/misslyckas.
så en vältränad kropp hanterar inte adrenalin bättre än en otränad?
KORREKT deffad, bodybuilders deffar på ett sätt innan tävling, var det det du menar...
jag menar att spelar man tävling/liga så vill man kanske inte vara hög på socker men ändå pigg, ät rätt innan o du håller fokus längre/bättre

de var de rena missförstånden, vad gäller resten så kan jag bara konstatera att jag försvarar din rätt till dina åsikter, fast jag tycker du är trångsynt/utvecklingsfientlig ;D

har du aldrig brunnit för något som folk tycker är tramsigt och meningslöst?
hade det inte varit skönt att bli tagen på allvar och få den respekt det för med sig?

jovisst hanterar en bra tränad kropp adrenalin bättre än en otränad. Jag påpekar bara att även om det är fullständigt sant, så har det imo liten om någon verkan då man kan uppnå samma fördelar genom att träna på att spela, och inte på gymmet. Skulle man dock vara på den absoluta toppen, där det inte går att bli bättre bara genom övning, så kan säkert fysik spela en roll eftersom det då är det enda som kan höja mer, men än så länge har jag aldrig sett någon så bra, eller ens hört talas om det.

Deffad är såvitt jag har förstått det den utseendemässiga delen av att vara vältränad, man kan vara vältränad utan att vara deffad, och tvärtom. Och enligt den uppfattningen så spelar det ju ingen roll alls. Men kanske har ordet en annan betdelse på annat håll.

Trångsynt och utvecklingsfientlig är jag absolut inte, däremot är jag av åsikten att gör man det inte rätt eller iallafall ens försöker göra det på rätt sätt, så kan man strunta i att göra det alls. Och ska man vinna erkännande genom att felaktigt marknadsföra någonting så har man ju inte gjort rätt tycker jag.

Och joo, jag har brunnit för massor av saker som folk tyckt vart allt från rent barnsliga till otroligt omöjliga att förstå sig på och bara rent trams, och det gör jag ännu på många sätt. Jag ser bara inte var respekten liggen när sättet jag fått den på är genom att framställas som någonting jag inte är? Är jag en gamer så vill jag ha respekt för att jag är just det, en tvättäkta gamer. Vill inte folk ge mig det så behöver de inte, men jag tar hellre då respekten från 5 pers, som ger mig den för vad jag faktiskt är, än repsektern från 50 pers, som tror att jag är någonting annat.

En annan syn på saken är vilken förolämpning det är mot de riktiga idrottsmännen och kvinnorna. Folk som kämpar och sliter fulla dagar hela veckorna för att bli riktigt bra inom sin sport, och här valsar killarna som sitter framför skärmar hela dagarna in och får samma erkännande bara för att de som vill tjäna pengar på det inte kan komma på ett bättre sätt att få just deras form av tävling socialt accepterad. Ett slag i ansiktet skulle jag kalla det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

vi kan nog hålla på ett tag till, men jag lägger ner.

som kirkov sa, namnet e-sport är ju för att öppna dörren till de bredare massorna.
blir det accepterat hos svensson som e-sport så kanske fler föräldrar släpper iväg sina glin till lan.
mer glin på lan=mer köpt hårdvara=billigare hårdvara=belga kan köpa ny vattenkylning för en 100-ing mindre
;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
vi kan nog hålla på ett tag till, men jag lägger ner.

som kirkov sa, namnet e-sport är ju för att öppna dörren till de bredare massorna.
blir det accepterat hos svensson som e-sport så kanske fler föräldrar släpper iväg sina glin till lan.
mer glin på lan=mer köpt hårdvara=billigare hårdvara=belga kan köpa ny vattenkylning för en 100-ing mindre
;D

Sant, man kan diskutera det här i öändlighet och även om det faktiskt är en enligt mig underhållande debatt så är det nog dags att släppa det

Fast min uträkning ser nog ut såhär:
Mer glin på LAN = Mer köpt julgrans-hårdvara = Billigare julgrans-hårdvara = samma pris på sånt belga köper
Där julgranshårdvara givetvis är såna saker som färdigmoddat, flerfärgat ccfl, SLi och annat onödigt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Påstår du också att en dragracingförare måste ha bra kondis?

