Permalänk

Moderkortet vägrar hitta IDE enheter

Hej allesammans
Hoppas få lite kloka råd av personer mer kunniga än jag.
Förra veckan öppnande jag dörren till mitt Chieftech chassi, och från mitt ASUS K8N-E Deluxe slet jag bort sladdarna till mina två SATA diskar och min IDE disk. Sedan kopplade jag in en 2.5 HD med en adapter till IDE sladden (den andra IDE sladden är kopplad till DVD/DVD brännare) och bootade om till en bootdisk för att partitionera, formatera och kopiera över I386 mappen till 2.5 HDn som sedan skulle in i en laptop.

SÅ LÅNGT ALLT VÄL!

(Och ovanstående procedur har jag gjort massor med ggr utan problem, med undantag av att man får ställa tillbaka bootordningen)

När jag sedan ska starta min dator så börjar den leva om och står och försöker boota från DVD/DVD-brännaren. Hmm tänker jag, och undrar om jag slarvade när jag ställde tillbaka boot ordningen. Startar om och kommer inte ens in i bios. Efter några panikartade omstarter kommer jag in och ser att bios klockan är återställd. Ställer om den men nu hittar den inte någon diskenhet alls. NYA omstartsförsök som blir mer panikartade för varje misslyckad start. Klockan ställs tillbaka hela tiden. OK tänker jag, batteri byte kanske. Sätter i ett nytt CMOS batteri och visst nu håller sig klockan till den nysatta tiden.

MEN den vill fortfarande inte se några IDE enheter.

SATA diskarna dyker upp men går inte att boota. En av dem är C: men den stannar bara på d347bus.sys när jag fösöker boota i felsäkert läge. Och det har med Daemon tools att göra tror jag.

Jag har bytt BIOSET men det hjälper inte.
Om jag ställer in CDROM i bios istället för AUTO så säger den bara ATAPI INCOMPATIBLE.
Den hittar varken DVD/DVD-RW eller IDE disken. Och paniken har via ilska gått över i en atapi (höhöhöhöhö nä apati heter det).
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Har jag haft sönder IDE ingångarna? Kan man göra något åt det?
Skulle jag ha någon hjälp av att lösa d347bus.sys problemet och kunna boota in i mitt system? Alltså kan jag sedan felsöka mera och bättre då.

Tacksam för insiktsfulla svar och elaka kommentarer (om de hjälper till)

/badman_sthlm

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att disken är byglad "Master" samt att den sitter monterad på rätt kontakt på flatkabeln.
Har du kollat så att flatkabeln inte har gått sönder isamband med det du gjorde? Det är lätt att 1 ynka kabel glappar.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

AH äntligen någon som svarar! Tack.
Jodå jag har testat med flera olika kablar. Och jag har testat att köra Master/Slave byglat och även CS. Men ingen lycka...

Permalänk

Det låter nästan som ett hårdvarufel.
d347bus.sys är från Daemon-tools iaf.

Plocka bort alla enheter förutom en stycke minne och grafikkort. Sen ska du se om klockan blir stabil, kolla också batteriet.
Sen kan du pröva att lägga in cd-läsaren och boota nån skiva.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk

OK bra att höra att fler vet/tycker att DaemonTol skapar d347bus.sys problemet.
MEN... jag har bytt batteriet, som sagt, och minnet testar ok i POST så jag tvivlar på att det är problemet. Vet inte heller om grafik kortet kan vara skadat då jag ju faktiskt ser saker på skärmen.
Boota en skiva....hmm Jo det vore ju lite lättare oom man kunde det. Då kunde man kanske köra något testprogram för moderkort, men det går ju inte så bra. Hade jag haft en SATA CD/DVD hade det kanske gått. Har ingen extra SATA HD heller...
Några fler som vågar komma med förslag? Vem vet vad som kan vara till hjälp...

