Permalänk

mer än 2GB i windows?

Tja, fick nyss hem 2GB ram till datorn, satte i dom tillsammans med mina 2*512 och bios säger 3GB.. fint tänker jag och bootar windows men där står det 2GB överallt, fast i t ex cpu-z kan man se alla moduler, trots det säger den bara 2GB totalt. whyyyyy ?

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått kan windows inte hantera mer än 2gb, blir till att gå över till linux eller liknande. Vet inte hur det är med 2k3server, det kanske klarar? Är inte säker på vad jag skrev, men det kommer nog någon och bekräftar eller dementerar snart

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Har också hört att Windows XP inte kan ha ntera mer än 2Gb.

Permalänk
Medlem

Wee, då är vi två ska vi göra ett konfidensintervall över sannolikheten att båda har hört fel?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att XP Pro eller 64-edition kan hantera 2gb+

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem

Hmm, har för mig att XP ska klara 3.5GiB eller något sådant, har du service pack 2 installerat rulleee?

Permalänk
Medlem

3.5Gb bör senaste XP klara med alla patchar. Sedan kanske det kräver nåt tweakande i vissa fall eller så av någon form.

Kan även vara så att du har ett memory hole nånstans runt 2Gb för 32bit PCI enheter då dom inte förstår mer än max 3Gb i ram krävs det att 32bit addreserna görs om till 64bit, exackt hur det fungerar vet jag inte men det kan göras på mjukvaru väg via oprativsystemet eller via hårdvara av bios men villket som är optimalt beror nog på oprativsystemet. Själv har jag valt mjukvara i mit bios och kompilerat in stöd i min linux kernel å det fugnerar fint med 4Gb i ram. Vet att en del haft problem med det och opteron moderkort där man ofta kört 4-8Gb i ram att få inställnigarna rätt.
Får man inte det rätt med memory hole så brukar oprativsystemet inte se minnet som fins efter memory holet så är det vid 2048mb så ser den inte resterandce 1024Mb.

Dock alldrig behövt bekymra mig om vad OS:et har som limit då jag kör linux.

Skulle föreslå ni läser manualen till erat moderkort.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha 3 GB och WinXP 32 bit så tänk på att du måste slå på 3 GB-switchen i boot.ini för att få 3 GB RAM istället för 2 GB RAM. För att använda 4 GB RAM måste du köra 64 bit Windows.

boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="????" /3GB

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk

Jag har gjort som Slice sa men funkar endå inte. Sitter med 3gb, men Windows vill bara hitta 2,35gb av det.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

du får öppna upp i bios så den tar allt heter nåt med s/w memory hole och d/w memory hole dom ska vara enable finns i meny för timings

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk

/3Gb switchen har inget med hur mycket ram Windows ser. Används den switchen så ger du applikationer tillgång till 3Gb istället för 2Gb. Utan den switchen så använder applikationer 2Gb och Windows 2Gb. Men för att applikationerna ska dra nytta av /3Gb switchen så måste man patcha dem också.

Permalänk

Jag kör 32-bits win och har 3Gb.. min hittar... men det verkar vara lite ostabilare än när jag körde 2 gb..

Kan man ha för mycket, MB skall ta 4Gb

Visa signatur

Intel Core 2 Duo (conroe) E6700, 2,66 GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | Asus P5B Deluxe, s775| 2GB DDR2 PC6400 800MHz CL4 | Gainward BLISS 8800GTX 768MB GDDR3| hp f1904| SB Audigy 2 ZS| 1x80GB SATA2 2x250GB SATA Maxtor SATA | ASUS DVD-E616P3H |Samsung Writemaster DvD/RW|

Permalänk

När jag slog på enable på Memory Hole så hittade Windows bara 2gb.

Konstigt att The Law's Windows hittar hela 3gb, och mitt bara 2,35gb!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denzillah
När jag slog på enable på Memory Hole så hittade Windows bara 2gb.

Konstigt att The Law's Windows hittar hela 3gb, och mitt bara 2,35gb!

Inte alls konstigt då det helt beror på hur systemen är configurerade.

Permalänk

löste sig genom att uppdatera bios till en senare version, nu hittar windows 3GB och det rullar på stabilt.

Permalänk
Medlem

Kan ju va så att någon av minnena e pajj? Alltså att någon/några av kretsarna på minnet e trasigt/trasiga

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
Kan ju va så att någon av minnena e pajj? Alltså att någon/några av kretsarna på minnet e trasigt/trasiga

Antar att du inte läste meddelandet innan dig

Permalänk
Inaktiv

Windows X64 pro klarar 128 gb ram om nån är intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Windows X64 pro klarar 128 gb ram om nån är intresserad

tack sitter just på 2 stickor som klarar 666777mhz med timings 0-0-0-0 på vardera 64gb, borde klara farcry 34 då?
ne men kanske i framtiden.

nä ska införskaffa iallafall 2gb ram, det ska väll inte bugga på något sätt va?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

2Gb bör fungera utan problem det är oftast efter det som den kan bli lite problem om man itne vet vad man gör.