Definitivt, annars är risken för en blackout åtskilligt högre. För att inte snacka om risken för en hjärtinfarkt.
Han behöver säkert inte vara någon topatlet, men han behlöver en bra grundkondition.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
För övrigt så räknas ju även skytte som sport, och då ligger ju spel som CS och Battlefield nära till hands.

Man bör inte vara helt klen när man ska peka med puffra på ett mål utan att darra. Därför tränar skyttar en hel del grundfysik, och bröstkort/armar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
belga Är dragracing en sport enligt dig? Professionell dragracing varar i ungefär 4,5s (enligt wikipedia och inte inräknat tiden för inbromsning) och föraren behöver i stort sett bara gasa under loppet och bromsa när det är slut.

Motorsport. Uterst lite motorsport över huvudtaget kräver speciellt bra fysiska krafter för att utföra själva grejen, men för att prestera tävlingsaktuella resultat har alla som pysslar med det minst sagt seriösa träningsscheman.
Den mest fysiskt krävande motorsport jag kommer på lite snabt är MC, cross/enduro, men annars kan en soffpotatis kopiera alla motorsport tävlingar... jag tilåter mig tvivla på att han prestarar samma resultat dock, och sen får han ha spelat colin mc rae på XboX hur mycket han vill...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Man kan komma på korkade s.k. "sporter" i oändlighet om man så vill, Kontentan blir dock att jag anser, precis som det står i ordboken, att det krävs ett visst mått av fysisk ansträngning för att det ska få kallas sport. Ska man vara petig så borde väl trakktorpulling bli en motorsport, vilket är en annan kategori. Relaterade är de javisst, men ändå olika kategorier.

Vadå annan kategotri? Annan kategori än vad?

Edit: -=Mr_B=- : vi har redan kommit fram till det, så du kan väl säga vad du tycker om tractorpulling istället.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Först: Hade hoppats på att det skulle vara nog nu... men men

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Vadå annan kategotri? Annan kategori än vad?

Edit: -=Mr_B=- : vi har redan kommit fram till det, så du kan väl säga vad du tycker om tractorpulling istället.

motorsport är inte samma sak som vanlig sport, det är motorsport, det framgår av namnet, inte så svårt att se att det är en annan kategori eller hur?

Och som B säger, i motorsport så är inte topfysik det viktigaste för att klara av sporten i sig, men det kan krävas för att bli bra på det. Det kanske inte låter så avancerat att trycka plattan i mattan på en dragbil, eller snirkla sig runt en bana i en F1, och rent tekniskt sett är det inte det, man behöver bara accelerera, bromsa och styra vid rätt tidpunker. Man behöver inte toppfysik för att göra det eller hur?
Men då tänker man inte på vad biverkningarna av det är. Att bromsa in en F1 från 300 knyck på några sekunder och svänga den 180 grader för att sen dra på upp till 300 igen låter kanske skithäftigt, men de krafter och de påfrestningar kroppen utsätts för är helt galna. Och att tvinga tvinga runt ratten i en rallybil kräver nog också en hel del, även om det sitter helt galna servon i bilen. Liksaså vet jag av erfarenhet att det absolut krävs ansträngning för att stå emot krafterna när man landar en cross från en 3-4 meters höjd och att det inte är så himmla lätt att tvinga ner en sporthoj i en kurva i höga hastigheter.

Men slutsatsen blir dock att inom motorsport så är inte fysiska färdigheter hos föraren alltid ett krav, även om det inom vissa av motorsporterna kan ses som det för att bli bra. Så ska man vara kräsen är varken dragracing eller traktorpulling eller mopperacen nere på hörnet sporter, de är motorsporter, och då gäller andra krav. Vad jag tycker om traktorpulling ska jag dock nog inte yttra högt. Kan nöja oss med att jag tycker det är motorsportens motsvarighet till "Fånga hönan" (som det faktiskt hållts legetima tävlingar i) och som under de bästa omständigheter bara tvivelsaktigt borde klassas som en motorsport. Men det är ju vad jag tycker. Rent tekniskt sett är det en motorsport, men precis som jag tidigare kom fram till, så skiljer sig motorsport och vanlig sport åt på det sättet att föraren inte alltid behöver ha topfysik för att utöva sin motorsport.

