Kan man köra med P3 Processor på detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan man köra med P3 Processor på detta moderkort?

Ja, som topic lyder. Kan man köra P3 processor slot 1 på ett GA-6BXE?
Det står ju " Slot 1 Socket for future Processor support" eller går det bara att köra P2?

Mvh Simon Utter

Permalänk
Medlem

Får den fysiskt plats är det ju bara att testa?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

P3 finns för Slot-1, ja. Adapter från socket 370 till slot-1 finns också.

Har händelsevis samma kort, med en PIII-450 på.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Hmm, om jag minns rätt angående PIII på mitt PII-moderkort, så skulle det gå att köra 450-500MHz, men inte över det. Av den anledningen att snabbare modeller behövde en annan matning av volten. Om jag har rätt är frågan du ställa alltså "vilken vcore ger moderkortet och vilken vcore ska processorn ha?". (Och såklart multipel och FSB, stöds de av kortet?)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Hmm, om jag minns rätt angående PIII på mitt PII-moderkort, så skulle det gå att köra 450-500MHz, men inte över det. Av den anledningen att snabbare modeller behövde en annan matning av volten. Om jag har rätt är frågan du ställa alltså "vilken vcore ger moderkortet och vilken vcore ska processorn ha?". (Och såklart multipel och FSB, stöds de av kortet?)

Tackar tackar för alla svaren. Så högst 500Mhz då. Någon som vet nåt ställe där de säljer processorer. Har tittat på tradera.se, blocket.se och här på sweclockers. Om nån har en liggandes som kan passa, skicka ett pm

Edit: Såg detta när jag tittade på sidan http://www.gigabyte.de/Motherboard/Products/Products_GA-6BXE.... "Auto Detect CPU Voltage". Kan man då köra snabbare processorer på den?

Permalänk
Medlem

Så som jag räknade på det, 133*5,5 som högst så borde det funka? Jag stoppade på en PIII 600 på ett MB där jag tidigare körde en PII 450 bägge slot1, går som router, fast det var nog ett ASUS-kort.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

SLot-1 borde funka men inte de som är FCPGA

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
SLot-1 borde funka men inte de som är FCPGA

Jo, men de som är FCPGA är ju socket 370, eller?

Permalänk
Hedersmedlem

FC-PGA är bara en typ av förpackning med pinnar, PII/PIII har genomlevt många byten.

HvDumle: Låter rimligt. PII-350 till PIII-600B kör på 2,0-2,05 V.

Den sista Slot1-processorn var faktiskt PIII-1,13 GHz. Speciellt med PIII spänningsmässigt var att de med tiden kröp mycket nära "Abs. max core voltage". Normalt vid den här tiden låg den nominella spänningen runt 60-70% av detta värde, men hos PIII gick den så högt som ca 85%.

GA-6BXE har väl Intel BX chipset? Om det har det, och BIOS är väluppfostrad är vad som helst möjligt, troligen det bästa chipset som någonsin gjorts, överlevde från första PII till att kunna överklocka de sista PIII med ett bra moderkort.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

ASUS P2B med Intel 440BX, hittade matnyttig info för mitt mobo här: http://www.overclockers.com/tips296/ gör en sökning på ditt så kanske det dyker upp... Känner mig frestad att slänga med en bild på min router, dock med den gamla processorn som visst var en Cel 500 men när jag fick mobot satt det en PII450 (Övergavs för kylningens skull) Den är inlåst i ett skåp så barn går säkra.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

"Flip-Chip Pin Grid Array (FC-PGA or FCPGA) is the package of certain Intel Celeron, Pentium III, and Pentium 4 microprocessors. FC-PGA processors fit into Socket 370 or Socket 478 motherboard sockets."

Finns dock konvertrar att sätta dessa påett slot-1 moderkort. (hade min celeron 800 på ett slot-1 mobo)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
"Flip-Chip Pin Grid Array (FC-PGA or FCPGA) is the package of certain Intel Celeron, Pentium III, and Pentium 4 microprocessors. FC-PGA processors fit into Socket 370 or Socket 478 motherboard sockets."

Finns dock konvertrar att sätta dessa påett slot-1 moderkort. (hade min celeron 800 på ett slot-1 mobo)

Så en P3 med socket 370 passar ett moderkort med socket 478?

Edit: Tack för all hjälp. Nu vet jag vad jag ska köpa för processor. Finns dock inte så många till bra pris pm nån?