Permalänk
Medlem

Cl5?

Vad är det här CL4, CL5 och det? (minnen alltså) Spelar det någon roll ifall man har CL4 eller CL5?

Permalänk

va jag vet om ddr minnen är cl2 33% snabbare än cl3 iallafall

Permalänk
Avstängd

CL5 borde ju vara snabbast

Permalänk
Medlem

Lägre Cas Latency är snabbare än högre....d0h.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Avstängd

Dom här DDR2 minnena värkar ju ha CL4, då är dom ju sämre än DDR?

Permalänk
Medlem

Ja men DDR2 går i högre frekvenser än DDR. Fin balansgång där

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Avstängd

Desto högre frekvens desto högre CL?

Permalänk
Medlem

RAM Timings Läs, begrunda och lär. Sedan är det bara att njuta av den nyfunna kunskapen :).

EDIT: Ändrade länk, fortfarande Engelska dock.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Avstängd

Jag är ledsen men jag läser helst Svenska.

Tack ändå vladmir

Permalänk
Medlem

hur stor skillnad är det mellan Cl4 och CL5? Då är ju CL4 bättre, men hur mkt bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
hur stor skillnad är det mellan Cl4 och CL5? Då är ju CL4 bättre, men hur mkt bättre?

Därom tvistar de lärde. På vissa arkitekturer ger lägre cl betydligt mer prestanda än på en annan arkitektur.

Du kan ju testa med din burk. Om du kör 2.5-3-3-8, så höj till 3-4-4-8 och kolla hur mycket prestanda du förlorar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Generellt kan man säga att AMD64-system har större användning av bra (låga) timings, medan Intel-system har användning av högre bandbredd.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

För jag ska skaffa en Conroe, letar efter ett moderkort till det, och pc5300 DDR2 minnen, någon som vet ett moderkort som passar det? Och gärna ett par bra minnen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag är ledsen men jag läser helst Svenska.

Otippat...

Permalänk
Medlem

Vafan har hänt med xtremesystemsformuet?... Där fanns iaf en länk där någon testade just hur minnestimingen påverkade Conroe. Om jag minns rätt så var skillnaden mellan 4-4-4-15 och 3-3-3-8 eller nått minimalt medan det var stor skillnad mellan 5-5-5-x och 4-4-4-15.

där, äntligen kom sidan tillbaka: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=cpu&id=456&page...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Vafan har hänt med xtremesystemsformuet?... Där fanns iaf en länk där någon testade just hur minnestimingen påverkade Conroe. Om jag minns rätt så var skillnaden mellan 4-4-4-15 och 3-3-3-8 eller nått minimalt medan det var stor skillnad mellan 5-5-5-x och 4-4-4-15.

där, äntligen kom sidan tillbaka: http://www.tbreak.com/reviews/article.php?cat=cpu&id=456&page...

Är det bara jag som skulle säga att skillnaden mellan BÅDA är rätt minimal? Skiljer 1 sek i SuperPI och 0.3FPS i Q4 (!!) mellan bästa och sämsta timings. Det är allt annat än "överväldigande" för mig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Årka överklocka och riskera att datorn pajjar.

Permalänk
Medlem

Jag orkar överklocka eftersom det inte är någon risk att datorn pajar.
Klockar man så datorn inte klarar av det, då blir den instabil alt. bootar inte. Bara att rensa CMOS från inställningar, alt att datorn återställer det automatiskt (ASUS har så).

En kan bara förstöras när du har någon form av extrem överklockning, dvs då du matar stora mängder ström (Vcore högt över standard), alt. har extrema kylningslösningar som kan skada moderkortet.

Annars är det lugnt och säkert att överklocka.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.