Frågar du istället om dart, schack, othello, biljard eller liknande så skulle jag svara att det inte är sporter. Även om en biljardspelare kan gå ordentliga längder runt bordet under en match, så är det ju inte direkt så att han blir anfådd av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
motorsport är inte samma sak som vanlig sport, det är motorsport, det framgår av namnet, inte så svårt att se att det är en annan kategori eller hur?

Jag ändrar lite i texten

Citat:

e-sport är inte samma sak som vanlig sport, det är e-sport, det framgår av namnet, inte så svårt att se att det är en annan kategori eller hur?

Det luktar dubbelmoral.

Sen angående biljard så kan du kolla på wikipedias lista över sporter; http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_sporter_och_idro...
Som du ser så står biljard med

EDIT: schack också

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Jag ändrar lite i texten

Det luktar dubbelmoral.

Sen angående biljard så kan du kolla på wikipedias lista över sporter; http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_sporter_och_idro...
Som du ser så står biljard med

EDIT: schack också

Men motorsport är ändå i de flesta grenar jag kan komma på fysiskt ansträngande för föraren. Givetvis finns det ett par undantag, där de fysiska kraven inte är så stora (även om de säkert finns) det gör det alltid, oavsett vad man talar om.
Det enda det inte finns några undantag till, det är att det alltid finns något undantag.

"e-sport" däremot kan jag inte komma på ett enda tillfälle, där det är fysiskt ansträngande att utöva. Min mus väger inte så mycket, inte heller får jag träningsvärk av att sitta en helg framför burken. Det skulle jag däremot garanterat få om jag spenderade samma tid på en quad eller kross. Visst kan man svettas, känna sig stressad eller nervös framför datorn, men det är inte heller fysiskt ansträngande på det sätt som det är att lira basket i några timmar eller tennis en eftermiddag.

När det gäller listan vill jag bara uppmärksamma dig på den där fina lilla rutan med det stora varningtecknet på... lite svårt att missa om man frågar mig men men. Dessutom är det en lista över alla sporter och idrotter, vilket inte heller är riktigt samma sak även om de nu är extremt nära besläktade. Den egentliga skillnaden ligger i att idrott också kan utövas för rekreation, vilket därmed eliminerar kravet på fysisk prestation. Alltså kan biljard, schack och annat vara en idrott, men inte en sport om jag uppfattat det hela rätt.

Saxat från wiki (utan varningsrutor):
Begreppet idrott kan emellertid också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, t.ex. motionsidrotter som jogging, stavgång och aerobics.

Men det är mest rena hårklyverier då de båda idag används synonymt.
Sen ska jag väl också påpeka att det också i den där listan står med saker så som
Bastubad
Kärringkånk
<-- wtf liksom!?!
Air hockey

För att inte tala om alla kepsgubbars favorit, Boule. (som f.ö. är skitkul, och när jag blir kepsgubbe ska jag lätt lira det hela dagarna i ända)
Det i samband med varningsrutan gör att jag tvivlar lite på att den där listan faktiskt är helt korrekt.

Så jag tycker inte "e-sport" är en sport, men en idrott kan det nog vara. Och absolut en tävling.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg ett racing-spel som jag spelade när jag var yngre. Man gasade genom att hålla ned vänster musknapp, och jag fick faktiskt träningvärk av det. Ansträngande spel finns alltså

Biljard och schack är inga sporter + biljard och schack är idrotter + de idrotter som inte är sporter innehåller inga tävlingsmoment = schack och biljard innehåller inga tävlingsmoment
Säg att jag missförstått dig.

För övrigt så finns det väl ingenting korrekt i det här sammanhanget på grund av de flummiga/olika definitionerna folk har på sport och idrott.

Listan må inte vara korrekt, men den visar att det finns många personer som räknar spel som schack och biljard som sport/idrott.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Jag kommer ihåg ett racing-spel som jag spelade när jag var yngre. Man gasade genom att hålla ned vänster musknapp, och jag fick faktiskt träningvärk av det. Ansträngande spel finns alltså

Biljard och schack är inga sporter + biljard och schack är idrotter + de idrotter som inte är sporter innehåller inga tävlingsmoment = schack och biljard innehåller inga tävlingsmoment
Säg att jag missförstått dig.

