Socket 939- och 754-processorer End of Line-datum

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Räkna med att varje Athlon64-kärna i medel är runt 25% snabbare. Med två stycken blir det alltså upp till 150% snabbare. Naturligtvis är en sådan här generalisering av prestandan inte så hemskt lyckad, men det fungerar som en fingervisning.

Så min Opteron @ 3GHz är bara 25% snabbare än en P4a @ 3GHz? Där fungerar det knappast som ens fingervisning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Räkna med att varje Athlon64-kärna i medel är runt 25% snabbare. Med två stycken blir det alltså upp till 150% snabbare. Naturligtvis är en sådan här generalisering av prestandan inte så hemskt lyckad, men det fungerar som en fingervisning.

Har du någon källa på det? Framförallt dualcore delen av ditt påstående.

Permalänk
Medlem

Så hur läng finns operton kvar då??Någon prissänkning på den?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk

Ujujuj. Nu känns det stressigt. Man kanske borde skaffa en opteron innan det är för sent. Tycker nog att det är lite i tajtaste laget av AMD att sluta tillverka framförallt s939, känns som den socketen har mycket mer att ge

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGarrison
End of Life är den korrekta termen i sammanhanget. Kolla in Answers.com om ni inte tror mig.

Även källartikeln fick det rätt... (http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2974)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golfin
Jag är mycket väl medveten om att en Athlon 64 är mycket snabbare per klockcykel än en P4 och har väll viss koll på varför också. Det jag undrade var hur stor faktisk prestandavinst man får om man jämför tex en Barton 2.2 GHz mot en 2.2GHz Athlon 64 x2 med samma minnesinställningar och liknande grafikkort. Det kan mycket väl vara så att det är stor skillnad men för mej är det inte helt självklart att alla nyheter har ökat den faktiska prestandan i de spel och program jag använder särskilt mycket.

http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_...

Du kan ju jämföra XP 3200+ med Athlon64 3500+ Newcastle då. Samma klockfrekvens, samma minne och i princip samma grafikkort. Skiljer ganska mycket i prestanda.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Men kommer Operton att säljas senare då,blev nervös nu då!

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryssen
Men kommer Operton att säljas senare då,blev nervös nu då!

Opteron nämns ju inte ens, så det finns väl ingen anledning att oroa sig utifrån den information som finns.
Med tanke på att Opteron ju är tänkt för professionellt bruk (servrar och arbetsstationer) så låter det ju rimligt att produktionen hålls vid liv längre för att inte förarga denna mer krävande målgrupp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

skulle dom inte börja prisdumpa Amd X2 processorer nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Så min Opteron @ 3GHz är bara 25% snabbare än en P4a @ 3GHz? Där fungerar det knappast som ens fingervisning.

Killen frågade hur en AthlonXP står sig mot en Athlon64. Jag är inte helt bakom flötet...

Citat:

Golfin
Har du någon källa på det? Framförallt dualcore delen av ditt påstående.

Eftersom en dualcore i gynnsamma fall presterar upp till dubbelt så snabbt som motsvarande singlecore (eller väldigt nära i alla fall), så blir det som jag skrev. Källa är inte så krångligt att hitta. Kika bara på någon testsida.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Perfekt läge att uppgradera s939-moderkort nu till hösten då, de lär falla i pris rejält.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Eftersom en dualcore i gynnsamma fall presterar upp till dubbelt så snabbt som motsvarande singlecore (eller väldigt nära i alla fall), så blir det som jag skrev. Källa är inte så krångligt att hitta. Kika bara på någon testsida.

I mycket gynsamma fall. Generelt ger det 75-80% prestanda med dubbla cpu'er för korrekt optimerad kod.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_...

Du kan ju jämföra XP 3200+ med Athlon64 3500+ Newcastle då. Samma klockfrekvens, samma minne och i princip samma grafikkort. Skiljer ganska mycket i prestanda.

Jo men jag ville jämföra med allt nytt inte en K8 mot K7 på lika villkor. Men jag hittade en annan fin jämförelse i din länk. XP 3200+ 2.2GHz mot 64 X2 4400+ 2.2GHz. Där har vi den sista socket a processorn mot den senaste generationen för socket 939. I Wolfenstein får en XP 3200+ ca 140 fps medan en X2 4400+ får ca 180 fps vilket blir ca 28% snabbare. Om man bara vill spela wolfenstein (och det vill man inte) så känns det inte som att det är värt den prisökningen.
I Farcry är ökningen ca 38% och i sisoft gör dualcore nytta och ger aningen mer än dubbla poängen.

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till men det kan vara bra att ha i tanken att de nya processorerna ofta inte är så otroligt mycket snabbare än de gamla.

Permalänk

Du hade väl ändå inte väntat dig någon större prestandaskillnad i applikationer utan stöd för dualcore?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golfin
Jo men jag ville jämföra med allt nytt inte en K8 mot K7 på lika villkor. Men jag hittade en annan fin jämförelse i din länk. XP 3200+ 2.2GHz mot 64 X2 4400+ 2.2GHz. Där har vi den sista socket a processorn mot den senaste generationen för socket 939. I Wolfenstein får en XP 3200+ ca 140 fps medan en X2 4400+ får ca 180 fps vilket blir ca 28% snabbare. Om man bara vill spela wolfenstein (och det vill man inte) så känns det inte som att det är värt den prisökningen.
I Farcry är ökningen ca 38% och i sisoft gör dualcore nytta och ger aningen mer än dubbla poängen.

Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till men det kan vara bra att ha i tanken att de nya processorerna ofta inte är så otroligt mycket snabbare än de gamla.

Bra att du letade fram det där själv och inte bara lyssnar på lite lösa svar folk skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Du hade väl ändå inte väntat dig någon större prestandaskillnad i applikationer utan stöd för dualcore?

Om man läser en del av svaren han fått så kan man gärna tro att så är fallet.
Alla program, gamla som nya, drar tydligen helt och hållet nytta av dualcore sen det introducerades för något år sedan. Alla multitaskar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Du hade väl ändå inte väntat dig någon större prestandaskillnad i applikationer utan stöd för dualcore?

Naturligtvis inte men precis som Jonte[YoT] skrev så antyder tråden att allt nytt ger enorma prestandaökningar för alla när det egentligen bara ger några större ökningar i några få fall för de flesta.

Det var nog det jag ville få fram.