Intel har börjat skeppa Montecito

Permalänk
Melding Plague

Intel har börjat skeppa Montecito

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

den lär bli dyr som katten själv

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Discokungen

Det är knappast någon spelprocessor Och jag är medveten om vad du menar, den lär kosta multum!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Den lär ju prestera rätt så bra också

Permalänk

Hur fasen ser sockeln till en sådan ut?

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk

Har aldrig förstått på mig på itanium tjotjaffset... vad är så speciellt med dem?? Enbart specilaiserat sig på serverdelen? Sen har jag hört att mycket inte fungerar med prollarna... Snälla gör så det försvinner några frågetecken ifrån mitt huvve=).

Permalänk
Medlem

Den ser ganska ful ut:
http://www.cpu-collection.de/?l0=i&i=2179&n=1&sd=1

Jepp, den är även byggd så att den ska kunna samarbeta bra i et multi-cpu system. Största nackdelen var att CPUn inte kunde köra x86 kod effektivt så för att få ett vettigt system så var man tvungen att köra kod som var kompilerad för Itanium, iförsig kom det ett Itanium-Windows men det blev fortfarande ingen hit på grund av att AMD Athlon och P4an kom med bättre prestanda och var mer prisvärd.

Läs mer på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Itanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Har aldrig förstått på mig på itanium tjotjaffset... vad är så speciellt med dem?? Enbart specilaiserat sig på serverdelen? Sen har jag hört att mycket inte fungerar med prollarna... Snälla gör så det försvinner några frågetecken ifrån mitt huvve=).

Är inte det så att Itanium2 är native 64-bitars.. dvs. inte som på x86 sidan att 64-bitars prollarna bara är en extension av befintlig 32-bitars som i sin tur är en extension av 16-bitars osv...?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jepp, det är därför den är så förbannat långsam på x86 kord... glömde nämna det..

Permalänk
Medlem

gösses :O...den vill jag ha som julklapp....om tomten har råd ;P....

Permalänk

Här kommer en snabb, liten och förenklad förklaring av hur Itanium-arkitekturen blev till och fungerar för de som är intresserade. Jag är på inget vis speciellt väl insatt i Itanium-världen men så här tror iaf jag att det ligger till i stora drag.

Nån gång kring tidigt 90-tal började HP och Intel klura på en ny processor att ersätta PA-RISC med och samtidigt konkurera med Alpha, en av de främsta (den bästa?) RISC-processorn som användes vid den tiden för servrar/arbetsstationer och vetenskapliga beräkningsmonster.

Redan vid den tiden fanns det vissa tydliga trender i processor-utvecklingen. Man noterade framförallt att den hårdvara som faktiskt användes för att utföra beräkningar, tex multiplikatorer, adderar, register och liknande tog allt mindre del av transistorbudgeten och kontroll och flödeslogik tog allt mer och blev dessutom mer komplex och svårare att designa och debugga för varje generation.

Detta beror på att dessa procesorer var av typen Superskalära med Out of Order-exekvering (vilket även dagens Intel och AMD x86 processorer är). Superskalär innebär att processorn kan exekvera mer än en instruktion per cykel om de inte är beroende av varandra och Out of Order innebär att processorn analyserar instruktioner och kan ordna om dem för att utnytja sin hårdvara maximalt i alla cykler. Tex om vi låtsas att en processor kan göra en multiplikation och en addition per cykel och ett program ser ut som följer:

1) A = B+C
2) D = E/F
3) G = H*I

Då kan en OoO maskin ordna om och exekvera instruktion 1 och 3 parallellt och därefter instruktion 2 eftersom instruktion 3 inte beror av instruktion 2 eller 1. Att luska ut vilka instruktioner som kan flyttas och vilka som inte kan det kan bli ganska snårigt coh komplicerat om man börjar ta hänsyn till hoppvilkor och liknande. När man sen lägger till exekveringsenheter, tex en extra adderare, så måste man bygga ännu mer avancerad logik för att se till att man kan ordna om kod för att utnyttja den extra adderaren maximalt, annars har man ju bara slösat bort en massa transistorer på en adderare som bara används då det kommer ett gäng additioner direkt efter varandra. Inte bra.

Intels ingengörer ville i så mycket som möjligt slippa den komplexa kontroll och flödeslogiken så man bestämde sig därför att satsa på en lite annorlunda typ av arkitektur kallad VLIW (Very Long Instruction Word, tror det är 128-bitar hos Itanium) vilket innebär att varje programminstruktion är ett paket innehållande fler än en operation som alla kan beräknas parallellt (i Itaniums fall tror jag det är tre "operationer" per instruktion). Detta flyttar problemet med att hitta parallella operationer från hårdvaran in i mjukvara och det blir kompilatorns (eller programmerarens) jobba att försöka hitta så många parallella instruktioner som möjligt.

Man kallade den nya arkitekturen för IA-64 och bestämde sig också för att man i hårdvara skulle stödja x86-instruktionsuppsättningen, ett beslut som av många anses som lite dumt då IA-64 pga sin inriktning har väldigt lite med det instruktionsformatet att göra och att kundkretsen inte var särskillt intreserad av att köra gamla x86 program. Har för mig att de funderar på att ta bort stora delar av hårdvarustödet för x86 och istället förlita sig på mjukvaruemulering istället. Det kanske de redan gjort.

Den första Itanium processorn som tillverkades innehöll dock en hel mängd brister och var dessutom försenad vilket gjorde att den fick ett minst sagt svalt mottagande. Ett annat problem var att utvecklingen av kompilatorer som skulle ta tillvara prestandan hos IA-64 inte hade kommit så långt vilket gjorde att mycket av prestandan gick förlorad där.

När Itanium2 introducerades hade mycket av problemen i hårdvaran rättats till och kompilator-tekniken var mer mogen vilket gjorde att prestandan ökade avsevärt och processorn visade sig vara väldigt kompetent inom många områden och SGI och HP byggde några riktigt fina system.

Nu har altså nästa uppdatring av Itanium kommit i form av Montecito (om än rätt försenad och minus en del skojiga features som den var tänkt att ha) och den kommer ge betydande prestanda ökningar och den verkar vara ganska efterlängtad i sin målmarknad (altså inte dina lokala Quake-kidz).

Så himla mycket svammel... jaja... jordgubbar är också gott...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Mycket bra beskrivning multimiffo!

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att CELL oxå använder in order execution, att Transmetas Crusoe använder VLIW och att Suns UltraSPARC T1 även den använder in order execution.. Dvs alla(?) andra tuffa CPUer som kommit den senaste tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre
Den ser ganska ful ut:
http://www.cpu-collection.de/?l0=i&i=2179&n=1&sd=1

Fast det där är ju en Itanium 1.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.