Permalänk
Medlem

Ny dator, processor, minne, mobo???

Ska plocka ihop en ny dator som ska lira snyggt med nya Windows Vista. Budgeten är inte riktigt spikat men vill lägga mig i en hyfsat bra prestandaklass, inte maxat men strax därunder.

2 gb med RAM är givet. Frågan är bara vilken processor / moderkort / minnestyp man ska ha. Är det verkligen AM2 som gäller? DualCore?

Om vi säger att jag vill lägga mig runt 6000 kr för Moderkort, minne (2gb) och processor, vad väljer jag då?

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem

Re: Ny dator, processor, minne, mobo???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av starmac
Ska plocka ihop en ny dator som ska lira snyggt med nya Windows Vista. Budgeten är inte riktigt spikat men vill lägga mig i en hyfsat bra prestandaklass, inte maxat men strax därunder.

2 gb med RAM är givet. Frågan är bara vilken processor / moderkort / minnestyp man ska ha. Är det verkligen AM2 som gäller? DualCore?

Om vi säger att jag vill lägga mig runt 6000 kr för Moderkort, minne (2gb) och processor, vad väljer jag då?

Då skulle jag verkligen rekommendera och vänta en månad och köpa dig Intels Conroe E6600 för strax över 3000:-, 1000 lapp för ett mobo och 2000 för DDR2 minnen. Allt som allt kommer det hamna runt 6000-7000 men då får du ett grymt system i klass med AMDs high-end om man ska tro de tester som gjorts hittills vilket än högt sannolikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga vettiga moderkort för 1000kr. Intel Conroe kakorna är betydligt dyrare, tråkigt nog. Runt 2000 verkar vara svårt att komma under.

Permalänk
Medlem

Zie-> Tänk på att jag inte är någon "hard-core" user utan bara surfar och lirar i största allmänhet med inställningar på typ "medium". Kommer inte överklocka eller köra SLI/Crossfire. Är det verkligen nödvändigt med Mobo på 2000 kr+?

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starmac
Zie-> Tänk på att jag inte är någon "hard-core" user utan bara surfar och lirar i största allmänhet med inställningar på typ "medium". Kommer inte överklocka eller köra SLI/Crossfire. Är det verkligen nödvändigt med Mobo på 2000 kr+?

Nej nej.. inte så högt... Men lite högre... typ 1300-1600... Håll utkik hela tiden på veckans erbjudande på Komplett och Datorbutiken, där brukar man kunan göra bra kap inför ett datorbygge (ÄVEN på nyreleasade grejer)

skulle väl tippa typ
3200 för prollen
1500 moderkortet
och 2000kr för minnet...

Med lite tur och med bra "veckans erbjudande" så kan du nog spara hundralappar här o där... Sen ere alltid bra o köpa ordentligt iaf.. priserna har ju pressats ordentligt senaste åren.. så har man råd så ska man alltid köpa upp sig.. för grejerna håller OCH presterar ett tag framöver.

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P