Permalänk
Medlem

Bootproblem efter CMOS clear

Gjorde precis en clear cmos på mitt DFi lanparty nf3 efter diverse strul. Men nu när jag kör igång den varvar den upp men stannar med blinkande powerlampa direkt utan att komma längre. Skärmen slås inte heller på.
Kan inte heller komma in i BIOS.

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat att du har satt på jumpern korrekt igen?
Kolla att dina minnen och grafikkort sitter i ordentligt (tryck lite på dem) dom kan om man har otur åka ut lite medans man pillar inne i burken...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Allt sitter där det ska men fortfarande vill den inte boota. Har testat att lämna den strömlös i 40min men det hjälpte inte heller.
Finn det inte något sätt att tvinga igång den?

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk
Medlem

Dra ut allting som du inte använder (ljudkort, hårdiskar, brännare osv) Kopplar även ur alla kablar ur datorn och slå av nätaggregtatet. Ändra CMOS jumpern och låt den vara på discharge i 10min. Sen sätter du tillbaka jumpern och trycker 5-6gånger på startknappen. Sen sätter du i ström, tangetbord och skärm, slår på nätagget och försöker starta den. Går inte det så är det dags att börja prova anvdra minnen och grafikkort osv.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Du kan annars testa en så kallad "hård reset" på moderkortet koppla ur strömkabeln från moderkortet (samt skärmkabeln, usbkablar), tryck igång startknappen (för att bli av med ström som redan kan finnas i kortet), flytta reset jumpern, ta ut det lilla batteriet och låt burken stå så här i ca: 8-12timmar.

Sen borde du få liv i den om ingenting har gått sönder det vill säga...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]