För övrigt så finns det väl ingenting korrekt i det här sammanhanget på grund av de flummiga/olika definitionerna folk har på sport och idrott.

Listan må inte vara korrekt, men den visar att det finns många personer som räknar spel som schack och biljard som sport/idrott.

Nu vet inte jag hur det är för andra här, men sist jag lirade schack... vilket blir oh ungefär... 2 timmar sen, så var man 2 st när man spelade, och det fanns en vinnare och en förlorare. Och likaså är jag rätt säker på att jag inte bara drömt om biljardtävlingarna på tv eller nere i hallen. Så tävlingsmoment finns det. Men däremot utövas de för rekreation, inte för fysisk förbättring.

Och jag håller med om att det kan vara svårt att se någonting som är korrekt här. Jag håller ordboken för korrekt, andra gör det inte. Dock vet jag redan att då det redan kallas för "e-sport" för att ett antal arrangörer ska tjäna pengar på att genom en genom namnet höjd nivå av offentlig acceptans kunna dra publik, så kommer man vara fast med det, sdå pengabegär inte tar någon hänsyn till vad ordboken säger... tyvärr...

f.ö:
Om du fick träningsvärk av att hålla nere en musknapp kan nog en bättre mus vara en ide, alternativt mer aggressivt konsollspelande , det tenderar att träna fingrar och händer en del

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nu vet inte jag hur det är för andra här, men sist jag lirade schack... vilket blir oh ungefär... 2 timmar sen, så var man 2 st när man spelade, och det fanns en vinnare och en förlorare. Och likaså är jag rätt säker på att jag inte bara drömt om biljardtävlingarna på tv eller nere i hallen. Så tävlingsmoment finns det. Men däremot utövas de för rekreation, inte för fysisk förbättring.

Och jag håller med om att det kan vara svårt att se någonting som är korrekt här. Jag håller ordboken för korrekt, andra gör det inte. Dock vet jag redan att då det redan kallas för "e-sport" för att ett antal arrangörer ska tjäna pengar på att genom en genom namnet höjd nivå av offentlig acceptans kunna dra publik, så kommer man vara fast med det, sdå pengabegär inte tar någon hänsyn till vad ordboken säger... tyvärr...

f.ö:
Om du fick träningsvärk av att hålla nere en musknapp kan nog en bättre mus vara en ide, alternativt mer aggressivt konsollspelande , det tenderar att träna fingrar och händer en del

Det var ju du som sa att schack och biljard inte var sporter utan idrotter och lade upp texten "Begreppet idrott kan emellertid också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, t.ex. motionsidrotter som jogging, stavgång och aerobics." Jag tolkar detta som att du säger att schack och biljard inte innehåller tävlingsmoment.

Om ordboken är korrekt så borde ju inte tractorpulling räknas som än sport då det inte krävs särskilt stor fysisk prestation för att vinna. Om du sedan säger att det är en motorsport och där för inte behöver stämma med definitionen av "vanlig" sport då borde inte heller e-sport behöva göra det.

Må vara så att jag var dåligt tränad men det visar att det kan vara ansträngande att spela med en mus.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Det var ju du som sa att schack och biljard inte var sporter utan idrotter och lade upp texten "Begreppet idrott kan emellertid också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, t.ex. motionsidrotter som jogging, stavgång och aerobics." Jag tolkar detta som att du säger att schack och biljard inte innehåller tävlingsmoment.

Om ordboken är korrekt så borde ju inte tractorpulling räknas som än sport då det inte krävs särskilt stor fysisk prestation för att vinna. Om du sedan säger att det är en motorsport och där för inte behöver stämma med definitionen av "vanlig" sport då borde inte heller e-sport behöva göra det.

Må vara så att jag var dåligt tränad men det visar att det kan vara ansträngande att spela med en mus.

Begreppet idrott kan emellertid också innefatta vissa aktiviteter som inte kan kallas sport, då de saknar tävlingsmoment, t.ex. motionsidrotter som jogging, stavgång och aerobics.
Notera: "kan emellertid också".
Alltså finns där ett visst utrymme för tolkning. Det står inte att tävlningsmoment är vad som särskiljer sport från idrott, utan att det finns idrotter som inte kan kallas sporter just på grund av den anledningen. Alltså finns det idrotter som är sporter, och idrotter som inte är sporter av andra anledningar.

