Sapphire lanserar X1600 Pro med HDMI

Permalänk
Melding Plague

Sapphire lanserar X1600 Pro med HDMI

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Sött Lite extrem kylare till det PCBt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Fråga> Är inte så inne på det med HDMI men om jag sitter med ett ATi X1800XT skulle jag då kunna koppla det till en Samsung 32" HDTV LE32R72B HDMI och få det genom HDMI utan att ha någon utgång på grafikkortet som stödjer HDMI? det måste väll finnas någon adapter till det eller? För där finns ingen DVI ingång på TV'n...

Tacksam för svar

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Fråga> Är inte så inne på det med HDMI men om jag sitter med ett ATi X1800XT skulle jag då kunna koppla det till en Samsung 32" HDTV LE32R72B HDMI och få det genom HDMI utan att ha någon utgång på grafikkortet som stödjer HDMI? det måste väll finnas någon adapter till det eller? För där finns ingen DVI ingång på TV'n...

Tacksam för svar

Finns DVI=>HDMI adapters.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Finns DVI=>HDMI adapters.

Tack så hemskt mycket för ditt svar

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Tyvärr stöder inte skärmen det (PC till skärmen via DVI-adapter > HDMI). Har en nästan likadan skärm själv (se sign) och har läst på en hel del. Har dock i och för sig inte provat själv men allt som händer är nog bara en svart bild. Kör på VGA istället du, det gör jag och det är helt felfritt förutom att viss röd smal text kan se lite lite off ut (på ganska nära avstånd, <2 m) men inget man stör sig på nämnvärt.

Däremot, för att förtydliga, fungerar det säkert på många andra skärmar bara dom är "pc-kompatibla" via HDMI-ingången.

Men som sagt, VGA-kabel fungerar utmärkt. Kom ihåg bara att ställa in 1360x768 i upplösning. (Får du svart eller flimrig bild i vissa spel så måste du ställa om hertzen i spelet till typ 60 eller om det är 65. Har dock bara stött på problemet med 1 spel hittills; Deus Ex.)

Permalänk
Avstängd

Vad är det för skillnad på HDMI och DVI egentligen? Min nya skärm klarar DVI men inte HDMI. Var det korkat att köpa skärmen då? Borde jag väntat tills HDMI skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Vad är det för skillnad på HDMI och DVI egentligen? Min nya skärm klarar DVI men inte HDMI. Var det korkat att köpa skärmen då? Borde jag väntat tills HDMI skärm?

Nejdå, det är inte dumt. Det enda som är bättre med HDMI är att de kan föra över ljud också.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Är inte helt 100 på det här men jag tror att HDMI stöder högre bitars färger och HDCP, men HDCP kanske DVI också stödjer.

Permalänk
Medlem

HDMI

Grafikkortet måste stödja HDCP via DVI-kontakten, vilket mitt kort PowerColor Radeon 1900XTX gör. Jag använder således en DVI-HDMI-adapter till min Pioneer-plasma och det fungerar klockrent. Det enda som kan bli problem är att det kan uppkomma blinkande pixlar i mörka partier om man använder en förlängningskabel. Jo just det, grafikkortet måste gå att ställa in så att det skickar ut 720p eller 1080i/p-upplösningar, men det ska inte vara något problem, så länge grafikkortet har en HDCP-kompatibel kontakt.

Permalänk
Avstängd

DVI = Endast bild
HDMI= Bild & Ljud

Detta blir kanon, idag kör jag VGA-VGA till min LG PM1MA från
HTPC, nu blir det nog ett sådant istället med HDMI-HDMI!

perfa!

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Dessutom är det väl så att hdmi ska klara av 10(?) bitars färg medan dvi klarar 8?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Dessutom är det väl så att hdmi ska klara av 10(?) bitars färg medan dvi klarar 8?

Det låter konstigt för mej som inte är så insatt eftersom jag inbillar mej att jag kan se betydligt fler än 1024 färger på min skärm som använder dvi.

Förklara gärna om jag har missat något här.

Permalänk

Jag kan inte förklara eftersom jag själv inte förstår. Jag tror bara att jag har läst det någonstans, utan att ta reda på mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Dessutom är det väl så att hdmi ska klara av 10(?) bitars färg medan dvi klarar 8?

Hittade den här länken: http://www.hdmi.org/press/pr/pr_20060622.asp (pressrelease för HDMI version 1.3).

Där står att HDMI innan version 1.3 endast använde 8 bitar per färg (dvs totalt 24 bitar för RGB) och detta är samma som DVI. Iom version 1.3 och dunktionen "Deep Color" så kan man använda 30, 36 eller 48 bitar.

Däremot har jag någonstans hört att vissa toleranser i signaltider eller något sådant skiljer sig lite mellan DVI och HDMI vilket i vissa sällsynta fall kan göra att det inte funkar med konverterare. Sen har jag också något minne av att det finns TV-apparater som vägrar visa signaler från HDMI som inte är krypterade med HDCP, vilket i praktiken omöjliggör DVI->HDMI-konvertering eftersom nästan inga grafikkort med DVI har HDCP.

Är dock inte säker på det i sista stycket, någon som sitter inne med bättre information får gärna dela med sig.

Permalänk
Medlem

HDMI ska klara längre kablar ön DVI