Permalänk

Jag tror faktiskt inte att daemon-tools är källan till problemen, den kan bara orsaka problem med windows, inte moderkortet. Speciellt inte om hårddisken är urkopplad.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk

Nej det tror inte jag heller. Det problemet uppstår antagligen pga att det blir fel på enhetsbeteckningarna, och det är sedan en bugg med Daemon som skapar det problemet.
Och det är inte det som jag egentligen behöver hjälp med. Jag vill veta hur jag ska göra med problemet att moderkortet inte hittar IDE enheter.
Är det tex troligt att det skulle fungera med ett PCI I/O kort med IDE kontakter, eller är chansen stor att inte det heller skulle fungera?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för moderkort, men på mitt ASUS kort måste man även ange att "Marwell" SATA-IDE måste vara Enable. Det är lätt att låta lura sig att tro att det bara berör "SATA" diskar, men det berör även IDE-diskar i högsta grad. Tog några timmar< innan jag kom på detta. (Står väldigt luddigt i manualen)

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

HansGBG. Jag antar att du menar att jag måste göra det när jag väl bestämt mig för att skaffa ett PCI kort som har IDE kontakter...eller?
Det är ett K8N-E Deluxe som jag har. Och man kan ibland behöva ställa in på vilken PCI plats man sattkortet, men det hjälper väl inte nu.

Ingen som kan komma med en avancerad gissning på hur chanserna ser ut att ett separat IDE kort i en PCI plats kommer fungera eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badman_sthlm
HansGBG. Jag antar att du menar att jag måste göra det när jag väl bestämt mig för att skaffa ett PCI kort som har IDE kontakter...eller?
Det är ett K8N-E Deluxe som jag har. Och man kan ibland behöva ställa in på vilken PCI plats man sattkortet, men det hjälper väl inte nu.

Ingen som kan komma med en avancerad gissning på hur chanserna ser ut att ett separat IDE kort i en PCI plats kommer fungera eller ej.

Ursäkta, inget illa menat, men jag är inte riktigt säker på hur din dator är konfigurerad samt vad du egentligen vill.

Berätta gärna mer i detalj hur du har tänkt dig så kan vi komma med förbättrade förslag. Även vad du har för prylar.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

Inte meningen att låta snorkig, sorry om du tog det så.

Ja har ett ASUS K8N-E Deluxe. Med en AMD 64 3000 processor, 2 512meg s minnen och ett ATI 9800pro kort. Två HDs är SATA varav den ena innehåller systemet. Sedan finns det en DVD, en DVD-RW och en vanlig IDE HD som kortet vägra att kännas vid.

Problemet är lite tudelat:
Dels så vägrar XP boot pga det ovan nämda d437bus.sys problemet. Det är alltså ett systemfel, på en SATA HD som moderkortet hittar.
Dels så hittar inte moderkortet några IDE enheter, varken hårddiskar, DVD-RW eller DVD. Har bytt kablar, testat de olika IDE kontakterna. Testat bylingsvariationer.

Vad kan vara fel? Hur stor är chansen att det bara är kontakten som är trasig? Är det troligt att ett PCI kort kan fungera eller kan det vara någon krets som är trasig som även det använder.

Eller ska ja lägga energi på att få ordning på d437bus.sys problemet, som alltså uppstod i situationen som jag beskrivit ovan, och sedan gå vidare med IDE problemet?

Och jag är inte såå snorkig som jag kanske låter.....tror jag.

Permalänk
Medlem

Oftast på ett ASUS bord har SATA kontakterna olika färger (svart + Röd)
Röd kontakt kopplar du till en boot-disk. Dom svarta är till Satadiskar som du inte bootar ifrån, t.ex slavdiskar och CD/DVD enheter. ASUS har också olika färger på sina IDE-kontakter, oftast blå resp röd. Till den blåa är det tänkt att du skall koppla CD/DVD enheter. Till den röda skall du koppla hårddiskar.
OBS som default i BIOS inställningar är den röda IDE kontakten vald till DISABLE om du tittar under "ADVANCED" menyn. På mitt moderkort heter denna kontakt "MARWELL SATA BOOTROM" Detta måste du ändra till ENABLE. Efter att du har gjort detta måste du även ändra boot-ordingen i BIOS eftersom den nu hittar fler enheter än förut.

OBS det är lätt att tro att den skall vara DISABLE om man kör IDE-diskar, har inte med detta att göra. Borde stå "RÖTT KONTAKTDON" ENABLE / DISABLE...
Hoppas att jag inte förvillar dig ännu mera..

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk

Hmm Jag har inget som heter Marwell i min bios? Önskar verkligen att mitt moderkort hittade lite flera enheter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badman_sthlm
Hmm Jag har inget som heter Marwell i min bios? Önskar verkligen att mitt moderkort hittade lite flera enheter....

Känner att jag inte har mycket kvar att ge....även om det inte heter "Marwell" i ditt fall hoppas jag att du har fattat principen ialla fall. Sorry.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.