Jag skulle också kunna godkänna "e-sport" som en kategori, precis som motorsport är. Dock borde det då döpas om till "elektronisk sport" så att man tar bort lite av betoninen på just sportdelen, precis som att motorsport som kategort betonar just att det handlar om motorfordon som ett sammlingsnamn och inte en sport i sig. Dock är ju inte "e-sport" någon kategori idag. Istället ser man det annonseras ut som en gren av något slag, vilket då om det skulle vara en kategori också skulle bli fel, då grenar istället är de olika spel som det tävlas i. Enkelt beskrivet skulle då "vm i e-sport" vara en felaktig benämning, precis som om man sagt "vm i vintersport" vilket också skulle vara fel då det inte finns någon gren som heter vintersport.

Och sist jag såg traktorpulling så satt en kille på nått monster med 3 st boeing 747-motorer och körde, och jag kan inte tänka mig att de är så lätta att styra heller... Men ska sanningen fram så är traktorpulling enligt mig en absurd och obskyr gren som bara kan ha uppkommit för att bonde A ville vara bättre än bonde B och de kom inte på nått bättre sätt att testa... Och precis som "fånga hönan", "kärringkånk" eller att kasta en död gris så långt som möjligt så borde det inte få kallas sport inom sina respektive kategorier utav respekt för de övriga grenarna. Men undantag har gjorts, ock kommer så alltid att göras.

Och nu har jag protesterat klart.
Att jag inte anser att det borde få kallas sport borde vara rätt klart vid detta laget och med det även mina argument om varför jag tycker så. Jag tror de flesta motargument också framkommit, så istället för att leta obskyra sätt att krångla fram hål i varandras teorier så tycker jag nog vi kommit så långt vi kommer komma på detta ämne, och därför kommer jag, så länge ingen tillför någonting häpnadsförande nytt och intressant, lägga detta på is tills en dag då det känns aktuellt/underhållande att ta upp det igen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Bra, då är vi överens då. E-sport/elektronisk sport borde vara en kategori på samma vis som motorsport.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Bra, då är vi överens då. E-sport/elektronisk sport borde vara en kategori på samma vis som motorsport.

Jag skulle kunna argumentera emot det också... men jag orkar inte, så vi får nöja oss med att säga att vi är överens där ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det lite lustiga i sammanhanget är att det har kallats "e-competitions" förr, vilkettydligen inte var "lagom" eller "svensson" nog längre. Nä, nu måste det ha ett svenskt namn... Vad är vi? Fransmän?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det lite lustiga i sammanhanget är att det har kallats "e-competitions" förr, vilkettydligen inte var "lagom" eller "svensson" nog längre. Nä, nu måste det ha ett svenskt namn... Vad är vi? Fransmän?
B!

Fransmän kan vi omöjligt vara, vi här i sverige laggar som regel inte när vi lirar Starcraft...
Kanske är vi japaner? F.ö. tycker jag att e-competitions är ett betydligt bättre namn på många nivåer, men det har jag ju redan sagt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är Japaner lika bigotta när det gäller att skapa egna namn för saker som är, eller har varit vedertagna begrepp i flera år, bara för att de inte ska ha utländska låneord i bruk? I sånna fall är de tokigare än vad jag tidigare trott, men det är väll den långa isoleringen på den där attans ön som gjort det för dem. Fransmännen har ingen ursäkt. Inte vi heller.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Är Japaner lika bigotta när det gäller att skapa egna namn för saker som är, eller har varit vedertagna begrepp i flera år, bara för att de inte ska ha utländska låneord i bruk? I sånna fall är de tokigare än vad jag tidigare trott, men det är väll den långa isoleringen på den där attans ön som gjort det för dem. Fransmännen har ingen ursäkt. Inte vi heller.
B!

hahaha ^^

Och då jag snabbt konstaterar att dett amåste vara det mest innehållslösa inlägg jag skrivit på swec någonsin, så tänker jag ta det som en signal för att det är dags att lägga sig. ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.